{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadlen drejer rundt!!!!
  • #1   3. okt 2013 Få en sadelmager ud. Lyder til din sadel ikke passer hesten

  • #2   3. okt 2013 En sadelmager er nok tiltrængt smiley
    Håber du finder en løsning på problemet smiley


  • #3   3. okt 2013 Sadelmager, så du kan få en sadel der passer smiley

  • #5   3. okt 2013 Hvis hesten er meget rund (altså ikke fordi den er fed -i så fald skal den jo bare på kur) så kan det være et problem.
    På belgierne har vi samme "problem" -men det handler altså mest af alt om at man selv må lære at sidde lige på hesten. Sidder man lige så glider salden ingen steder.

    Ved at sørge for at sadlen passer korrekt, kan problemet mindsks, men en hest med en meget rund facon, vil altid give anledning til sadler der glider -så du kan lige å godt lære at sidde midt over hesten før eller siden smiley


  • #6   3. okt 2013 hmm .. hvad koster det ca? Har ikke lige specielt mange penge til sådan noget.. smiley



  • #7   3. okt 2013 Det er dyrere at redde en hest med rygproblemer.. Jeg gav 510 kr for er sadeltjek inklusiv kørsel smiley

  • #8   3. okt 2013 Eller så prøv andre sadler. Jeg har hellere ikke råd til en sadelmager, 3500 kr pr. gang der sker en forandring.

    Kan derfor anbefale dig Thorowgood T4/T8 sadlen. Sidder hamrende godt og mange kopfjern så du kan skifte alt efter hvordan hesten ændrer sig. Har aldrig haft problemer med den smiley


  • #10   3. okt 2013 Sadelmager er ikke et sted man skal spare, der er det virkelig et tilfælde af at det bliver dyrere at lade være + din hest risikerer at stå med ondt i ryggen og forbinde ridning med noget dårligt smiley
    Ring til en sadelmager i dit område, og hør hvad han/hun tager for et sadelcheck + evt. omstopning (og der er jo heldigvis ingen der forhindrer dig i at ringe til flere, så du kan sammenligne priser smiley ).


  • #12   3. okt 2013 Måske er hesten for tyk?
    Jeg kender nemlig godt til det. Min hest blev lidt for overvægtig i sommers, og selvom sadlen passede (en sadel til tykke heste) og selvom jeg spændte gjorde til alt luften var ude af hende, gled den stadig rundt :s
    Hun er som en badeboldt med en sadel smiley


  • #13   3. okt 2013 Jasmin: Og det er så derfor man skal ringe til flere....3500 kr!!! Vildt!
    Jeg giver mindre hver gang og det er inklusiv omstopning+kørsel+prøvning af sadel og det er på Sjælland!
    Kan godt forstå du blev træt af det (pst, nu er jeg lige den kedelige negative; husk at sadlen stadíg skal omstoppes, da ulden kan klumpe smiley )


  • #14   3. okt 2013 Jeg betalte ikke for tjekket og 998 for at få "mast" bommen smallere og få lagt meget mere fyld i både foran og bag på hos skals smiley

    Men tror ikke sadelmageren kan hjælpe på den drejer rundt tror mere din hest skal tabe sig? Uden at vide det smiley


  • #15   3. okt 2013 Altså - finder vi ingen sadlen der ville passe Jasmin m.m. så ville vi jo self. vælge sadelmager, men i og med at vi finder sadler der passer, eller kan smide en pad under, der gør hun så ikke har ondt i ryggen(hun har kun haft ondt én gang,og det var i overgangs hvor vi lånte sadel fordi alt udstyr på rideskolen var stjålet) så vil jeg ikke spilde penge på en sadelmager. Dem vil jeg hellere gemme, indtil hun en dag viser tegn på at sadlen altså ikke fungerer, eller andet.

  • #18   3. okt 2013 Sadlen kan vel godt dreje rundt selvom den passer, hvis gjorden er for løs?

  • #19   3. okt 2013 Isabella: Det har du helt ret i, hvis gjorden er for løs, er det næsten lige meget hvor godt sadlen ligger så kan den dreje rundt, men TS skriver: "gjorden kan ikke strammes mere", så tror desværre ikke det er problemet i dette tilfælde (det ville ellers være dejlig nemt at løse det smiley )

  • #21   3. okt 2013 for at finde en sadel som Jasmin passer - omstoppe - kørsel m.m. smiley

  • #22   3. okt 2013 Jeg forstod som at der ikke var flere huller at spænde i smiley
    Men okay, så vil jeg som de andre nok anbefale at få sadelmageren ud smiley


  • #23   3. okt 2013 Bettemus: men det er jo forkert at antage, at sadlen passer uden at få sadelmageren til at vudere den først smiley

  • #26   3. okt 2013 Altså. Hvis jeg lige må forklare mig smiley


    Vi har på ingen måde specielt mange penge hos og. Det min første hest, og min mor, som jeg bor ved, har ingen forstand på heste. Jeg knokler med 3 jobs for at have råd til opstaldning og smed. Så overskud i penge, er ikke hvad jeg har.
    Jeg cykler selv frem og tilbage, trods den lange og hårde vej ( ja uuh stakkels mig) , så har ikke tid til flere jobs.

    Om han er for tyk? På ingen måde. Han er tættere på at være for tyng. - Tjek evt hans profil -

    Altså, jeg ved da godt der skal være penge til dyrelæge osv. Og hvis uheldet skulle være ude, ligger min mor ud og så betaler jeg det tilbage jeg nu kan smiley

    Han er kun låne pony, og som sagt er det min første "egen" så har ikke en SKID styr på sadel, da jeg altid kun har haft fuldtids parter. Der søger ejer jo for det.

    Da den gamle ejers dressur sadel er gået i stykker, købte jeg en her på hestegalleri. Der nøje var beskrevet med mål osv osv.. jeg sendte annoncen til ejeren og de accepterede den, at den passede perfekt. Jeg stoler 100 % på dem. Da det er en af mine gode veninder, og hun vil kun det bedste for hendes pony.



  • #27   3. okt 2013 Der er heller ingen der tror du gør det af ond vilje smiley Desværre er det ikke så nemt med sadler at de "bare" passer smiley Næsten alle sadler skal omstoppes og tilpasses den individuelle hest.
    Kan godt se det er svært med økonomien....kender du evt. en med forstand på sadler (evt. din underviser hvis du har een), som du kan få til at se om sadlen ligger ordentligt? Ellers synes jeg stadig du skal ringe rundt og høre priser, så ved man ihvertfald hvor mange penge det drejer sig om smiley


  • #28   3. okt 2013 At vold-spænde gjorden er på ingen måde en god løsning. Det er både ganske ubehageligt for hesten at gå med, og hæmmer i øvrigt ose hestens præstationer (der er faktisk lavet undersøgelser på området).

    Og jeg vil da gerne gentage: på nogen heste kan en sadel ganske enkelt ikke ligge sådan at den ikke kan glide rundt. Og på sådanne heste må man så lære at sidde lige i sadlen. et skal man jo i øvrigt på alle heste, men på sådanne runde heste, er der kontant afregning hvis man ikke gør det smiley

    Og så er jeg i øvrigt uenig i at en sadel nødvendigvis skal tilpasses den enkelte hest. Heste kan såmænd godt dele sadel, såfremt sadlen da passer de heste der skal gå med den.
    Det gør de så i reglen kun hvis hesten har et almindeligt sadelleje (altså ikke en af de der med en lav manke/høj manke, særligt kort ryg, særligt brd ryg osv)


  • #29   3. okt 2013 Michelle W: Det var også derfor jeg skrev "næsten" smiley
    Nogle sadellejer er selvfølgelig nemmere end andre, men det at sadlen drejer rundt på TSs hest, tyder på at hun ikke er den heldige indehaver af en sådan smiley


  • #30   3. okt 2013 Camilla -det er jeg så uenig i. Jeg kan naturligvis ikke sige om TS's sadel passer, jeg har jo ikke set den. Men at sadlen glider rundt betyder bestemt ikke automatisk at den ikke passer eller ligger optimalt på netop den hest.

    Min første pony var en 3'er-pony med særdeles rund bygning og nærmest ingen manke. Hendes sadler var skam tilpasset og lå som var de syet til hende... men uanset hvor meget tilpasning man foretog sig kom den altså aldrig til at ligge fast. De gled rundt for et godt ord, hvis man ikke sad lige i sadlen.

    Og det samme gør sig gældende for vores belgiere, og i øvrigt de fleste andre heste jeg kender med lignede "flad" ryg og rund facon. Det betyder self ikke at det så er ligemeget om sadlen ligger ordentligt -men det betyder altså heller ikke at sadlen ikke passer blot fordi den glider


  • #31   3. okt 2013 Michelle W: Det er selvfølgelig en ekstra udfordring når hesten er rund, men ifølge TS er han nærmest for tynd, og så plejer de ikke at være specielt runde over ryggen.
    Jeg ved selvfølgelig ikke om sadlen passer, men når der er et indlæg med en næsten for tynd hest hvor sadlen drejer rundt, så lyder det for mig som om sadlen ikke paser=sadelmager.
    Det betyder ikke jeg har ret; det er bare mit indtryk af situationen, og mit forslag til en løsning smiley


  • #33   3. okt 2013 jeg lurede på TS's profil, og kunne se en cob-type hest, som faktisk sagtens kan være både rund OG tynd på samme tid (medmindre den er voldsomt tynd altså) smiley

  • #34   3. okt 2013 Hov hov hoppedullen, jeg skrev IKKE at man ikke kunne få en sadel der passede, for natyrligvis kan man det. Jeg skrev at man ikke nødvendigvis kan tilpasse sig ud af at sadlen glider rundt (og det står jeg ved -du drømmer ikke om antallet af sadler vi havde på ryggen af den første belgier vi havde, i håb om at finde en der lå fast -lligge korrekt er sjældent problemet, men ligge fast er... og nu er vi igang med ridning af den 3. belgier/4. koldblod, og har stadig ikke formået at finde eller få tilpasset en sadel der ikke glider rundt)

  • #36   3. okt 2013 Hoppedullen -men sadlen ligger jo altså som den skal (nu snakker jeg om egen hest, for TS's kan jeg naturligvis ikke udtale mig om). Den ligger perfekt på hesten, man skulle tro de var skræddersyet. Men den glider altså rundt hvis jeg lægger vægt i den ene stigbøjle og ikke den anden.
    Og hvordan kan den snart andet, kræet er jo formet som en tønde smiley

    Det er ganske fint at have alle mulige idelaer. Men man må altså osse indse at der findes heste der faktisk ikke har et sadelleje der gær det muligt at bære en sadel der ikke flyter sig uanset hvad man gør ved den. Det betyder ikke at sadlerne ikke ligger som de skal.



  • #38   5. okt 2013 Altså.. jeg er lidt itvivl om hvad folk synes jeg skal gøre ..


  • #40   5. okt 2013
    Det er svært det med sadeler :o) De er noget af det dyreste til en hest ( udover dyrlæge regninger og evt. selve opstaldningen ).

    Jeg har selv redet uden sadel siden april af, da jeg fik min pony. Der er en ret enkel forklaring på det; jeg har ikke råd til en ordentlig sadel.
    Jeg kunne godt købe en sadel til 500 kr som jeg syntes passede. Det er ikke fordi jeg er dum til det med sadeler og kan godt se hvornår de ligger for langt fremme og er i bagvægt fx. - men jeg vil simpelthen ikke risikere og give min pony ondt i ryggen med en forkert sadel.
    Det vil bare give en regning til en fys og det er ekstra udgifter, udover en ny sadel.

    Så når jeg får pengene, skal hun enten have en bomløs fordi jeg så slipper for at få sadelen omstoppet konstant, ellers får jeg måske en sadelmager ud - måske, har jeg ikke besluttet endnu.

    Så jeg vil egentligt bare sige; du er ikke den eneste, der ikke har så mange penge. Men så handler det så om, hvad ens mening og tanker er lige på det sted. Jeg vil ikke give min hest ondt i ryggen, det har hun haft pga. dårlig rideskole ridning og dårlig sadel på rideskolen, så det har jeg ikke lyst til igen.

    Imens nøjes jeg så med ingen sadel - det giver en eminent balance kan jeg sige ;o). Har ikke sprunget endnu, men har nok snart samlet mod til det, så må jeg tilte af hvis det er det ;o).

    Det er noget du må gøre op med dig selv. Om du vil ride videre med en du er i tvivl om ligger forkert, hvor du så skal være opmærksom på om hesten på nogen måde ( ALLE tænkelige måder ) begynder og ændre adfærd, som kunne være tegn på at den skal af og ikke bruges før en fagperson har kigget på den.
    Eller du vil leve uden sadel i noget tid, til pengene er skrabet sammen til en ny.


  • #41   5. okt 2013 Altså. Det er højest to gange om ugen jeg ridder i den sadel. Og jeg ved godt at det er skuda lige gyldigt i sidste ende, men bare lige så i ved at det ikke er hverdag.. da dressur keder os. Vi kan bedre lide at springe, ride i cordeo osv osv..

    Jeg får lige hende jeg er opstaldet ved, til at kigge om det ligger fint. Hun har styr på det, og hende stoler jeg klart på.
    Hvis hun siger det ligger forkert .. må jeg finde en anden løsning! smiley


    Jeg kan ikke rigtig spare sammen til en ny sadel. Da jeg så skulle være 100% sikker på at den lå perfekt, det vil sige.. en god, sikkert dyr, sadel og en sadel mager.. hvilket jeg simpelthen ikke kan spare sammen til. Jeg tjener ca 700 - 800 om måneden og jeg skal selv give 500 kr
    Oven i har jeg altså en del bus kørsel, andre dyr osv osv.. og ja. Det handler om at priviotere.. men jeg har et liv ved siden af, jeg også mangler penge i smiley


  • #42   5. okt 2013 Plus, han er som sagt kun låne pony, som jeg kun skal have lidt over et år, hvis ikke jeg køber ham. Og det ville være ret træls efter alt det bøvl at til sidst at stå med en fuldstændig dyr og tilpassetsadel. Især fordi vi som sagt ikke rigtig ridder dressur mere en en gang om ugen..

  • #43   5. okt 2013 haha, ups. Men hvis jeg køber ham så KLART, så køber jeg den bedste sadel af dem alle. Men er jo ikke sikker endnu .. så

  • #45   5. okt 2013
    Det er bare vigtigt, at være klar over det valg man tager og være opmærksom - ridning i en forkert sadel en gang om ugen kan også være nok :o)

    Også skal der en fys, osteopat eller kiopraktor til at fikse skaden. Sådan en koster 800-1500 kr pr. gang - så det er heller ikke billigt.

    Hvilket er det jeg ikke har lyst til at evt. skulle ud og betale for, har nok udgifter så vil ikke have flere jeg kunne ha' undgået.


  • #46   5. okt 2013 Lige meget hvor mange gange i siger det, har jeg ikke flere penge. Kan ikke gøre det anderledes.

    Og jov kan godt ride uden sadel, men basse har en utrolig glat pels.. det virkelig svært at blive på, især når han altid laver glædes hop..


  • #48   5. okt 2013
    Mit indlæg var egentligt for at vise dig og fortælle at du ikke er den eneste der ikke har mange penge - ved ikke om du forstod den del :o) Og at man så må prioritere sine valg ud fra det.

    Jeg fravælger en sadel, fordi jeg ikke vil risikere en regning på et dyr der har ondt.

    Hvad du vælger og gør, hvad du prioritere er dit valg - det er noget du skal gøre op med dig selv.



  • #49   6. okt 2013 Når du også skriver at han altid laver glædeshop, så lyder det altså stadig til at sadlen ikke sidder helt som den skal, og måske klemmer ham lidt smiley
    Jeg synes du skal læse Krikkens indlæg igen, og overveje om det er ridningen der er det vigtigste eller hestens velbefindende.
    Det er fuldt forståeligt at du ikke har råd til at smide store mængder penge efter en lånehest, vi har alle sammen en økonomisk grænse, men en ridegjord og et lammepad kan tage det værste af den glatte pels, og så synes jeg det virker som en god idé at få een af dem du er opstaldet med til at se om sadlen ligger korrekt (jeg er selv en skovl til det med sadler, og det er ingen skam at spørge andre der har forstand på det) smiley


  • #50   6. okt 2013 Det er glædes hop smiley
    Hvis vi springer eller han får lov til at fræse, kommer der et hop en gang i mellem. Eller fordi han er kilden, synes det kilder hvis jeg kun lige snitter ham med sporen smiley

    Synes ikke det fair at stille det op mod hinanden ! Gider ikke have smidt i hovedet at jeg ikke tænker på min pony. Tak.


    Men høre lige hende jeg er opstaldet ved om hun evt vil kigge på det smiley


  • #52   6. okt 2013 Min opstalder, har ikke kigge på den hvor den ligger på ham endnu, men hun sagde sidst at den måske var for stor. Men for hende lige til at kigge smiley

    Det med gjordstuppene vil jeg da lige prøve smiley Tak


  • #53   6. okt 2013 Jeg kender alt til stram økonomi, og har bestemt heller aldrig været en af dem, der havde overskud på kontoen ved månedens slutning - så jeg kan sagtens sætte mig ind i det hele. Men står man som dig i den situation, at man ikke har penge nok til en nødvendig forudsætning for hestens velbefindende - så bliver man nødt til at tage konsekvenserne, som så i dette tilfælde enten er at lære at ride din hest uden sadel eller droppe ridningen for en periode. Det er jo et levende væsen smiley

    Jeg er af den overbevisning, at når man vælger at anskaffe sig et levende dyr, så har man samtidig også forpligtet sig til at sørge for dets trivsel og sundhed, og det er derfor ikke det område, som man sparer på, når pengene kniber. Det er bestemt ikke for at lyde hellig eller bagklog, men simpelthen et velment råd smiley

    Men det skulle da heller ikke være så slemt igen, at ride uden sadel for en periode - se det fra den lyse side: så får du en lejlighed for at træne det (det fremgår jo af et af de tidligere indlæg, at du har lidt problemer med at ride din hest uden sadel), og din balance bliver meget bedre smiley

    Held og lykke smiley


  • #55   6. okt 2013 Altså. Ridder tit uden sadel. Det er overhovedet ikke det..
    Men når du siger " for en tid" .. det bliver jo ikke bare for en tid. Der kan gå så super lang tid før jeg så har råd til en ordenlig sadel. Og nej, piver ikke. Bare PISSE træt af at ejer godkender uden at være sikker eller have set den på. Jeg har ingen forstand på sadel, og vidste ikke at det kunne være forskelligt. Det fandme svært for en første gangs ejer det her. Ved godt det høre med, det er jeg godt klar over. Og du har ingen anelse om hvor dårlig samvittighed jeg har over det. Men venter med at gøre op med mig selv hvad jeg gør, før hun lige kigger på den smiley ( opstalderen)

    Ja det godt for min balance. Men som sagt. Han bukker engang i mellem, og det altså svært uden sadel. Plus jeg bruger min sikkerhed i sadlen en hel del når jeg rider. Jeg rider rundt helt uden udstyr, engang i mellem. Men så snart det er seriøs dressur, bliver jeg stresset af at ikke kunne side ordenlig fast. Og så er jeg så heldig at basse er pisse kilden.. så ja. Det er ikke specielt fedt når man ikke har sadel på. Heller ikke for ham


  • #56   6. okt 2013 Men for at det ikke lige lyder forkert!

    Jeg giver ikke ejer skylden for at den ikke passer! Jeg burde jo bare vide at de skulle se den først .. men igen. Det vidste jeg desværre ikke. Jeg regnede med at alle målene var nok


Kommentér på:
Sadlen drejer rundt!!!!

Annonce