{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

opdragelse! {{forumTopicSubject}}

Heej Alle!
Ja, nu sidder jeg lige her og kigger lidt, og så er det jeg tænker: Der er godt nok mange som ikke opdrager deres hest sådan så den "bare" gør hvad du beder om, selvfølgelig skal der også være tid til hygge, og det skal heller ikke bare være en robot. Men, når du beder den om at stå, så SKAL den stå. Den må bar IKKE bide, og den skal da i hvert fald slet ikke bryde sig om at sparke, jeg sidder og læser lidt her inde (ikke kun på den her side) og så tænker jeg:

- hvad gør i når jeres hest bider?
selv gør jeg det at jeg ganske enkelt råber af dem, og hvis den ikke giver slip, eller gør det gentagne gange, så enten klapper jeg den ind, bare lige så den kan mærke det, på mulen, ellersw bider jeg den i øret.

- hvag gør i når hesten sparker?
Jeg sparker ganske enkelt igen!

-hvordan lærer i den at stå stille når i beder den om det? og hvordan lære i den at stoppe når i stopper?
Jeg siger stå, og hvis den ikke gør det, får den en tommel finger i siden ( sådan som sjane gør)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opdragelse!
  • #1   4. jan 2007 hvis den bider, min har aldrig gjordt det men har prøvet det med andre. giver dem et ordentlig klap på halsen, og rykker en gang i grimen.

  • #2   4. jan 2007 jeg bruger min stemme... nu har jeg en følsom hest...så et stå er nok!

  • #3   4. jan 2007 ps. ved ikke hvad jeg ville gøre i de andre, da jeg aldrig har prøvet det 7 9 13.

  • #4   4. jan 2007 Når den gør noget den ikke må, får den dde første 3 gange et "AR!" ;p rimelig højt og bestem, hvis den så gør det igen, så "slår" jeg den. smiley
    Altså ikke slår sådan volsomt, men hentyder lige til at jeg ikke vil bides efter, at den ikke skal tigge etc. smiley

    - og selvom jeg opdrager lidt på ham, kan jeg da mærke at vi bliver mere og mere knyttede til hinanden, det er rigtig fedt - for samtidig med at vi kan holde sammen, så gør han ikke noget han ikke må, ;D


  • #5   4. jan 2007 men jo jeg har da lært.. ved fx. ung heste skal man være kontant.. ikke voldig.. men man skal ikke lade hesten løbe om hjørner med en!


  • #6   4. jan 2007 Bider du den helt seriøst i øret?
    Hvis hesten bider, giver jeg den et lille rap over mulen med 2 af fingrene. Hvis den ikke stå stille, venter jeg indtil den gør det, og roser den derefter. Hvis den bliver ved, tager jeg fat i grimen.


  • #7   4. jan 2007 Bide : Ja , jeg lader som om jeg vil slå hesten uden at ramme og den bliver bange . Men Cocio bider aldrig efter mennesker smiley

    Sparke : Hvis jeg står bag den med en pisk , giv jeg den et lille dask på numsen . Ej jeg ved det ikk . Tror faktisk jeg bare ville tage et hårdt tag i grimen og bede den om at stoppe . Men jég er ikk kommet ud for noget med at sparke .

    Stå : Tja , nu er Cocio sådan en bange hest for at få skæld ud så jeg råber altid af ham også falder han på plads smiley
    Så vi har det dejlig let smiley


  • #8   4. jan 2007 1) Min hest bider ikke - kun 'luftbider' når andre heste kommer og når gjorden spændes

    2) Min hest sparker ikke - jo på marken!

    3) Jeg har lært min hest at stå når jeg siger stå. Også via HMS. Jeg lærte hende det først da jeg havde hende i snor, hver gang hun gik frem bakkede jeg hende tilbage, og ja =) tilsidt stod hun bare?? (-:

    At stoppe når jeg stopper har jeg lært hende via 'stop-bak-tak'. Man stopper - bakker hesen vis den ikke stopper og roser. Ligesom overfor ^


  • #9   4. jan 2007 Hvis min sparker, får den et kæmpe spark igen.. Så enkelt er det her.. Dog har jeg ingen hest der sparker..

  • #10   4. jan 2007 MIN Chevallo *ELSKET & SAVNET* smiley C : Hm. Sikken underlig måde at opdrage sin hest på. Man sparker den da ikke bare, eller bider den for den sagd skyld? Hm, ja, det skal jeg ikke blande mig i men altså hesten mister tiliden til dig ;s - Ikke mit problem.
    Hvad jeg gør? Siger Bestemt "Nej!" og hvis den bliver ved slår jeg den over mulen 1 gang, så stopper den. Hvis jeg står ved siden af min hest og den sparker ud efter mig slår jeg den bag på. Ikke hårdt, bare så den kan mærke det og siger bestemt "Nej!". Min hest har lært at stå stille på staldgangen. Så det er ikke noget problem, det er bare at sige "stå". smiley

    - Tanja.


  • #11   4. jan 2007 - hvad gør i når jeres hest bider?
    Hvis hesten bider, så slår jeg den ganske simpelt! og råber!

    - hvag gør i når hesten sparker?
    Jeg sparker igen så den kan mærke det ! Samtidig med at jeg råber ad den!

    -hvordan lærer i den at stå stille når i beder den om det? og hvordan lære i den at stoppe når i stopper?
    Siger pænt stå. Meget kort og kontant.
    hvis hesten så går, stiker jeg den med pegefingeren i bringen og beder den om at bakke lidt.


    Vi havde engang en opstaldet ehst der sparkede ude i indhegningen, den kom løbende mod en og sparkede og løb væk igen. Den kastede jeg en sten efter.
    Ejeren blev fortalt dette og fik beskeden at hesten skulle væk inden næste måned, da vi ikke var interesseret i at have en hest der parker.
    -Det var nemlig ikk første gang den havde forsøgt at sparke.!

    En dag da jeg skulle hente ponyen kom den susende forbi, og jeg kunne seriøst føle hvordan hovene susede forbi hovedet på mig !
    Der var så efetr det vi indberettede ejeren mo dette. Den havde desuden også lige ramt min far på låret.. smiley

    Det endte med at hesten blev sendt til slagt.


  • #12   4. jan 2007 Kan nu se at i alle sammen næsten, er enige med hende. Men alle har sin menning. Og det er min menning smiley

  • #13   4. jan 2007 Liv smiley Crazy Horse :' D : TOTAL enig!

  • #14   4. jan 2007 jeg synes det er fint det med at man giver den et lille rap over mulen. Men kan ikke lide at folk sparker deres heste?? Der er altsår mange andre måder at opdrage hesten på!!!!

  • #15   4. jan 2007 Bid: et rap over mulen, eller et dask på skulderen hvis jeg står der, der må jo ike gå 10 år for så har den glemt hvad den gjorde.!!
    spark: ja så sparker jeg ige.!!
    ja tøsen har det , med at vade rundt, jeg vader med det første stykke tid og så , trækker jeg i grimen hvis hun bliver ved, men hun gør det ikke så meget mere...


  • #16   4. jan 2007 hov, jeg bider den ikke øret, det har jeg hørt man skal!!!!

  • #17   4. jan 2007 Christina A:
    Nemlig, fatter heller ikk at man kan sparke hesten? Sys' det er total hensynsløst over for hesten? Man sparker den sqda ikke!? Ej, særiøst jeg kan slet ikke tage sådan noget ^^


  • #18   4. jan 2007 jeg mener at hvis man sparker hesten bliver den bare bange for en. Jeg synes det er meget bedre hvis vi begge har respekt for hinanden, så opnår man meget bedre resultat?

    kan slet ikke have at i SPARKER hesten? Det er dyremishandling hvis i spørger mig. Det viser bare at jeres pony intet respect har for jer. Et højt NEJ er nok for min hest til at forstå den skal lade hver?.

    Og jeg har ALDRIG slået eller sparket min hest.


  • #19   4. jan 2007 Og, nej.. Min hest mister ikke tilliden til, men vi bliver tvær imod båndet stærkere og stærkere sammen!


  • #20   4. jan 2007 *Tanja* Tak skal du have? Troede lige at jeg var den eneste der havde det sådan? Mener der er mange andre måder at opdrage på.

  • #21   4. jan 2007 Janni- De tossede 2! H : Mener du så at det er okay at sparke hesten ? Det er da bedre at den kommer ind i stalden hvor den er tryg istedet for at det eneste sted hesten er tryg er i sin boks. Vil du have at i skal behandle hinanden som på folden/i flok, med et hiraki så du er lederen og din hest frygter dig. Det kaldes at man prøver at vinde over hesten med magt.

  • #22   4. jan 2007 Janni- De tossede 2! H : Det er DIN menning! JEG syntes at det er klamt at stå og sparke sin hest.

  • #23   4. jan 2007 MIN Chevallo *ELSKET & SAVNET* smiley C : Så har du fanme da osse en sød hest! For sådan have jeg ikke gjordt hvis jeg var hest. Men Tillykke med det.

  • #24   4. jan 2007 Christina A : Jeg er helt enig. Der er bare mange der ikke tør at sige sin menning herinde for at blive kendt som den dumme, eller den som ingenting ved. xD

  • #25   4. jan 2007 har i aldrig hørt om Horse Man ship og Monty Roberts? Hestehviskere, osv? De får de aller bedste resulter og knytter bund til hesten på 30 min.? og alt sammen uden vold.

  • #26   4. jan 2007 Janni- De tossede 2! H : Nemlig. Deres plads er NEDERST i hirakiet. Og du har overvundet det ved hjælp af magt. Hesten frygter at når den gør noget så bliver den bidt et sted på kroppen. Det er sqda fint nok på folden, det er heste vant til. Men hestens ejer skal sqda ikke stå og bide hesten!?

  • #27   4. jan 2007 *Tanja* Netop!! Jeg synes det er helt forkert at man sparker hesten? et lille rap på mulen er fint men så ikke mere ? . Og mener at folk der sparker deres heste ikke har et ordenligt bånd til dem.

  • #28   4. jan 2007 Christina A : Ja, helt enig smiley

  • #29   4. jan 2007 *tanja* : (Til: Janni) NEMLIG!! Hesten er bare undertrykket sin ejer og tør ikke "sige" imod. Mig og min hest har respekt for hinanden, og INGEN af os bider eller sparker? På den måde for vi også et godt resultat inde for ridningen. Fordi vi stoler på hinanden..

  • #30   4. jan 2007 er overrasket over hvor mange der mishandler deres heste!

  • #31   4. jan 2007 Christina A : Ja, det er jeg fanme osse!

  • #32   4. jan 2007 JANNI: Jeg mener at sparke hesten er vold!! Det er også vold hvis du sparker et menneske ! - Same Same ?

  • #33   4. jan 2007 Janni- De tossede 2! H : Vi HAR allerede læst at det ikke sker for dig, men hvis det gjorde. Og derfor er der stadig mange andre der skriver at de gør. Og hvis en hest gjorde det, så havde du sparket den. Hestene kommer jo kun hen til dig på folden, for ellers så bliver de sparket i hovedet, altså. Ej, bare for sjov smiley Men det andet var ikk for sjov.

  • #34   4. jan 2007 Janni : Join up viser jo hesten at den skal være tryg sammen med dig og i lære at respektere hinanden. Hvis jeg sparkede ud efter nogen, og de så sparkede mig?, så ville jeg først gå amok.

    Det er da dejligt at det går godt med dine heste på den måde? men mener stadigvæk at det er totalt undertryggelse din hest er i ?


  • #35   4. jan 2007 Selvfølgelig skal man opdrage sin hest... fx hvis den sparker ville jeg klart sparke igen ALT hvad jeg kan, da en hver førehest ville gøre det samme...

    Men synes bare at man skal huske at det er DYR og IKKE robotter som du, MIN Chevallo *ELSKET & SAVNET* smiley C også skriver ... smiley


  • #36   4. jan 2007 Janni- De tossede 2! H : Jeg syntes derimod ikke at du kan kalde det vold overfor dig selv. Hvis din hest sparker dig vil du så melde den til politiet for vold eller hvad?

  • #37   4. jan 2007 jo? men hvis man for starten viser hesten at man bestemmer, men ikke vil gøre vold på hesten. Så er man aldrig ude for at hesten sparker? det har jeg aldrig været, kun efter andre heste på folden.

    Selvfølgelig skal maan ikke være ligeglad hvis hesten sparker men man kan vise det på så mange andre måder end sellv at sparke igen.


  • #38   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J : HALLOO!? Er du ude p at gøre din hest halt eller hvad? Din hest skal være TRYG ved dig! Den skal ikke FRYGTE dig.

  • #39   4. jan 2007 Jeg hælder langt mere til Join up end vold.
    Min hest har været meget hovedsky netop fordi den er blevet slået. Men har lært nu at jeg ikke slår, og derfor stoler den på mig og jeg kan som den eneste røre den i hovedet. Hvis jeg bare en gang slog den ville den miste alt tro til at jeg ikke vil slå den? og jeg ville så ikke måtte røre den mere i hovedet.

    Hvis min hest bugger afsted, så inorrere jeg det (til en hvis grad) og rider videre? Min hest finder hurtig ud af at jeg er "ligeglad" og får respekt for mig, uden jeg skal bruge vold.


  • #40   4. jan 2007 Tina T : Jamen for helvede!! Den skal være TRYG når den er ved dig! Den skal ikke frygte dig, fordi at du vil bestemme over den ved hjælp af vold.!

  • #41   4. jan 2007 *Tanja*Cassie* M har aldrig sparket hverkan min eller andre så NEEEEJ! slap dog af.!
    Doooh man!


  • #42   4. jan 2007 Christina A : Den med at bukke den kender jeg osse! Jeg gør det helt samme!

  • #43   4. jan 2007 Jeg ser ikke mig selv som førehesten.
    Mig og min hest har et samarbejde. vi klarer den sammn ,og kunne ikke finde på at gøre hinanden ondt!


  • #44   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J
    Ja, flot. Det er et levende væsen, skriver du det for sjov eller hvad?


  • #45   4. jan 2007 Tanja :det er det eneste der virker ? hvis jeg gir den en med pisken bliver den bare endnu mere ved? Som du siger, hesten skal være tryg ved en ? Og ikke frygte dig, i mine øjne helt forkert.

  • #46   4. jan 2007 Tanja*Cassie* M - undskyld mig med drop dit "forhelvede" osv...

  • #47   4. jan 2007 Min venindes pony. Hun er 6 år, gammel rideksolehest i 2 mdr. det egnede hun sig ikke til. Så købte hun den. Lady, som hesten hedder er rimelig uopdragen på staldgangen. Hun bider efter folk når de går forbi. En gang havde hun osse en vane med at sparke når hendes ejer eller andre rørte hendes bagpart, ikke så højt, bare lidt. Den vane er hun kommet væk med ved at hendes ejer slog hende på bagdelen, ikke hårdt men så hun kunne mærke det. Så det er Lady stoppet med.OBS: Hun har kun haft Lady i en mdr. så der er sket mega fremskridt UDEN at bruge vold.

    Vold løser ikke alting.


  • #48   4. jan 2007 Ja Flot til dig selv.. Jeg har min mening og ville mærkere mig hvis den sparkede, ville ik gå hen og sige: "søde lille hest, det skal du ik".

    Det min mening ang. om den sparker! intet andet!
    Accepter det! Ligesom andre acceptere DIN måde...
    Jeg går heller ik ind for vold og ELSKER selv horsemanship over ALT men DER ville jeg sætte mig igennem! SLUT!


  • #49   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J
    Jeg bestemmer heelt selv hvad jeg vil skrive.


  • #50   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Tillykke med det, stor hånd til dig. -.-'

  • #51   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Og du har nok ikke læst alt hvad jeg har skrevet da jeg tideligere skriver at det er min menning. Og at jeg jo ikke kan gøre noget ved jer. Det er ikke mit problem, men stadig synd.

  • #52   4. jan 2007
    *Tanja*Cassie* M
    ja men hvis du altid gør hvad der passer dig så kommer du ik langt i verdenen! så det dig der mangler opdragelse smiley


  • #53   4. jan 2007 Der er regler på denne side og de skal følges så Tillykke til dig selv.

  • #54   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Årh hold din kæft altså. Jeg gør hvad der passer mig, du er dingse, jeg e rligeglad !?

  • #55   4. jan 2007 Tina T .. Præsic.... 100 % enig....

    Min er skam også tryg ved mig...


  • #56   4. jan 2007 Tina T : Okay, så det vil sige at når du opdrager in hund, så hvis den hopper op af dig så hoppe du op på den, eller hvad? Man skal jo gøre gengæld ved hesten.

  • #57   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Tillykke.

  • #58   4. jan 2007 Hvis i 2 var heste. Ville i så bryde jer om at blive sparket og bidt på folden og blive sparket og bidt på staldgangen, og det eneste sted du egentlig føler dig tryk er helt alene i din boks?

  • #59   4. jan 2007 Det virker ik som om du vil være med til at gøre HG til et dejligt sted ved at opfører sig pænt og følge reglerne..

    Men det må du om. ses ses


  • #60   4. jan 2007 Tina T : Jaja, du er osse så klog.

  • #61   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J
    Nej, ses ikke.
    Ja, puha. Jeg gør HELE HG til et skide dårligt sted! Uuuh, jeg er så dum o:


  • #62   4. jan 2007 Hmm

  • #63   4. jan 2007 Tina T : Jeg sagde: Du er osse så klog. Hvis du var en hest så ville du nok være liidt dummere end du er nu. HVis jeg var en hest ville jeg da heller ikke bide eller sparke, men det har intet med emnet at gøre. Syntes stadig at det er forkert at sparke hesten i maven eller på benet, da den kan få alvorlige skader af det. Og at bide dne i øret, det er et af hestens mest følsomme steder. Flot at brække øret på den fordi at den bed ud efter dig. Et klap på mulen kan ordne det hele. Hvis du f.eks. læser min historie med min veninde som lige har fået hest?

  • #64   4. jan 2007 Tina T : Ja, jeg er sur over at folk sparker deres heste og bider dem. Da det for mig og andre betyder ordet: Dyremishandling.

  • #65   4. jan 2007 Tina T : Jamen hvorfor overhoved sparke den? Du kan da lige så godt slå den over mulen? Det får den i det mindste ikke skader af, hvis du gør det får hårdt på benet.

  • #66   4. jan 2007 .

  • #67   4. jan 2007 Tanja -vil lige gøre dig opmærksom på at jeg ingen steder har skrevet at jeg sparker den i maven eller på benet og ville da ALDRIG sparke den så den ville på skade... Det jo langt ude... Men din mening er acccepteret som før skrevet. det mindste du kan gøre er at acceptere andres..
    udover det kan du "snakke" pænt, men det selfølgelig op til dig selv.. det ender jo bare med du ryger i frysseren når folk blir trætte af at høre på det. Bare for din skyld jeg skriver det smiley


  • #68   4. jan 2007 Korekt Tina smiley

  • #69   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Jeg tror godt at jeg ved det, har snart været på HG i et år, så helt dum er jeg jo ikke.

  • #70   4. jan 2007 Tina T : Så kan du evt. slå den på bringen eller halsen, altså? Det er trods alt ikke mit problem d:

  • #71   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< Citat: selvfølgelig skal man opdrage sin hest... fx hvis den sparker ville jeg klart sparke igen ALT hvad jeg kan, da en hver førehest ville gøre det samme...

    Skriver du. Du må godt nok være slap hvis ikke det skader din hest at blive sparket så hårdt du kan?


  • #72   4. jan 2007 Tanja*Cassie* M
    Siden du har været her så længe burde du snart ogs have lært at følge reglerne og behandle andre pænt plus skrive pænt! smiley


  • #73   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Det gør jeg skam osse normalt. Men ikke når folk pisser mig sådan af smiley

  • #74   4. jan 2007 jamen så er jeg slap når du siger det.
    En hest kan som tina også har skrevet holde til at de andre heste bider og sparker, så burde den også ku holde til at "slappe" jeg sparker den.


  • #75   4. jan 2007 kort lunde. Godt det ik er mig. Desuden, pisset af eller ej, så skal man stadig opførersig ordentligt!

  • #76   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Jeg sagde ikke at du VAR slap, jeg sagde at du må VÆRE. Og så er man da osse liidt gal i hovedet hvis man sparker sin hest så hårdt man kan med alle sine kræfter? Jeg kan godt se at den ikke bliver skadet på den måde ihvertfald? o:

  • #77   4. jan 2007 Tina T : Klasker den kun på mulen hvis den bider da man ligesom står ved hovedet når den gør det.
    Og ellers gør jeg det på halsen. Så bliver den halssky eller hvordan?


  • #78   4. jan 2007 Mia S : Tak fordi at du siger at jeg opdrager min hest forkert! Det finder jeg mig ikke i! Så kan jeg bedre li' Tinas talemåde! Idet mindste acceptere hun min menning.

  • #79   4. jan 2007 Du får det til at lyde som om jeg render og sprker min hest hele tiden.. Haha.. må simpelthen grine nu... ;D

    Har også været HELT ENIG MED TINA hele vejen...



  • #80   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Okay, hehe. smiley Kan godt s det sjove i at være uvenner. Men det var nu det du skrev, så grin du bare af dig selv smiley

  • #81   4. jan 2007 Mia S : Jeg acceptere ikke at du siger at jeg ikke ved noget om heste og at jeg opdrager min hest forkert.

  • #82   4. jan 2007 Mia S : Nej, nej så siger vi det. Det ved du osse alt om ;P

  • #83   4. jan 2007 - Alle andre undtagen dig og Tina er dumme og har ingen forstand på heste fordi at vi gør det på forskellige måder. Sådan er vi så forskellige med hensyn til at behandle hinanden. smiley

  • #84   4. jan 2007 Har aldrig skrevet at jeg render og sprker mig hest ? ?

    Det ret umuligt eftersom jeg aldrig har stået i den situation at blive sparket af en hest... ;D
    Så... hvem er du uvenner med ? ? :S Ved ik med dig, men jeg kan ihvert fald ik være uvenner med folk jeg ik kender :S .. Uenige er ikk = uvenner, hvis det det du mener ? smiley


  • #85   4. jan 2007 Tina T :Det gjorde jeg heller ikke. Jeg skriver hvad jeg mener, og det er jo kun godt at jeg skriver min menning.
    Og jeg sagde at hvis hesten BED kunne man evt. 'slå' den på bringen, så bliver den ikke hovedsky. Og hvis du står ved siden af den og den sparker, så slå den på bagdelen. Det er MIN menning sagde jeg til at starte med.


  • #86   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Ja nemlig, ja.

  • #87   4. jan 2007 Mia S : Okay?

  • #88   4. jan 2007 Tina T : Nåår, haha xD Ja, det er lidt svært ;D

  • #89   4. jan 2007 Hm.. okaay .. ? smiley

    Tilgengæld forstår jeg ik at man bider.. hihi... bare noget jeg aldrig har kunnet forstå.. altså ogs mennesker.. men ja ? det jo bare MIN mening og det fair nok at anre synes det okay, men er der en person der bider mig får de altså en på kassen x) og har aldrig slået og ku ik finde på det, heller ik dengang jeg selv fik en på kassen.. men lige dër ville jeg sgu gi personen en på kassen ..

    Hov lige et sidespor..


  • #90   4. jan 2007 Mia S : Ja nemlig, ja. Det her er en debat. Der debateres. Så nogle gange er man uenige. Og du kende rmig ingengang, så hvordan ved du lige at jeg er dobbelt moralsk?

  • #91   4. jan 2007 Katja-klæbehjerne & Wariant<33 =Team Lykkeholt<< J Haha xD

  • #92   4. jan 2007 Mia S: Ah hva? Nå nu fandt du ud af at jeg er 14!? Uha, så er du jo stor i forhold til mig o:

  • #93   4. jan 2007 Dobbelt moralsk .. hmm nu svare jeg lige.. ;D

    Citat : Vold løser ikke alting.
    Det har du ret i min alligevel er det iorden at daske den en på bringen... Vold ? det vel op til den enkelt og om hvordan man definere det.


  • #94   4. jan 2007 Ja, lad nu dette her enme ligge, nu er det fint nok. Jeg har siddet og skrevet i halvanden time xD Og vi alle har hver vores menning, vi er trods alt forskellige ;D

  • #95   4. jan 2007 Tina - uha det lyder Niiiice.. tror ogs jeg vil ind og drikke varm kakao..

    Ses ses smiley


  • #96   4. jan 2007 heeh .... ;D Det laaaang tid,, men når man først kommer igang er man svær at stoppe.. hihi smiley

  • #97   4. jan 2007 Tanja - har været forbi din hyp.. håber du vil ta en kig på min ..

  • #98   4. jan 2007 Tina - jaaaaa smiley

  • #99   4. jan 2007 Smutter forbi med det samme xD heeh

  • #100   5. jan 2007 sidder og bliver chokeret her!
    sparker så mange virkelig deres hest?
    Hvis min hest bed og sparkede ville jeg nok overveje at jeg har et problem - ikke hesten.
    Der er milevidt fra opdragelse til at sparke og bide sin hest.
    Og at råbe nytter heller ikke meget, at nogle taler med kraftigere tonelag er en ting men at råbe er noget andet...
    Hvis man brugte tid på at sætte sig ind i hestens adfærd ville man nok vælge en anden løsning. Hesten skulle gerne være tryg ved os mennesker. Tit er de ting vi beder dem om (fx. trailer) meget meget store ting at bede om fra hestens synspunkt. Når det så samtidig sættes sammen med en ugennemtænkt indlæring er det dømt til at gå galt.
    Vi lever sammen med 500 kilo tunge dyr der gør deres bedste for os. Vold løser ikke problemer det skaber bare mistillid.
    Hesten er ikke et menneske. Den kan ikke tillægges menneskelige egenskaber. Vores heste kan ikke ville irriterer, drille eller lave ballade. De kan reagere på impulser, stimili, adfærdspsykologien, deres instinkter og vores signaler.
    Den ved ikke at tæppet vi har gået fordi 10 gange ikke nødvendigvis er farligt 11 gang - hver eneste ting for hesten er ny. Hvis vi skælder den ud skaber vi ikke andet end endu en kløft imellem os.
    Heste der sparker og bder er et symptom på seres ryttere. Det er ikke ondt ment men det betyder bare at vi må lærer hvordan vi er sammen med vores heste.
    Hver sin mening selfølgelig men at sparke en hest - det kan ikke forsvares.
    Bare min mening...


  • #101   5. jan 2007 okay så stine... rimeligt mange stavefejl... sorry...

  • #102   5. jan 2007 Stine Joy L: Vi forstod det godt alligevel, og jeg må sige, at jeg tilslutter mig dig 100%! ;o)

  • #103   5. jan 2007 Lisa - godt I forstod det smiley
    Har været på nattevagt og har lidt svært ved at se ordentligt ud af øjnene... smiler...
    Tak smiley altid rart når nogen er enige... smiley


  • #104   5. jan 2007 Hvis en hest sparker så sparker jeg fandme igen af alle kræfter ! Uanset om den ramte mig eller ej.!

    Sparker også hvis hesten ligger op til at sparke mig..


    Det er livsfarligt hvis en hest sparker, og ligger den op til at sparke mig så sparker jeg hurtigst muligt den! Og så er jeg da ligeglad hvor jeg rammer den.




  • #105   5. jan 2007
    Lige en tilføjelse..
    -Ingen af mine heste sparker ! eller bider ! Vi vil ikke have heste på vores gård som vi ser på som farlige.

    Men hvis en hest skulle ske at sparke ell lægge op til det, gør jeg som jeg har skrevet i sidste indlæg...


  • #107   5. jan 2007 Stine Joy L : Haha smiley Er osse enig. Jeg sad i går og skrev på denne debat i halvanden time. For alle skrev nemlig mod mig, haha ;d

  • #108   5. jan 2007 Pau'xD Total yndlings smiley xD . Du vil ikke skade dig selv, men gerne skade din hest? s:

  • #109   5. jan 2007 nej nej nej ? Kan ikke lade hver med at blive mere og mere chokeret over hvor mange der udover vold på deres hest? Den eneste kloge og fornuftige i denne debat er Tanja!

    . Grunden til at jeres hest sparker ? , er måske fordi i hele tiden sparker den? Hvad sker der for jer? .. Jeres heste frygter jer ? 100% det er ikke fedt?

    I snakker hele tiden om at være førehest. Men en hest har ALDRIG et godt forhold til deres førehest, det er bare en de SKAL være bange for ?

    Mig og min hest har et samarbejde og vi kommer meget længere end i gør med vold ?

    Kan slet ikke klare det, og får sku lyst til at melde jer for dyremishandling! for det er det i gør!!


  • #110   5. jan 2007 Læs det her :

    Hvad går denne træningsform så ud på? - At opnå respekt gennem tillid og tryghed men ikke gennem frygt.

    Hvis man observerer en flok heste, vil hingsten være den, alle frygter. De flytter sig meget hurtigt, hvis han nærmer sig. Denne form for dominans er baseret på frygt og er bestemt ikke den vej, man som rytter skal gå. Hvis man træner sin hest med henblik på at opnå samme respekt som hingsten, vil man få en hest, der respekterer/frygter sin rytter af frygt for repressalier. Det betyder i omgangen med hesten, at rytteren ligesom hingsten i flokken er nødt til at demonstrere sin dominans meget ofte. Hesten vil ofte prøve sin rytter af, for at se om han/hun nu stadig er lige farlig. Dertil kommer, at hesten ofte vil være lidt på vagt i samværet for at holde øje med, hvornår den næste magtdemonstration kommer.

    Vi skal i stedet sige "Jeg bestemmer - men kun fordi at der er rarest og lettest for os begge to". Det kan f. eks. gøres ved at sige "Jeg vil ikke have, at du græsser her - men nu skal du se, herovre er godt græs" I denne situation har vi fortalt hesten, at vi er den, der bestemmer, men vi har samtidig også vist den, at det kun er for at gøre det nemmere for den at være hest. Den kan stole trygt på, at vi nok skal vise den, hvor alt det gode mad er. For en hest er det livsvigtigt at spise, og derfor har mange heste fået betegnelsen madglad. Vi glemmer bare, at hesten ikke ved, at vi nok skal sørge for, at den kan overleve på det, vi giver den!

    Ideen bag at bygge et forhold til din hest på denne måde er, at hesten skal se dig som sin kammerat, til hvem den sagtens kan betro sit liv. Det vil give en tryg, velvillig og glad hest. Respekt og tillid er en nødvendighed, hvis vi vil have en let ridebar hest, som lærer nye øvelser hurtigt og uden det store besvær. Hvis hesten har respekt for sin rytter, vil det ikke være nødvendigt for den at holde øje med alt muligt andet. Respekten gør også, at den koncentrerer sig om lige netop det, vi beder den om.


  • #111   5. jan 2007 Man skal naturligvis ikke lade sig tyranisere af en hest. En hest der bider, løber rytteren ned, sparker og lignende farlige adfærd skal naturligvis irettesættes. Men det skal her tilføjes, at heste ikke forstår vores form for afstraffelse. Vi slår, sparker, hiver i biddet, når vi ikke kan få en hest til at gå korrekt, hvis den bliver bange, hvis den ikke vil gå i trailer og af mange andre grunde. Problemet med denne afmagtsadfærd er, at hesten ikke bliver klogere på, hvad der var forkert. Dens intelligens kan slet ikke skelne mellem de små nuancer i "vores" rigtigt og forkert. Ved at straffe den for en forkert udført opgave, opnår vi ikke forståelse, men derimod frygt og forvirring!

  • #112   5. jan 2007 Pau'xD Total yndlings smiley xD . :

    Din hest får skader, mistillid, og den fatter det da heller ikke hvis den bare har lagt op til spark!!
    Hvis du rammer din hest i maven, eller forkert på benet, er du så klar over hvor meget skade du kan medføre??

    Vold løser ingenting, skaber bare mistillid og frygt!


  • #113   5. jan 2007 De eneste der fatter det, Christina er faktisk os 2. Nu hoppede Sarah med, og så er der et par stykker længere oppe i starten, der heller ikke forstår det, men det er fanme ikke mange! /:

  • #114   5. jan 2007 Tanja: Netop! og jeg synes virkelig det er foruroligende? Troede folk her inde var mere fornuftige. Der er så mange debatter her inde om hvor onde folk er mod deres heste? Men når man læser her, synes jeg folk skal starte med dem selv!

  • #115   5. jan 2007 altså efter de oplevelser jeg harhaft med min gamle pony vil jeg give Tina T og Mia J ret, jeg er blevet sparket ned på folden flere gange hvor en voksen har måtet hete mig fordi jeg ikke kunne rejse mig, da den sparkede mig for fulde kraft i maven, har osse været forbi vagtlægen et par gange pågrund af det.!! og vil bare sige det er sku ikke sjovt at ligge der og ike kunne røre sig, så jeg sparker sku igen.!!!

  • #116   5. jan 2007 Katrine K : Måske er det lige netop DET at du sparker hesten der skaber problemerne? Lige pludselig vil den hele tiden teste dig for at se, om du stadigvæk er den stærkeste? Prøv at læs mine indlæg lidt længere oppe.

  • #117   5. jan 2007 <#¤>Katrine K, hende den skøre grinebidder<#¤>KK<# > :
    Så det du siger, er altså at du sparker din hest (hvis den gør det) fordi du er bange for at den gør det på dig så DU får skader? Hvis den gør det ved dig mister du tilliden til den og reagere på det mindste ved at sparke eller hvad?
    Tror du så ikke også at hesten mister tilliden til dig og sparker DIG hvis du gør noget hvor den føler sig truet?
    Håber du forstår smiley


  • #118   5. jan 2007
    Christina A :
    Synes også det er foruroligende ! smiley Kan slet ikke fatte hvor mange forhold mellem hest og rytter der ender i mistillid ! smiley


  • #119   5. jan 2007 Sarah: PRÆSIS smiley

  • #120   5. jan 2007 Christina A :

    Jeg kunne aldrig finde på at sparke eller bide min hest. Et skarpt tonefald eller et klask over mulen eller på bringen er nok for mig og min hest, da vi har tillid til hinanden og stoler på at vi ikke gør hinanden fortræd! smiley


  • #121   5. jan 2007 Sarah : Netop. Har du også læst mine lidt længere indlæg lidt længere oppe? Det er noget jeg har taget fra en hjemmeside. Det er det helt rigtige, det andet er jo bare mistillid.

  • #122   5. jan 2007 Det er sqda osse helt utroligt, der kommer flere og flere med på debaten, største delen af dem sparker deres heste og bider dem s:

  • #123   5. jan 2007 Christina A: Mig og Sarah var sammen i går, det var hende der li'som 'hjalp' mig lidt med at støtte lidt her, haha xD Så Sarah har været der lige så længe som mig, hun har vist nok læst det hele, tror jeg smiley

  • #124   5. jan 2007 Tanja; Ja ? det skræmmer mig virkeligt! .. Nu er vi 3 der har denne mening, imod rigtig rigtig mange ? Det byrde være omvendt ? smiley

  • #125   5. jan 2007 Christina A : Ja det burde det fanme!

  • #126   5. jan 2007 Sarah & Tanja: Haaha smiley , ved også min bedste veninde har den samme mening, må også lige få hende med ind i debatten, så hun kan hjælpe lidt ! smiley

  • #127   5. jan 2007 Mia søde skat ? Jeg tror ærlig talt mere på undersøgelser og proffesionelle, end dig? Så når jeg har læst 70000 steder at det bare bliver et mistillids forhold hvis man slår og sparker hesten? Så tror jeg sku mere på det end dig.

    Ja undskyld jeg bliver lidt hård? Men er bare lidt forarvet over hvordan du kan være over for levende væsner!


  • #128   5. jan 2007 Mia S : Forstår det skam godt smiley
    Jamen jeg kan måske godt se at ude på folden kommer der en hest, så går man ikke bare hen og slår den. Men på den anden side syntes jeg heller ikke at man går så langt at man sparker den. Hvis det ingen gang er din egen hest? smiley


  • #129   5. jan 2007 Mia : selvfølgelig er det fint du har dine egne meninger, og det respektere jeg da også!

    Men hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg heller ikke helt på at hvis du går ind på folden, at der kommer en hest bare direkte hen til dig og sparker dig? Uden du overhovedet har gjordt noget ? Det virker lidt underligt synes jeg.


  • #130   5. jan 2007 Christina A : Haha, den tænkte jeg osse over smiley Så skal det ihvertfald være din hest's bedste ven, som gerne vil beholde din hest ude på folden så de kan lege? xD

  • #131   5. jan 2007 Vil lige sige: Længe siden der har været en debat der har holdt så længe som denne? smiley Det er altid noget?

  • #132   5. jan 2007 Christina A : Haha smiley

  • #133   5. jan 2007 Tanja: Jaa smiley ? For hvis den bare gør sådan, så tror jeg der er noget galt med den? smiley men det må de jo selv om. synes bare det virker lidt ?

  • #134   5. jan 2007 Mia: Ja undskyld jeg skriver sådan? Bliver bare lidt irreteret. Men hvis der var sådan en syg hest, som bare gjorde sådan? Ville jeg nok bare lade den være og lade ejeren om det? Og jeg tror det slet ikke det ville hjælpe at sparke den? :S ?

  • #135   5. jan 2007 Må smutte nu, tror lige at jeg tjekker debaten i morgen, morgen smiley

  • #136   5. jan 2007 Mia S: Nej, du skriver ikke at du vil sparke den hele tiden. Men hvis du står ved hestens bagdel, den sparker ud efter dog så ville du have sparket den. Du siger at dine heste aldrig gør det, men som du selv nævner hvis du havde den hest fra folden. Så havde du sparket den. Jeg ved da godt at man ikke gør det hele tiden, så er man da for klam? Men bare at gøre det syntes jeg at være at man går over stregen, det må jeg sige /:

  • #137   5. jan 2007 Jeg ville ikke have brug for at have magt over sådan en hest? - Det måtte ejeren selv om.

    Og jeg har lige læst, at heste ALDRIG tænker at nu har de vundet! Det er en menneske ting, som vi har tillagt hestene.


  • #138   5. jan 2007 nej jeg reagere hvis den GØR det, jeg går ikke bare og tænker nå tøsen trænger vist til en omgang tæsk så jeg må hellere losse hende en.!! det er overhovedet ikke sådan.. og så var det ikke før jeg havde prøvet at ligge der utallige gange, jeg fik denne mening om tingene...

  • #139   5. jan 2007 for det er sku ikke sjov at være helt hjælpeløs hvis man ikke har telefonen på sig, så kan man bare vente på de kommer til at mangle en, eller de skal hente en anden hest....

  • #140   6. jan 2007 Mia S : Det er vidst dig der ikke fatter noget af hvad jeg skriver smarte. Jeg skrev: VED bagdelen. Ikke BAG hesten. Hvis du strigler din hest, skal den ligesom strigles over det hele, også VED bagdelen.

  • #141   6. jan 2007 ALLESAMMEN! LÆS NU LIGE DET HER? DET TAGER IKKE MERE END 5. MIN! :

    Hvad går denne træningsform så ud på? - At opnå respekt gennem tillid og tryghed men ikke gennem frygt.

    Hvis man observerer en flok heste, vil hingsten være den, alle frygter. De flytter sig meget hurtigt, hvis han nærmer sig. Denne form for dominans er baseret på frygt og er bestemt ikke den vej, man som rytter skal gå. Hvis man træner sin hest med henblik på at opnå samme respekt som hingsten, vil man få en hest, der respekterer/frygter sin rytter af frygt for repressalier. Det betyder i omgangen med hesten, at rytteren ligesom hingsten i flokken er nødt til at demonstrere sin dominans meget ofte. Hesten vil ofte prøve sin rytter af, for at se om han/hun nu stadig er lige farlig. Dertil kommer, at hesten ofte vil være lidt på vagt i samværet for at holde øje med, hvornår den næste magtdemonstration kommer.

    Vi skal i stedet sige "Jeg bestemmer - men kun fordi at der er rarest og lettest for os begge to". Det kan f. eks. gøres ved at sige "Jeg vil ikke have, at du græsser her - men nu skal du se, herovre er godt græs" I denne situation har vi fortalt hesten, at vi er den, der bestemmer, men vi har samtidig også vist den, at det kun er for at gøre det nemmere for den at være hest. Den kan stole trygt på, at vi nok skal vise den, hvor alt det gode mad er. For en hest er det livsvigtigt at spise, og derfor har mange heste fået betegnelsen madglad. Vi glemmer bare, at hesten ikke ved, at vi nok skal sørge for, at den kan overleve på det, vi giver den!

    Ideen bag at bygge et forhold til din hest på denne måde er, at hesten skal se dig som sin kammerat, til hvem den sagtens kan betro sit liv. Det vil give en tryg, velvillig og glad hest. Respekt og tillid er en nødvendighed, hvis vi vil have en let ridebar hest, som lærer nye øvelser hurtigt og uden det store besvær. Hvis hesten har respekt for sin rytter, vil det ikke være nødvendigt for den at holde øje med alt muligt andet. Respekten gør også, at den koncentrerer sig om lige netop det, vi beder den om.

    Man skal naturligvis ikke lade sig tyranisere af en hest. En hest der bider, løber rytteren ned, sparker og lignende farlige adfærd skal naturligvis irettesættes. Men det skal her tilføjes, at heste ikke forstår vores form for afstraffelse. Vi slår, sparker, hiver i biddet, når vi ikke kan få en hest til at gå korrekt, hvis den bliver bange, hvis den ikke vil gå i trailer og af mange andre grunde. Problemet med denne afmagtsadfærd er, at hesten ikke bliver klogere på, hvad der var forkert. Dens intelligens kan slet ikke skelne mellem de små nuancer i "vores" rigtigt og forkert. Ved at straffe den for en forkert udført opgave, opnår vi ikke forståelse, men derimod frygt og forvirring!


  • #142   6. jan 2007 Christina A : PRÆCIS!!
    Meget flot lavet!!
    Især det sidste, det er lige det vi har prøvet at fortælle hele tiden.


  • #143   6. jan 2007 tanja: Ja, det samme her! Folk har sku ikke helt forstået det? Så håber det hjalp lidt. Og håber at folk bliver lidt mere fornuftige?.

    Til Mia: Du siger vi bliver ved med ikke at forstå dig? Jamen så skriv dog på en måde som vi forstår ? Du skriver alt muligt, og blander det hele sammen? Pointen er du ville sparke en hest, hvilket jeg mener er HELT forkert!


  • #144   6. jan 2007 Christina A : Håber jeg fanme osse!
    Bare at man gør det er slemt. Men tænk at man sådan gør det. Altså, man må da få UTROLIGdårlig samvittighed bagefter!


  • #145   6. jan 2007 Christina A : Det du har skrevet. Er det noget fra en hjemmeside? For så syntes jeg lige at du skal linke til hjemmesiden så Seraphin kan se det rigtigt ;D

  • #146   6. jan 2007 Seraphin : DU syntes at det er forkert. Vi kan ikke alle være ens. Bare fordi at du har nogle hingste er det jo ikke fordi at du har mere forstand på dem end de professionelle som har skrevet dette, men okay. Jeg kan jo ikke ændre dit syn på det.

  • #147   6. jan 2007 Seraphin:
    Det er fra en hjemmeside, kan dog ikke lige huske hjemmesiden desværre.

    Og nej, det er ikke noget vrøvl det jeg siger, det er noget forksere har fundet ud af ved at følge heste gennem deres liv.


  • #148   6. jan 2007 Seraphin : Siger du. Jeg syntes at det lyder sådan når du fortæller at det oven i købet er noget vrøvl.

  • #149   6. jan 2007 Seraphin : Det var vidst ikke det jeg skrev, vel? Læs lige efter. Jeg siger at du lyder som en der har forstand på ált omkring hingste fordi at du har nogle.
    Desuden var det slet ikke dette her emnet gik ud på. Det var hvordan" opdrager du din hest.?" smiley


  • #150   6. jan 2007 Seraphin : DIN menning, sagde jeg. Vi har forskellige menninger. Fint, du får ret og jeg får fred. Det er vist mig der prøver at komme ind på emnet, hm?

  • #151   6. jan 2007 Seraphin : Årh, så forget it, altså s:

  • #153   8. jan 2007 Så er jeg eher lige igen...
    Der var en der sagde: dette er det eneste hesten forstår, den forstår ikke klap på halsen og søde ord.... til det vil jeg bare sige - det er jo fuldstændig absurd!
    Enhver der har en smule forstand på heste og adfærdspsykologien ville ryste på hovedet af det!
    Hesten forstår ikke vores yderst specielle strafsystem. At sparke sin hest er jo direkte ondskabsfuldt!
    Alle taler om at sparke føst, hvad er det dog i gør hesten til? I fremstiller den som en onskabsfuld skabning hvor det bare gælder om at hæve sig over den før den gør det ved jer... det er jo helt galt!
    Hvis hesten er så ondskabsfuld hvordan forklare i så at et 500 kilo tungt dyr gladeligt lader sig føre af en 5 årig pige... hesten er et fantastisk dyr, når den reagerer med spark og bid er det fordi mennesket har sat den i en situation hvor der ikke er anden udvej.
    Hestens reaktionsmønster på farer er: flygt - frys - angrib.
    Angreb er ALTID hestens sidste udvej, ingen heste gør det uden grund.
    Alle de ulykker der sker med heste er dumheder.
    Vi glemmer at hesten er et flugt og byttedyr, hvis vi ikke optræder hensigtsmæssigt er det altså vores egen skyld.
    Jeg er også blevet sparket af en hest, men det var da min egen skyld. Jeg gik for tæt bagved med en anden hest og det spark der var ment som en markering mod hesten ramte mig. Det er min dumhed. Eller hvor mange hopper ikke rundt i stalden uden tanke på hestens flugtinstinkt og udsætter dem for en situation hvor den bliver nervøs over vores pludselige bevægelser og reagerer instinktivt - igen vores egen fejl.
    Når vores heste bliver bange og vi binder dem, hiver i dem eller andre dumme ting så forhindre vi flugten og hesten reagere med forsvar.
    At tilægge hesten en egenskab hvor vi tror den overlagt sparker os er jo så stor en mangel på viden at det gør helt ondt.
    9 ud af 10 ulykker sker grundet menneskets mangel på forståelse eller dumme fejl - ikke pga. hesten!
    At kalde det opdragelse er jo direkte hen i vejret, jeg forstår det ikke!
    Vi bliver nok aldrig enige og fred være med det, men sæt jer engang og læs om hestens adfærdspsykologi, det er videnskab og kan ikke benægtes, så vil I kunne se hvor misforståede vores heste er. De er tvangsindlagt til at tjene os hele deres liv, og hvad er så takken.
    Skylder vi dem ikke at sætte os ind i deres behov og behandle dem ordentligt ud fra det.
    Jeg ville i hvert fald nødigt være hest med det liv mange af dem tilbydes.
    Men hver sin mening, det her er bare min...


  • #155   10. jan 2007 Hvis du 'slår' din hest når den bider, så fremprovokerer du bare hesten til at bide endnu mere. Så et strengt nej er bedre, det tager lang tid, men det virker.

  • #156   16. jan 2007 det eneste jeg lige har at sige, som jeg har hørt blive sagt mange gange...

    en hest frygter ikke sin leder, i naturen... den stoler tværtimod på førehingsten, fordi den er stærkere end den selv...

    (jeg holder ikke med nogen, da jeg synes dette er helt ude af propotion, ville bare lige sige det der^)


Kommentér på:
opdragelse!

Annonce