{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Fremaddrift med unghest? {{forumTopicSubject}}

Dejlige hestemennesker.

Jeg har et problem.
Jeg rider og leger lidt med min nabos unghest, og den er nok blevet gjort ryttervant osv. på en meget alternativ metode, i forhold til mange af jeres holdninger.

Den er blevet redet cirka 4 gange sidste år, og 5 gange i år. I år, er det dog kun af mig, og i løbet af Oktober og November.

Han er blevet ryttervant ved cirka 10 gange at blive lukket i en hal med både sadel og hovedtøj og derefter rytter direkte på sidste år. Og de første 3 gange jeg red ham foregik som håndhest. Dog har det helt fra starten været et problem at han ikke reagerer på mine ben, og kun indimellem går frem, hvis jeg beder ham om det. Det betyder dog at han indimellem gør det som om det var det eneste han nogensinde har gjort, hvorefter han sekunder efter stopper helt op og ikke vil gå frem eller noget. Vi rider på store marker, og oftest med en anden hest.

Nu er mit spørgsmål så hvad jeg kan gøre for at afhjælpe dette, og lære ham signalet fra mine ben, inden det bliver en rigtig dårlig vane? Der er ingen problemer fra jorden, hvor er han er mere end frisk og klar på alt!

Jeg håber på en masse gode råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremaddrift med unghest?
  • #1   1. dec 2014 Lær ham en bestemt lyd eller et ord for "Frem" fra jorden. Det skal sidde der så meget, at det virker, selvom du står bomstille og ikke med din krop viser, hvad du vil have. Det kan du evt. kombinere med at tappe med pisk (tappe, ikke slå) der, hvor din schenkel vil ligge, når du er på ryggen af ham. Brug nogle gange (mindst) på at få det signal indkodet 120% fra jorden. Når du så skal ride, så giver du først den mundtlige kommando og i splitsekundet efter bruger du schenkelsignalet (blidt! at klemme om hesten gør det sværere at gå frem). Og stopper så SNART den bevæger sig, så dens ros er, at schenklerne er stille og ikke rører.

    Hvis du er skarp i din timing er det signal installeret på ingen tid. Men du er nødt til at gøre det fra jorden først, selvom du måske ikke synes du oplever problemer. smiley


  • #2   1. dec 2014 Okay. Synes nemlig han går frem fra jorden, men det vil jeg så prøve smiley

  • #3   1. dec 2014 Jeg ville lære ham fremsignalet stille og roligt med pisken. Hesten går jo ikke frem for benene fra naturens side, det skal man huske. så indlær det stile og roligt uden stress.
    Lær ham signalet med pisken og begynd derefter at overføre det til benene. Dette gøres ved at bede ham om frem med benene, først blidt, så lidt mere insisterende. Reagerer han ikke, så brug pisken, men hold stadig benene til ham.
    Når han går frem, så slip presset med det samme så han belønnes, så skal han nok finde ud af det stille og roligt smiley


  • #4   1. dec 2014 Hmm. Ja okay smiley

  • #5   1. dec 2014 Jeg ville ganske enkel starte med at lære ham det med en stemme kommando fra jorden og derefter sætte sig op og sige kommandoen og ROS hesten lige snart den har gjort det rigtige.

    Tænk på at bare små skridt er en KÆMPE succes.
    Og så sæt jer nogen mål, så som at trave fra A til E og stop derefter og ros hele vejen igennem.
    Og så udvide jeres mål, med f.eks lidt længere, få ham til at sætte hurtigere af i afgangen.
    Men husk på at det skal kun være et mål pr ride tur, da der er ingen der kan 100 mål på en gang, så bliver man heller ikke selv tilfreds smiley

    Skriv en pb, hvis du har brug for noget mere uddybende smiley


  • #6   1. dec 2014 Hmm. Ja okay smiley

  • #7   1. dec 2014 At han går frem fra jorden kan godt hænge sammen med at du har lært ham fremsignalet som et visuelt signal (altså noget han kan se). Dette kan selvfølgelig ikke overføres til ryggen fordi han ikke kan se dig, og derfor virker fremsignalet ikke længere. et godt eksempel er at du siger din fremlyd og går fremad. Hvis hesten lærer at kombinationen af disse to betyder frem, så reagerer den ikke nødvendigvis på dem en af gangen. Prøv at lave et forsøg hvor du siger din fremlyd/giver dit signal, men uden at rykke dig ud af stedet - går han så stadig frem? Hvis ikke, kunne problemet så simpelthen ligge i at han reagerer på et andet signal end du mener at have lært ham?

  • #8   1. dec 2014 den ene unghest jeg havde lærte jeg at longere og så herved kunne hun med stemme gå i trav, hvilket hun også kunne, når jeg sad ovenpå.

  • #9   2. dec 2014 Louise H.
    Ja. Det kunne godt være derfor.

    Det må jeg prøve når jeg igen ser den lille hest smiley


Kommentér på:
Fremaddrift med unghest?

Annonce