{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Voksepause??? {{forumTopicSubject}}

Hvad betyder voksepause egentlig for unghesten?
Lad os nu tage min 2½ års som eksempel.
Jeg ville ride hende til til sommer hvor hun fylder 3 år. Men da hun er underudviklet af sin alder venter jeg til hun bliver 4, da jeg ike vil ødelægge hendes ryg.
Men hvis man rider hende til når hun er 4, SKAL hun så have voksepause? Og hvis ja, hvor lang tid og hvorfor?
Kan man ikke bare holde en pause fra indlæring fra ryggen af og så bare ride lidt skridteture i skoven? Eller ved vejen så hesten er tryg ved biler osv.? Eller må man slet ikke sidde på hende i hendes voksepause??? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksepause???
  • #1   1. jan 2014 Hold den igang med skridtture... Jeg tror overhovedet ikke på voksepauser, de har bedre af lidt kontinuerlig træning fra de er sat igang... Fidusen er at lure hesten, hvornår man skal skrue ned for indlæringen og bare skridte ture smiley

  • #3   1. jan 2014 Okay smiley For det der med voksepause tror jeg ikke en dyt på! Jeg ville også heller holde den igang og så bare kræve intet af den istedet for at den skal gå og æde sig fed på folden...:) Selv, hvis den er i en ekstrem voksefase skal den have fri fra rytter, men så longere jeg hende lidt istedet for..:P Kan man det? smiley

  • #4   1. jan 2014 Jeg har valgt at min den store skal have voksepause da han er en tung og stor race og han er tilredet som 3 1/5 års og har snart haft 4 mdrs voksepause smiley dette fordi han var høj bagtil og er nu vandret over ryggen smiley
    Tror nu voksepause har en virkning smiley


  • #5   1. jan 2014 Det kan man sagtens, dog ikke for ofte, longering slider voldsomt på dem... Så hellere gå med hende ud på tur, det giver også et dejligt bånd, når man omgåes dem så meget fra jorden smiley

  • #6   1. jan 2014 Voksepause (for mig i hvertfald) betyder ikke at hesten skal stå stille, bare at den ikke skal rides smiley man kan sagtens træne fra jorden, longere, gå ture osv. smiley
    ellers kan man nøjes med bare at skridte en lille tur et par gange om ugen og intet kræve af den, hvis det mere er en form for tænkepause den skal have efter tilridningen hvor den jo har lært en helt masse nyt smiley
    Tror det er meget individuelt hvad en hest har brug for.

    Min pony der bliver 5 til april, har haft en vokse/tænkepause i nogle måneder nu, fordi hun er blevet tilredet hen over sommeren, og hun er lidt høj bagtil. - jeg strigler hende og har hende ude næsten hver dag, træner lidt fra jorden og går ture, jeg er nu begyndt at ride lidt på hende igen, men kun små ture. Til foråret starter vi så rigtigt op igen smiley


  • #7   1. jan 2014 Min unghest blev tilredet som 3 1/2 års, og blev redet indtil han var 4. Da han blev 4 år, blev han en teenager og han begyndte at blive lidt presset/forvirret da han jo lærte nye signaler osv. Så gav ham en voksepause/tænkepause hen over vinteren, hvor jeg trak en masse ture, og han blev striglet osv. Så begyndte vi at ride igen frem til sommerferien, hvor han igen fik en ferie/tænkepause i 2-3 uger. Synes det var det rigtige jeg gjorde, for vi har slet ikke de samme problemer som vi havde inden tænkepausen, og nu kan jeg virkelig mærke at han ikke er så "voldsom" som han var fra næsten et år siden smiley han er både blevet større mentalt, men også på bygningen, han har meget lettere ved at røre sig med rytter på nu smiley det er nok en indviduel sag for hver hest, da min mors 2 ungheste næsten ikke har haft nogle tænkepauser. Self. En lille ferie nogle gange smiley

  • #8   2. jan 2014 Voksepause/tænkepause er altid en god ide, mine heste har kun haft godt af dette.
    Det betyder ikke du bare smider den på en fold i 2-3 måneder. Men stadig har den i hænder. Med mine ungheste har jeg gået ture med, og hygget med.


  • #9   2. jan 2014 Jeg kalder det ikke voksepause men tænke pause. Når hesten har lært hvad det vil sige at have rytter på og kan skridt, trav, galop samt stoppe. Så skal den have en god lang tænkepause hvor der ikke bliver forlangt noget af den, istedet skal man bare skridte en tur på den eller lignede.
    Også skal vi lige huske at en unghest kun må trænes de antal gange om ugen som den er gammel - og gerne lidt mindre. Er den 4 må den altså kun trænes 4 gange om ugen og ikke særlig længde af gangen.


  • #10   2. jan 2014 Team Grafik: Ja, den der regel med alder og antal træningsdage er en god regel. Den har jeg også tænkt mig at bruge smiley

Kommentér på:
Voksepause???

Annonce