{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Bukker på tur! {{forumTopicSubject}}

Jeg har et problem med min part Findus på tur.
Han har det med at bukke en gang imellem, både i trav og galop, og det er ikke bare små glædeshop - de er pænt heftige, og jeg er en gang blevet slynget ud over hans hals smiley

Jeg har endnu ikke oplevet det på tur alene (til trods for et par gode jordegalopper ind imellem), så det er vist kun noget der sker når vi er sammen med andre.
Han er rettet af kiopraktor her i foråret, som fandt en lille skævhed i hans skulder der nu er rettet. Sadlen er tilpasset og hans hove beskæres jævnligt. Vi laver afspænding med ham flere gange om ugen og vi har ikke fundet noget tegn på spændinger her.

Problemet med bukkeri opstår når han udsættes for stress - det er i hvert fald min vurdering. hvis der kommer galoperende heste bag os opstår problemet, og hvis en af de andre i gruppen slår over i strakt galop/flugt har jeg ligeledes oplevet det ske.
Hvis han kommer bagud kan han også finde på det, men dette sørger vi så vidt muligt for ikke sker ved eks. at skridte ned af bakke og have ham forrest eller næst forrest i gruppen.

Nogen der har en idé til hvordan jeg eventuelt kunne afhjælpe det/har ideer til grunden, men mest af alt: Hvad skal jeg gøre i situationen?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bukker på tur!
  • #1   14. jun 2014 Smil, som jeg ser det for mig, er det en glad hest der er fuld af krudt, så enten skal du gøre ham mindre glad eller krudte ham af inden .

    Drej ham når han finder på spilopper, det er ret effektivt .


  • #2   14. jun 2014 Hyggerytteren, det føles ikke som glædesbuk - for dem laver han også, men det er mest bare spjæt.
    Her der er det altså buk buk og jeg har flere gange været ved at blive slynget af - det ødelægger turen en lille smule at hesten bukker så man næsten synges af sadlen.

    Jeg vil prøve det med at dreje ham smiley


  • #3   14. jun 2014 Hvis han virkelig ville have dig af, så røg du nok af, syntes det lyder som overskuds energi . Men kan da også være temmelig træls .
    Og ja, gør det, det finder han snart ud af ikke er så sjovt så .


  • #4   14. jun 2014
    Hvis det var overskudsenergi, tænker jeg det også ville være der alene :o)

    At dreje ham kan du godt prøve på, bare vær opmærksom på at det kan give en hest i fuld fart bagefter der ikke er helt enig i stop, fordi de andre fx er galoperet videre.

    Det lyder som om det lidt er fordi han bliver utryg - altså fx høre heste komme bag fra, kommer bag ud og væk fra de andre.
    Det mest optimale er jo at undgå det, om end det kan være svært ind imellem.

    Buk synes jeg er svært og gøre noget ved, min egen gør det selv hvis jeg får benene for langt tilbage. Det vigtigste er bare ikke og flytte benene eller andet ev.t pres og belønne hesten.


  • #6   14. jun 2014 Da jeg var 15 havde jeg en dejlig pony som gjorde nøjagtig det samme smiley men dette her var mere glædes buk end stress..
    Jeg tror du skal vænne din hest til at ride bagerst når i er på tur, idet vil den ikke blive presset af de andre heste bagfra.. det kan tit være det der udløser buk mm. da dine reflekser højt sandsynligt vil sørge for hesten bliver i samme tempo smiley


  • #7   15. jun 2014 Hyggerytteren: Han bukker ikke for at smide mig af, men en hest kan godt bukke af andre årsager. Jeg har redet i +10 år,og kender godt forksellen på et glædesbuk og et buk smiley
    Dette var ikke bare overskudsenergi smiley

    Krikken: du har nok ret i at jeg skal være forsigtig med at dreje ham, for problemet opstår jo også hvis vi kommer bagud, så jeg vil mene det nok er stress hvilket det a blive forsinket nok ikke vil hjælpe på smiley

    Astrid: Han havde en overgang hvor han lavede et lille buk i galop en gang imellem på bane, men dette var helt tydeligt grundet ubehag og årsagen er fundet og fjernet så han gør det ikke længere smiley

    Rosendal: Jeg er oftest den som rider bagerst da jeg som person godt kan lide dette, men bukkeriet er klart værst når jeg er bagerst og det mindskes hvis jeg rider forrest eller næstforrest smiley


  • #8   15. jun 2014 Hører gerne nærmere om forskelen på et glædes buk og buk smiley .

  • #9   15. jun 2014 Glædesbuk er for mig mindre buk (selvfølgelig kan disse være større) og hesten er tydeligt ikke i panik eller på anden måde 'ubehageligt til mode' (ved ikke helt hvordan man skal forklare det). i galop er dte (hos Findus) ofte større galopspring hvor bagparten letter mere end normalt og bagbenene eventuelt laver et eller andet sjovt.
    Men når hesten bukke rpå grund af stress/pres ser jeg det på ingen måde som glædesbuk. det kan være i større eller mindre grad, men forskellen er tydelig at mærke når man sidder på hesten og svær at forklare på skrift smiley Det er vel det samme som at forklare hvordan det føles når hesten falder på forparten?

    I hvert fald så var det ikke 'glædesbuk' fra overskudsenergi jeg snakker om, for dem vil jeg ikke gøre så meget ved da de ikke er så store fra hans side. Derudover går han døgnet rundt i stor udendørs løsdrift og det er derfor ret sjældent der er overskudsenergi når man er 1 time inde i skovturen og det kommer ud af det blå smiley


Kommentér på:
Bukker på tur!

Annonce