{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Stædig unghoppe :( {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er!
Jeg har en unghoppe på snart 3 år. Vi leger, hygger og går ture. Men her på det seneste er hun blevet lidt mærkelig. Hver gang vi gå hjemover, stiller hun sig op og NÆGTER at gå videre.
Hun gør det også når jeg henter hende fra fold. Det er så irriterende! Aner ikke hvad jeg skal gøre!
I træningen er hun super frisk, elsker at arbejde og lytter til mine signaler, hun går fint med mig på vejen osv. før træning, men når hun er træt og vi er på vej hjem, så stopper hun op og nægter at gå.
Også midt på vejen. Det gør mig lidt bange, for hvis det en dag sker at hun stopper op på vejen i et sving og jeg ikke kan få hende med mig, så bliver vi altså kørt ned. Og det skal IKKE ske igen..

Dog er det kun nogengange, så det er IKKE fordi at hun har ondt smiley


Igår var vi i skoven og gå tur og hun løb og hyggede sig hele tiden. Lige indtil vi kom hjem på privat vejen, så stillede hun sig op og nægtede at gå videre.

Er det fordi hun er doven? Eller er jeg bare ikke " konsekvent " nok når hun laver "unoder"?
Hjææælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stædig unghoppe :(
  • #1   23. mar 2014
    Usikkerhed vel :o) Min gør det også ind imellem, men jeg får intet ud af og kalde hende stædig og dum eller blive sur.

    Når jeg henter hende på fold får hun altid en godbid, når jeg trækker hende ind kan jeg også finde på og stikke hende godbidder jævnligt. Hesten bliver bare mere opmærksom og villig når den får det :o)

    Hvis du er bange for at blive ned i et sving, så hold dig i modsatte sig - så er du ikke nær så udsat. Det plejer jeg og gøre når jeg er til hest, at smutte over i den anden side i skarpe sving fordi bilerne så kan se en :o)

    Så mit forslag er egentligt bare at lade hesten stå lidt, når/hvis opmærksomheden flytter sig så give frem signal ( huske og stå ved skulderen og ikke langt foran ), reagere den ikke på verbalt signal så bruge tovet eller en pisk på skuldren også frem :o). Også er det jeg ind imellem selv stopper hesten og giver godbidder eller imens den går.


  • #2   23. mar 2014 Jeg kan ikke fortælle dig svarene på dine spørgsmål da jeg ikke har set situationen. Men jeg ville bakke hende når hun ikke gider gå, bakke hende rigtig meget og så gå frem og se om hun går med og ellers bakke mere smiley

  • #3   23. mar 2014 Hvis hesten ser opmærksom ud som Krikken siger, så lad den lige se sig omkring og fortsæt så. Gør den ikke det, og er det bare stop fordi den vil stoppe, så må du have en lille pisk med du kan bruge til at tappe hende på skuldreren for at forstærke fremsignalet uden at skulle hive så meget i hende, men så hun samtidig lærer at hun skal fortsætte når der bliver givet signal til at gå frem smiley
    Det var i hvert fald hvad jeg ville gøre da jeg ikke mener man vinder noget ved at lave turen til en tovtrækning


  • #4   23. mar 2014 Det med at stoppe den op og give godbidder imens den går eller træner gør jeg også. men hun ser ikke godbidder som en " ros"... Desværre. Hun er bedre til " klik" smiley

    Det dårlige er, at når hun står, bliver hun stående. Intet at komme efter her smiley
    Og der kan hun stå i 10 minutter eller derover. Ej heller når man faktisk står med en tot græs ( hun elsker græs, af hele sit hjerte xD ) bevæger hun sig IKKE ud af flækken... -.-


  • #5   23. mar 2014 Der findes ikke stædige heste - kun dårlig træning.

  • #6   23. mar 2014 Blika gjorde det samme. Det viste sig at hun var meget usikker, og ikke brød sig om at gå alle de ture som vi gik. Hun følte sig ikke tryg, så vi stoppede med turene og nu er hun helt tryg igen, og let at trække rundt med, når vi skal ud af folden osv. smiley

  • #7   23. mar 2014 Tak til dig Mustang. Det er jeg da glad for at høre.
    At få smidt direkte i krydderbollen at man er en dårlig hestetræner, det må jeg da sige, at det såre slet ikke..


    Heiwa : Men hun ELSKER jo at gå tur.. smiley Forstår det ikke..


  • #8   23. mar 2014
    Så forstærk fremsignalet enten med tov eller pisk ;o).
    Med klik mener du så klikkertræniing? Det kan man jo også bruge, der følger jo også godbidder med :o)


  • #9   23. mar 2014 Christina: Prøv at læs: "Dårlig træning" det er ikke en udtalelse omkring træneren, men omkring det arbejde der laves eller måske rettere ikke laves.

    Der er ikke andre en træneren, der kan lave om på træningen og hvis den ikke virker, så skal det vel laves om. Hesten skal måske selv komme med forslag?
    Derfor, hvis noget ikke virker, så skal man finde en anden metode - ganske nemt at huske, men bestemt ikke altid nemt at efterleve.


  • #10   23. mar 2014 Ja, jeg mener klikkertræning. Nej, i min træning bruger vi ikke godbidder, da klikket i sig selv er ros. Godbidderne er hun stoppet med at spise..Hun gider ikke spise dem, hun snuser til dem og smider dem på jorden...Så godbidder er ude smiley
    Ja, jeg kunne bruge en pisk...Det vil jeg prøve- bare stå ved skulderen når hun stopper, og så prikke hende på siden med en pisk, blidt?? smiley


  • #11   23. mar 2014 Det troede jeg også at Blika gjorde. Hun gik med ørene fremme osv. men stoppede ind imellem.

    Jeg ved at mange ikke tror på telepati, men min mor telepaterede med hende, og vi fandt ud af, at det var fordi hun var utryg.
    Efter det, har jeg ikke gået ture med hende, og vi har bare været på folden.
    Hun er blevet super rolig, og har ingen problemer med at gå hverken til eller fra fold. smiley


  • #12   24. mar 2014 Min unghest her gjort det samme - og jeg lærte så 'tappe' metoden, som en anden også foreslog (: dog bare på en lidt anden måde, da jeg kun brugte torvet, som jeg svingede - men samme princip. Han var nemlig også en (læs:ironi) stædig tyran (; men vi fandt en løsning, så han kunne forstå hvad jeg ville. Og nu når han stopper op, vifter jeg lidt med torvet ved hans skuldre og han går frem (: på ture stopper han slet ikke mere!

  • #14   24. mar 2014 Kan ikke smide en video ind når jeg ikke er VIP.
    Jeg træner hende jo ikke, vi hygger bare og går ture?? Hun elsker det og er frisk når vi går, så forstår det bare ikke...


  • #16   24. mar 2014 Ved ikke hvad jeg ellers skal gøre, for kan jo ikke gøre noget vedmindre jeg er VIP smiley

  • #18   24. mar 2014 Spurgte bare om råd, men tak.
    Det er begrænset med trænere.. smiley


Kommentér på:
Stædig unghoppe :(

Annonce