{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
715 visninger | Oprettet:

løfte ben, {{forumTopicSubject}}

Hej
Min vallak skal lærer at løfte ben og rense hove men idag prøvede jeg at se hvad han sagde til det.
Han er ikke glad for det og sparker forud, men der er dog sket fremskridt han har slet ikke kunnet lide jeg har rørt ham på benet, han er lige fyldt 3 ikke været super meget i hænder, men han er meget usikker eller sådan.

Jeg bliver bare usikker på ham hvis han sparker mig smiley

Nogle gode fif/ råd?
Negative kommentarer frabedes TAK! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  løfte ben,
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   9. apr 2015 Jeg havde taget et trækker om benet og løftet det små skidt af gangen.. så er du sikker på ikke at blive ramt.

    hvad Gør smeden?


  • #2   9. apr 2015 jeg har kun haft ham i snart 14 dage så ved ikke hvad smeden har gjort, men havde en smed ude for nogle dage siden dog var jeg der ikke men har skrevet til ham for at høre hvad han gjorde. Han kiggede nemlig på dem smiley
    Er ikke rigtigt fan af at bruge træktov, fordi så tror han bare det er det jeg gør hver gang smiley


  • #4   9. apr 2015 Ville tage et trækketov og lægge om benet, bare start lidt oppe, og så lad det glide ned, så det er om benet under koden..

    Sno den en omgang,.

    Med forbenene stiller du dig med siden til og skubber let til hans skulder, som du ville gøre normalt og så løfte benet ved hjælp af snoren.. Så står du sikrer selv, samtidig med det er lettere at holde benet hvis den begynde rat slå frem.. Og han lærer kommandoen med tryk på skulderen..

    Med bagbenene stiller du dig igen med siden til og ryggen mod hovedet.. og stå på siden af maven.. igen langsomt tovet ned om benet og så løfter du benet fremad, samtidig med du lægger vægten ind mod ham..
    Det er ikke lige så svært at løfte benet frem, samtidig med kan han ikke komme til at slå dig.. OG du står så du kan bruge en hånd til at klø et godt sted på kroppen smiley
    Når han slapper af prøver du langsomt at få benet på ham bagud.. Og så er det vigtigt med alle benene, at det er DIG der sætter benet igen, og ikke ham smiley



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   9. apr 2015 islænderen: så må du jo bare løfte dens ben..

    tænk på at det er ikke smedens job at træne din hest til at løfte ben, så det skal den altså kunne når den skal have smed smiley

    desuden er træk tovet et godt redskab hvis du er bange for at den sparker dig, den vender sig jo bare til at få løftet benene


  • #6   9. apr 2015 Træktovet skal jo ikke bindes om benet, så der er jo ikke noget der kan sidde fast..


  • #7   9. apr 2015 Tag et trækketov og hold hoven med den smiley

  • #8   9. apr 2015 Okay vil prøve engang i morgen smiley

  • #9   9. apr 2015 https://youtu.be/J2CRO1EhboM

    Se lige denne film:)


  • #10   10. apr 2015 Den lille film nickie j viser er super god - og det virker
    Så den for nogle år siden


  • #11   10. apr 2015 Ville os bruge træktorv, sikre dig for ikke at blive sparket, og nej den tror ikke det er det den skal hver gang, for de lære det lyn hurtigt og så kan man fjerne torvet igen..

    alle jeg har brugt det på har efter et par dage med træktorv lært at det ikke nyttede noget at sparke, og så kunne jeg ellers begynde at holde selv og til sidst løfte selv os..

    Så i starten startede jeg med både at løfte og holde med torvet, og stille og roligt gik jeg ned og løftede med torv og når den stod stille holdte jeg selv, og til sidst gjorde jeg det hele selv.. og så trænede jeg bar hver dag mindst 1 gang om dagen nogen gange to, og så kun lige kort..

    Har virket ved alle jeg har brugt det på.. og har ikke gjort ondt eller givet dårlige vaner men har til gengæld gjort at jeg ikke blev ramt


  • #12   10. apr 2015 Jeg ville ikke bruge tov. Ville derimod bruge belønning i form af fx godbidder. Røre ben = belønning, så flytte vægt til modsat ben - belønning. Så løfte ben uden at du holder det -belønning. Når du så skal til at holde det længere tid så tag fat om spidsen af hoven så snart hesten har løftet. Så føler hesten sig ikke fanget og du kan lettere holde hesten hvis den slår med benet, selvom du selvfølgelig helst skal undgå at den slår, du skal helst nå at rose den inden, så det er en balance gang med gradvist at øge tiden. Men hvis hesten slår, så kan du forsøge at holde den i tåen af hoven og i det split sekund hesten står stille sættes benet og der roses. Når hesten er god til det, arbejdes med at holde "normalt" på benet, så med at den renses og til sidst med at tage benet mellem benene som smeden gør smiley

Kommentér på:
løfte ben,

Annonce