{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
368 visninger | Oprettet:

er der virkelig så mange forskellige miniature ? {{forumTopicSubject}}

nu har jeg kigget lidt på hjemmesiden her, og det kan godt være at jeg er total uoplyst og burde bo under en sten, men er der ikke ret mange forskellige miniature racer ?
vi er ude i at der lige nu er racekategori for belgisk miniature, dansk miniature, miniature og hollandsk miniature.
Kan det virkelig være rigtig at der er 4 forskellige slags miniature ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er der virkelig så mange forskellige miniature ?
  • #1   10. nov 2011 Det ved jeg ikke, men der er vist også Amerikansk Miniature. Det tror jeg da nok.
    Jeg er forvirret!


  • #2   10. nov 2011
    Tja. Kan se der er 3 umiddelbart - amerikansk, dansk og bare miniature.

    For mig og se kunne de alle proppes sammen under miniature også kunne man nævne at de var var USA, Holland, Belgien osv.
    Ellers kunne der jo oprettes Norsk Fjordhest, Dansk Haflinger osv.


  • #3   10. nov 2011 Krikken: ja det er jo lige det jeg mener, racen er vil godkendt under et navn, der findes vel i virkeligheden kun en race der er godkendt.
    Lidt ligesom problematikken der har været med PSA og DPA som er nødt til at blive til et forbund


  • #4   10. nov 2011 Amerikans mini, er vist anderledes end de andre. Der vil man gerne have dem "store"

    Jeg tænker også lidt over hvad er forskellen på en mini og en falabella?


  • #5   10. nov 2011 Team Grafik * Distanceteam *: anatomien. en fallabella har ekstra ribben


  • #6   10. nov 2011 Team Grifik: En miniature er IKKE det samme som en falabella, da minien og falabellaen udspringer af forskellige racer:-) Falabellaen er en race, minien er en type:-)

  • #7   10. nov 2011 Nogle danske avlere, avler jo udelukkende med amerikanske miniaturer, og stambogsfører dem i AMHA istedet for DMHF. Udover det er der stort forskel eksteriørmæssigt på de amerikaske og de danske. Dette vil muligvis ændre sig med tiden, da danskernesmål vel er at avle noget der ligner de amerikanske, men lige pt. synes jeg det ville være fair at dele dem op i amerikanske og danske.

  • #8   10. nov 2011 Tja.. Det er lidt ligesom vi har Irish cob, Irish cob crossbred og Tinkere herinde. Lidt forskel i racestandarderne og forskellige avlsforbund.

    Jeg ville også skelne mellem amerikansk, dansk/europæisk og så shetlændernes størrelseskategori miniature, uden dog at have særlig meget viden om avlsmålene.


  • #9   10. nov 2011 Team Grafik * Distanceteam *: Fallabellaen er en argentisnk race. Der ligger en del fallbella i mange af de amerikanske miniature blodlinier.


  • #10   10. nov 2011 Okay, vidste virkelig ikke hvad forskellien var smiley Troede bare man havde ændret navnet. Men godt at få forskellen afvide

  • #11   10. nov 2011 Netop ¤ Stald Esmann ¤

    Fallabella er en race, mener deres stambog er lukket. Miniature foregår ligesom DSP hvor "alt der lever op til avlsmålene" i princippet kan kåres ind smiley


  • #12   10. nov 2011
    Amerikanske minier er ikke anderledes end de danske :o)
    Men - der er to forbund i Danmark også, eller vandene er delt. Nogle er medlem af det amerikanske forbund andre er medlem af det danske.

    Det er noget med den type de ønsker, vuderingen osv. smiley


  • #13   10. nov 2011 Jeg ville nok påstå du kan se forskel på en amerikaner og en dansk i langt de fleste tilfælde.
    NB: DMHF hovedstambogen kræver 3-ledet afstamning.


  • #14   10. nov 2011 Ang. falabellaen: Som jeg har forstået det avles de som så små ponyer det kan lade sig gøre. Miniaturehestene avles mod at ligne en 'stor' hest i mini. Hos AMHA er det endvidere delt i om man avler mod en mini-Morgan eller en mini-arabertype

  • #15   15. jan 2012 Der er lige så mange slags miniature heste som der er varmblods smiley Den amerikanske miniature hest går dog igen hos de fleste af foreningerne. Da de er længst i avlen og dermed har de bedste heste.

    I DK er der to miniature heste foreninger, ligesom der er to indenfor palomino. Pt. er der dog kun en af foreningerne der er EU godkendt, det blev den i nov. 2011, så det er stadig meget nyt. Det er EAMH der er EU godkendt i DK. De avler efter mange af de samme regler som den amerikanske forening gør.

    Udover de to danske foreninger, så kan man samtidig melde sig i den Amerikanske forening, her kræves dog mere stamtavle på hestene og så registrere man hestene i USA/Amerika.

    Med minierne går det jo ikke ud på at hesten bare skal være mindre og mindre. Men at man avler store heste ned. Så de små heste ligner store heste i rigtige propertioner. Derfor går højde op til 105 cm. Dog avles der efter de er under 90 cm. smiley

    Ikke alt kan kåres ind mere. Hingste skal have min. 3 led på stamtavlen. Alle hopper kan dog kåres.

    Håber det gav lidt mening smiley


Kommentér på:
er der virkelig så mange forskellige miniature ?

Annonce