{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

Spørgsmål omkring ''store ryttere'' og ridning {{forumTopicSubject}}

jeg har hørt så mange ting, omkring ''store ryttere'' der påvirker deres heste.. fx at hvis en overvægtig person rider på en pony (også fjordheste og haflinger typer), så kan hestene ikke løfte benen ordneligt, og at det giver dem alle mulige former for gigt og ih og åh.. men er det rigtigt, eller er det bare en skrøne??

Jeg spørger ikke for at træde over nogens fødder, jeg spørger fordi jeg gerne vil vide om det passer eller ej :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring ''store ryttere'' og ridning
  • #1   12. apr 2012 Tja, hest og rytter skal jo passe sammen. At det ligefrem skulle give gigt og den slags, ved jeg nu ikke. Men forestil dig at du selv skulle slæbe rundt på en meget meget tung rygsæk, som ovenikøbet ikke sad helt godt (her tænker jeg ikke på den tunge rytters evner som rytter, men på at lille pony typisk = kort ryg = en stor rytter vil måske have problemer med at finde en sadel der passer og som de selv kan være i). Der er vi vel enige om ikke er helt hnsigtsmæssigt, og ømme muskler, skævheder og den slags kunne man godt forestille sig det kunne give.

    Men så skal man måske lige huske på at "for tung" jo ikke er det samme uanset pony/hest -de er jo forskellige både af type, men så sandelig osse alt efter hvad de har lavet tidligere.

    En rå hest uden nævneværdig muskulatur, vil tåle en mindre belastning end samme hest blot i veltrænet muskuløs udgave.

    Og så skal man jo heller ikke være hysterisk -der er forskel på at ponyen bare skal gå en lille skridttur med rytteren engang imellem, og på om den skal gå 1 times dressur hver dag



  • #2   12. apr 2012 nå ja -og er man SÅ tung at det kniber ponyen at løfte benene så er vi da vidst ude i ekstremer, som ikke bør forekomme...

  • #3   12. apr 2012 hmm, jeg tror ikke det giver gigt eller noget i den dur, og ja man ska se sig om når man (ligesom jeg) er en stor rytter... sørge for ikke a tage den mindste pony og med færreste muskler, men nogle som man kan se har muskler og kan holde til noget...
    Jeg rider en stor Trakehner på 175, med lækker muskulatur... og jeg kunne ikke drømme om a sætte mig på en lille sporty haffer eller fjolle


  • #4   12. apr 2012 uden at vide noget om det, så tror jeg ikke at det er umuligt at det kan give gigt at bære en meget tung rytter hvis man er en lille pony..

    Gigt er jo en led-sygdom, og en tungrytter lægger pres på hestens led, og derved brusken i dens led. hvis brusken bliver trykket sammen, smutter den til siden, og gigt opstår nor knoglerne går imod hinanden i leddet..


  • #5   12. apr 2012 En god rette snor: En rytter må veje 20% af hestens vægt.

    Og så husk at nogle sadler vejer osse.

    En anden rette snor er der skal være ca en hånds bredde foran og bag på sadlen når rytteren sidder i denne.

    (ved godt den ikke altid holder i meget dybe dressur sadler med en håndsbred bag, men så læg en foran og mærk om du bliver klemt mod bagvislen af sadlen)


  • #6   12. apr 2012 Marie og Timon: hvis det med 15% passer så må jeg maks veje 30 kg. På min islænder. I hvert fald hvis han vejer omkring 200 kg.
    Og det vejer jeg sjovt nok ikke smiley og jeg er bestemt ikke overvægtig, jeg er meget normal i bygning.
    Min pony lider ingen overbelastning overhovedet, så ville han brokke sig. Det går han nemlig hvis en af mine lidt større veninder rider ham, så går han langsomt og arbejder ikke særlig meget under hende.


  • #7   12. apr 2012 Haha okay, det lød sjovt. Mener at jeg ikke vejer 30 kg. smiley

  • #9   13. apr 2012 Jeg har overhovedet ikke styr på det med vægten, men det skal nok passe smiley han er rimelig høj af en islænder at være og vores træner siger han er i perfekt stand i øjeblikket.

  • #11   13. apr 2012 Ej hvor FEDT! smiley

  • #12   13. apr 2012 Er der nogle der ville kunne bedømme hvor meget coco han mon vejer?? Han er lidt under 160 i stang, og er en ''middel hest'' dvs ikke den spinkle, og ikke den store kraftige :o)

    jeg vil jo nødigt nå over 15% reglen!


  • #13   13. apr 2012 Årh jamen så kan jeg glædeligt leve videre! smiley

  • #14   13. apr 2012 Hvis min ismule vejer cirka 350. Så må jeg veje 52,5 kg. (15%) - 70 kg. (20%)
    passer det så ikke meget fint med at jeg vejer omkring 54-55 kg.? eller skal jeg lige tabe mig et par kilo?


Kommentér på:
Spørgsmål omkring ''store ryttere'' og ridning

Annonce