{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
594 visninger | Oprettet:

Karakter efter hvad? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Vil lige høre hvad lærere skal give karakter efter. Er det efter hvad de forventer af en eller hvad man rent faktisk præsterer?

Jeg har nemlig lige lavet en matematik opgave, hvor min gruppe havde fået alt det, som der stod i opgaven man skulle have med, havde vi fået med (vi fik 4), hvor nogle andre grupper havde glemt en masse ting, men måske var gået i dybden med én ting (de fik 7).

Det synes jeg var lidt urimelig, så jeg gik op til læren, hvor han fortæller at han går efter hvad han forventer af os. Så hvis han forventer vi ligger på 10, og vi præstere lidt dårligere end ventet vil vi få en lavere karakter.
Det er her jeg tænker, at hvis så en gruppe han ville forvente lå på 02, kom med den opgave fra min gruppe af, ville de så få 10 for den, da han ikke forventet så meget!

For så kan man jo bare lade være med at lave noget hele skoleåret og ligge på 02 og 4, og så slå til det sidste stykke tid og få 10 og 12, da læren ikke forventede det.

- Må de godt gå efter hvad de forventer eller skal de se på hvad vi præstere og kigge på selve opgaven, når der skal gives karakter? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Karakter efter hvad?
  • #1   13. mar 2013 Lærer ved jo godt hvad du kan og ikke kan, om du har ydet dit bedste.
    Folk er på forskellige niveauer, det ville jo være rimelig unfair at en der har brugt en halv time på det, og som måske bare er dygtig, får 12. Men en der har svært ved det, har knoklet røven ud af bukserne og får kun 4, fordi hun langt fra kan hamle op med hende den anden.

    Man har forskellige niveauer og det kigger lærerne jo på. smiley


  • #2   13. mar 2013 Lyder mærkeligt. Normalt dømmes en matematik opgave sådan at hver opgave tæller en hvis procent/point. Læren vurdere så hvor godt man har svaret på og giver point for hver enkelt opgave. Til sidst tælles pointene sammen, og man får den karakter som passer til ens pointprocent.

  • #3   13. mar 2013 Når ja selvfølgelig Anne smiley Men han fik det til at lyde som om, at vi fik en dårligere karakter da han forventet mere af os, og så tænkte jeg bare hvis en anden gruppe han måske forventet fik 4, kom med VORES opgave, om de så ville få 7 eller 10 for den, fordi det netop er han kun forventet 4 af dem. smiley

  • #4   13. mar 2013 Anne:
    Det er da ikke unfair? Det burde ikke blive den dygtiges skyld, at der er en som er mindre dygtig.. Man skal da have den karakter, man har fortjent for opgaven, også selvom man måske kun har brugt en time på den, hvor en anden måske har brugt 3 timer, men stadig laver en dårligere opgave..



  • #5   13. mar 2013 Ida, ja lige præcis. Det plejer ham læren her også at gøre i vores afleveringer, men det her var en opgave hvor vi skulle være "arkitekter" og lave et ungdomshus med tegninger, modeller osv. smiley Men vi besvarede og fik alle de opgaver/krav med som blev stillet i opgaven smiley

  • #6   13. mar 2013 Anna: Hvordan kan du mene at det er unfair at få 12 bare fordi at man er god? En lærer bør altså dømme alle ud fra de samme kriterier, ellers er der jo ingen ide i at give karakter. Hvis man bare skal have karakter efter hvor umage man har gjort sig, så kan alle jo få 12, og det holder jo ikke.

  • #7   13. mar 2013 Dengang jeg gik i skole og fik karakterer for opgaver, afleverede jeg en samf/engelsk opgave, som jeg fik 7 for med kommentaren om, at jeg søde for meget med, som jeg ikke gik i dybden med. I stedet skulle jeg have valg 2-3-4 sf mine punkter og præciseret og forklaret noget mere. Måske det er det? Eller måske det har noget med sproget at gøre (ved ikke om I skal skrive tekst i jeres matematikopgaver)? Det kan være mange ting, der spiller ind, når en lærer giver karakter. Men vil nu kun tro, at de kigger på indholdet, I skulle have fået det at vide, hvis de så på jeres arbejdsform/-metode. Det er jo i princippet ikke vigtigt, om du laver en skide god opgave på 30 minutter, eller om du laver en middelmådig opgave på 3 dage smiley

  • #8   13. mar 2013 Ja men der er stadig forskel på folk, en fra min klasse har vildt svært ved sine, ting lige meget hvad hun gør... Mens en anden knap nok skal kigge på tingene før de wupti er blevet perfekte. smiley


  • #9   13. mar 2013 Lea, ja det kunne sagtens have været fordi vi skulle gå mere i dybden med det, men han sagde direkte til mig, at han gik efter hvad han forventet af os og vi derfor fik 4. Vi havde valgt at det var mest vigtigt, at få alle tingene med og gå lidt mindre i dybden med det, hvor nogle fx. havde glemt en masse ting men var gået i dybden med en ting, og derfor fik 7. - Hvilket jeg ikke finder særlig fair.

  • #10   13. mar 2013 Anne sådan vil det altid være og det burde ikke kunne afgøre ens karakter smiley

  • #11   13. mar 2013 Er enig med Ida... man kan da ikke give karakterer efter hvad man forventer! er der en der er dygtig til matematik og kan lave det på en halv time og får 12, så er det jo helt fair! er man dårlig så kan man ikke få en "trøstekarakter" bare fordi man sidder i længere tid og prøver ? Det handler altså om at KUNNE noget ikke bare prøve på at kunne noget.... nogen ER bare bedre end andre.. ellers var der vel heller ingen grund til at give karakterer.. smiley
    jeg var nok blevet pænt sur over den forklaring du fik TS... i mine ører holder den bestemt ikke vand !


  • #12   13. mar 2013 Men hvis ens lære ved hvad man kan, så kan de jo også nemt se om du bare har snøvlet med opgaven smiley

  • #13   13. mar 2013 Anne:
    Ja, men det er jo ikke den dygtiges skyld, at den anden er dårlig til tingene..

    Der er forskel på folk og det er netop det karaktererne skal afspejle, ellers var der ingen ide i et sådan system


  • #14   13. mar 2013 Anna: Ja, men sådan er livet jo bare. Hvis man har svært ved tingene, så må man arbejde noget mere for det. Være glad for de fremskridt som man laver, og lade være med at sammenligne sig med dem som altid får 12

  • #15   13. mar 2013 Selvfølgelig skal man ikke straffes for at være dygtig, jeg tror heller ikke det er det Anne mener.. Sådan som jeg forstod det, mente Anne, at en karakter ikke skal gives ud fra hvor godt den bedste elev i klassen har præsteret, men efter hvad de formellem krav er på det givne klassetrin. Så er der jo ingen der bliver uretfærdigt behandlet smiley

    TS: Det er en træls begrundelse at få for et 4-tal. Desværre tror jeg det er uundgåeligt, at en lærer nogle gange kommer til at få en bestemt forventning, og hvis man så ikke lever op til den, bliver der måske dømt lidt for hårdt.. Lærere er jo også kun mennesker, men det er selvfølgelig lærerens opgave at forsøge at give alle karakterer efter de samme kriterier og ikke efter hvad man forventer smiley


  • #16   13. mar 2013 Ja det er bare træls at fordi man klare det godt, så bliver man senere straffet hårdere, fordi man ikke lever op til forventningen smiley
    Synes selv jeg prøvede at forklare vores lærer, at det ikke var fair, men han mener det er en fair metode, men der er jo så ikke så meget at gøre ved det. Desværre.

    Tak for alle jeres svar.


Kommentér på:
Karakter efter hvad?

Annonce