{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Emner til historie projekt :)
  • #1   2. maj 2012 Jeg skrev om Romerrigets fald smiley

  • #2   2. maj 2012 industrialiseringen syntes jeg er spændende smiley

  • #3   2. maj 2012 Al historie er spændende smiley ..

    Det er en fordel at skrive om noget, hvor der er tilstrækkelig litteratur af god kvalitet tilgængelig. Derfor er det et hit at skrive om noget lidt nyere historie, for at være tilstrækkeligt dækket ind empiri mæssigt.

    Emner jeg finder interessante i historien, er sådan noget som de store rejser, Colombus, Marco Polo, etc.

    Men også industrialiseringen omkring 1800 tallet, hvor der for alvor blev sat gang i udviklingen.

    Men sådan noget som Middelalder og den sorte død (pesten), er virkelig også spændende synes jeg. Her kan det dog måske være lidt svært at finde så meget materiale, i hvert fald på dansk.

    Men skriv endelig en PB hvis du/i får brug for hjælp undervejs smiley


  • #4   2. maj 2012 Tusinde tak for dit svar zille, det var helt klart til stor hjælp smiley
    Det kunne godt være at jeg kontakter dig på et tidspunkt smiley


  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 446
    #5   2. maj 2012 Alt efter hvilket niveau du er på (skoletrin) skulle det nu ikke være så slemt at finde litteratur til middelalderen - det er et stort og bredt emne og der er meget materiale.

    Har du nogle særlige interesser? Historie er jo alt fra antikken til krigen mod terror smiley Er der særlige landområder du interessere dig for?

    De emner vi havde i historie var
    Antikken (Grækenland og Rom - religion og mytologi, Perserkrigene, De Peloponnesiske krige, Sparta vs. Athen, tidlig, klassisk og senrepublikken, Kejsertiden)
    Middelaldren (folkevandringerne, vikingetiden, højmiddelalderen, korstoge og den katolske kirke)
    1500-1650 (Reformationen, Den Engelske kirke, 30 års krigen og den Westfalske Fred)
    Napoleonstiden
    1. Verdenskrig og Fredskonferencen
    Mellemkrigstiden
    2. Verdenskrig
    Den Kolde Krig
    Krigen i Korea
    Krigen i Vietnam
    Den Russisk/Afghanske krig

    Jeg håber det gav lidt ideer:-) Jeg har en del kilder til de ovenstående emner, så skriv hvis der er noget jeg kan hjælpe med smiley


  • #6   3. maj 2012 Angående Middelalder emnet... nu forholder det sig sådan, at alle danske kilder om og fra Middelalderen gik tabt under den store brand i København i 1728, så derfor er de kilder vi idag har om dansk middelalder i store træk baseret på udenlandske kilder, der er altså tale om sekundære og andenhåndskilder. Selvfølgelig er disse brugbare, men hvis man vil score de høje karakterer indenfor historie, så er det en fordel at benytte primære kilder og førstehåndskilder.

    Bevæger man sig derimod ud over de danske grænser og i stedet ønsker at belyse den mere generelle europæisk middelalder, jo, så er der meget litteratur.


  • #7   3. maj 2012 Og igen er der mere materiale at finde omhandlende høj- og sen middelalderen, end der er om tidlig middelalder. smiley

  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 446
    #8   3. maj 2012 Det var skam på ingen måde for at sætte spørgsmålstegn ved din viden om emnet - jeg kan jo godt læse mig frem til at du ved en masse om historie smiley Jeg mente bare at eftersom TS kun går i folkeskole er der jo ikke de samme krav til kilder og empiri som der er på uni smiley

    But I bow in the company of a superior - jeg har jo kun haft historie som sidefag, så jeg er ikke helt så hardcore smiley


  • #9   3. maj 2012 Det er helt iorden smiley
    kan godt se hvad du mener, der er jo nok lidt andre krav i folkeskolen smiley


  • #10   3. maj 2012 Jeg skrev om statskuppet i 1660 smiley

    Har også tidligere skrevet om reformationen i 1536.
    Birgitta Kirkerne i Danmark (omkring 1500 tallet)

    Så har jeg skrevet om den Russiske Revolution 1917
    Franske Revolution i 1789
    Mellemkrigstiden (1918-1940)
    Christoffer Coloumbus og opdagelsen af Amerika i 1492..



  • #11   3. maj 2012 Hov!
    Har også skrevet om:
    Bomberne over Japan (Hiroshima og Nagazaki)
    Den Kolde Krig :o)


  • #12   3. maj 2012 Tusinde tak for alt jeres hjælp alle sammen, jeg har idag snakket med min veninde om det og vi er blevet enige om at skrive om Titanic.
    Hvis nogle af jer kender til nogle bøger, hjemmesider eller andet form for litteratur, vil jeg meget gerne høre fra jer smiley


Kommentér på:
Emner til historie projekt :)

Annonce