{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.593 visninger | Oprettet:

At kalke gammel staldbygning? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal når det blir lunere i vejret kalke min stald op, vi er lige flyttet ind på vores nye (gamle) gård, og den trænger gevaldigt til en kærlig hånd.

Staldbygningen er mursten der i sin tid er kalket, og dele af væggene er stadig fint kalkede og trænger bare til nykalkning, mens andre dele er kalken helt væk, og der mangler puds/furermasse imellem de åbne mursten .

Er der nogen der ved hvordan jeg skal forholde mig til alt det?

skal jeg fure op imellem murstenene og pudse op med beton eller andet så der blir helt flad overflade på de mursten hvor der ingen kalk er tilbage og så kalke hele væggen eller hvordan gør jeg?

Jeg har kun prøvet at kalke i tidernes morgen i min første stald hvor der bare skulle kalkes almindeligt i gang om året indenfor, men der var ingen "opfyldning"

Håber der er ngoen der har mere forstand på det end jeg har smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At kalke gammel staldbygning?
  • #3   17. mar 2013 Tusind tak, så var det ikke helt dumt det jeg havde i tankerne smiley

  • Pia D
    Pia D Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #4   17. mar 2013 Hejsa.Kalkning: Al murværk skal repareres, hvis der er manglende pus på facaden. Reparers med hydratisk mørtel, kornstørrelse 2 mm, som man filser så det kun dækker stenen og fugen. Man renser dog af først, for løst støv og puds, med en kost. Store mørtelreparationer, behandles først med kalkvand, derefter kalker man et par gange med kalk.Så kan man kalke hele facaden, som dog skal være renset ned med blid højtryksspuling, så mos og andet kommer af. Når det er gjort, og væggen er kalket, sluttes der af med kalkvand, da det marmorrerer facaden, og den vil holde sig hvid mellem 10- 30 år. Kalkning og kalkvand må IKKE males på, men skal påføres i store bevægelser som ottetaller, da det ellers vil blive skjoldet og stribet. Der kAN IKKE BRUGES NYLONKOST, men man er nød til at købe dyre koste med rigtigt hår. Indvendig kalkes bare normalt 1 gang o m året, eller efter behov, da kalken beskytter mod sygdomme.Venlig hilsen og god fornøjelse Poul-Erik. Ps. dette gælder ikke soklen, og for guds skyld, brug IKKE maling på en gammel gård,hverken cempexo eller tilsvarende, da disse ting gør at muren ikke kan ånde, og skaber svamp af forskellige arter,. Poul-Erik-
    .


  • #5   17. mar 2013 Tusind tak for alt hjælpen Poul-Erik smiley Det var super dejligt du gad at skrive . knus Christel

  • Pia D
    Pia D Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #6   17. mar 2013 Rødvig eller Faxe kalk er det bedste, og det skal mixes med vand eller kalkvand. Konsistensen skal være sådan, at man stikker tommelfingeren ned i det der er blandet,og trækker den op så skal man kunne skimte det røde i neglen, så er det perfekt. Der er ikke andre måder at kontollere blandningen på. Håber det er forståeligt det hele. Pas på øjnene, og hav skyllevand klar. Et meget stort stykke arbejde. smiley

  • #7   17. mar 2013 hehe ja det skal nok blive sjovt, men glæder mig nu til jeg så engang blir færdig, mon ikke det blir godt smiley



  • Pia D
    Pia D Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #9   17. mar 2013 Nej det er der ikke Ida. Dette kommer fra en professionel, der er uddannet i det. Sådan kalker man i den gamle by i Århus. Det er min mand der har kalket professionelt i 50 år, i kraft af sit fag. Video om kalkning kan evt. stadig købes hos Stark. Viden om kalkning kan fremskaffes gennem Skandinavisk jura-kalk A/s Rødvigvej 3 4660 ST.Heddinge--brochure-Bygningsbevaring. Vh Pia.

Kommentér på:
At kalke gammel staldbygning?

Annonce