{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
781 visninger | Oprettet:

Akademisk ridekunst {{forumTopicSubject}}

Nu når jeg er blevet for gammel til mine pony år, (har startet meget engelsk dressur til stævner) og jeg ikke vil sælge min pony vil jeg gerne prøve akademisk ridning og tænkte om der ikke var nogen herinde der hade lyst til at hjælpe smiley

Hvordan starter man bedst op?
Skal man have noget "specielt" udstyr?
Hvad for nogle øvelser bruger man mest?

Har kigget lidt rundt på nettet, men syns ikke rigtig jeg fandt noget jeg kunne bruge.

Tager imod alt det hjælp jeg kan få smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akademisk ridekunst
  • #3   20. dec 2014 Når man ikke ved særlig meget om det, vil jeg anbefale en underviser eller læse fx Bents Branderups bog; 'Akademisk Ridekunst' og se nogle youtube videoer smiley
    Jeg har selv 'bare' læst bogen og set nogle videoer, men føler stadig ikke at jeg kan gå ordenlig igang ud fra dette, selvom jeg har lært meget nyt..
    En kapsun er rigtig god, da du både kan bruge den til ridning og jordøvelser smiley Ellers bruger jeg også bare bid og en grime.

    Er ikke sikker på det med øvelserne, da akademisk jo ikke er såå udbredt at man ligefrem ser stævner overalt. Men vil sige at versade,traversade øvelserne er meget brugte og rigtig gode for hesten smiley
    Derudover går jeg meget op i at kunne styre min hest med én hånd, som man ofte også gør i akademisk og træner det ofte. Her fandt jeg denne artikel omkring det: http://www.westernidanmark.dk/tag/neck-reining/ (godt nok en western side, men i artiklen bruges samme midler om i akademisk og så går den ind for at presse og fjerne pres, hvilket jeg ofte bruger i træningen :D)


  • #4   20. dec 2014 Hvis jeg var dig, ville jeg klart få en underviser ud. Akademisk ridekunst er ikke noget man bare lige selv lærer.. Der er så mange små detaljer, som jeg selv syntes er svære at holde styr på uden en underviser.
    Får selv undervisning ude på Enggaarden skolen for akademisk ridekunst, 2 gange om ugen på hold og hvor Michelle Wolf underviser mig og min unghest engang imellem.
    Det er vigtigt at få en god start! smiley


  • #5   20. dec 2014 Jeg vil også anbefale dig at komme i gang med en underviser! smiley Der er meget jordarbejde når man starter op med klassisk/akademisk dressur og det er vigtigt at man indlærer signalerne korrekt, da man også får brug for de samme signaler når du kommer op på ryggen.

    Men første skridt når jeg starter en hest op er at jeg skal have den til at give efter og følge ens "kapsunhånd". Dvs den skal uden modstand lade dig placere hovedet hvor du ønsker det. Du skal kunne føre hovedet op, ned, fra side til side og bøje i halsen. Når hesten villigt lader dig føre dens hoved, kan du prøve at gå frem i skridt på en stor volte. Vær opmærksom på at hesten ikke overbøjer og sørg for at den bøjer i både halsen og ganashen og ikke lægger hovedet på sned.
    Derudover kan du øve i at flytte hesten og "få fat i udvendig eller indvendig bagben" ved at pege med pisken. Jeg plejer at starte med en parade hvor jeg står ved siden af den og kigger mod dens bagpart. Jeg beder hesten ved først at flytte bagparten (kun bagbenene -forbenene skal blive hvor de er) ved at pege på dens bagpart og så skulle hesten gerne flytte sig VÆK fra dig. Hvis ikke det er nok så kan du "tappe" let på baglåret indtil den flytter sig.
    Når så det er på plads, skal du så lære at få fat i det udvendige bagben -dvs det bagben der er længst væk fra dig (hvilket du får brug for i fx travers for hånd). Du står stadig ved siden af din hest og ser i retning af bagparten og så skal du føre pisken over ryggen på hesten og pege/røre på den UDVENDIGE side af bagparten og det skulle gerne resultere i at hesten flytter sin bagpart IMOD dig (i stedet for før hvor bagparten flyttes væk fra dig).
    Når så bagparten kan flyttes, kan du flytte på skuldrene -samme fremgangsmåde. Sørg for at øve disse ting til begge sider og så er der i hvert fald lagt noget forarbejde til noget undervisning.

    Der er sindssygt mange nuancer indenfor denne måde at træne på som jeg ikke lige kommer ind på, da det så ville blive en kæmpe afhandling! smiley Det kan godt virke lidt svært i starten, men når du og din mule har forstået grundprincipperne og du kan se den forandring I gennemgår, så får du i hvert fald mere blod på tanden! Det er en fed og sund måde at "styrketræne" din hest på og udfordrende for ejer/rytter. smiley



Kommentér på:
Akademisk ridekunst

Annonce