Karakter efter hvad? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Vil lige høre hvad lærere skal give karakter efter. Er det efter hvad de forventer af en eller hvad man rent faktisk præsterer?
Jeg har nemlig lige lavet en matematik opgave, hvor min gruppe havde fået alt det, som der stod i opgaven man skulle have med, havde vi fået med (vi fik 4), hvor nogle andre grupper havde glemt en masse ting, men måske var gået i dybden med én ting (de fik 7).
Det synes jeg var lidt urimelig, så jeg gik op til læren, hvor han fortæller at han går efter hvad han forventer af os. Så hvis han forventer vi ligger på 10, og vi præstere lidt dårligere end ventet vil vi få en lavere karakter.
Det er her jeg tænker, at hvis så en gruppe han ville forvente lå på 02, kom med den opgave fra min gruppe af, ville de så få 10 for den, da han ikke forventet så meget!
For så kan man jo bare lade være med at lave noget hele skoleåret og ligge på 02 og 4, og så slå til det sidste stykke tid og få 10 og 12, da læren ikke forventede det.
- Må de godt gå efter hvad de forventer eller skal de se på hvad vi præstere og kigge på selve opgaven, når der skal gives karakter?
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.293
Folk er på forskellige niveauer, det ville jo være rimelig unfair at en der har brugt en halv time på det, og som måske bare er dygtig, får 12. Men en der har svært ved det, har knoklet røven ud af bukserne og får kun 4, fordi hun langt fra kan hamle op med hende den anden.
Man har forskellige niveauer og det kigger lærerne jo på.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.916
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 168 Svar: 715
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.263
Det er da ikke unfair? Det burde ikke blive den dygtiges skyld, at der er en som er mindre dygtig.. Man skal da have den karakter, man har fortjent for opgaven, også selvom man måske kun har brugt en time på den, hvor en anden måske har brugt 3 timer, men stadig laver en dårligere opgave..
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 168 Svar: 715
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.916
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 6 Svar: 2.457
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.293
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 168 Svar: 715
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 168 Svar: 715
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 206
jeg var nok blevet pænt sur over den forklaring du fik TS... i mine ører holder den bestemt ikke vand !
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.293
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.263
Ja, men det er jo ikke den dygtiges skyld, at den anden er dårlig til tingene..
Der er forskel på folk og det er netop det karaktererne skal afspejle, ellers var der ingen ide i et sådan system
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.916
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 146 Heste: 6 Emner: 45 Svar: 1.152
TS: Det er en træls begrundelse at få for et 4-tal. Desværre tror jeg det er uundgåeligt, at en lærer nogle gange kommer til at få en bestemt forventning, og hvis man så ikke lever op til den, bliver der måske dømt lidt for hårdt.. Lærere er jo også kun mennesker, men det er selvfølgelig lærerens opgave at forsøge at give alle karakterer efter de samme kriterier og ikke efter hvad man forventer
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 168 Svar: 715
Synes selv jeg prøvede at forklare vores lærer, at det ikke var fair, men han mener det er en fair metode, men der er jo så ikke så meget at gøre ved det. Desværre.
Tak for alle jeres svar.
Karakter efter hvad?