{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Skal jeg gå i gang igen? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i et dilemma, og jeg håber lidt på at kunne få andre folks meninger om det. Jeg beklager på forhånd hvis det bliver langt - jeg forsøger at korte det ind.
Jeg har en DV hoppe på 11 år. Hun er købt som min dressurhest efter min pony blev for gammel, men jeg har aldrig kunne ride hende ordenligt, da der bare har været en masse nedture, simpelthen fordi hun var for farlig at ride (stejlede). Her sidste forår besluttede jeg i samråd med min dyrlæge ikke at ride hende mere, da hun simpelthen var for farlig for mig. Jeg sidder blandt andet med kronisk rygskade efter et styrt hvor jeg fik hende over mig...
Den officielle forklaring var, at hun havde slidgigt i forkoderne, men dette er slet ikke undersøgt nærmere - det var bare det letteste at sige mente vi begge to.
Nu har hun så stået stille i et år, og jeg savner virkelig at ride.
Jeg har min pony, som jeg har redet en del (dog med forskellige pauser af den ene og den anden grund). Jeg har i dette år kunne ride dressur uden at være bange for at falde af. jeg har kunne ride tur uden at være bange for at hun stejlede, jeg har kunne stå i stalden uden at være bange for at blive rendt ned fordi hun ikke gad være alene, og ikke mindst har jeg kunne komme til stævner og opleve en masse fordi hun kunne gå i trailer. Men nu er min pony i fol (ganske planlagt), og er ved at være så tyk at det står på skridtarbejde uden sadel fra nu af, og til følle melder sin ankomst. Og så kan jeg VIRKELIG mærke jeg savner ridning.
Mit dilemma er så, om jeg skal "tilride" min hoppe igen.
Det der taler imod er, at jeg det seneste år kun er røget af en gang, fordi ponyen blev bange. Jeg har ikke fået et eneste stejl, jeg har på ingen måde følt mig utryg og jeg har simpelthen bare været så glad hver gang jeg har været ude ved hestene - det vil slet ikke blive det samme med hesten, det ved jeg.
Det der taler for er, at jeg har en drøm om, at hun kommer til at blive dressurhest hvis vi starter forfra. Jeg har en drøm om, at traileren er ved at være på plads (det er den faktisk, da jeg har lavet lidt træning her til vinter), og jeg har en drøm om at vi kan komme ud til lidt stævner. Men hvis jeg skal være lidt realistisk ved jeg også godt, at jeg har prøvet alt dette før, og det er bare endt galt hver gang.
Dog har hun jo haft et helt års pause denne gang, så måske er det anderledes...
Hvad ville i gøre? Der er for og imod begge dele jo.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg gå i gang igen?
  • #1   9. feb 2014 Nu spørger jeg bare (muligvis utroligt dumt) men er det ikke en mulighed at sælge hesten? Altså når du nu ikke rigtigt får noget ud af den, og risikere at skade dig selv yderligere ved at ride den? smiley

  • #2   9. feb 2014 Swips - igen spørgsmål er dumme smiley
    Jeg tør ikke sælge hende, for hun har været kastebold, og kender ikke rigtig hendes fortid, så hvis hun bliver solgt er jeg bange for, at hun ryger ud i det samme igen. Hun har lidt for mange skavanker til, at det er forsvarligt.
    Og så er jeg også rigtig glad for hende, da hun er så skøn fra jorden. Har trods alt haft hende i snart 5 år, så jeg har jo knyttet er bånd til hende smiley


  • #3   9. feb 2014 Hvad med at sende den i ridning en måned eller 2? Det gjorde vi med en af vores heste da jeg blev utryg ved den smiley
    Eller find en dygtig underviser som kan hjælpe dig med at starte den ordenligt op? smiley


  • #5   9. feb 2014 Ja okay, så kan jeg godt forstå du måske ikke er så meget for salg.
    Hvis i har råd, hvad så med (som der allerede er blevet nævnt) at sende hende i ridning et sted? smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #6   9. feb 2014 Jeg tænker sådan lidt... Jeg havde nok valgt og få undersøgt hende, inden jeg gik i gang igen, så det kunne blive udredt, om slidgigten havde nogen betydning for brug.

    Har ikke erfaring med slidgigt og heste, men ved, det kan være utrolig smertefuldt for mennesker, så regner med, det er det samme for heste.


  • #7   9. feb 2014 Jeg ville starte med at få den undersøgt og finde årsagen til den var som den var..

    og så ville jeg sende den i ridning så du ikke skal gå og være nervøs for det bliver kun værre, og så stille og roligt få undervisning af dem den er i ridning hos når den begynder at være okay igen..


  • #8   9. feb 2014 Hun har været i ridning, og det gik rigtig godt i 3 måneder efter det - men så gik det ned ad bakke igen. Og hun var på intet tidspunkt en glad og frisk ridehest - mere sådan "jeg gør det fordi jeg skal".
    Jeg har fået undervisning hele vejen igennem (eller i hvert fald de sidste 2 år jeg red hende), og min underviser måtte simpelthen give op. Nogle gange kunne hun finde på at gå enormt godt, og så lige pludselig bare smide mig af. Efterfølgende gik hun så pænt igen. Jeg var egentlig ikke bange for hende, men det var tydeligt at jeg ikke turde stole ordenligt på hende.

    Hun er selvfølgelig undersøgt, og der er intet galt. Der er røntgenbilleder af stort set det hele, halthedsundersøgelser, bøjeprøver, tjekket for KS og jeg ved simpelthen ikke hvad der ellers er gjort. Slidgigten er ikke undersøgt nærmere. Sagen er, at hun havde fået skoene af for 2 dage siden da jeg havde dyrlæge (lidt uforudset og ret akut, da hendes hove var smadret, men det er en anden historie), og derfor haltede hun meget. Dyrlægen mente dog det var mere end bare lige på grund af skoene, derfor sagde han muligvis slidgigt. Men vi blev enige om ikke at undersøge det, da jeg ikke ville ride mere. Han sagde, at hun sagtens ville kunne holde til let dressur og skovture hvis det var slidgigt. smiley


  • #9   9. feb 2014 slidgigt giver jo desværre smerter alt efter hvor slemt det er:-( jeg ville få det undersøgt og derefter tage en beslutning om what to do... lidt træls at kæmpe med hende hvis det viser sig at være pga smerter

  • #10   9. feb 2014 Det kunne godt lyde som om at det var dig den er galt med, hvis du sidder og spænder og bliver nervøs fx.. Har du prøvet nogle forskellige underviserer? smiley

  • #11   9. feb 2014 FELINA: Nej, det har jeg ikke, da jeg står hjemme, og det jo desværre ikke er alle der kører ud.
    Eller det vil sige, at jeg har haft 4 forskellige undervisere på hende, og det er klart den sidste der har været bedst. Jeg er ikke nervøs for at ride hende, da jeg lærte hende ret godt at kende efter hun havde været i ridning. Jeg bliver bare frustreret over, at hun stejler hver gang jeg sætter mig op. Hun gør det også nogle gange når jeg går med hende, og der er jeg på ingen måde nervøs - jeg har ret mange kræfter, så kan sagtens holde hende fra jorden. smiley


  • #12   9. feb 2014 Jeg ville ikke starte op igen. Det lyder til at du har haft gjort alt det du skulle. Dyrlæge, undervisning, sendt den i ridning osv. Og på trods af det fungere hesten ikke. Jeg synes det er for stort et sats, især når du allerede er kommet galt afsted med den. Nogle heste fungere bare ikke som rideheste. Og det kan virkelig ende galt, du skal passe på dig selv jo smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #13   9. feb 2014 Ellers er det jo "bare" at komme i gang. Synes bare, det er en stor risiko at tage ikke at få hende undersøgt, hvis det viser sig, at hun har smerter pga. slidgigten. Du skulle jo nødigt blive kylet af pga det. smiley

  • #14   9. feb 2014 Forstår godt at du bliver frustreret.. smiley Man burde jo bare ignorerer og ride videre, men jeg er godt klar over at det kan være mega svært!
    Du kunne jo sende den i ridning og sætte den tilsalg sammen tid. Det er da også synd hvis den bare står og laver ingenting.. smiley


  • #15   9. feb 2014 CSF: Det har du helt ret i. Og det ville nok også blive aktuelt, hvis jeg nu gik i gang
    igen smiley

    FELINA: Jeg har forsøgt, men jeg blev simpelthen så glad for hende, specielt da hun var i ridning, så jeg ville bare ikke af med hende alligevel. Hun har været til salg op til flere gange, men jeg kan ikke når det kommet til stykket. Hun vil virkelig mangle i stalden smiley Og som det er nu koster hun intet ud over hø, lidt mad (meget lidt) og masser af pleje og kærlighed, da jeg har hestene hjemme. Så det er jo ikke et problem som sådan smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #16   9. feb 2014 Held og lykke i al fald. smiley Og kender godt det der med, man bare ikke kan sælge, når det kommer til stykket!

  • #17   9. feb 2014 Tak smiley

  • #18   9. feb 2014 Felina - Hvorfor er det synd at hesten ikke bliver redet? Hesten er jo ikke skabt for at vi skal ride på de..Vi er heldige fordi de giver os lov... Så tror at den vil have det godt hvis den er smertefri og kan aktiveres fra jorden hvis det viser sig at være slidgigt..
    Ballonfisken - Få benene undersøgt..Er der intet så giv det et forsøg mere..Hvis det ikke går så lad hende gå og aktiver hende fra jorden..Kan hun måske gå som håndhest når din andre pony er klar igen?


  • #19   9. feb 2014 Hov, havde overset den med "laver ingenting". Det har hun det faktisk ret godt med, hvis bare jeg laver lidt jordtræning med hende. smiley

    Team Tindur, mange tak for kommentaren smiley Hun er enormt let at have som håndhest, så det er intet problem. Det har jeg faktisk af og til. Problemet er jo bare, at jeg savner simpelthen at ride noget ordenlig dressur, og det er bare svært når den lille er i fol nu..


  • #20   9. feb 2014 Team Tindur: Ja det er jo så forskelligt hvordan man ser på hesten smiley Nu kender jeg jo ikke TS og hendes hest, og nogle heste har det selvfølgelig fint med bare og gå, men udfra hvad TS skriver har jeg det indtryk at hendes hest er en ridehest som hun gerne vil have bliver redet. Sådan har jeg det personlig også med mine, de ville kede sig, og det ville være synd, hvis de skulle gå og ikke lave noget.. smiley

Kommentér på:
Skal jeg gå i gang igen?

Annonce