{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Problematisk opførsel - Hvordan håndterer jeg dette? {{forumTopicSubject}}

Læn Jer tilbage, for det her bliver langt.
Jeg står på en privat gård, hvor både hesten og jeg fungerer rigtig godt. Ejeren derude er super sød og dejlig hjælpsom, og det glider utrolig godt mellem os.
Problemet ligger i den anden pensionær (Vi kalder hende A), og hendes datter på min alder. (Vi kalder hende E)
Jeg har en kanon dygtig underviser, som har flyttet mig og min pony utrolig meget, og formår at undervise os på den mest hensistmæssige måde, så hverken dyret eller jeg lider overlast. Vi har selvfølgelig vores stærke og svage punkter, og når vi rider kommer A med direkte ubehagelige kommentarer om vores ridning. Eksempler. "Han er godt nok småtgående." "Prøv at have hårdere fat i tøjlen." og "Han slapper alt for meget af."
Dette er eksempler fra en rum tid, hvor hun flere gange om ugen kommer med kommentarer eller direkte 'taler' om hvad jeg nu skal gøre osv.
Og det er bestemt ikke fordi at jeg ikke kan tage mod kritik, men problemet er blot, at vi rider på 2 meget forskellige heste og efter 2 meget forskellige metoder.
Disse kommentarer har over tid udviklet sig til samtaler, hvor hun inddirekte disser min pony og jeg som rytter og ikke mindst min underviser. I stedet promovere hun sin egen underviser, som jeg slet ikke undervuderer, er dygtig. Han er bare lige en tak for voldsomt til ponyen og jeg, og dette kan hun simpelthen ikke respektere.
Så har vi datteren (E), som jeg har kendt 75% af mit liv og har derfor hjulpet hende gennem en lang række problemer, og hun har nu fundet en kæreste, som hun holder meget af, hvilket i sig selv er rigtig godt. Problemet er så, at hun glemmer sin stakkels pony, og når hun endelig rider, er det 'lalleridning', hvis I forstår mig? Hun vil gerne springe, hvilket igen er helt okay, men tager ikke sin dressur en skid seriøst, og når dyret så ikke ter sig ordentligt, så er det mig, der skal høre på al hendes brok om at den er fræk. (Og det til trods af min forklaring om at heste ikke har hjernekapacitet til det).
Hun ved godt at jeg mener, at den fyr har overtaget hendes liv, og hvis det var sådan landet lå, fair nok. Problemet er så, at når hun 1 eller 2 gange om ugen faktisk vil ride sammen med mig, er det ikke sikkert at jeg kan. Vi går på 2 forskellige skoler og mange andre ting skal passe ind over hinanden. Så bliver hun hamrende mopset og siger jeg aldrig rider, til trods for at jeg rider 6-7 gange om ugen.
Når hun så endelig er i stalden, oftest sammen med A, direkte SKÆNDES de i stalden. De kalder hinanden utrolig ubehagelige ord, som jeg ALDRIG i mit liv ville tænke om min mor. Hvis de ikke skændes, er E pisse tvær. Virkelig muggen. Hun svarer ikke, når man snakker til hende, siger ikke undskyld når hun går ind i én osv. Problemet er at hele hendes sindsstemning gør noget ved atmosfæren og får desværre også mig i dårligt humør, som jeg finder rigtig træls.

Jeg rider 45-60+ min. 4-5 gange om ugen, og er ret ambitiøs omkring min ridning. Har planer, og sørger for at holde dyret i form og velfungerende. E har de samme ambitioner som jeg, men har stort set ikke udviklet sig med ponyen i de snart 3 år, hun har haft den. Og når vi så endelig rider sammen, kommer hun også med små dræberkommentarer om min pony, som adskiller sig markant fra hendes. Særlig i spring, hvor hendes har meget travlt, og min venter og har brug for en masse støtte. Her kan jeg sågar få inddirekte kommentarer, både fra moren og fra E, at han ikke kan springe, og jeg ikke burde springe på ham.

Alt i alt, går de her kommentarer mig rigtig meget på, og jeg skal gerne indrømme, at jeg nok er en smule nærtagende, men når de bliver så grove, har jeg svært ved at se gennem fingre med det.
Jeg vil hertil spørge om hvordan I synes jeg skal takle det? Skal jeg stille mig op 14 årig mod A på 40 og stille og roligt fortælle hende at jeg virkelig ikke bryder mig om det hun siger? Det skal også siges at jeg aldrig kommer med kommentarer om hendes hest, eller E's pony.
Og skal jeg tage snakken med E om hendes kommentarer, og at jeg synes hendes humør påvirker mig rigtig negativt, og at jeg synes det er belastende, at jeg skal tage skylden for alt, og være ene mand om at forsøge at holde sammen på et venskab, bare fordi hun har fået en kæreste?

Omvendt har jeg det personligt super svært med at acceptere, hvor meget A's opførsel går mig på, og det at jeg føler mig enormt svigtet af E. Som sagt har jeg hjulpet E gennem utrolig meget, og ligenu skubber hun mig væk, og jeg er ikke 'god nok' længere.
Mange ville pointerer at jeg skal give slip og komme videre, men det er satme ikke ret nemt.
Den sidste mulighed er at lade det slippe, og bare ignorerer det så godt jeg kan. Problemet er bare, at jeg frygter, at det bliver værre, og jeg til sidst springer i luften.

Jeg har forsøgt at finde en psykologisk grund til hvorfor de opfører sig sådan, og er til sidst kommet frem til en form for jalousi.
Jeg har arbejdet intenst med min pony i 2 år og har rykket mig enormt meget, hvor E har siddet fast. E har altid været utrolig konkurrencepræget og kan slet ikke acceptere, hvis jeg har været på ryggen af hendes pony. Hun har dog rimelig omkring dressuren, i det at det ikke er hendes primære interesse.
Så begyndte jeg at springe og pga. vores fremskridt i dressuren og dermed nogle klare indøvede signaler, fik vi springbanerne til fungerer, og vi udviklede os i den rigtige retning, hvilket nok var benzin på bålet.
Dressurens udvikling holdte jo ikke op, og vi nåede LA på D-plan, og er pludselig også lige i rumpen på A, som måske også føler sig 'truet', og derfor forsøger at holde mig nede med de kommentarer.

Det var lige mit forslag til en forklaring på deres opførsel, men har I andre ideér, er I mere end velkomne, for jeg er efterhånden temlig frustreret over, at jeg hele tiden skal stikkes til og påvirkes af dem.

Det er udelukket at jeg flytter fra stedet, fordi jeg holder utrolig meget af at være der, og det er lige nærheden af mit hjem osv.

Mange tak fordi I gad læse dette, jeg håber det ikke var for rodet, jeg havde en voldsom trang til at komme ud med det.
Jeg håber I har en idé til hvordan jeg kan takle dette, så vi ikke ender i åben mudderkastning, for der er grænse på selv min tålmodighed.

Tak for Jeres tid.

Jeg beklager for kommafejl, tastefejl, stavefejl m.m og hvis mit fancye forsøg på at skrive med fed, slår fejl. (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problematisk opførsel - Hvordan håndterer jeg dette?
  • #1   3. jun 2013 Og det der med fed, det gik helt galt. (Suk..)

  • #2   3. jun 2013 Jeg synes, du skal snakke med ejeren af stedet, som du jo kommer godt ud af det med.
    En kvinde som hende A vil aldrig tage det som noget godt eller konstruktivt, at du kommer til hende, så du vil højst sandsynligt ikke opnå noget fra dette.
    Hvis det derimod er ejeren, der lige kommer til hende med et "hey du, nogle af pensionærerne her er altså ikke så glade for den måde, du og din datter opfører jer på overfor de andre i stalden. Her skal være plads til alle, og alle skal have lov til at ride og træne, som de har lyst, uden andre skal blande sig i det."


  • #3   3. jun 2013 Caroline:
    Hmm, jeg ville bare have det skidt med at trække ejeren med ind i kampen på 'min side', specielt når hun ikke ønsker at smide nogle ud af stalden.

    Lisa: Uh. At sige sådan til hende, vil få hende til at flare helt i flint. + at jeg jo holder af datteren, så jeg ville have det svært ved 'bare' at risikere det venskab. (:


  • #4   3. jun 2013 Du er nødt til at tage en beslutning, enten fortsætter du som vanligt, eller også siger du noget til A .F.eks. Prøv at høre her, vi 2 har forskellige opfattelse af hvordan man arbejder med sin hest, og det skal der være plads til, jeg kritisere jo ikke din måde at behandle din hest på vel. Derfor forventer jeg også at du respekterer min måde at behandle MIN hest på

  • #5   3. jun 2013 Prøv at spørg dem næste gang om hvorfor de føler det er dybt nødvendigt at kommentere din ridning ? smiley


  • #6   3. jun 2013 Du bliver nødt til at lade være med at være så konfliktsky. Hvis du har et problem med noget, bør du gøre noget ved det - og du har jo reelt set to valgmuligheder (de to, som du lige har fået stillet op af hhv jeg selv og LISA). Du vil ikke take til takke med nogle af dem, så for mig at se må du indfinde dig med at blive svinet til, hvis ikke du vil mande dig op og gøre noget ved det.

    Du skal ikke opfatte det her som et angreb på dig, men jeg er selv opdraget med at tage skeen i den anden hånd og gøre noget ved tingene, hvis ikke man er tilfreds.

    Og så lige en sidste ting - du er 14 år! Hvordan i al verden havde du tænkt dig, at ejeren af stalden ville reagere? Selvfølgelig vil hun ikke smide nogen ud af stalden, men det har da heller ikke på noget tidspunkt være på tale i nogle af vores indlæg her i debatten - og SELVFØLGELIG er hun da som ejer også kun interesseret i at have en stald, hvori der er plads til alle og god stemning.

    Hjemme i Portugal er jeg ansvarlig for og førsterytter i staldene på VS, og jeg er da ikke altid klar over, hvordan det er mine hjælpere imellem. Jeg er også kun interesseret i, at de kommer ud af det med hinanden og er glade - og dermed at de kommer til mig, når der er problemer, frem for at ville 'rede det ud' indbyrdes - for det kommer der aldrig noget godt ud af.

    :=)


  • #8   3. jun 2013 Caroline: Du har en pointe, det kan jeg godt se, jeg synes bare der mange konsekvenser.
    Smækker jeg til hende, direkte, risikere jeg årelangt venskab med en af mine tætteste veninder + at jeg skal omgåes 2 mennesker næsten dagligt, som måske ikke vil snakke med mig længere.
    Det skal jeg lige acceptere, for jeg synes det er en dyr pris at betale. Selvom den er nødvendig. (:

    Det sære er, at jeg normalt er temmelig selvstændig, og sagtens kan fortælle hvor a og b ligger. Men når jeg på den måde skal gå op mod en temperamentsfuld voksen, som i den grad ikke har ret mange hæmninger, så synes jeg det er skide ubehageligt.
    Men jeg tror at jeg tager fat i ejeren af stalden i løbet af de næste par dage. smiley


  • #9   3. jun 2013 Pip:
    De 2 og jeg er de eneste opstaldere. (:
    Det er selvfølgelig også en mulighed, men tror det ville ende i åben mudderkastning, hvilket ingen af os bliver lykkeligere af.
    Men kan godt se, at jeg nok er blevet konfliktsky, og har ladet det stå på for længe. (:


  • #11   3. jun 2013 Pip:
    Jo, det er det. Men det er vel altid federe at omgåes 2 mennesker, man snakker med og hygger sig med, end nogle man slet ikke snakker med.

    Hun er måske ikke en så god veninde, I know. Men derfor har hun stadig bedre sider, som jeg holder mere af.
    Ja, du har ret. Men ét er at vide det, et andet er give slip, og så komme videre. (:


  • #12   3. jun 2013 Det gør det lidt sværere at I er de eneste opstaldere. Skulle de andre gå helt grassat på dig, så kan du ikke søge selskab ved andre opstaldere. Ikke støtte, men selskab smiley
    Men du skal ikke leve med situationen som den er nu. Én ting er, at du frygter at gå hen og tænde fuldstændig af, så er det også utrolig nedbrydende. Jeg har selv prøvet at være i en lille stald sammen med nogen jeg ikke kunne særlig godt med. Det blev dog ikke så slemt. Det nåede sjældent så langt med kommentarer, og aldrig om ridningen. Kun håndtering i stalden. Jeg kunne være lige glad, men det var absolut også kun fordi jeg kom godt ud af det med alle andre.

    Jeg synes i hvert fald, at du skal sige fra over for dem. Ikke svine dem til, men pointere at det er DIN hest, og det er DIG der rider den. Du vil gerne tage i mod råd og vejledning, men de andre skal også acceptere at du ikke altid har lyst til at følge dem, fordi du har en anden holdning. Virker det ikke at sige alt det, så synes jeg også at du skal gå til staldejer. Staldejer behøver jo ikke smide dem ud eller give dem en skideballe. Det er måske nok at hun kan komme med et godt råd til dig til hvordan du håndterer det hele. Hun kender jo begge parter i den sag.


  • #13   3. jun 2013 Altså, hvor er dine forældre i alt det her?
    Hvis jeg stod 14 år gammel og nogen snakkede sådan til mig, så er jeg da helt sikker på, at min mor ville sige noget smiley


Kommentér på:
Problematisk opførsel - Hvordan håndterer jeg dette?

Annonce