{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Oplysning om "hul" i hesteloven {{forumTopicSubject}}

Hej alle hesteejere! smiley

Lige lidt praktisk info herfra. Der er jo kommet den nye lov omkring slagteheste og hobbyheste, som siger at man skal føre logbog hvis man har en slagtehest, der omhandler alt hvad hesten indtager, og udover det må man ikke selv give medicin osv.
Hvis din heste er en hobbyhest, behøves du ikke gøre dette.

Det smarte er så, at jeg havde besøg af min dyrelæge i dag, og jeg sagde jeg ville have mine heste udelukket fra konsum, altså de bliver hobbyheste.
Han fortalte at der ligenu er et "hul" i loven, som gør at man nu selv kan skrive under på det, uden dyrelæge eller andre skal gøre dette.

Dette gør du i hestens pas på side 42, husk at skrive dato. Normalt skal dyrlægen ud og skrive under også, men det skal man ikke i en kort periode (underligt nok), så det er bare at komme i gang,så i slipper for alt besværet, med logbøger osv.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oplysning om "hul" i hesteloven
  • #1   2. jan 2012 Man kan selv udelukke hesten fra konsum ja -

    Det er kun hvis hesten skal behandles med nogle helt bestemte medikamenter dyrlægen skal udelukke fra konsum også.
    Medikamenter der kræver at dyrlægen også gør det, er medikamenter der ikke er beregnet på heste.
    f.eks til øjenbehandling el. plegicil.


  • #3   2. jan 2012 Fordi det som ejer gør at du f.eks ikke skal betale for at/og inberette foderplan på hesten, føre logbog over hesteholdet, det betyder også at du selv må give hesten f.eks ormekur, penicillin i foder osv.
    Ting dyrlægen ellers skal komme og varetage.

    Så er du ikke interesseret i det, skal den udelukkes fra konsum smiley


  • #4   2. jan 2012 Mange vælger at udelukke da det er pænt besværligt at lade være.

    Danske heste skal vist registreres, så det er ikke helt nok at skrive i passet. Heste med udenlandske pas skal der blot skrives i.


  • #5   2. jan 2012 Man kan selv udelukke både danske og udenlandske heste fra konsum smiley

    Det kun ved f.eks øjenmedikamenter, plegicil og nogle andre ting at dyrlægen skal gøre det og registrere det.


  • #6   2. jan 2012 Iflg min dyrlæge skal de danske heste også registreres, de udenlandske skal bare have skrevet i passet - hun forhørte sig hos fødevarestyrelsen (tror jeg det var) om det sidste

  • #7   2. jan 2012 Jeg er lige blevet oplyst om det andet idag og har derfor skrevet i begge mine pas idag. Ellers giver det jo ikke nogen mening at der er en plads i passet hvor man selv kan gøre det, med mindre det pga. special medicin, så dyrlægen skal ind over.

    Mine pas og papirer er i hvert fald blevet godkendt idag smiley


  • #8   2. jan 2012 fra Højgård

    "Udelukkelse fra anvendelse til konsum
    Ved at lade sin hest chipmærke efter gældende regler og lade hesten registrere i fødevarestyrelsens database (dyrlægen udfylder blanket med signalement og chipnummer), kan hesten udelukkes fra anvendelse til konsum. Heste der er chipmærket og registreret i fødevarestyrelsens database vil være permanent udelukket fra anvendelse til konsum."


Kommentér på:
Oplysning om "hul" i hesteloven

Annonce