{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.413 visninger | Oprettet:

Lære hesten at gå frem {{forumTopicSubject}}

Hej med jer, HG'ere! smiley

Allerførst vil jeg gerne lige frabede mig svar som "få en ridelære" og "den har ondt". Jeg er nemlig ret sikker på, at hun ikke har ondt, og der er ingen ridelærere lige her i området, som jeg er interesseret i. Tak for det! smiley

Nå, men det er sådan, at jeg for første gang tilred en hest sidste sommer. Det er min første hest. Hun er 4 år, islænderblanding og ikke specielt frisk af sig.

Hun har nemlig aldrig rigtig fået indlært et frem-signal sådan helt 100%, hvilket er mega irriterende. Hvis vi er på ridebanen, og der er en anden hest, så vil hun kun følge efter denne. Hvis jeg ikke giver hende lov til det, så står hun bare.
Hun kan også finde på at stoppe på tur. Så står hun bare indtil jeg hopper af, trækker 5 meter og hopper op igen, og så kan vi ride videre. Det er lige meget hvad jeg gør! smiley
Jeg er simpelthen så træt af det, og jeg har virkelig prøvet alverdens ting...
Blandt andet har jeg forsøgt både at tappe hende med pisk, bruge en pisk som normalt, sidde og sparke let til hende konstant til hun går frem, klemme om hende konstant til hun går frem (denne går ikke, da jeg får ondt i knæet af det, og jeg har en knæskade...), ride med spore, kliklyde med tungen..

Men ingenting hjælper.. Så nu spørger jeg jer! Hvordan kan min pony få frem-signalet indlært 100%, så jeg kan ride en helt tur, uden at stå af og på utallige gange?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at gå frem
  • #1   2. apr 2014 Nu siger du at den ikke er frisk sådan "normalt". Har du tjekket din foder sammen sætning for nylig?

    Jeg ville lære den det fra forfra.


  • #2   2. apr 2014 Måske kunne du lære hende at gå fremad for din stemme først. Det kunne du lære hende gennem jordtræning. Men det har du måske også prøvet?

  • #3   2. apr 2014 Jamen det er i ridningen, at hun ikke er frisk. Hun kan sagtens løbe rundt med de andre på folden og sådan noget, uden hun virker sløv eller noget...

    Hun får foder, vitaminer og en blanding af hø/wrap morgen og aften. Derudover får hun frugt, når vi lige har noget, hvilket vi ofte har. Hun burde være dækket ind. smiley
    Har godt nok overvejet, om hun skal have noget mash et par gange i ugen. Har kigget på Brogaardens, fordi der er meget stivelse i, bare for at give hende lidt mere energi ...


  • #4   2. apr 2014 Lene
    Ja det har jeg prøvet... smiley Der er slet ingen problemer, når jeg står ved siden af hende, for der ved hun godt, at hun ikke kan lade være. Men når jeg sidder på ryggen, har jeg (desværre) fået indlært, at hun kan blive stående, og så hopper jeg af og trækker lidt...


  • #5   2. apr 2014 hvis der ikke er problemer fra jorden kunne du måske sætte en anden person op på hende. Du kunne give hende den kommando du giver hende når træne med hende fra jorden og så kunne personen 'klemme' lidt til hesten imens?
    Og så kunne du gå længere og længere væk fra heste vær gang? smiley
    Nu ved jeg jo så ikke helt om du har lært hende en bestemt kommando..?


  • #6   2. apr 2014 Det er måske en god ide, PonyLover! smiley
    Må se om jeg kan lokke kæresten til det i weekenden så.. Der er nemlig ikke mange opstaldere, så vi er oftest alene..

    Jeg har ikke lært hende en kommando (eller jo, men hun reagerer jo ikke på den), men jeg vil i hvert fald foretrække at bruge den med at klemme med benene. smiley


  • #7   2. apr 2014 godt at vide, at det var en god ide! smiley
    jeg ved ikke om det virker men måske? smiley


  • #8   2. apr 2014 Det ved jeg heller ikke smiley Tror vi gør et forsøg, så måå vi se, hvad hun siger til det! smiley

  • #9   2. apr 2014 jeg har lige præsis det samme problem med min islænder blanding, jeg har også prøvet alt muligt men intet hjælper. men så gav jeg han en lille pause på en måned og startede forfra med longering, men hvor jeg stadig sidder på ham, mens den i midten har en pisk med lang snor i enden at pisken. og hver gang den ikke vil gå frem eller går lidt i stå får den et lille "slag" med pisken sammentiedig sparker til den, så den lære at når jeg beder om at den går frem, SKAL den virkelig også gå frem.
    Det har i hvert fald hjulpet min rigtig meget! håber du kan bruge mit råd:) Og held og lykke med det hele smiley


  • #10   2. apr 2014 Tal for det, Sultan og Stine! smiley
    Pt. står hun næsten stille. Vi snakker måske en ridetur 1 gang i ugen. Sådan har det været i mere end 2 måneder, tror jeg, så hun har næsten fri. smiley

    Men jeg vil helt klart også tage dit råd til mig! Tak for det, må prøve lidt af hvert, så ser jeg, hvad der fungerer!


  • #11   2. apr 2014 Ellers så indlær et piskesignal fra jorden, som du også kan bruge fra ryggen smiley

  • #12   2. apr 2014 Har jeg også forsøgt. Jeg kan ikke lære hende piskesignalet (eller at tappe) fra jorden, fordi hun er fuldstændig ligeglad....... smiley

  • #13   2. apr 2014 Jeg gør det med min pony at jeg trykker på hende og så snart hun bare er ved at gå frem så roser jeg hende rigtig meget. smiley Det virker ganske fint for mig.
    Men ellers er idéen med at lære den en stemme komando rigtig god, det tager bare virkelig lang tid og det er ikke alle heste, der er lige gode til verbale komandoer (min fatter det ikke...).
    Held og lykke!


  • #14   2. apr 2014 Jeg ville nok starte fra jorden med en pisk. Så ville jeg lægge pisken, der hvor din fod vil være. Du skal gå foran hende, så hun forstår. Senere ville jeg ændre position, sådan at jeg kom til at gå ved sadellejet. Her kan man også lege med tempo og volter.

    Er hun helt schenkeldøv, så ville jeg rose meget, når hun flytter sig fra pisken/reagerer på signalet.


  • #15   2. apr 2014 Tak for det! smiley
    Hmmm, hvor trykker du på hende henne? Og med hvad? Er det fra jorden eller når du sidder på hende?


  • #16   2. apr 2014 Signe
    Hun reagerer overhovedet - og jeg mener virkelig overhovedet - ikke på en pisk. Jeg skal starte med at trække hende, når jeg lægger pisken hvor min fod er, eller hvordan?


  • #17   2. apr 2014 Ja, det er en start. Der hvor din fod ville være, når du rider skal pisken være fra jorden. Og så ville jeg gøre alt på samme tid: lægge pisken på, trække i tovet/tøjlen og gå bag ud (stil dig foran, det er nemmere) smiley

  • #18   2. apr 2014 Okay tak! Det vil jeg også prøve. smiley

  • #19   2. apr 2014 Prøv evt. at ride tempo og løbeglæde i den med en anden hest. Tag i skoven med en stabil hest, som godt kan lide at gå frem, og rid korte ture i frisk tempo - det gør man i hvert fald tit med ungheste, der mangler løbeglæde.

  • #20   2. apr 2014 Der er ikke så mange at ride i skoven med. Lige pt. må én ikke rides, en anden er meget nervøs, én er kun 2 år, én er utilredet hingst og den sidste har ondt i maven og sparker efter rytters ben.. Så der er ikke rigtig mulighed for at ride i skoven med nogen. Men jeg har gjort det før, og det hjælper den ene gang, men når så vi skal ud at ride næste gang, så er det glemt.

  • #21   2. apr 2014 Som nogen har skrevet, kan det måske være en ide st have en på ryggen mens du er på jorden.
    Ellers kan du fra jorden indlære et piskesignal på bagparten og fra ryggen så overfører det til dine ben. smiley


  • #22   2. apr 2014 Har prøvet med et piskesignal fra jorden, men det fungerer ikke... smiley

  • #23   2. apr 2014 Hmmm, så vil mit bedste bud være den med rytteren:-)
    Hvad gør du i longe? smiley


  • #24   2. apr 2014 Oftest klikker jeg med tungen. Men ellers svinger jeg lidt med enden af longen, hvis hun slet ikke er til at drive frem. Vi har også en longepisk, den bruger jeg også nogle gange til at svinge ned i jorden... smiley Det er lidt med forskel.

  • #25   2. apr 2014
    Hvor ondt det end lyder, har du så prøvet at klappe den så hårdt i røven at den reagere?
    Altså klemme med benene ( dvs. give dit fremsignal ) reagere hesten ikke så give signal med pisk. HVIS den er motiveret for at komme af med pres, så burde det lynhurtigt fise ind at hvis den vil slippe for pisken, så skal den reagere for ben.

    Men det er slf. på baggrund af at signalet er ok fra jorden.


  • #26   2. apr 2014 Jamen det er jo det.. Signalet fra jorden er helt fint. Hun reagerer super, når jeg bare står med hende i hånden.
    Jeg har prøvet at klappe hende én, for et eller andet skal der jo gøres. Hun giver et lille "spjæt" men hun bliver stående. Måske hun i virkeligheden bare godt kan lide det .......


  • #27   2. apr 2014 Du kan da bare binde en snor, med en gulerød på, på en pind og så lokke hende frem vad at holde den foran hovedet smiley Måske får du så lidt problemer hvis du skal til stævne. smiley

  • #28   2. apr 2014 God ide! Vi skal ikke til stævne, så jeg er helt sikker på, at det nok skal fungere!

  • #29   3. apr 2014 Jeg kan også huske at jeg havde det problem i mindre omfang da jeg tilred min. Hvis jeg sad på ryggen, kunne han godt finde på, at stoppe op, og bare stå og tænke, og virkelig ikke gå videre. Han gjorde det ikke fordi han ville være uartig, men måske forstod han bare ikke hvad jeg ville have ham til. Det hjalp rigtig meget, at have en på jorden, som lige havde en longepisk strukket ud, uden at røre ham. Det skulle bare gøres et par gange i løbet af den ridetur, og så gjorde han det ikke længere smiley

  • #30   3. apr 2014 Maria
    Tak for dit svar! Det er bare lidt svært, for vi rider oftest i skoven og altid alene... Men må få kæresten til at hoppe op i weekenden, så jeg kan komme med longepisken, hvis hun bliver stående... smiley


  • #31   4. sep 2014 Hvordan er det så gået siden? smiley



  • #32   4. sep 2014 Jeg begyndte at gå efter hende med longepisk mens kæresten red. Hver gang hun ikke reagerede prompte, smældede jeg med longen.
    Det virkede - men kun når jeg gik bagved. Så snart jeg selv red på tur alene, så var hun lige så træls som normalt.
    Jeg prøvede alverdens ting, men umiddelbart uden noget godt resultat.
    Jeg flyttede hende 31. maj til andet opstaldningssted. I starten gik det fint nok. Faktisk fik jeg lært hende galopanspring og jeg kunne ride hende med andre i ridehallen.
    Men så begyndte problemerne. Hun stoppede på tur, hun ville faktisk slet ikke gå frem. Nogle herinde mente, at jeg skulle prøve at lappe hende sådan én, så hun kunne forstå, at her er "no mercy"..
    Det kom der intet godt ud af, for hun var sgu ligeglad.

    Så fik jeg min kæreste til at sidde på hende, mens jeg havde hende i longe. Det gjorde vi flere gange, og det virkede da fint nok, men ikke på tur. Så stoppede jeg ridningen for en tid, vi begyndte at gå ture, hvor jeg gik ved hendes mave, så hun stadigvæk havde mig som støtte, men jeg gik ikke forrest, så hun kunne følge efter mig.
    Det virkede rigtig godt, og jeg kunne faktisk ride en lille tur på hende uden problemer.

    Men så begyndte hun at gå heeeelt forkert (tjek evt. mine emner "Når beslutningen er taget..." og "Når beslutningen ikke er taget alligevel"). Jeg fik fysioterapeut ud til hende, og 2 dage efter kunne jeg begynde med hende igen.
    Jeg havde dog ikke tid til at cykle ud til det "nye" opstaldningssted, og fordi hun også var rigtig ked af folden derude, blandet sammen med at der ikke var mulighed for skovtur, så valgte jeg at flytte hende tilbage.

    Nu har hun stået i hendes gamle løsdrift siden i søndags. Vi red en tur mandag, som gik rigtig godt. Der var ingen problemer!
    De sidste to dage har vi cyklet tur, fordi jeg venter på en sadel, jeg har købt smiley Hun skal så have fys ud igen på torsdag i næste uge...


  • #34   5. sep 2014 Nu kommer jeg nok med en ret alternativ metode; få fat i en pisk med en lang line (en kørepisk er god) og så bind noget lækkert på enden af snerten, feks. græs eller en gulerod. I hvert fald noget din hest synes er mums.
    Det du så gør er at placeret godbidden foran din hest og på den måde opmuntre den til at gå fremad. Du skal selvfølgelig lade din hest få godbidden ind i mellem.

    Jeps - metoden er afprøvet på flere heste og har fungeret ganske fint. Både til en uerfaren unghest, som skulle lære drejesignal og til min pony som er i genoptræning og skal frem og ned med hovedet i et fornuftigt tempo.


  • #35   5. sep 2014 MajaKas
    Hvis du læser mit seneste indlæg, ville du se, at jeg opdagede, der rent faktisk var noget galt. Hun var låst og det er rettet. :o)

    Ridning med hjertet
    Hahaha, det har mig og kæresten altså også joket med - men hvis det rent faktisk virker, så prøver vi da gerne det. I dag var vi på tur med min nye sadel, og der var ikke nogle problemer overhovedet smiley


  • #36   5. sep 2014 Det virker skam her. Ja - det ser måske lidt fjollet ud, men hey hvad gør det smiley

  • #37   21. jan 2015 En lille opdatering - og et spørgsmål! smiley

    Det er sådan, at jeg jo har fået fysioterapeut til hende, som, da hun kom anden gang, konstaterede, at alt var fint. Nu skulle jeg så i gang med hende igen og meget gerne ud i noget terræn, fordi hun har unghesteknæ i mild grad. Så løsdrift og terrænridning! (y)

    Nå, men træningen har stået lidt stille her over vinteren grundet manglende tid og lyst, men i dag besluttede jeg mig lige for at ride en kort tur over i skoven.
    Jeg lånte et par sporer af en anden opstalder, for efter alt det, jeg har prøvet og forsøgt, uden noget godt resultat, ville jeg prøve noget lidt mere drastisk. Altså, jeg sidder selvfølgelig helt stille med benene, og jeg sparker ikke - kun små klem.
    Og sikke et fantastisk resultat! Har jeg gået og forsøgt i så lang tid, og så har løsningen bare været, at jeg tog et par spore på?
    Min umiddelbare forklaring er, at jeg jo er ret langbenet til den lille pony, og derfor altid har haft svært ved at nå helt ind til hende. Det forklarer også noget andet træning, mig og min kæreste havde gang i, som fik hende til at gå frivilligt - og gerne hurtigt. Men det er en længere forklaring. smiley

    Men er det forkert, at jeg anskaffer mig et par sporer og så rider med dem det næste stykke tid? Altså, det er vel lidt den nemme måde, men nu har jeg forsøgt i mere end et år, nok halvandet, og jeg har prøvet diverse forskellige ting, uden noget har lykkedes....


  • #38   21. jan 2015
    Jeg har også anskaffet mig et par spore :o) De hjælper en del i ridningen med signaler med mine lange ben til pony.

    Mine ben ville super gerne glide meget længere bag ud før i tiden, men med spore er problemet mindre. Tidligere lå benene nærmest omme i lysken på kræet.

    Så nej, finder det ikke forkert :o)


  • #39   21. jan 2015 Nå, det er jeg glad for at høre! Som det ses på mit billede herunder, så har jeg også ret lange ben - og de glider egentlig også tilbage sommetider, men jeg rider primært i skridt, og der er ikke problemer :b
    Du kan nok forestille dig, at de er endnu længere, når jeg ikke har benene lagt så langt tilbage... smiley


    profilbillede
  • #40   21. jan 2015 Eller nej, det ses faktisk endnu bedre her, hvor man kan se, at selvom jeg sidder i stolesæde, så er mine ben alt for lange til at kunne nå ordentligt! smiley

    profilbillede
  • #41   21. jan 2015 Jeg ser det heller ikke som noget forkert at bruge sporer. - Overvejer det selv med min bette pony, bare for at se hvordan det vil gå. Men er bange for, at jeg ikke sidder roligt nok med benene til det :).

  • #42   21. jan 2015
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1793/628/471/8963568-dressur-d_-128

    Fleur havde losset mig til himmels hvis jeg havde benet så langt bag ud med spore på smiley
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1853/628/471/9262099-dressur-i-juli


  • #43   21. jan 2015 Jeg er i hvert fald positivt overrasket.. Havde i den grad en fordom om, at sporer enten var til "fine dressurheste" eller til ryttere, som misbrugte dem.... :b

  • #44   21. jan 2015 Krikken
    Haha, godt man ikke har så sensitiv en hest, med de ben jeg sommetider har.........


Kommentér på:
Lære hesten at gå frem

Annonce