{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Bid til urolig 6-års {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg haft Fame i 3 ugers tid, hvor vi har redet 2-3 gange om ugen og ellers skridtet/trukket ture, longearbejde og lidt jordarbejde inkl tricks og lydighedsøvelser.

De første par gange jeg red på hende, kunne jeg godt mærke at mit en smule tynde tredelte 15 cm bid var for uroligt til hende. Hun deciderede tyggede på det, så der kom tyggemærker i det, og kunne ikke rigtig lade det være, både under skridtopvarmning, under selve ridningen og ved afskridtningen. Så fik jeg lov at låne et tredelt 14,5 cm muffebid til hende, som passede lidt bedre i længden. Hun gik rigtig godt med det de første par gange, en smule roligere i munden.
Men de sidste 2 gange jeg har redet, har hun stukket tungen ud af munden. Jeg har altid haft løst næsebånd, men valgte at fjerne det idag, for at fjerne presset fuldstændig fra næsebåndet af. Hun stikker tungen ud så snart jeg bare tager en lille smule kontakt på tøjlen, så stikker hun det ud. Jeg fik min veninde til at fortælle hver gang hun stak den ud, så jeg skiftede mellem slet ikke at have kontakt til biddet og have meget let tøjlekontakt. Så snart jeg fik bare en smule tøjlekontakt, stak hun det ud. Hun tygger også og er meget urolig på det.
Jeg har prøvet at rette på trensen, prøvet med krydstrense, men det er med samme resultat. smiley

Hun fik tjekket tænder til handelsundersøgelsen og der var intet at påpege, hun havde meget fine tænder.

Jeg har overvejet at prøve et todelt, for at give hende mere ro, men jeg er i tvivl om det er for hårdt et bid, når nu hun rækker tunge.

Hjælp mig kære ænder - inden jeg bliver hårløs smiley Jeg vil bare gerne have hun får ro i munden, da hun før er blevet savet ned til biddet, uden at have tænkt på resten af kroppen skulle følge med. Der var intet da jeg prøvede hende første gang i december og heller ikke de efterfølgende gange. Hun har før gået på et for stort 3 delt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til urolig 6-års
  • #1   14. feb 2014
    Først; få målt hestens mund :o). Det er de færreste, også selvom hesten fx. er 170 der bruger 14,5 cm i bid. En hest på den størrelse kan sagtens bruge 10,5 - samme størrelse som min lille araberblanding bruger.

    Der næst; du kan godt prøve et to delt, men måske det stadig er for uroligt og der er brug for mere ro. Så skal du over i et udelt.

    Jeg kan anbefale dig at tage et kig på www.hestemund.dk - lige pt. i denne måned er der gang i en bidsprint. Det er en lille video hver dag om et nyt emne, du kan stadig nå og melde dig til ganske gratis og få intet spam tilsendt, kun link til den nye vieo.

    Jeg har også hendes bog i PDF form, så hvis du gerne vil have den, kan jeg sende den :o)


  • #2   14. feb 2014 Synes du skal prøve det todelte smiley Hvis det ikke virker, så et udelt smiley

    Min hoppeplag sagde allerede nej tak til tredelte anden gang hun havde bid i munden, så fra hun var 2½ har vi kun brugt todelt, og så er der intet galt mht. urolighed i munden smiley

    Men syntes du skal få målt hendes mund, min hoppeplag der enten er en absolut maks 1'er deler bid med min shetlænder på 105 smiley
    - Og min søsters tidligere hest, travhest, brugte mindre bid end min shetlænder smiley


  • #3   14. feb 2014 Syntes klart du skal overveje at læse lidt om og evt forsøge med et myler level 1 bid..:)

  • #4   14. feb 2014 Har I nogle erfaringer med fullcheek bid? Kan læse mig lidt til, at folk har gode erfaringer med det på ungheste.

    Jeg må prøve at få det målt - synes nu ellers det sidder rigtigt på hende med de 0,5 mm som der skal være. smiley


  • #5   14. feb 2014 Jeg overvejer at bruge et fullcheek bid til min hoppe når hun skal tilrides, fordi den støtter så godt op smiley
    Det skulle være et ret godt unghestebid, selvfølgeligt kan det bruges til alle andre heste også smiley


  • #6   14. feb 2014 jeg havde også et 2 og 3-delt bid 12,5 cm som jeg synes sad godt og passede med de 0,5cm mm, prøvede så et bitfit og det viste sig min hoppes mund målte 10 cm, så nu har vi købt et myler bid, 10,8cm.
    Min hoppe gik også rigtig uroligt på bidet og tyggede rigtig meget, efter jeg er begyndt at ride med mit nye bid, tygger hun sjældent på biddet kun lidt når vi skridter af, og hun er blevet så meget mere rolig for til, suger godt på bidet og er blevet meget mere følsom og lydhør for mine signaler. smiley

    Så jeg vil forslå at du år fat i en bitfit og får målet hvor stor din hests mund er, som det første.


  • #7   14. feb 2014 Et lidt tykt to delt, vi startede med et tre delt og det var 100% forkert så vi skiftede til to delt og han er meget roliger

  • #8   14. feb 2014 jeg vil også sige til dig at du skal gå ind på hestemund.dk, da hun forklare det vildt godt!! hun fortæller om et todelt bid der låser når du tager i begge tøjler og derfor virker som et stangbid, der ligger roligt i munden, men så når i arbejder så har de fuld bøjelighed som et todelt. jeg har myler til min hest, med fuld tungefrihed så der ikke er noget der trykker ned. det er også et godt bid, men hvis du leder efter mere stabilitet så skal du helt klart væk fra det tredelte da der er for meget uro i munden. jeg håber at du finder er bid som passer hende smiley

  • #9   14. feb 2014 Jeg har fået lov at låne et todelt her i weekenden og så prøver jeg med et hannoveransk næsebånd istedet for kombineret. Vil se om hun er anderledes på det, for det skal ikke maskere problemet, men løse problemet. smiley

  • #10   16. feb 2014 Jeg har fundet problemet! jeg prøvede at ride uden næsebånd idag og det virkede sgu! Helt rolig på biddet, ingen gumleri eller andet urolighed. En fra stalden fortalte så, at en af hendes ponyer har haft en nerve i klemme pga tilbagetræk/kombineret næsebånd og da de skiftede til hannoveransk, hjalp det.
    Så nu rider vi lidt uden næsebånd og så får jeg set om jeg kan skaffe mig et hannoveransk næsebånd - ja, jeg har åbenbart solgt mit gamle jeg havde liggende

    Det var den bedste start på min ferie smiley


Kommentér på:
Bid til urolig 6-års

Annonce