{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
471 visninger | Oprettet:

Jagt/hubertusjagt {{forumTopicSubject}}

I søndags var jeg for første gang nogen sinde ude og se en rigtig jagt, da jeg skulle være chauffør for en, og hold da op, hvis jeg ikke var skræmt for at prøve det så blev jeg det, inden jeg tog af sted aftalte jeg med en veninde at jeg skulle med til den lokale klubs hubertusjagt, bare uden spring. Og selvfølgelig skulle jeg det, men det er jeg nu ikke sikker på,
I søndags sender vi rytterne af sted og hopper i bilerne for at køre hen til det første sted vi skulle se dem springe. Vi kommer frem til springene, men der kommer bare ingen heste, jeg begynder at trippe, for selvom jeg aldrig har set det før, så kunne jeg mærke der var noget galt, efter vi havde stået der i cirka en halv time kommer der en rytter ridende i fuld galop, og fortæller der er en rytter der er faldet af i første serie af spring og de har tilkaldt ambulance, 4 personer springer ind i en bil for at møde ambulancen og overtage hesten, efter et kvarter kommer akut bilen. Sammetid kommer resten af feltet. De første 3-4 rytter kommer over vandspringet, men så begynder folk at ride udenom og på baby springet, alle tilskuer begynder at råbe at de skal ned i vandet, så rytterne der er forbi stopper for at vende om, der kommer så en rytter som når at høre hun skal over vandspringet, men på vej over springet taber hun bøjlerne, hun får balancen igen, men for sent, hesten jorde ind i en anden hest så det bare siger bang, og rytteren falder af, der er kun 3 tilskuer inkl mig selv som ser uheldet så jeg løber alt hvad jeg kan over til hende, jeg ser at de andre har styr på situationen og tænker så hvor er hesten, kigger mig rundt, kan ikke finde den, ser langt ud cirka 1 km at der ridder en rytter efter en hest, jeg for fat i hende jeg køre med, springer i bilen og køre efter, desværre mister rytteren sporet af hesten, vi køre derefter rundt i en time, hvor efter vi opgiver, rytteren for min mobil så hvis hun finder den kan hun ringe, efter cirka en time igen ring hun og siger at hun har fundet hesten og hun er på vej hjem med den nu, hun vidste ikke præcis hvor hun var men der var langt hjem, når, men vi følger resten af feltet hjem. Da vi kommer hjem ringer jeg til rytteren og spørg hvor langt hun er med hesten, der var de cirka 20 min fra hvor vi var, jeg får så pludselig hestens grime og traktov i hånden. Og så tænker jeg fuck det, nu går jeg dem i møde. På vejen møder jeg to andre rytter som godt syntes de så noget rødt i det fjerne, men ellers ikke noget, så jeg går videre, og møder så manden der ejer hesten i bil og siger at rytteren er bag ham, så det var heldigvis rigtig vej jeg gik. Heldigvis var der som sådan ikke sket noget med hesten,

Men hold da op hvor er jeg målløs over hvor lidt de andre gik op i hvor den forsvunde hest var, og der var flere gange jeg fik et nej for at at låne en Tlf for at ringe til rytteren fordi de alligevel ikke kunne gøre noget.
Jeg håber virkelig rytteren til den løbske hest er okay og bare sætter lidt pris på mig og den anden rytters indsats for at finde hendes hest, i mens hun var på vej med ambulancen.

Når men efter sådan en jagt så syntes jeg virkelig ikke jeg har mod på selv at skulle prøve. Det ser vildt sjovt ud, men hold da op hvor er jeg bange for det mindste,

Vil gerne lige sige at begge rytter der var med ambulance på skadestuen har det godt, de fik begge to hjerne rystelse og den ene fik også trykket/brækket ribben.
Jeg kender ingen af rytterne eller heste, ud over hende jeg kørte som kun var 3 gang jeg mødte hende,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jagt/hubertusjagt
  • #1   17. sep 2013 Nu var jeg selv med til den jagt og har været til en del... Det er helt utroligt at hele 5 (7) ryttere måtte ned i sandet en tur... Har været på flere som sagt og der ryger næsten altid en-2 stk syns jeg, men første gang jeg nogensinde har prøvet at så mange måtte en tur ufrivillig af hesten.
    Kan kun varmt anbefale at prøve en begynder jagt og som du selv skriver bare en du bare kan selv kan ride udenom forhindringerne... Så bliver det bare til en god lang skov tur...
    Mange tror det er galop fra start til slut hvilket det bestemt ikke er... det er stortset kun gallop kort før forhindringerne og lidt efter... Ellers er der lidt trav med, ellers bare skridt for resten....!!! smiley


  • #2   17. sep 2013 Nu var jeg selv med til den jagt, som var den første for både mig og min hest. Og ja det var ret voldsomt med alle de uheld, men jeg synes, at efter dem begyndte der at blive mere ro på smiley Jeg havde ihvertfald en god tur smiley

  • #3   17. sep 2013 Det lyder ret voldsomt, jeg har selv redet en del jagter, en har sjældent oplevet mange ryge af, udover ét år på moesgaard fordi der var et hul i vandgraven man ikke kunne se, så mange væltede i hullet. Og har oplevet en som brækkede benet da hun blev sparket af en anden hest, men ellers sker der normalt ikke noget slemt smiley


  • #4   17. sep 2013 Hvis du er bekymret men gerne vil ride jagt skal du bare lægge dig i det sidste felt også bare helt ned til bagmasteren smiley det gør jeg altid og har faldet af 1 gang.. der sket ikke noget da jeg var den sidste rytter over springet og så løb min hest bare med feltet indtil nogen fik fat på den smiley

  • #5   17. sep 2013 Jeg var også med, dog kun som fotograf til dixieDux, og jeg syntes godt nok også at det med hende der red ind i den anden så noget voldsomt ud, jeg fulgte hende hele vejen med øjene og tænkte bare 'fuck' da hun tabte bøjlen kg hesten løber ind i den anden! Men efter alle de faldt gik det da godt smiley

  • #6   17. sep 2013 Nu har jeg redet jagter i 5 år og har 7-9-13 kun oplevet ET uheld. Engang imellem faldet folk af men det kun når de ikke forstår at ride smiley misforstå mig ikke..
    Men jeg synes det rigtig hårdt det du siger - har forstået det var en vild jagt men der er SÅ mange nye uerfarne med hvilket giver kaos. Renee og de andre kan jo ikke bare køre fra jagten efter en hest og lade resten stå ude midt i det hele hvor de ikke kan finde ud af plantagen.. Ja du kan mene hvad du vil men det du skriver kan jeg godt nok slet ikke så sandheden i eller problemet i hvis man kan sige det sådan. smiley


  • #7   17. sep 2013 Til at starte med, vil jeg lige gøre opmærksom på der var 68 deltagere, med så mange er det faktisk ikke mange afsidninger, specielt ikke når mange er nye til jagt.

    Den første der faldt af var en erfaren jagtrytter på en ny hest. Den oversprang og hun mistede balancen.
    Hun har det fint, og går for tiden og er træt af hendes kæreste, der forlanger hun hviler hele tiden.

    Nr. 2 er den du beskriver. Der kommer et stort afbræk i feltet, hvilket er pga. nogle uerfarne jagtryttere, der ikke er glade for at komme for tæt på den foran, de mister overblikket over hvor de skal hen, og vælger at dreje direkte imod publikum og springe en grøft bagfra (dette har vi på film, men bliver ikke lagt ud, da vi ikke vil hænge nogle ryttere ud, bare fordi de mangler erfaring)
    Når man planlægger en jagt, kan man ikke regne med den slags, da en af de første og vigtigste regler ved jagtridning er at slutte godt op (max 2 hestelængder til den foran dig) på den måde vil alle følge masters spor.

    Det var ikke fordi vi ikke havde lyst til at fange den løse hest, men vi kan heller ikke bare holde alle tilbage pga. det, vi sende den ene af vores 2 ræve af sted efter den. Grunden til man har 2 ræve, er for den ene evt kan sendes af sted på opgaver udenom jagten.

    Det var bestemt ikke fordi du ikke måtte låne en telefon, men der er ingen forbindelse derude, og jeg var nød til at beholde min, i tilfælde af jeg fik forbindelse, da jeg flere gange forsøgte at ringe til politiet for at melde hesten savnet.
    I pausen talte vi med nogle løbere der havde set både den løse hest og ræven, så de kunne fortælle os at hun var tæt på den.

    Så det var ikke fordi der ikke blev gjort noget. Men som Stine siger, kan jeg jo ikke bare efterlade publikum ude midt i skoven.


  • #8   17. sep 2013 Hold da op det lyder voldsomt!

    Men jeg synes ikke du skal blive skræmt af det.. Jeg red min første (men forhåbentlig ikke sidste) jagt forrige år, og det var <i>så</i> skønt!
    Det var på en meget ivrig hest, og selvom jeg ikke tvivlede på at hun ville springe, så var jeg stadig lidt bange. "Hvad nu hvis..."
    Men jeg fortryder ikke et sekund af jagten, og jeg håber jeg kommer til at prøve det igen smiley


  • #9   28. nov 2013 haha ser først det emne nu xD

    Åh Line dog helt rolig smiley Har redet jagter ved dem i 4 / 5 år nu. Og dette var FØRSTE gang der skete noget så uoverskueligt. Og det er oftest pga nye jagtryttere der ikke lige er helt med på hvad de skal.

    Sådan fungere det heldigvis ikke alle andre gange, og så længe man bare selv har styr på sin egen hest, så sker der intet.

    Jeg er rigtig ked af det var den måde du lige skulle opleve din første jagt på, du havde fortjent at se en RIGTIG jagt hvor det hele går godt, og ud af de 4 - 5 år er jeg personligt aldrig faldet af og også kun set få tal der er det smiley Så op med modet! Det er jo en noget større jagt end de små hernede i Sønderjylland, men de er bestemt super sjove. Du skal simpelthen med mig der op og ride engang! smiley


Kommentér på:
Jagt/hubertusjagt

Annonce