{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.577 visninger | Oprettet:

Slår du din hund? {{forumTopicSubject}}

En hund er et rovdyr
- den kan tænke i konsekvenser - det kan en hest ikke
- den kan udtænke mindre planer - det kan en hest ikke
- den kan være beregnende og fræk - det kan en hest ikke

Hvordan ville det se ud, hvis folk gik rundt på vejene og slog sin hund med pisk?
- altså hver gang den gjorde noget den ikke skulle
- og hver gang den ikke forstod, hvad vi mente med det vi sagde

En hest er mange gange mere end dobbelt så følsom i huden end en hund - hvorfor ville folk fortælle mig, at jeg var dyremishandler, hvis jeg gjorde mod min hund som tusindvis af mennesker gør mod sin hest hver evig eneste dag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slår du din hund?
  • #1   14. sep 2011 En hest kan ikke tænke "at den ikke gider at lave en skid"

    Du må finde årsagen til at den reagerer som den gør.

    Hvis du ikke kunne snakke og havde ondt i benet. Herefter tvinger jeg dig ud i et 10-km løb......ville du bare smile og løbe som jeg bad om?


  • #2   14. sep 2011 En hest er et flugtdyr med en flugtdyr-hjerne - fakta!

    Den kan ikke tænke beregnende og i konsekvenser. Det er biologisk fakta.


  • #3   14. sep 2011 Hvis en hund bed ud efter mig, ville jeg daske den en, hvis en hest bider mig, dasker jeg den en.
    Kald mig bare ond og dyremishandler...


  • #4   14. sep 2011 Jeg er helt enig. Sammenligner altid med hvordan man behandler en hund, i forhold til heste.

    Har også skrevet et indlæg på min blog om hvor forskelligt man behandler de dyr.


  • #5   14. sep 2011 naja : jeg kan kun give dig ret smiley !

  • #6   14. sep 2011 Trine
    Det er ikke det der er meningen med indlægget.


  • #7   14. sep 2011 Der er jo forskel på at slå sin hund med en pisk eller bruge en pisk som en secondær-hjælper når du rider. Jeg bruger ikke en pisk som afstraffelse, men en hjælper.. Som opbakning til benene. Hvis du slår en hund med en pisk kan det jo kun være afstraffelse. Derfor er der forskel..

  • #8   14. sep 2011 og hvad angår beregnende og konsekvenser, hvad kalder du så en hest som selv finder ud af at lukke boksen (med bolt eller hårnål) op, og selv finde ind i den igen når den høre skridt i gruset? Det kalder jeg konsekvens tænkning.

  • #9   14. sep 2011 Bonde....vi er helt enige. Der kan være situationer, hvor man er nødt til at markere dominans i tilfælde med både hund og hest.

    Det jeg reflekterede på var, at jeg hver dag ser ryttere "daske" deres heste konstant og hele tiden, hvor man måske skulle sikre sig, at hesten rent faktisk forstår, hvad der menes.


  • #10   14. sep 2011 Maria....ja, det er den gængse forklaring.

    Men har du selv prøvet de små dask på dine egne lår?
    - og hesten er meget mere følsom end du er - derfor tænker jeg det ikke som en hjælper, men regulær afstraffelse.


  • #11   14. sep 2011 Jeg har selv en masse piske, men BRUGER DEM IKKE! .. Da jeg hellere vil arbejde med min hest, ved at ''snakke med den'' :)!
    Og som min bedstefar altid sagde, så tænker en hest ikke at den ikke gider lave noget ,der ligger altid noget bag det! og pisk giver kun den forkerte respekt!!


  • #12   14. sep 2011 Naja, men det er bedre at sparke til den konstant? Hvem har ikke prøvet at give sig selv små tap på benet for at se hvordan det føles? Jeg har ihvert fald. Og jeg har leget "ta fat" med mine søstre med pisk. Selvfølglig kan det gøre ondt, men de tap/dask man giver i den daglige ridning? Helt ærligt så vil jeg hellere daskes med en pisk end sparkes i siderne.. Jeg tror på en balance med sporer/ben, pisk, tøjle og stemme.. Og jeg tror på en minium brug af hjælperne, men når man har en hest så stædig som et æsel så er der en proces før man kan ride med en sytråd som tøjle og få hesten frem med tankens kræft..

  • #13   14. sep 2011 Min hest er MEGET stædig! og har sin egen mening! men jeg bruger ikke pisk af den grund! jeg sys det er forkert den måde MANGE bruger pisken på! jeg rider med små pony spore og bruger stemmen! og det har jeg kun fået gode ting ud af! selv om han er stædig, det hjælper ikke at klappe dem med pisken? det gør jo kun ''ondt'' på hesten. man skal tænkte på hvis det var en selv.

  • #14   14. sep 2011 husk lige at mange bruger pisken som en forlænget hånd eller finder til at LÆGGE på fx. halsen af hesten, så enhver form for brug af pisk er ikke vold.

    Men hestene bruger jo også konsekvens, når de taler sammen. Hvis en hoppe skal fortælle sit føl, at den ikke må gå hen til noget, som er farligt, napper hun den og den lærer af det. Det er da også konsekvens. Det samme gør førerhesten, hvis nogle, den ikke gider have i nærheden kommer den for nær.....Og skal en flokleder genne en flok ned i en bestemt ende af folden, bruger den også bid til at genne dem med.

    For mig at se er dette også konsekvens-indlæring.....

    men jeg er da enig med dig i, at man ikke skal slå med piske. Men der er forskel på at daske eller berøre og slå med fuld kraft......


  • #15   14. sep 2011 Jeg synes i skærer det lidt for meget ud i pap, men der har vi jo vores forskellige holdninger. Giver lige en bedre forklaring når jeg har batteri på computeren igen.

    I mellemtiden så tænk lige over at de "mest hellige ryttere" bidløse og akedemisk dressur mv. rider med pisk for at forstærke hjælperne. (Slet ingen kritik, det er bare for at sammenligne jeres foredomme)


  • #16   14. sep 2011 Maria....nej, det er absolut ikke bedre at sparke med hælene hele tiden - og slet ikke med sporer.

    Jeg bruger på intet tidspunkt mine hæle smiley
    Jeg er i den heldige situation, at jeg ved et enkelt klem med schenklerne får min hest frem - som bliver fremme indtil han får en anden kommando.

    De små dask er i mine øjne ikke små dask - men slag.

    - og stædig? En hest kan ikke være stædig - og når du mener, at den er det er jeg overbevist om, at der er en del signaler i din ridning som din hest ikke forstår.....


  • #17   14. sep 2011 Jeg synes helt ærligt at folk er ved at blive for pylrede smiley
    Det nytter altså ikke noget at stå og sige: "Nej nej, det må du altså ikke", hvis hesten fx. bider.

    Jeg siger ikke at man skal banke sine dyr, overhovedet, men man er altså nødt til at være konsekvent, når man har med dyr på 700 kg at gøre.

    Og ja, jeg bruger pisk, og jeg synes selv jeg bruger den fornuftigt.


  • #18   14. sep 2011 HMS'ere bruger også piske (eller carrot sticks) til at "daske" med, ikke for at straffe, men som et irritationsmoment som stopper i det øjeblik hesten fx. flytter sig hen imod traileren.

    Og man kan sagtens indlære et nej eller en rømmen af samme betydning hos både hund og hest.

    Eksempel: min hest stod på staldgangen og skrabede, mens den ventede på mig. En af de andre istalden rømmede sig og den holdt op omgående og det gør den altid......


  • #19   14. sep 2011 Rebekka:
    Jeg har en plag, han var rå da vi fik ham lige inden jul.
    For et par måneder siden havde jeg gang i at rense en hov, han vender hovedet og sætter tænderne i min arm, havde et blåt mærke i en måned.

    inden den episode var han blevet gjort tam, travede hen til en på folden, man kunne strigle ham og røre ham overalt, han havde haft saddel på uden problemer, og man kunne løfte hove på ham uden problemer.

    Efter jeg havde klappet ham en gjorde han det ikke igen, men kommer stadig travende, bliver liggende når jeg sætter mig ved ham når han putter sig, og er den største, og frækkeste kælegris ever.

    Fortæl mig lige hvor kernen i hele det her kæmpe problem ligger?

    Alle som har haft plage ved nok også godt at det gør de på et eller andet tidspunkt, de prøver grænser af.


  • #20   14. sep 2011 Helt enig med Lone M! smiley

  • #21   14. sep 2011 Trine....du ville så også synes, at det var i orden at jeg havde en dejlig blød dressurhest med ud at går med mine hunde?
    ...altså det er jo rovdyr med tænder osv....


  • #22   14. sep 2011 Naja J
    Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det? smiley


  • #23   14. sep 2011 pink ally, jeg tror hun mente pisk, og ikke hest smiley

  • #24   14. sep 2011 Prøv og hør her, hvis jeg skulle sammenligne min hest på 177 cm i stg med vores lille dansk svensk gårdhund, hvem tror du så ville tabe den kamp? smiley Det holder jo ikke....

    Og igen, jeg siger ikke at man skal banke sin hest med en pisk, slet ikke.


  • #25   14. sep 2011 Naja, det er som om du ikke rigtig forstår hele princippet i det jeg skriver.. Det er da fedt for dig at du har en hest som går frem når du klemmer til den, så du ikke bhøver at bruge hælene. Der vil altid være forskel på hvordan man rider. Det der fungere bedst for mig min hest med en balance mellem alle hjælperne..

    Jeg synes ikke at man bare kan lave et indlæg og sige at alle der bruger pisk i sin ridning ligeså godt kunne slå sin hund! Jeg synes at det er mangel på respekt for andres ridestil. Jeg er feks en ganske almindelig rytter som har pisk med alle dage, men jeg bruger den ikke nødvendigvis - og så kunne jeg ligeså godt slå min hund? Åha.. du har da fået et eller andet galt i halsen..


  • #26   14. sep 2011 Helt enig med Trine. Man banker jo ikke sin hest, med en pisk? Og slet ikke en hund, man bruger den til at hjælpe hesten til at forstå. man smadre den jo ikke en med pisken bare fordi den ikke gør hvad maner siger? det gør jeg hvertfald ikke. Jeg bruger pisken let, når jeg samler, og hvis den bukker eller stejler i frækhed. Ellers bruger jeg den aldrig? Desuden, hvis du giver hesten en med pisken, er det ikke det samme som at slå en hund?... Det du skriver er altså ikke rigtig.

  • #28   14. sep 2011 Lykke & William, hvad mener du med det?

  • #29   14. sep 2011 Helt enig med Lykke smiley

  • #30   14. sep 2011 Når du "pisker" en hest, må du heller ikke lamme den. Faktisk skal man jo kun lige mærke dens bagpart med den! Ellers vil jeg selv sige at det var dyreplageri.

  • #31   14. sep 2011 Det er godt at se at der i det mindste er nogle fornuftige. Tænk lige over det. Hesten er ikke lavet af porcelæn, for så var de da godt nok gået i stykker under de vilde kampe som de nogle gange udfører på folden.
    Ligesåvel som den ikke går i stykker af det, går den heller ikke i stykker hvis man klapper den en. Og jeg har samme holdning som så mange andre, man skal absolut ikke slå en hest, men den skal så absolut heller ikke bide eller sparke mig. Noget for noget (:


  • #32   14. sep 2011 Nej heste er ikke lavet af porcelæn, men af kød og blod som os. De kan føle smerte, det kan porcelæn ikke. Selvfølgelig er vold ikke i orden..

  • #33   14. sep 2011 Selvfølgelig kan de føle smerte lige så vel som os, men tænk lige på hvor meget stærkere de er end os. Hvis en hest skubber til os, så kommer vi væsentligt mere til skade end hvis vi skubber til den.

  • #34   14. sep 2011 En hund kan ingen af de ting du beskriver, så nej, det gør jeg ikke.

  • #35   14. sep 2011 Nu rider jeg ikke med pisk og bruger kun sporer i forbindelse med stævner, men absolut kun som præcisions-hjælpemiddel. Min hest er meget følsom overfor schenklerne og jeg bruger istedet for min stemme, hvis hun begynder at stejle eller bukke (og dette gør hun kun fordi hun bliver ivrig og ikke kan vente på mig).. Jeg syns heller ikke det er fair for hesten med de rytterre der ikke har lært at ride rigtig og derfor bruger pisken fremfor musklerne i kroppen!
    Men mht noget af det andet, der er nævnt her: Hvis hesten bider eller sparker ud efter mig uden grund, får den altså et klap over mulen eller i r... af ren instinkt.
    Jeg har et spørgsmål til jer, der er imod at slå eller markere: Er det ikke alm at rytteren eller ejeren af hesten, skal betegnes som lederen af flokken for at få respekt fra hesten? Hvis ja, har I så tænkt over hvordan hestene markerer overfor hinanden på folden og i naturen? Hvis en hest sparker en anden hest i naturen, vil den anden hest enten flygte eller sparke igen, hvis en hest bider en anden hest, vil den anden enten bide igen eller tage afstand. Derfor ser jeg det ikke som forkert at markere overfor hesten at den har gjort noget, jeg som leder ikke bryder mig om.


  • #36   14. sep 2011 Jeg tror det er ligeså forkert at opdrage uden nogensinde at sige NEJ på nogen måde. Herhjemme har vi for eksempel både hund og kat og vi har været nødt til at lære hunden, at det med at løbe efter dem og gø. Selvfølgelig siger kattene også fra, men vi giver altså også hunden besked.

    Det er heller ikke i orden at hesten fra føl og til den bliver voksen bliver ved med at bide. Jeg mener alle føl bider, men de skal lære, at det gør man ikke i mennesker.....Det er sikkert også meget sjovt når det lille føl stejler, men ikke sjovt, når den er blevet 170 cm. høj. Og til dette er det altså ikke nok at sige nej, nogengange er man nødt til at gøre som floklederen ville gøre, nemlig markere fysisk......i første omgang ved at vifte med et træktov foran den, men hvis den bliver ved, må der markeres kraftigere.....


  • #37   14. sep 2011 Ja da self slår jeg min hund det er da klart.. Gør jeg da os med mine heste ??

    En hund og hest er jo ikke det samme slet ikk ??
    En hest er meget større og "svære" og opdrage og den kan sq virkelig gøre skade hvis den ikke kender spille reglerne for hvordan man opføre sig fx. En hund er mindre end dig og har en helt anden adfærd og er nemmere og tumle..
    Jeg er hårdere over for mine heste end jeg er for min hund. De kan til hver tid løbe afsted med mig osv hvis de ville det.. Gør de sef ikke men det er der jo nogen der gør..
    Men nok fordi jeg har bedre forhold og sammenvær med min hund som er min guldklump i forhold til hestene smiley


  • #38   14. sep 2011 Er helt enig med Vibeke. Man bliver nød til at afmærke at vi er lederen. Ellers kan det blive farligt.

    Jeg har det premsip at hvis hesten bider, så "bider jeg den igen" med hånden (Altså niver den ii muskel) Så den ved at den ikke skal bide. Heste kan tåle mere en hund, så synes det er et dårligt eksempel. Det her er godt nok en voldsomt tilfælde, men min store søsters veninde har passet en hingst, hingsten gik direkte ind i hende og bed hende konstant. Og lige meget hvor hårdt, hvad hun gjorde, var den ligeglad, den synes næsten at det var dejlig at blive iretsat ved et slag på halsen efter bid. Heste er kød og blod lige som os. Det 100% rigtig, men en hest på 800 kg. og en hund på 10-20 kg? Det samme som en lastbil og en normal person bil? Hvis de kører ind i hinanden bliver den lille bil jo mast, enn lastbil for højst sandsyglig en bule? Heeste er et meget stærkt dyr, og det er dens adfærd at blive irettesat "Tæv", af andre heste. Jeg synes ikke man skal slå med en pisk, uhæmmet, men synes godt man man bruge den som en hjælp når man rider.


    Jeg fik en hoppe hvor der stod at den bukkede og stejlede, altså på Hg. Jeg fik den så hjem, og vi red i et par dage. Og en dag nåede jeg kun lige at sætte mig op, så bukkede og stejlede den. Jeg røg af, fordi jeg ikke havde ridestøvler eller sadel. Jeg går å direkte ind og henter, pisk, ride støvler, og sadel. Så sætter jeg mig op igen, og den gør det igen. Da den stejler, "slår" (jeg synes ordet slå kan lyde voldsomt, men her i denne samhængen er det ikke voldsomt) oven i hoved, så den ved at her oppe skal den ikke komme op. Og så fik jeg et par rodeo hop, hvor jeg gav en ordenlig en med pisken. Hun har aldrig gjort det siden. Måske lidt glædes buk, men aldrig på sammen måde. Og det var det? 1 kamp, og jeg vandt. Nogengange bliver man nød til at være lidt voldsoom, for heste behandler dig faktisk lidt som leder hesten, og du bliver nød til at leve op til det. Hesten udfodre dig, og der skal du være klar. men hesten gør det ikke så tit.


  • #39   14. sep 2011 Jeg er ikke hellig - overhovedet ikke.

    Men jeg føler mig meget provokeret af ryttere der konstant dasker sin heste under ridning.
    Hvorfor gør de det? Ved de overhovedet om deres hest forstår deres signaler? Ved de at "dasket" er kraftigt forstærket når det når ned til den elastiske ende af pisken?

    Jeg sammenlignede med hunde, fordi hér er det dyremishandling og en skrækkelig ting at gøre....


  • #40   15. sep 2011 Jeg er enig med De i den her samtale som mener det er okay, at markere for sin hest at den har gjort noget forkert(ville ikke lige nævne alle navne :o) )

    Jeg syntes liiiiiiige folk skal passe på med ikke at være for pylrede og få det til at lyde som om deres hest er af porcelæn som står hjemme på skænken i stuen.
    Min mening er egentligt blevet nævnt adskillige gange i den her samtale, men altså jeg syntes absolut ikke det er mishandling eller vold overfor hesten at markere overfor den hvis den har bidt eller lignende.
    Og mener heller ikke det er mishandling at være rytter som bruger pisk, MED MÅDE selvfølgelig, selvfølgelig ved jeg godt der er nogle ryttere der skulle piskes selv med den pisk de sidder og smækker deres hest med, men dertil syntes jeg også at det er forkert at udtrykke det som et "Mishandlings" middel på hesten da mange - som tidligere nævnt i indlægget - bruger pisken i deres ridning som en ekstra hjælper.

    Selvfølgelig er jeg imod at man bruger pisken som afstrafnings middel og slår hesten uden grund. Men mener stadig at hesten ikke bryder hverken psykisk eller fysisk ned pga man dasker til den fordi den enten sparker eller bider.


  • #41   26. sep 2011 Hunde udtænker ikke planer, de opfatter verden i billeder og har deres egen fri vilje og kan tænke selvstændigt omkring hvad der gir dem en POSITIV forstærkning som gør at de spontant udfører en bestemt handling..

    Men de kan ikke være frække/beregnende eller provokerende det har de slet ikke mental kapacitet til, det er et menneskeskabt fænomen, fordi vi sammenligner adfærden med menneskelige egenskaber... der er ALTID en årsag til en adfærd, idet denne bliver udført fordi hunden forventer en reaktion fra ejer..
    Her bør man huske at negativ respons også er en reaktion og for nogle hunde der sjældent belønnes, er negativ respons "bedre" i hundens verden, end slet ingen respons fra ejer...

    Derudover er jeg enig med trådstarter at der er alt for mange der dasker til deres hest for ofte og især råber og skælder ud.. Heste er ikke auditivt orienteret de er som bekendt flugtdyr og kropssproget betyder alt...

    Eksempelvis en hest der skraber på staldgangen der korrigeres ved tilråb eller "dask" vil være mere tilbøjelig til at udføre denne adfærd igen og igen i modsætning til en hest der fuldstændig ignoreres.. Har man tålmodigheden til dette, vil adfærden udslukkes på et tidspunkt...

    Der er selvfølgelig forskel på en irriterende adfærd/vane og en hest der kommer med tænderne forrest i boksen eller lignende, der vil man nok reflektorisk slå ud efter den... Naturligvis bør man finde frem til hvad der er årsagen til adfærden.

    Med fare for at lyde hellig så mener jeg rigtig mange ryttere burde være bedre til at se hvordan DE SELV er medvirkende til uhensigtmæssig adfærd hos deres hest og hvordan hesten generelt responderer på rytterens eget kropssprog...



Kommentér på:
Slår du din hund?

Annonce