{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

HJÆLP til erhvervsjura - aftaleret {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg sidder og skriver eksamens opgave i erhvervsjura og er virkelig i tvivl om det sidste spørgsmål, så er der ikke nogle eksperter på erhvervsjura der kan hjælpe mig? smiley

Teksten:
Den 01. oktober 2013 sendte Fionia A/S pr. e-mail et tilbud til et stormagasin i Aarhus angående 50 Vitesse racercykler til en pris af 15.200 kr. pr. stk. På grund af en teknisk eller menneskelig fejl hos stormagasinets server ændredes prisen til 15.000 kr., hvilket man læste i stormagasinets indkøbsafdeling, da e-mailen tonede frem på skæren. Næste dage mailede stormagasinet, at de bestilte de tilbudte 50 racercykler til 15.000 kr. pr. stk., men Fionia A/S nægtede at levere til denne pris.

Spørgsmål:
Du bedes begrunde, hvordan denne uoverensstemmelse skal løses.

Jeg bliver i tvivl om hvilken lovbekendtgørelse, fordi det er tilbudsmodtagers system der ændre prisen, så jeg ved ikke hvordan tilbudsgiver står rent lovmæssigt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til erhvervsjura - aftaleret
  • #1   6. okt 2013 Hvis jeg husker korrekt tilbage til da jeg havde jura på UCN så er det tilbudsgiver der skal bevise deres ret, men hvilken paragraf og lovbekendtgørelse kan jeg ikke lige huske smiley

  • #2   6. okt 2013 Aftalelovens pagraf 6 stk 1 som udgangspunkt, også skal du nævne stk 2 som undtagelsen smiley

    Du skulle vel aldrig læse ha(jur.)


  • #3   6. okt 2013 Mai J:
    Ja det har du nok ret i, men jeg har også benyttet AFTL § 6, stk 1 og stk 2 til et andet spørgsmål i eksamensopgaven. Tænker de vel ikke vælger to ens svar muligheder? Så hvad mener du om denne?

    Tekst:
    Den 02. september 2013 sendte Fionia A/S til Cykelbutikken i Herlev et tilbud på levering ultimo november af 100 herrecykler i diverse modeller og farver. Cykelbutikken sendte en ordre, som Fionia A/S modtog den 10. september. Det fremgik af ordren, at Cykelbutikken accepterede tilbuddet. Dog var ”ultimo november ændret til ”primo november”.

    Fionia A/S’ salgschef, Buster Blok, fandt denne ændring uacceptabel, hvortil kom, at der var mulighed for at sælge cyklerne til en cykelhandler i Aalborg til en stykpris, der var 400 kr. højere, dog under forudsætning af omgående levering. Den 10. September mailede salgschefen derfor til Cykelbutikken, at Fionia A/S ikke kunne godtage den fremsendte accept, og at cyklerne derfor ville blive solgt til anden side. Cykelbutikken protesterede mod dette.

    Spørgsmål:
    Du bedes begrunde, om Cykelbutikkens protest er berettiget.


  • #4   6. okt 2013 Er det ikke AFTL. § 7, du skal bruge?

  • #5   6. okt 2013 Og § 6 stk. 2

Kommentér på:
HJÆLP til erhvervsjura - aftaleret

Annonce