{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.552 visninger | Oprettet:

Klage over 9. klasse mundtlig afgangsprøve karakte {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg var oppe i mundtlig dansk afgangsprøve i torsdags d. 19/6. Jeg trak et digt af Tove Ditlevsen, som jeg så skulle analysere, og jeg synes selv jeg gjorde det ret godt, ca. til et 10-tal.

Jeg går så ud i den tro at det faktisk var gået ret godt, men det er lææænge om at diskutere min karakter, ca. 10-15 min. Da jeg kommer ind igen, fortæller min lære mig så at jeg har fået 4. Jeg var ret chokeret, da jeg jo godt vidste at det måske ikke var den bedste analyse, men jeg synes absolut på ingen måde at jeg havde gjort det til et 4-tal.

Min lære argumentere for min karakter med at jeg havde misforstået teksten, og at jeg derfor skulle have 4.
Jeg går grædende ud derfra (ved godt det er fjollet, men det er den laveste karakter jeg nogensinde har fået, og dansk er mit bedste fag).

Min lære har så senere fortalt mig, at hun bestemt ikke mente jeg skulle have 4, men 10, og at jeg godt kan klage over min karakter.

Det har jeg kraftigt overvejet, da min lærer sagde at censor mente at jeg havde misforstået teksten fordi jeg ikke havde fortolket den på samme måde som hende.

Jeg synes ikke censors argument holder, og kan ikke se hvorfor det skulle trække 3 karaktere ned, da jeg jo ikke engang havde fuldkommen misforstået den, og ud over det havde lavet en ret god analyse.

Så mit spørgsmål til jer er nu, synes i jeg skal klage, og hvordan gør man det??

Undskyld mit lange indlæg, men det er noget der går mig på!

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klage over 9. klasse mundtlig afgangsprøve karakte
  • #1   26. jun 2012 brok dig smiley

  • #2   26. jun 2012 Først synes jeg ikke det er pænt af din lærer at lade dig i stikken. Ved godt at censors ord er lov, men alligevel ikke helt fair.

    Men snak med læren og få hende til at hjælpe dig med at klage smiley


  • #3   26. jun 2012 Jeg vil i hvert fald 100 % lige forhøre mig hos lidt forskellige om hvordan man gør og om hvor omstændigt det er! smiley

  • #4   26. jun 2012 Før du klager skal du tænke dig godt om, om det kan betale sig. Hvad får du ud af det. Jeg ved godt det er folkeskolens afgangsprøve, men hvis du fx skal på gymnasiet og skolen har anbefalet det, betyder det jo ikke noget, hvad du får i karakterer.

    Hvis du så alligevel vil klage er det inden 14 dage og skriftligt. Din skole må have en formular du skal udfylde til det.


  • #5   26. jun 2012 JustADreamer

    Jeg vil sige at hun talte for sit ord, og gjorde hvad hun kunne, for censor var hårdnakket, og hun har givet alle pånær to lavere karaktere end min lære mente, og hun er altså også skrap! smiley

    MEn problemet er, at jeg ikke tror min lære MÅ hjælpe mig....


  • #6   26. jun 2012 Stald Novem S

    Jeg vil også overveje det grundigt, men det 4 har naget mig meget, og har hele tiden synes det var meget ufortjent, så jeg vil se om det kan betale sig smiley


  • #8   26. jun 2012 Hun må jo gerne sige hvor du skal henvende dig osv. smiley

  • #9   26. jun 2012 Jeg tror lige jeg vil prøve og skrive en besked til hende, og spørge, for er egentlig lidt lost.. smiley

  • #11   26. jun 2012 Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at spørge min lære til råds!

  • #12   26. jun 2012 Som de andre siger, så må du klage.

    Har altid som udgangspunkt fået at vide, at man må sige og mene hvad man vil om tekster og ja you name it, til eksamener og sådan, bare man kan argumentere for, hvorfor man synes sådan og sådan, eller mener sådan og sådan smiley


  • #13   26. jun 2012 Når det "bare" er folkeskolen, synes jeg personligt ikke du behøver klage, det skal jo ikke bruges til noget, så længe du er godkendt til gymnasiet.

    Men jeg kender din situation.

    For et år siden da jeg gik ud af gym, var jeg til mundtlig engelsk, og jeg er forholdsvis stærk i engelsk og havde forberedt mig godt. Men fordi det var den sidste eksamen for hele klassen, var det jo den som "blev den afgørende", for dem der fik lave karakterer. Ham der var oppe før mig, skulle have 12 for at få huen på. Men min lære, som holdte meget af ham, gav ham 02, og hun græd og græd og græd under hele min eksamen og det endte også med at jeg sad og græd, uden at få sagt noget. Så jeg endte med et 4-tal. Men censor sagde at jeg ikke kunne klage, for jeg havde lavet en elendig præsentation.. Hvilket jo var rigtigt. Men havde godt nok satset på en solid 10er, så det var sgu skuffende smiley ..
    Håber du finder ud af noget og krydser fingre for dig! smiley


  • #14   26. jun 2012 Hvis hun har trukket karakteren ned, pga af forskelle i meninger, så ville jeg nok klage, for så det bliver det vist også sagt til censor, at det må man ikke, men hvis det er fordi hun ikke synes at analyse var god eller grundig nok, så ville jeg være pisseærgerlig (går også selv ret meget op i mine folkeskolekaratere, selvom jeg ved de ikke skal bruges) men bide det i mig, og bare tænke på at jeg aldrig skulle bruge dem til noget igen!:-)

  • #15   26. jun 2012 Med et digt kan man ALDRIG misforstå teksten. Det er som den selv snakker til en så jeg synes bestemt du skal klage..!!

    Jeg havde også en historie censor som spurgte om ALT andet end det jeg trak...


  • #16   26. jun 2012 Jeg gik op i billedkunst og kom ud med 02, og det var egentlig ikke fordi jeg havde forventet mere, for jeg havde ikke rigtig læst op.

    Men min lære fortæller mig så senere at han synes det burde have været 7, for jeg havde styr på mine ting. Men censor ville have det til 02 fordi jeg ikke vidst hvad en bestemt tilbygning på et hus hed.

    Fik derefter forklaret at hvis censor mener man skal have 02 og ens lære mener man skal have 7, så mødes de på midten - altså 4. Ved dog ikke om det er en regel, som man SKAL følge - det er bare hvad jeg har hørt og forstået på det hele.

    Jeg har valgt ikke at klage, for det er jo "bare" en karakter, og jeg skal ikke bruge den til noget som helst smiley .

    Men 9 klasse betyder jo ikke voldsomt meget, kunne forstå hvis du skulle på gym. og skulle bruge din karakter til en vidergående udd. Men jeg selv ville synes det ville være lidt spild af tid at klage, selvfølgelig er det super træls når man selv har en god fornemmelse osv. Men igen, det er "bare" 9. klasse.


  • #17   26. jun 2012 Nej - man prøver at mødes på midten. En lærer skal altid prøve at få sin elevs karakter højere op - men i sidste ende er det censor som bestemmer mest.... Desværre...

  • #18   26. jun 2012 Tusind tak for jeres svar alle sammen! Det har hjulpet mig meget, og jeg tror jeg vil høre hvordan og hvorledes det foregår, og hvis det er for besværligt, så tor jeg ikke jeg gider, selv om det 4-tal er LORT! Men skal på efterskole næste år, hvor jeg får lov at gøre det om, så tror jeg bare at jeg HATER på hende censoren og giver folk den lille ekstra historie, når jeg siger at jeg har fået 4 i dansk! smiley

    Men TAK for jeres hjælp!!


  • #19   26. jun 2012 Jeg havde PRÆCIST samme situation sidste år... Jeg kom også grædefærdig ud med et 4 tal.

    JEg klagede og fik det ændret til et 10 tal smiley


  • #20   26. jun 2012 Arh, Camilla smiley Nu troede jeg lige jeg havde besluttet mig smiley

  • #21   26. jun 2012 Hvis der er nogle der skal brokke sig, så er det mig! fik 02 i dansk.. mit STÆRKESTE fag.. ''du snakkede ikke nok selv!'' nej i afbrød mig jo hele tiden!?

    Alle mine tidligere dansk lærere kom forbi i løbet af idag (var itl engelsk idag) og hørte hvordan det var gået.. og de alle sammen var ved at tabe kæben da de hørte om mit 02, for jeg ligger normalt på 10 og 12 taller i dansk.. hold da kæft jeg var sur!


  • #22   26. jun 2012 I 9. klasse sagde min dansklærer at ham og censor skulle forsøge at blive enige om en passende karakter og kunne de slet ikke nå frem til en karakter begge kunne stå inde for skulle de gå op på kontoret, og så skulle der ske et eller andet deroppe. Det lød i hvert fald bestemt ikke på ham som om at censor alene skulle bestemme karakteren...

  • #23   26. jun 2012 lad være med at klage - det er spild af tid. Man skal ALDRIG bruge den karakter til noget smiley

  • #24   26. jun 2012 Det kan godt være man ikke skal bruge karakteren til noget, men hvis man mener man er uretfærdigt behandlet, og faktisk er ret ked af den karakter, så kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skal klage og forsøge at få den ændret?

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #25   26. jun 2012 Da jeg startede på HTX efter folkeskolen havde det ingen betydning.

    Valgte så at begynde på et studenterkursus efter ferien, og der skulle jeg have min. 7 i dansk og matematik i folkeskolen, så det har en betydning nogen steder, men det er jo ikke værre end, at du kan komme til optagelsesprøve, hvis det er. (-:


  • #26   26. jun 2012 Jeg har så lige et spørgsmål til jer også.. Jeg kom op i "Sammenhold og mostand i besættelsen." Altså besættelsen i DK, da hele teksten UDELUKKENDE handlede om DK.

    Da jeg kommer derind, får jeg det hele sagt som jeg ønsker og tænker. 7! Så begynder Censor at spørge mig om ALT muligt andet, om hvordan hollands regering var under deres besættelse, og hvordan det var efter og før og om de havde en regering m.m.. Det samme gør de med norge, og det eneste jeg kan svare på var at jeg vidste Norge protosterede mod besættelsen og gik i kamp. Jeg svarer dog også at Holland efter besættelsen havde deres egen regering, men det havde Norge ikke.

    Men ikke så meget det, vi har jo ikke haft om andet om hvilke lande der blev besat - sku ikke hvordan regeringen m.m var... Og det er det han UDELUKKENDE spørger om.. Kan jeg godt tillade mig at klage over det?

    Jeg kom nemlig ind og fik et 4 tal, hvor min lærer også sagde at jeg havde læst hele kilde nr. 2 op... Ja undskyld mig - deri står alt om tyskernes krav, hvorfor de pludselig ikke havde sammenhold længere og hvem der gik i protest og omkring dødsstraf, hvor jeg jo så selfølgelig fortæller det meste da jeg jo fik spørgsmålet "Hvorfor sluttede sammenholdet og hvem gik i modstand?" - suk... smiley Og de siger man bare skal sige ALT det man kan....


  • #27   26. jun 2012 Jasmin og Camilla 2012:

    Nej, jeg vil ikke mene du kan klage...

    At du bare kan teksten og forklare hvad den omhandler, giver en middel karakter - altså 4.

    Men kan du snakke ud over teksten - altså hive relevante ting med ind over, som ikke står i teksten, så er det den trækker op.

    Så jeg vil mene din karakter er rimelig.


  • #28   26. jun 2012 hvordan kan du først skrive at den var til 10, og dernæst at det måske ikke var den aller bedste analyse?

  • #29   26. jun 2012 Husk på et 4 er middel karakter, og ikke nogen dårlig karakter - desuden har afgangsprøverne ingen stor betydning.

    Jeg var selv utilfreds med mit 7 tal i historie, men det havde ingen betydning og jeg tog bare deres kommentar til mig og må så gøre det bedre til en anden gang.

    Men det virker til at sidst i dit indlæg hentyder du til at så godt var det måske heller ikke.. Jeg synes at hvis det virkelig går dig på og du føler dig uretfærdigt behandlet så kontakt din egen lærer først og snak med hende. Det kan være hun kan uddybe problemet eller rådgive dig til hvad hun synes du skal gøre. Men husk på at den er en lige gyldig karakter !

    held og lykke med det!


  • #30   26. jun 2012 Jeg vil mene at man godt kan få 10, eller mene man gjorde noget til et 10-tal, og så samtidig mene at man godt kunne have gjort det bedre, eller hvad? smiley


  • #31   26. jun 2012 Men min mor, som selv er lære i indskolingen, har spurgt nogle af sine kollegaer fra udskolingen, og de siger at man kan bede om at få en skriftlig redegørelse, hvorfor jeg har fået karakteren, så det vil vi nu se på ! smiley

  • #32   26. jun 2012 I gymnasiet er det sådan, at hvis man klager over en karakter og klagen går igennem, får man lov til at prøve igen. Altså kan man få en lavere eller samme karakter, hvis man er uheldig. Det er ikke altid lige godt at klage smiley
    Men censorer er underlige.
    Da jeg afsluttede 9. klasse trak en censor heeeele klassen og parallelklassen ned i orden, fordi censor da lige havde været på kursus og vidste hvordan man skulle gøre tingene. Så jeg fik 4 dér. Vi havde jo bare gjort hvad vi havde fået fortalt? Men jaja, det betyder intet nu smiley


  • #33   26. jun 2012 Husk at vis du klager så skal du jo til om prøve og derved risikerer du måske at få en endnu dårligere karakter.

Kommentér på:
Klage over 9. klasse mundtlig afgangsprøve karakte

Annonce