{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
642 visninger | Oprettet:

Søger gode råd om uddannelse? {{forumTopicSubject}}

Tja, i sommers afsluttede jeg min hf-eksamen efter 2,5 år med meget slem "skoletræthed". Ja, lavede kun de mest nødvendige afleveringer, og kun lektier ca en gang om måneden.
Nu har jeg så arbejdet det første halve år og skal jo fortsætte med det ind til sommer, hvilket jeg er super glad for!
Nå, men min plan har de sidste mange år så været, at jeg skulle tage en læreuddannelse, da jeg utrolig gerne vil være folkeskolelærer (og ja, det har jeg villet i mange år nu, og jo mere jeg tænker på arbejdet, jo mere lyst får jeg til det).
Men på læreuddannelsen er der rigtig meget "skolearbejde" og teori, samt gruppearbejde, som bestemt ikke er min stærke side!
Og som det ser ud pt, er jeg slet ikke sikker på, om jeg har selvdisciplin nok til at gennemføre ca fire år mere bag en masse tunge bøger!

Så nu er det jeg sidder og overvejer (da erhvervsuddannelser jo har ansøgningsfrist 1. marts), om jeg burde tage sådan en istedet for? Eller evt først og så læreuddannelsen efterfølgende?

Og jeg har siddet om mugget lidt på ug.dk under erhvervsuddannelser, men synes ikke lige der er noget der fanger mig specielt meget, så måske der var nogle af jer, som havde ideer til nogle gode erhvervsuddannelser?

Jeg har selv tænk lidt på trav eller galop-træner, da jeg er totalt vild med arbejdet (har været i praktik der engang), men hvis jeg tager den uddannelse, skal jeg med sikkerhed tage en anden bagefter, da der ikke rigtig er økonomi i der som job + der ikke er den store opbakning omkring det i DK. Men uddannelsen giver jo også en indblik i så meget andet; arbejdet med hestene, ansvar, "egen virksomhed", tilrettelæggelse og planlægning mv.

Synes godt nok lige det er en ordentligt mundfuld at sluge!

Men hvis du har læst alt, hvad jeg har skrevet, og nu er nået hertil, håber jeg du evt kan hjælpe mig lidt på vej smiley

Det skal siges at mine interesser er brede, jeg kunne godt være interesseret i både noget med dyr, mennesker, mad, noget grafisk (spil, reklamer osv) og en masse mere. Så fyr bare løs med hvad i kender til og har af spændende ideer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger gode råd om uddannelse?
  • #1   23. okt 2012 Jeg bruger personligt min lyst til det arbejde jeg kan få når jeg er færdig med min uddannelse, som motivation til at gennemføre. (:

    Og hvis jeg stod i dit sted, ville jeg tage "drømmeudannelsen" med det samme, så det var hurtigere overstået. (: Men det er jo bare min mening...

    Du kan jo fx også finde uddannelser på ca. 2 år, så du ikke skal sidde så længe på skolebænken. Og husk man godt kan holde pause i uddannelserne. Fx er min uddannelse inddelt i semestre på ½ år af gangen, og man bestemmer selv om man lige tager orlov i ½ eller 1 år, hvis man lyster. (:


  • #2   23. okt 2012 Nu arbejder jeg på et jobcenter.. Så jeg ved lidt om det der med jobs osv. Og sorry to say, men DROP det der galop/travtræner noget - man skal i såddanne brancher ofte være et navn, kendt (anerkendt), enormt dygtig, og nærmest være opvokset i sådan noget..
    Som ovenstående også har skrevet, tag lærer uddannelsen, skoletræthed eksisterer ikke på samme måde når det er noget man brænder for.. Og læreruddannelsen er nok en af de mest alsidige mht. hvordan der arbejdes. Der er lidt af alt, selvstændigt, gruppeorienteret, projektorienteret, osv osv. Nogle steder er der KUN forelæsninger el. klasseundervisning.
    Er sikker på at du i lærerfaget i sidste ende får lov til at "være din egen herre" - det er svært at finde andre steder.. (: - Og uanset hvor du er, skal du samarbejde med andre, på kryds og tværs af afdelinger, holdninger mm, væn dig til det. smiley
    Ehvervsmæssigeuddannelser er svære at finde jobs indenfor nogle gange, fordi de ikke er så alsidige (:
    - Skriv hvis du har flere spg. (:


  • #3   23. okt 2012 Nu kender jeg ikke travsporten, men der findes ingen uddannelse til galoptræner. Mener du jockey?

  • #4   23. okt 2012 Hvis du har en lille opsparing kan du også kigge på de ikke-anerkendte uddannelser.. Hestemassør tages fx. som weekendkurser og så med enkelte store opgaver i løbet af ugen, men det giver jo mulighed for at du kan arbejde ved siden af.. Og den kan du jo overbygge til en adfærdsbehandler.. Så er du i gang og kan tage det andet bagefter..
    Jeg kender en som er under uddannelse som lærer og han siger at det er meget afslappet mht. skoledagene.. I denne uge har han fx. ingen skemalagte timer, men skal bare i slutningen af ugen aflevere en gruppe rapport som har har lavet med nogen af de andre.. Og andre uger er han kun i skole 3 dage om ugen et par timer..


  • #5   23. okt 2012 Jeg vil give dig ret i dine overvejelser med hensyn til arbejdsmængden på seminariet. Er selv lærer, og ja, der er meget læsestof og du forpligter dig til at være forberedt da der er en del gruppearbejde, og ingen vil være i gruppe med en som ikke trækker sin del af læsset. Der er også studieprodukterne som danner grundlag for eksamen, og der er meget stor forskel på hvad de enkelte undervisere forventer i disse produkter, alt fra en lille kort præsentation til en 15 siders rapport. Og så er der lige bacheloropgaven...

    Jeg vil ikke male fanden på væggen - tværtimod - for læreuddannelsen er en fantastisk bred uddannelse som kan bruges til andet end at undervise. Og vil du det virkeligt, så er der ikke andet for, end at begynde.

    Er du i tvivl, så er du ikke i tvivl.


Kommentér på:
Søger gode råd om uddannelse?

Annonce