{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
381 visninger | Oprettet:

Megen energi, kobler fra i trav, tilridning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Som nogle af Jer ved er jeg i gang med tilridningen af Tindur. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål som I måske kan komme med nogle gode råd til smiley

Når vi starter træningen har han en masse energi og han vil gerne trave. Dette får han lov til når han går afslappet. Min udfordring er her at han kobler hurtig fra og er næsten ikke til at stoppe igen.. smiley Han reagerer supert på stopsignalet i skridt og nogle gange i trav. Jeg har gjort det at de gange han løber og ikke vil reagere på stop signalet så når han stopper så skridter vi, øver stopsignalet til han reagerer fint igen mange gange, og så traver kun nogle få skridt før vi stopper. Jeg kan tydelig mærke at han bliver urolig og gerne vil brænde noget krudt af... Longering kommer ikke på tale..
Nogle gode råd? (har underviser men vil gerne høre Jeres bud)

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Megen energi, kobler fra i trav, tilridning.
  • #1   27. okt 2014 Hvorfor kommer longering ikke på tale? smiley

  • #2   27. okt 2014 Han hader det og er kørt træt og sur i det, så det sparer vi indtil galoppen og håber han så vil samarbejde der + så er jeg ikke tilhænger af at køre hesten træt før man overhovedet kommer i gang med arbejdet smiley

  • #3   27. okt 2014 Der er forskel på at køre hesten træt, og lige få brændt toppen af krudtet af smiley

    Men ja, okay, har selv en der hurtigt kører træt i longen...

    Men rigtig mange overgange hjælper på min til at slappe af når hun bare vil afsted smiley Ikke samme gangart i mere end en halv volte smiley


  • #4   27. okt 2014 Ok smiley

  • #5   27. okt 2014
    Det eneste jeg endnu har fundet brugbart til hvis Fleur har rigeligt med energi, er bare og ride og ignorere det :o)

    For hun kan nemlig fint lave en overgang, fint slappe af i skridt og fint stoppe i en parade - selvom hesten har rigeligt med energi i trav ;o)


  • #6   27. okt 2014 Han stopper dog ikke lige i traven.. smiley og så sætter han derudaf.. intet afslappet.. Selvfølgelig er der dage hvor han godt kan og vi har det supert og han reagerer som han skal.. men jeg går og kan ikke bestemme mig for hvad jeg bør gøre de dage han bare vil løbe... smiley smiley

  • #7   28. okt 2014 Det må være fordi han tager biddet fra dig. Mega svært at forklare, men forsøger her; Du kan prøve at løsgøre ham i skridten, inden du begynder at trave. stil ham til udvendige op ad langsiden, og til indvendige i hjørnerne. Hvis han går imod, skal du ride ham på plads med sæde, ben og et let tag i tøjlen, altså indvendige ben hvis det er indvendige tøjle og omvendt.
    Hvis han ikke lystrer dit ben og giver efter på tøjlen, må du forstærke signalet så han gør, og når han giver efter på tøjlen gør du det samme. Når han er helt løsgjort og eftergivende i skridt, kan du stoppe ham ved at klemme med dine lår, og læne dig tilbage plus let tag i tøjlen. Gentag denne øvelse til han lystrer prompte. Så sætter du ham i trav og gør det samme der.
    Håber du kan bruge det??


  • #8   28. okt 2014 Jeg har lidt samme problem med hende jeg rider. En gang imellem tager hun bare biddet og fortsætter, og dette er oftest i spring. Jeg har fundet ud af, at det hjælper med et fortøj, jeg ved ikke om det kunne være noget? Men ellers har jeg også underviser på, Jan Søgaard hvis du ved hvem han er, og vi er ikke kommet videre end til at forsøge at stoppe hende, når hun gør det, og når hun så lystrer så give efter. Nogen gange kan det hjælpe at give stop signalet tre gange hurtigt efter hinanden, for lige at få deres opmærksomhed, for det er lidt som om den mistes, når det sker smiley

  • #10   28. okt 2014 Lisette K, jeg vil gerne høre noget! Om du skriver en PB eller herinde, er ligemeget for mig smiley

  • #11   28. okt 2014 Lisette - Noget underlig at sige... smiley Jeg vil gerne have alle de råd og feedback jeg kan få og så sorterer jeg og min underviser i de efter hvad der passer vores stil og hvad vi kan og ikke kan bruge smiley

    Mvh TT


  • #12   28. okt 2014 Jeg tænker umiddelbart at hvis dit stopsignal fungerer i skridt og han - som jeg hører det bare løber hurtigere og hurtigere i trav, så tror jeg altså der kan være noget fysisk, som gør at han enten kommer ud af balance og derfor løber, det kunne fx. skyldes en spændt/låst hals. En spænding/låsning et sted i kroppen, som gør det svært for ham at balancere sig, kan også forklare, hvorfor han er "træt" af longe, da longen sætter store krav til balancen.
    Det kan også skyldes smerte, kunne fx. være sadel som måske trænger til tilpasning, eller det kunne være tænder, som skal ses efter.

    Så jeg ville kigge på: tænder, sadel og så få en fysioterapeut/osteopat eller lignende ud og løsne ham op smiley

    I




  • #13   28. okt 2014 Tænder og Osteopat havde han før jeg begyndte at ride ham smiley Han Flexer som han skal og har ingen problemer med stivhed e.l. nogle steder. Han har en bomløs Sensation G4. Som Charlotte Knigge mente var udmærket at tilride ham i smiley Hun kommer snart med vores nye tilpassede sadel smiley Jeg tror personligt bare han er glad for at trave (det har han altid været, er jo traver smiley ) og har så megen energi som han behøver udløb for. De dage hvor han er rolig/træt så går det supert, tænker at hvis der var noget fysisk så ville han altid løbe... smiley

    Mvh TT


  • #14   28. okt 2014 Og tro mig..er meget hys med min hest og evt. smerter..så var jeg det mindste bekymret havde jeg haft ham undersøgt og behandlet smiley Jeg er så hys at andre synes jeg overdriver og siger at jeg skal passe på så jeg ikke ser spøgelser smiley

  • #15   28. okt 2014 Ok. jeg havde ikke lige fanget at han er traver. Det giver jo lidt forklaring- travere er jo i princippet avlet til at løbe og flere får balanceproblemer på ridebane med en rytter på.
    Så når han nu er tjekket for alt det fysiske, så ville jeg træne balance og jeg ville træne at ride virkelig langsomt i trav, så han har mulighed for at slappe af og lære at forlænge hans overlinje, i takt med det, vil balancen blive bedre og du kan sætte mere tempo på. Men det kommer formegentlig til at tage tid og tålmodighed smiley


  • #16   28. okt 2014 Jep smiley Da han gik i longe før tilridningen og før han kørte fuldstændig træt af longearbejdet så gik han rigtig godt. Hans trav var MEGET atypisk en travers. Stille og rolig med afslappet frem og ned. Dette arbejdet vi mdr. vis med så han har rigtig gode rygmuskler og alle siger hans balance er rigtig god. Dog forsvandt den afslappethed (den er der nogle gange) da jeg kom på ryggen af ham. Vi må se til undervisningen i morgen hvordan det går smiley

Kommentér på:
Megen energi, kobler fra i trav, tilridning.

Annonce