{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.871 visninger | Oprettet:

Tølt hos min unghest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen! smiley (ISLÆNDER)

Jeg har lige tilredet min islænder vallak, og han tager det super godt, nu har han vist lidt tølt under rytter bare lige noget småt noget,
Han kan sagtens hvis jeg driver ham rundt uden nogle på så skubber han bagparten ind under sig og tølter meget hurtigt og går over i trav igen.

Jeg vil til at træne tølten med ham, så ville lige høre den bedste start træning til det hvad det er, og hvordan i har gjort?

Jeg skriver ikke dette indlæg for at få negative svar eller at folk skal nedgøre mig og min hest.

Så hvis du har noget positivt at sige så må du gerne skrive, da jeg gerne vil have råd og vejledning. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tølt hos min unghest?
  • #2   1. maj 2014 det er bare iorden smiley

  • #3   1. maj 2014 bare husk at hestens muskler først er fuldt udviklede i 7 års alderen . så pas godt på din træning ikke er ødelæggende, frem for opbyggende :o) ikke kritik, men glad info jeg selv lige har fået på et foredrag af en spændende dyrlæge ;o)

  • #4   1. maj 2014 Min part lærte get ted at (get see UTROLIG dumb ud, men get hjalp) at når han ruled i tølten, eller var i for høj fart, gjorde vi så han mistede balancen, og kom ned i ordentlig tempo. Vi tog ligesom vi savede ham i munden, men bare sådan med flere sekunders mellemrum, og ikke særlig hårdt smiley Der er IKKE at save ham i munden, men dreje ham fra side til side hle tiden, til han er i det tempo du vil have.
    og når han så går i tempoet kan du holde ham tilbage, og sætte benet om måd bagpaten og trygge, så han får bagparten med under sig smiley
    Det hjalp for min part, da han blev tilredet, og hvis han kommer ud af takt smiley

    - Undskyld hvis det blev ret indviklet, men er VIRKELIG dårlig til at forklare sådan noget smiley


  • #5   1. maj 2014 Og selvfølgelig skal du også tænke på om der er muskler nok til det, og om balancen er i orden. Ellers er det ikke nemt

  • #6   1. maj 2014 Min unghest viser endnu ikke tølten, men vi har hellere ikke søgt efter den..
    Da tølten er så utrolig krævende for en hest, ville jeg foreslå du fik hans grundridning helt på plads inden.. Man plejer at sige at en ismule skal kunne gå piaf inden den går tølt, for det er lige krævende..


  • #7   1. maj 2014 Sørg for at hesten er klar inden. En 5-åring islænder er ikke altid færdigudviklet. Jeg har en 6 års, som jeg endnu ikke har töltsat, da han ikke har helt styr på sin grundridning endnu. Tölten er jo en total samling, hvor hesten sætter sig og skal kunne tage både samlende, stop og fremdrift-signaler samtidigt. Men vil for alt i verden ALDRIG savne den ned i tölten, vil give flere problemer end før. Har din islænder vist naturligt tölt på marken? For så burde det ikke være svært, at få den trænet i det, når den er klar - her snakker jeg om både mentalt og fysisk. Evt. få en træner til at se på det, så du kan være sikker. Det vil være en skam, at töltsætte for tidligt.

  • #8   1. maj 2014 Han viser noget tølt engang i mellem, hvor han kommer små løbende slår over i tølt og der efter i trav, smiley Han tølter på marken og har tølten under mig uden jeg gjorde andet end at ville have ham i trav, smiley
    Jimilianeren forstår ikke rigtigt hvad du skriver i den første! smiley


Kommentér på:
Tølt hos min unghest?

Annonce