{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.383 visninger | Oprettet:

Når hesten putter sig? {{forumTopicSubject}}

Jeg har part på en skøn DV hoppe på de 18 år. Hun er spring/millitary præget men jeg rider primært dressur på hende. De sidste par uger er det enlig gået fint, og er hun begyndt at putte sig indtil fortil, altså ligge mulen noget tættere på bringen end jeg enlig forlanger. Hun gør det også for løse tøjler.

Jeg har ingen idé om hvorfor hun er begyndt at gøre dette, hun bliver redet som normalt men er blevet meget let fortil, samtidig har jeg fået knækket koden til hvordan jeg skal bruge mine ben. Når hun putter giver jeg hende mere tøjle for at lade hende strække sig ned og frem men hun putter typisk bare lidt mere eller bliver samme sted. Jeg har prøvet at bruge mine ben, ændre tempoet, sætte mig og bruge sædet mere for at drive hende lidt frem.

Det er som sagt ikke noget hun har gjort før og der er ikke ændret på andet end bidet, som sidder som det skal og passer i størelsen. Hun har gået med det bid før uden at gå og putte.

Er der nogen grund til hvorfor hestene gør det? hun viser ikke tegn på ubehag eller at kede sig eller ligende. Og det er ligemeget om det er på langsiden eller på en volte,

Er det noget man kan ride sig ud af?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten putter sig?
  • #1   24. jan 2014 Jeg red en hest der gjorde det samme en overgang, det var ganske enkelt fordi han havde det bedst der rent balance mæssigt.

    Det forsvandt efter nogen mdr da han havde bygget nogen muskler op der afhjalp problemet.


  • #2   24. jan 2014 Som regel putter de sig fordi de er bange for biddet, eller fordi de har lært, at de skal putte sig så snart de mærker modstand fra biddet. Desuden er det indikation for, at hesten ikke er arbejder godt nok bagfra, i og med at en hest der putter sig selv sagt ikke er fremme ved hånden.

    Men det er svært at sige noget om årsagen i dit konkrete tilfælde, når man ikke kender og ikke har set hesten.


  • #3   24. jan 2014 Tjalfe putter sig når han synes det er for hårdt, så prøver han at slippe for at bære sig selv smiley

    Det jeg gør er simpelthen bare at lave en masse temposkift, tapper ham på bagdelen med pisken og hele tiden sørger for at skifte fra højt tempo til lavt tempo smiley
    Hvis jeg ikke kan få ham ud igen, så tager jeg hænderne frem over manen og giver ham signal til at gå friskere frem, så plejer han automatisk at strække halsen igen og så kan jeg tage hænderne tilbage over sadlen igen smiley


  • #5   24. jan 2014 Det er fordi, den ikke bruger sine bagben nok og ryg korrekt. Du skal have gang i bagbenene...

  • #6   24. jan 2014 Equus: hun er på ingen måde skræmt over bidet, går som sagt ellers normalt, har gået normalt på det før og plejer at blive redet på lod (så tæt på som det kun kan være) også på det bid, jeg plejer faktisk at have mere fat end jeg har når hun putter sig

    Cecillie: som sagt laver jeg en masse i forvejen, også temposkift. Men det kan jo være de skal overdrives. Jeg rider dog uden pisk eller spore og vil gerne fortsætte uden. Men at tage hænderne frem... det kan jo være det hjælper for at vise hende frem


  • #7   24. jan 2014 Jeg behøver oftest kun at have pisken i hånden, for at Tjalfe får bagparten meget bedre med og det er kun når han fx laver dette nummer, at jeg bare lige "tapper" ham på numsen, så han forstår han altså skal have den bagdel i gang :-))

    Men jeg skrev bare hvad mine erfaringer er, jeg kan ikke rigtigt fortælle dig hvad du skal gøre, når jeg ikke har set den eller oplevet hvorfor den gør det smiley


  • #8   24. jan 2014 Landeur putter sig hvis han har et bid i munden der ligger for urolig. Ligeså snart han får et andet bid i munden, lige nu går han med 2 delt og ligger jeg et 3 delt på ham putter han sig fordi det ligger for uroligt smiley

  • #9   24. jan 2014 Min gjorde det da hun ikke havde musklerne til at bære sig ordenligt. Hun gør det stadig en gang i mellem.
    det jeg gjorde var at "løfte" hånden en lille smule. Så hun fik vist vejen med tøjlerne. Ellers red jeg bare rigtig godt frem med sædet og så kom det ligeså stille. smiley


  • #12   24. jan 2014
    Min oplevelse af heste der putter sig er, at det er "let løseligt"

    1 - Hesten bliver redet "til bidet" med tøjlen. Man nykker, piller, arbejder med tøjlen, tager og giver, leger, lokker - hvad end man kalder det. Også vælger hesten at være "foran" og stikke snuden ind for at undgå og blive pillet i munden.
    Hvilket den så kan gøre for løse tøjler også - det bliver en slags forsvarsmekanisme.

    2 - samlet mere end hvad hesten kan bære. Det er lettere at stikke snuden ind og bruge underhalsen end at bruge ryggen og bagdelen.
    Løsningen er ikke at drive, drive og drive - hesten bliver drevet lige på forparten. Snuden kommer muligvis frem, men hesten spænder stadig i underhalsen.
    Løsningen er altså at kræve mindre af hesten, gå tilbage til en "længere" holdning, længere tøjler.


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #13   24. jan 2014 Når en hest putter sig kan det være fordi den prøver at undgå presset fra bidet. Løsningen er ikke at give løse tøjler, men bevare presset og først slippe presset når hesten er ude på plads igen.
    Hvis du slipper presset belønner du jo hesten for at putte sig. Den skal forstå at den først belønnes (presset slippes) når den er ude i lod igen.
    Dette har jeg fra Christina fra Hestemund.dk
    Min gjorde også som din og metoden har hjulpet gevaldigt.
    Selvfølgelig skiftede jeg også til et bid der passer ham.
    Jeg har opdaget at jo hårdere bid jeg rider med jo mere gør han det, hvor ved blide bid gør han det sjældent.


  • #14   24. jan 2014 hvis den putter sig er det fordi du rider for langsomt altså har for inaktive bagben. du skal ride noget mere aktivt altså ride mere frem af uden at ride stærkt smiley

  • #15   24. jan 2014 Jeg rider også en utrolig sporty pony der desværre ikke har verdens bedste balance og hun går også og putter sig men det bliver bedre og bedre jo mere balance hun får smiley

  • #16   24. jan 2014 Hvis det er kommet pludseligt har den måske ondt i tænderne?

  • #17   24. jan 2014 Mia: hun fik ordnet tænder for et par måneder siden og fungere som sagt helt fint ellers. Viser ikke tegn på ubehag og kæmper ikke i mod bidet som hvis hun trænger til at få ordnet tænder. Så det tror jeg ikke. Ejer mener heller ikke der er noget med tænderne, heller ikke staldejer

Kommentér på:
Når hesten putter sig?

Annonce