{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

schenkler, ubalance, stiv, og tager hovedet ned? {{forumTopicSubject}}

Hej hg!
Jeg laver det her forum emne dog ikke som et debat indlæg, men for hjælpens skyld, så ser helst ikke dårlig og negative kommentarer! smiley
1. Min hest viger ikke for schenklerne når jeg rider hende på bane, hun stopper bare op, og er meget stædig, nogle gange bakker hun hvad kan jeg gøre der? smiley
2. Hun galopere næsten ikke, fordi jeg har en mistanke til at hun er i ubalance, og vil skåne mig for den hopperi der vil blive i en ubalanceret galop, så jeg kan næsten ikke få hende igang smiley Hvad kan der gøres for at få hende i balance, og få en god galop? smiley
3. Hun er meget stiv på venstre volte, og hvis jeg prøver at ligge en pisk eller pind på hendes skulder for at hjælpe og bruger mine schenkler er det som om hun ikke forstår det, hun går meget ind til midten når hun f.eks traver, hvad kan jeg gøre udover at bøje hende så meget som jeg gør nu? smiley
4. Når jeg endelig for sat hende i trav begynder hun at tage hovedet ned, og løber med hovedet nede, jeg prøver at bevæge hænderne så hun fokusere lidt på mig, men det hjælper ikke smiley
Hvad kan jeg gøre der? smiley

Håber i kan hjælpe mig, jeg vil derfor sige hun har IKKE ondt, og det er blevet tjekket, og sadlen ligger som den skal er også tjekket, så ved ikke om det bare er doven hed eller meget stædig hed smiley
Tak for hjælpen på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  schenkler, ubalance, stiv, og tager hovedet ned?
  • #1   29. nov 2013
    Hvis hun ikke har ondt - hvem har så tjekket? En kiopraktor? :o).



  • #2   29. nov 2013 dyrlæge, smiley

  • #3   29. nov 2013 uddannet i det! smiley

  • #4   29. nov 2013
    Bare en dyrlæge? Hvis dyrlægen ikke er uddannet kiopraktor, så ville jeg nok få fat i en kiopraktor/osteopat eller fys.

    Du går heller ikke til lægen, hvis noget fysisk er galt - du får til en kiopraktor. Og lige netop mange af de ting hesten gør, lyder som om det er fysisk umuligt, som om noget forhindre den.

    Har du forsøgt med galop på tur? Har du overvejet hesten ikke forstår hvad du beder den om - ikke har lært det? :o)


  • #5   29. nov 2013 Ja jeg har prøvet at gøre det på tur, men hun tager hovedet ned og hun er ikke nem at styre, så det sker ikke. smiley og dyrlægen er vidst uddannet i kiropraktik,
    da jeg fik hende forstod hun alle mine signaler nu er hun stædig og gider ikke høre efter, smiley


  • #6   29. nov 2013
    Heste kan ikke være stædige og ændre holdning bare sådan :o)
    Når hesten gør det, så forsøger den at fortælle dig noget og du skal finde ud af hvad. Jeg har selv en som jeg pt. ikke kan regne ud hvorfor hun gør som hun gør, men jeg forsøger fordi hun forsøger at fortælle mig noget med buk og at nægte og sætte i galop.

    Din hest, din opgave at lytte når hesten forsøger at fortælle dig noget :o).


  • #7   29. nov 2013 det er stædighed kan jeg sige dig! og heste kan sagtens være stædig! smiley har selv fået afvide at hun er ekstremt stædig og pisse stærk, smiley men ja prøver mig frem..

  • #8   29. nov 2013
    Heste kan ikke være stædige, desværre... Det kan de ikke - kommer gerne med et link eller tre til hvorfor de ikke kan :o)
    Men hvis hesten var stædig, så krævede det at den kunne tænke over tingene fx " Hvorfor er jeg stædig? Hvad får jeg ud af det? Hvad hvis jeg er stædig på en anden måde? " osv. og hvis hesten så kunne tænke over tingene; hvorfor finder de sig så i alle de ting vi byder dem? Hvorfor sparker de ikke de ejere der pisker dem? Hvorfor snyder de sig ikke ud af boksen? Løber fra os når vi kommer på folden fordi de hellere vil være frie på folden?

    De kan ikke tænke over tingene, selvom mange tror det og desværre holder liv i den myte. Som gør at mange heste render rundt og bliver klappet en i bagdelen, fordi de har ondt - hvor ejeren mener de er stædige.


  • #9   29. nov 2013 jeg bruger IKKE pisk, uden brug bruger jeg den som støtte til at ligge på halsen, dog mest en pind, kunne aldrig falde mig ind af bruge en pisk! smiley
    Men du kan vise så mange link du vil, mit og andres mening om hende er hun er en stædig hoppe og en hoppe med stort H når det gælder ridebane! smiley


  • #10   29. nov 2013
    Jeg håber du ser væk fra din mening på et tidspunkt og finder den reele grund til hvorfor din hest gør som den gør. Om det er tillært adfærd, smerte, signaler den ikke forstår eller hvad det er.


  • #11   29. nov 2013 ja, men kan sige tror mest det er tillært adfærd eller den ikke forstår det når der har været en inde over som har mærket og trykket på hende,! smiley

  • #12   29. nov 2013 en god ide er longe arbejde , det hjælper på hendes balance. når du skriver at hun tager hovedet ned og løber, mener du så løber fra dig. det at hun tager hovedet ned mod jorden er en god ting og det må hun gerne.:-) men selvfølgelig ik løbe fra dig. når hun går mod midten ligger du indvendige schenkel til hende, samtidig med at du tager ind udvendige hånd ud af og viser hende vejen derud.
    Mens du longere hende kan du arbejde med at hun kan gå/traver over bomme og cavalettier, dette styrker hendes balance.


  • #13   29. nov 2013 Tænker lidt, hvor længe siden er det at du har fået den undersøgt?

    Ellers kan det være at du skal prøve at finde dig en underviser der kan hjælpe dig og måske fra jorden kan se hvad der er problemet?
    og evt. få en anden dygtig rytter til at prøve om der er de samme problemer? smiley


  • #14   29. nov 2013 ja okay tak for det, smiley jeg har longeret hende meget, og fået hende til at løbe over bomme, det med hovedet nede er når jeg traver så har hun hovedet nede og mulen røre næsten jorden men nej hun løber ikke fra mig, smiley hun har bare hovedet nede når hun er i trav og hun rykker nærmest tøjlerne ud af hænderne på mig når hun gør det smiley og det er ret træls når hun gør det med at have hovedet nede! smiley

  • #15   29. nov 2013 jeg havde lidt de samme problemer med min hoppe. og havde kiropraktor ude, hun sagde den havde en dårlig balance og gik på 4 spor. hun skulle have hovedet så langt nede som muligt både i longe og i trav. selvfølelig må hun ik rygge i tøjlerne.
    jeg fik besked på at min hest var en der skulle have meget ros og hele tiden. også når hun bare gjorde tingene lidt. og så skulle jeg tænker at hun gjorde tingen og på den måde overfører tankerne til hende( lyder underligt). jeg skulle lave nogle øvelser med hende./ se evt på dyrlæge heidi Nilsens hjemmeside, der er nogle øvelser. samtidig fik jeg 4 sko på min hest og det hjalp, for hun var åbenbart øm. og hun snakkede også om at hvis tænderne genere hende kan det give hende en dårlig balance. .
    når en hest tager hovedet under skulder højde så forsvinder alt frygt.


  • #16   29. nov 2013 Kongebo og nato-mulen jeg har haft en dygtig rytter på hende og hun gør ikke helt det samme som ved mig, hun er mere stædig ved mig end ved andre smiley

  • #17   29. nov 2013 Nu ved jeg ikke hvor ung eller urutineret din hest er men hvis den har lært at den skal have hovedet ned i trav i longen (og det er en positiv ting smiley ) så vil den jo automatisk have det under rytter til at starte med. Man skal også have det in mente at en hest der har oplevet fordelene (hvordan det hjælper de) at gå med hovedet ned og frem, kontra at løbe med hovedet i vejret vil foretrække dette, så måske den kan mærke at det er bedre for den at bevæge sig på denne måde? smiley
    PS - Krikken har ret! En hest kan IKKE være stædig!


  • #18   29. nov 2013 Det er ikke noget hun har lært, og hun gør det ikke i longen, jeg har det bedst med at hun ikke har hovedet nede da hun kan finde på at stoppe op og spise, da der vokser græs på ridebanens midte, smiley
    Det kan godt være at krikken har ret med at de ikke kan være atædig, men stædig er det samme som skide sur! smiley og det bliver hun på ridebanen, smiley
    Og jeg ændre nok ikke rigtigt min mening med det desværre! smiley


  • #19   29. nov 2013 For mig lyder det som en tillært adfærd, med vilje, ubevidst eller pga. smerter vil og kan jeg ikke gøre mig klog på, men find den årsag du mener det er og få det rettet smiley er det smerter så kiopraktor og med de to andre vil jeg sige find en dygtig underviser der kan lære dig/hende signalerne igen.

    For at underbygge min ubevidst tillært adfærd så har jeg hørt om en pony der gav sig til at skide hvis man sagde klik lyde, fordi ejeren stoppede med at lave lydende når den sked under ridning (meningen var jo den skulle gå frem)


  • #20   29. nov 2013 Sjovt at den vælger at skide for klikker lyden! smiley Men ja jeg skal spørge min lærer på mandag, som er uddannet dyrlæge som måske kommer og kigger på hende! smiley

  • #21   29. nov 2013 ikke klikker lyden, men du ved de lyde man siger med tungen når hesten skal fremad smiley

  • #22   29. nov 2013 nåååår hahah! smiley

  • #23   29. nov 2013 1) En hest har ikke hjernekapacitet til at reflektere, så den kan ikke være dum, træls, stædig, tilføj selv flere. Hestens reaktioner er som tidligere nævnt tillært bevidst eller ubevidst eller fordi den skåner sig selv.

    2) Hvor længe er det siden hesten sidst er tjekket? Låsninger, skævheder mm kan godt komme pludseligt. Det kan ex komme af et styrt på fold.

    3) Når den ikke er lige sådan med andre ryttere har du så overvejet om der enten er noget fysiologisk galt med dig eller at du ikke give hesten entydige signaler?


Kommentér på:
schenkler, ubalance, stiv, og tager hovedet ned?

Annonce