{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

uhåndteret pony <3 {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har brug for lidt tanker......

Sagen er den at der hvor min part står opstaldet bor 8 ponyer, 5 hopper og 3 vallakker. Jeg har forelsket mig i den ene vallak smiley <3
Han er 5-7 år gammel, men er aldrig blevet håndteret udover smed og sådan. Når han skal i stalden (de går i løsdrift) bliver der åbnet til boksen (en stor en) og så bliver ledet åbnet og alle 3 vallakker smutter fint op i boksen.

Vi har haft grime på ham, ikke noget han var stolt over. Og striglet ham samt ordnet man på ham (og de 2 andre vallakker)
Men de var ikke bundet og kunne gå frit i boksen, hvilket de i den grad gjorde brug af.....
Han kommer op til hegnet når vi står og kigger på dem og spise forsigtigt græs/hø fra hånden og han accepterer sådan nogenlunde at blive rørt på halsen og i hovedet...

Vi har fået 100% lov til at tilvænne ham (og de andre 7 ponyer) samt tilride dem.
Og det vil jeg rigtig gerne, for han er noget helt specielt i mine øjne - de andre kan ikke se det smiley

Hvordan ville i gribe det an?
starte?
hvad ville i gøre og hvordan?

Jeg har aldrig selv redet hest til, kun redet heste der i længere perioder stået stille og derfor lige skulle have en 1. tur af en erfaren rytter. Men min parts ejer har tilredet en del heste Og hun vil selvfølgelig være 100% med til det hele smiley

hov - og så skal det lige nævnes at han er welsh mountain pony, så han er jo ikke så stor.
Jeg vil derfor aldrig skulle ride ham seriøst (jeg måler 170cm og vejer 60 kg) Men det ville være rart hvis det kunne ende ud med en skidttur op til skoven og så ellers ville jeg give mine børn begynder undervisning på ham, hvis han viste sig at egne sig til det smiley (dvs. lære børnene omgang med hest/pony og det basale; sidde rigtigt og give de rigtige signaler på det rigtige tidspunkt)

Mit spørgsmål går kun på om i har nogle råd/fif/retningslinier jeg kan gøre brug af smiley
Har ikke lyst til at komme ud i en stor diskution om små ponyer kontra voksne ryttere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  uhåndteret pony <3
  • #2   2. jan 2014 Han er som beskrevet ikke vant til nogen form for håndtering smiley

    Jeg tænker selv at første skridt vil være at lære ham og blive håndteret ude man skal have de 2 andre ponyer med ind i stalden smiley Og derfter skal han vænnes til at blive striglet og ordnet hove/ben

    Jeg tror jeg nogenlunde har styr på hvad der skal gøres ... Men ikke så meget hvordan det skal gøres smiley

    Og så regner jeg da med at fortsætte med at komme ude på gården de næste 15-20 år, så jeg har bestemt ikke travlt smiley
    Han skal tidligst ud og gå tur til foråret, så der er masser af tid til at blive venner med ham smiley

    (Det er også bare tossede mig, der skal forelske sig i en Pony, der ikke bare er lige til at gå til) smiley


  • #3   2. jan 2014 Jeg vil starte med at slå ridning ud af hovedet og arbejde med at gøre ham vandt til livet ;))
    Bind ham inde i boksen i et tov du hurtigt kan løsne og som er langt nok til at han ikke føler sig bundet... Lad ham stå fem ti minutter hvor han vænner sig til tovet og derefter strigl, mv. Og så eller læg en ny opgave på når han er tryg ved det forgåenðe... Et spørgsmål om tid og tålmodighed... Husk at sætte tydelige grænser fra starten, men straf ham ikke for at gøre noget i frustration... Jeg mener at det fx ikke er iorden at bide el. Lign, men han må godt hoppe lidt og stritte imod hvis han ikke forstår hvad du vil...


  • #5   2. jan 2014 det lyder rigtig spændene det du skal til og i gang med smiley har selv for 3 mdr siden fået en welsh pony hjem der ikk er van til og bliv håndteret, han ville ikk fanges på fold da jeg fik ham hjem smiley nå men jeg viste måske endelig ikke lige hva jeg gik ind til da jeg købte den her pony, men som mange piger måske gør når de får ny hest, så skal man prøve gamacher, tæpper gå ture og udsætte dyret for lidt af hvert, og det kunne han SLET ikk klare i hans hoved, han sparkede til højre og venstre osv, han fik lidt mere tid hvor han kun blev trukket ind og ud og blev børstet meget lidt....nå men det der har virket for mig er at man skal binde det her bånd med sin pony, ved ikk om du er til HMS men jeg var IKKE, det er sidste udvej for mig, MEN jeg blev kloger for det er den eneste vej til min ponys hjerte pt, jeg har lagt alt udstyr fra mig, lavet en indhegning også er det bare i gang med tillids øvelser, det er surt, det tager lang tid, og man vil bare gerne ud og ride, men jeg måtte overgive mig hvis jeg ville beholde den pony som jeg ved er guld værd når vi kommer på den anden side, som du selv siger at "din" pony er noget særligt smiley held og lykke med ham og håber i finder båndet, men TID godbider, og ikk fyld for meget i hovedet på ham smiley

    //Jeanette


  • #6   2. jan 2014 Spændene! :)) Der er vidst allerede blevet skrevet det jeg kunne sige^^
    Hvor stor er han? smiley


  • #7   2. jan 2014 Hedegaarden smiley
    Det er bestemt heller ikke fastsat at han skal blive ridehest, kun hvis han giver tegn til det - med tiden naturligvis.
    Dit råd er for mig meget brugbart smiley Og noget jeg sagtens kan se for mig lykkes med ham.
    I stalden er 2 meget store bokse ved siden af hinanden, så til at starte med, tænker jeg på at lukke alle 3 vallakker ind, men så tage "min" pony over i den anden boks... Og der vil jeg kunne bruge rådet med at binde ham og forsigtigt lade han vænne sig til den følelse smiley

    Masalo smiley
    Ja, jeg synes også det er spændende... Jeg glæder mig til at vi kan udvikle os sammen, ham og mig smiley
    Jeg tror at ting som bomme/presseninger og lign vil ligge et stykke ude i fremtiden, han skal til at starte med lære at have grime på, at blive rørt på kroppen og at mennesker ikke er farlige smiley

    Jeg glæder mig meget til at komme i gang med "mit" projekt. Og glæder mig over at gårdejer er så cool at han siger: I går bare i gang smiley For af en eller anden årsag er jeg bare helt skudt i den lille fyr...
    Han er forresten en fin herre med fin walesisk stamtavle, ikke at det betyder noget for mig.


  • #8   2. jan 2014 Jeanette Fredsgård smiley
    Hvor er det spændende at du står i nogenlunde samme situation smiley
    Jeg har det ok med HMS - især tillidsøvelser bruger jeg hos min part, for at knytte bånd...

    Lige nu er den eneste "træning" han får, at vi tilbyder ham (og de andre) græs og hø fra hånden mens vi står ved hegnet - nogle gange står vi på folden, men så er han noget mere usikker... smiley

    Jeg glæder mig til vores første fremskridt.... At han ikke render skrigende væk, når jeg finder grimen frem, at han står stille når jeg går over på den anden side af ham, at han kan få børstet hale og ben, at han kan få renset hove uden at være utryg, at jeg kan trække med ham smiley Det er det jeg stiler efter pt smiley


  • #9   2. jan 2014 Swips smiley
    Jeg ved faktisk ikke hvor stor han er.... men omkring 120-130 vil jeg tro, men jeg er en klovn til at bedømme stangmål smiley
    Han er hverken den mindste eller den største af de 8 welsh mountain ponyer på gården smiley


  • #10   2. jan 2014 Jeg mener at den måske aller vigtigeste øvelse er at stå stille. Alt kommer til at foregå roligere og nemmere, hvis en hest blot kan stå stille. Men nu når hesten er uhåndteret, skal du måske bruge lidt tid på at vænne hesten til DIN omgang med den, inden at du forlanger, at den adlyder dine tegn osv smiley Men synes helt klart, at du skal lægge vægt på at rose hesten meget når den står stille i mens du strigler osv. smiley Men der er en youtube-kanal, hvor en mand forklarer ganske basale ting, som man kan lære sin hest. Bl.a. Korrekt longering, få hesten til at stå stille og hvordan man griber den første tid af tilridningen an. Det er fra den youtube-kanal, at jeg har min viden om de helt basale øvelser, så den vil jeg klart anbefale. Kanalen hedder: 'Kaprioledk'
    Men det er dejligt, at du har masser af tid til at starte roligt op med hesten smiley


  • #11   2. jan 2014 Og så synes jeg også at det er en god idé, at du meget ofte berører hesten overalt med din hånd. Og at du putter hænderne hen over hovedet på ham, ind under maven og i hovedet. Og så kan du efter lidt tid berøre ham med ting som grime, pisk, en våd svamp osv. Det hjælper rigtig godt, hvis hesten har været ofte i berøring med de ting som den senere kommer til at skulle arbejdes med smiley Jeg ved ikke om mine råd er lidt for almindelige, men nogle gange er det også fint at få de helt basale ting opfrisket smiley

  • #12   2. jan 2014 lyder som en god fremgangs måde, ja du kan jo skrive en pb hvis vi skal udveksle noget smiley

  • #13   2. jan 2014 Jeg havde ikke tænkt over det med at stå stille, men det er nok fordi jeg i forvejen træner det meget med min part og roser smiley ikke fordi han står meget uroligt men fordi jeg bliver utryg hvis han står uroligt...
    Alt det med at berøre ham med mærkelige ting skal nok komme, men først skal han være tryg ved os uden mærkelige ting smiley

    Jeanette smiley tak. Det kan være jeg gør det, når jeg kommer mere i gang med ham.

    Han hedder forresten Red Label, men jeg kalder ham Pille smiley


  • #14   2. jan 2014 Jeg må desværre være lyseslukkeren her. Jeg synes ikke du bør tilride ham. Dette er ikke primært pga. din vægt, men simpelthen din højde. Dit tyngdepunkt vil ligge super dårligt og det vil gøre det at være ridehest endnu svære end det i forvejen er..

    Men! Må så sige at du bare skal give den gas med alt jordarbejdet, det kan du også få mange gode timer til at gå med. Hvis det evt. skal være, så ville jeg tilkøre ham, så kan du tage dine børn med ude og køre, det er super hyggeligt! Men ridning, det vil jeg ikke byde ham. smiley


  • #15   3. jan 2014 Just a drejer smiley
    Det havde jeg ikke tænkt på.... men hvis han viser tegn på ubehag vil jeg ikke ride ham, så vil jeg sætte min 12 årige datter op og træne fra jorden smiley


  • #16   25. feb 2014 Hej igen smiley

    Jeg ved ikke om jeg er utålmodig eller om alt går efter "planen" Men...
    Vi har nu arbejdet med pille et par måneder og han er stadig meget utryg ved mig. Jeg kan stadig ikke røre hans ben (i går fik jeg dog fat i den ene hov og rensede den forsigtig - og slap mens han slappede nogenlunde af) efter han har været håndteret og er lukket tilbage på folden (stadig 100% sammen med de andre) vil han ikke komme hen til mig igen, han nipper lige høet forsigtigt fra mig, men vil ikke røres....

    Jeg håndterer ham med meget rolig hånd og beroligende stemme og forsøger ikke at gå for langt, hvis det sker (f.eks. at han ikke kan lide jeg tager hånden over hans hoved) går jeg er skridt tilbage og løfter hånden mindre og længere væk fra ham...

    Jeg har siddet på ham et par gange, hvor han virker mere tryg end når jeg står på jorden. Jeg kan sidde og svinge med benene, men fra jorden kan jeg ikke svinge med dem uden han bliver bange....

    Jeg kan nu trække ham fra boksen og ud i folden (ca.20 meter) mens de andre bliver i stalden.

    Jeg er stadig åben for fif og gode idéer smiley især til hvordan han bliver tryg ved mig og ikke kun accepterer mig. Vi har hverken bane eller ridehus.


Kommentér på:
uhåndteret pony <3

Annonce