{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

"Umulig" Vallak {{forumTopicSubject}}

Hej Heste-Galleri.

Jeg har en fjordhest vallak på 5 ½ år, han har givet mig problemer i lang tid nu. (Jeg har haft ham siden han blev født.) Jeg har problemer med ham som fx
1. Han vil nappe (i mig og hans hovedtøjler) (han har altid nappet). Jeg har prøvet at give ham et lille dask med hånden eller pisken på mulen, for at sige nej til ham. Har også prøvet at "råbe" Nej til ham, når han napper, men intet ser ud til at virke.
2. Han viser ikke respekt overfor mig, han går ind i mit "rum". Når jeg går med ham, kan han finde på at skubbe hovedet ind imod mig og skubbe mig og jeg er ikke særlig stor (160 cm) og ikke nær så stærk som ham, så ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
3. Han skraber med forbenet, når jeg giver pres til at han skal gå tilbage. Jeg har prøvet at tage fat i hans forben når han gør det og holde det, men så lægger han vægten derover og jeg har ingen mulighed for at kunne holde ham. (Han får sin vilje så)
4. han kan ikke være væk fra de andre 2 i folden som han altid har gået med. (Han går sammen med sin mor og sin lille søster som er 4 ½ år) (søsteren har jeg haft med til dyrskue og der "savnede" han hende vist ikke. Jeg tror problemet er at de kan høre hinanden hvis jeg prøver at tage ham væk fra hinanden, og problemet er jo at heste/ponyer ikke kan gå alene i en fold) Hvis jeg bare prøver at trække ham væk fra de andre og han kan se de ikke kan gå med, så går han tilbage til dem og jeg har ingen mulighed for at holde ham (der kan også finde på at skubbe til mig osv.) Dette gælder dem alle sammen, men han er værst.
5. Når jeg vil hen til de andre følger han med, men så går de andre væk, fordi han kommer (specielt søsteren)
6. Vallakken og hans søster kan ikke stå bundet, de springer rebene og jeg er bange for at de kommer til skade ved at de kæmper så meget imod.

Søsteren og vallakken er ikke til-redet men jeg vil gerne snart have at de blive det, da de jo ikke bliver yngre, men jeg vil ikke sende dem afsted med den opførelse som vallakken har. Jeg har nok ikke arbejdet så meget med ham da han var et føl og det kan jeg godt se at det var en kæmpe fejl.
Når jeg prøver at træne hans "skavanker" væk, kan jeg ikke rigtig se noget resultat, men jeg måske lidt for utålmodig. Når jeg kommer hen til folden og kalder på dem så kommer de løbende hen til mig, så der er ikke noget der.

P.s de går i en rimelig stor fold sammen og det eneste de får at spise er græs og en warp-balle som de kan spise af når de har lyst.

Håber i kan hjælpe mig med nogle gode forslag. Er vildt desperat.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Umulig" Vallak
  • #1   27. okt 2013 Hvis jeg var dig ville jeg søge hjælp ved en "professionel" som f.eks. Gitte Naldal. Nogle af de ting du beskriver der, kender jeg til ved en hest jeg engang red, og han blev sendt ud til Gitte, og der ude fik de det rettet af, og de fik nogle redskaber som de skulle arbejde videre med hjemme. Og han blev en fantastisk hest smiley

  • #2   27. okt 2013 4.) måske har han seperationsangst?

  • #3   27. okt 2013 Hvor befinder Gitte Naldal sig henne i landet? smiley

  • #4   27. okt 2013 Hvis jeg var dig ville jeg også få en ud og hjælpe dig, hvor kommer du fra? smiley

  • #5   27. okt 2013 Jeg ville HELT klart også søge hjælp, når du har så mange problematikker med ham, det ville være for meget at løse selv, hvis man ikke har de rigtige redskaber...

    Der er rigtig mange kompetente hestetrænere, afhængig af hvor man bor i landet..
    Linette Christensen som har skrevet ovenfor fx, Tine Sørensen, Ute Lehmann. Der er mange..

    Men vil lige knytte en kommentar til deres foder.. Man skal huske at de også skal dækkes ind med vitaminer og mineraler smiley


  • #6   27. okt 2013 Undskyld men skal altså sige det. så må du flå hovedet af mig men dette er min holdning..

    - Endnu en der bruger pisken forkert.. Så sørgeligt at se.. smiley


  • #8   27. okt 2013 Jeg befinder mig i Viborg i Midtjylland smiley

  • #9   27. okt 2013 Det er vigtigt, at den får et totalt miljø skift, så er det meget nemmere, at komme ind og få rettet hans opførsel.
    Det vil derfor være svært, at ændre hans adfærd, hvis han er i vante omgivelser.

    Nyt sted og nye mennesker i en kort periode, hvor der arbejdes med forskellige HMS teknikker og så skal du kobles på, så du kan overtage ham uden at problemerne opstår igen.


  • #10   27. okt 2013 Men hvis der vil være en anden til at træne ham, vil han så bare ikke tænke når det er mig, at så kan han bare gøre som før?

  • #11   27. okt 2013 Det er netop derfor, at du skal "oplæres" i at overtage ham igen.
    Når det er en ny, der skal rette hans adfærd, så sker det nemmere og når han er klar over hvordan man opføre sig, så er det også lettere for dig at komme med.
    Der vil sikkert være ting, du skal gøre anderledes, men sådan er det jo altid, hvis man har problemer med en hest, så hjælper det altid, hvis vi gøre ting anderledes og især på en måde hesten forstår.


  • #12   27. okt 2013 Enig med US-Mustang mht. skift af omgivelserne en kort periode og med de andre omkring noget professionel hjælp.
    Indtil da er det meget vigtigt at du er konsekvent, og kun placerer dig selv og ham i en situation hvor du ved at du kan få ham til at forstå hvad du ønsker og motivere ham til at gøre det - han må ikke få øvet sig mere på den dårlige opførsel.
    Det betyder nok at du skal skrue helt ned for forventningerne, og starte med meget basale ting. Een af de ting er det personlige rum. Han må ikke vade ind i dit rum når han ikke er "inviteret", det er alt for farligt.
    Det er meget svært at guide når man ikke har set det, men jeg ville sørge for at han var inde sammen med en anden hest, så han ikke bliver usikker, og så ville jeg træne det når han står i boks eller på staldgangen. Hav en godbid klar, og lige så snart han drejer hovedet væk fra dig (altså hverken napper eller skubber), så ros og godbid. Gentag indtil han forstår at han intet får ud af at skubbe, men at der først kommer noget godt når han drejer hovedet væk fra dig.
    Det samme kan du bruge når han går ind i dig/skubber. Det kræver du er opmærksom og får stoppet situationen inden den eskalerer til at han decideret skubber dig. Lige så snart han lægger an til at dreje hovedet imod dig, ryster du tovet/skubber hans hoved væk. Når han går pænt/kigger lidt væk fra dig, så kan du belønne.
    Mange af problemerne tror jeg vil forsvinde når du får mere træning i at bruge dit kropssprog rigtigt, og får helt styr på timingen af hvornår du slipper presset/belønner smiley
    Det er svært og man lærer hele tiden, men det er svært at gøre alt alene, så få endelig en professionel ud.
    held og lykke med ham, jeg håber I finder en løsning der virker for Jer smiley


Kommentér på:
"Umulig" Vallak

Annonce