{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

HJÆLP til træning {{forumTopicSubject}}

hej alle
Jeg købte for et år siden en dv vallak på 6 år. han havde været meget rundt til mange forskellige ejere, da ingen har kunnet styre ham. Jeg faldt pladask for ham, og tog ham derfor til mig. jeg sendte ham i prof ridning og det gik rigtig godt (dressur - LA).
I januar fik jeg rigtig travlt med min skole og jeg red ham derfor ikke hver dag. Han fik flere og flere fri dage og det er nu 2 måneder siden jeg sidst har redet ham (dressur) (han blev halt på venstre forben, grundet et spark på folden, dyrlægen gav ham medicin og bad mig longere ham, når behandlingen var slut.) Jeg har longeret ham i nogle uger, men har så igen måtte holde en pause grundet eksamen. Det er nu en måned siden han har været i brug.
Jeg skriver dette fordi han nu er begyndt at tage bagbene til sig når jeg renser hove på ham, han sparker også lidt ud efter mig, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få ham til at lade være?
Når jeg nusser ham, tager han stille hovedet ned til min fod og vil bide, hvad skal jeg gøre? Når han får aftensmad eller morgenmad tager han hovedet hurtigt ned i maden og tykker så meget at maden ryger ud igen. Om morgen vågner han kl 07 og begynder at trampe i jorden så der nu er kommet et hul i boksen, ved bokslågen. Jeg tror han mangler respekt og tillid til mig og vil derfor gerne vide hvordan jeg får det bygget op igen? Han er fuld af energi og jeg vil derfor også gerne have et træningsporgram jeg kan følge til ham.
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, med gode råd og vejledning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til træning
  • #1   1. jun 2015 Det skal nok også lige nævnes, at jeg havde en halvpart i januar og feburar der gik ture med ham og nussede, da jeg tog på venterferie i uge 7 havde min part ham hele ugen. Da jeg kom hjem igen og ville ride en tur i skoven kunne jeg ikke få trænse på ham. Han er en stor hest på 176cm (jeg er selv 167, mærkes ikke når jeg rider ham) og han tog hovedet op og blev ved med at dreje hovedet eller løfte hovedet højt op i vejret. Det var lige meget om der var honning på bidet, lakrids, gullerod osv. han ville IKKE have bidet i munden. Jeg holdte derfor igen en pause og da jeg forsøgte for 3 uger siden kunne jeg godt på bidet i ham ved hjælp af en godbid. jeg har dog haft travlt og har derfor ikke fosøgt at ligge trænse på igen.

  • #2   1. jun 2015 Du virker som en der har det meget travlt... Får du så tid til at blive ved med træningen af ham?

    Mvh TT smiley


  • #3   1. jun 2015 Jeg er færdig med skolen nu og skal bruge det næste år på min hest smiley jeg vil derfor gerne vide hvordan jeg skal starte og hvilke øvelser der er bedst.

  • #4   1. jun 2015 Hvad med at starte med det program dyrlægen gav dig og så bare fortsætte der fra?

  • #5   1. jun 2015 Din hest skal have respekt og tillid. Den skal respektere dit private rum og ikke få lov at komme ind i det medmindre han er inviteret. En god øvelse er at du går med ham i et langt træktov. Du går foran ham. Hvis han kommer for tæt på så tager du enden af træktovet og slænger over skulderen, rammer du ham så var han selv ude om det da han var for tæt på. Forsøger han at gå forbi slænger du træktovet ud på siden og hvis han bare går så stop ham og bak ham.
    Hvis han går ind i dig når du strigler Osv så begynd at hoppe og vifte med ærmerne og kom med underlige lyde. Når han går væk fra dig så stop og fortsætt hvor du slap. Gentag ved behov. Hvis han overtræder dine grænser så bak ham. Han skal kun komme med sit hovede og krop når han er inviteret. Hvis ikke skub hovedet væk.
    Ift tillid så handler det om at du for det første er konsekvent. Så ved han hvor han har dig og det er trygt. Det er også vigtigt at I øver en masse "farlige" ting. Såsom presseninger (gå over, under, pakkes ind og være gemt sammen i den) en pisk med blafrende pose e.l. på som du kan svinge omkring ham i mens han står i ro. Blafrende plastik, bolde der hopper omkring ham, gå på mærkeligt underlag, vand, paraplyer Osv. Kun fantasien sætter grænser. Når han er tryg ved dette fra jorden så gør det i sadlen. smiley

    Mvh TT


  • #6   1. jun 2015 dyrlægen bad mig kun longere i en uge, i grime.
    skal jeg tage det mere som det kommer, altså starte med at gå med ham i en uge og så begynde at træne tillid ved hjælp af farlige ting. eller hvordan skal jeg planlægge træningen?
    (tak for de gode råd!)


  • #7   1. jun 2015 Respekt træningen skal foregå hele tiden. Det er som sådan ikke træning men almindelig håndtering. Du behøver efterhånden selvfølgelig ikke at gå foran ham hele tiden da han hurtigt finder ud af hvor langt frem han må gå Osv men der vil være behov for repetition hen ad vejen.. smiley jeg tænker at tillidsøvelserne bør øves mindst en gang om ugen. Du laver bare en forhindringsbane som du repeterer nogle gange til hver træning, så øver du selvfølgelig lidt ekstra på de der er svære. Husk at afslutte med noget nemt der giver succes smiley

    Mvh TT


  • #8   1. jun 2015 Okay mange tak!
    hvordan gør jeg i al almindelighed., når jeg trækker ham ind fra fold og vil strigle har jeg et problem med hans baghove der er lidt læse, hvordan takler jeg det rigtigt ?


  • #9   1. jun 2015 Det kommer an på hvordan din hest er psykisk vil jeg sige..
    Jeg ville personligt losse til hesten hvis den sparkede ud efter mig, og rose når hove er i jorden selv om han er sur. Men det kommer helt an på hele situationen, hvorfor den sparker, dens fortid Osv. Jeg kan ikke give dig et helt korrekt svar uden at have set hest og situation.

    Mvh TT smiley


  • #10   1. jun 2015 Jeg ville først få undersøgt om han har ondt, siden han sparker. Min havde et halvt år hvor hun trak bagbenene til sig og lagde an til at sparke, når jeg ville rense baghove. Jeg prøvede at være tolmodig, jeg prøvede at skælde ud, osv.
    Jeg fik kiropraktor til hende og siden da har hun løftet sine hove rigtig fint, uden at gøre modstand smiley
    Som Team Tindur skriver, så skal du skabe mere respekt om dit private rum, jeg vil gøre som hun skriver, og blive ved med det, indtil at der er lidt mere respekt.
    Derefter vil jeg longere og skridte ture, for at få hesten i gang, og så stille og roligt ligge trav ind osv smiley


  • #11   1. jun 2015 Okay, jeg får kiruprakter på ham så.
    Når jeg tager hånden ned og han løfter sit ben så stiller jeg mig tæt og støtter ham, her er det han tager benet til sig og begynder små ryk (3 ryg) frem og tilbage, så trækker han benet op og når jeg rør hans ben begynder han at svinge det ud efter mig, og holder det oppe hvorefter han så kan finde på at svinge det igen. med smeden gør han ikke noget, der trækker han det til sig men det har han altid gjort. Det er bare nyt at han svinger benet ud, det er ikke en hurtig bevægelse men den er der og han har givet mig et blåt mærke på knæet.


  • #12   1. jun 2015 Tindur løfter også benet op for at strække på det.. Intet forsøg på at sparke.. Han har dog ikke rykket sådan på det som du forklarer.. Men for ikke heste mennesker/uerfarene ser det ud som om han lægger op til at sparke.. Dette gør ofte heste der vokser.. smiley

    Mvh TT


  • #13   1. jun 2015 Okay. Jeg ved ikke om han vokser mere, det tror jeg ikke. men jeg vil bestille kiruprakter til ham (det kan jo være der er noget)
    - hvad gør jeg med hans opførelse i boksen ?


  • #14   1. jun 2015 Hæng et småmasket hønet op fyldt med hø sådan at han altid har noget at beskæftige sig med. Hvis det ikke er nok findes der sådanne bolde til at hænge i loftet med sliksten på.
    Tænker han keder sig smiley

    Mvh TT


  • #15   1. jun 2015 Han har hø net og der er altid noget tilbage om morgen. han har også vitamin sten i boksen og boksen er åben hele vejen rundt og måler 4, 5 *4

  • #16   1. jun 2015 For mig lyder det til en super understimuleret hest, som ikke rigtigt er blevet opdraget på, på det sidste.

    Det med bagbenene, kan sagtens bare være en måde at teste dig på, hvorvidt du stadig er den leder, som du var inden den ikke lavede noget. Du har ikke været omkring den kontinuerligt længe, og den har derfor ikke haft en leder, så den har ligesom selv måtte tage over.

    Jeg ville ikke gøre det helt store, bare ganske, almindelig god opdragelse og så ud og få den til at lave noget. Både i kroppen og i hovedet. smiley


  • #17   1. jun 2015 Så er det nok som Just a Dreamer også at han er understimuleret smiley

  • #18   1. jun 2015 Okay tak for råd. jeg vil tage ud til ham nu og begynde. jeg tænker at jeg tager ham i træktov og går med ham. får ham til at respektere mig. Har i nogle gode øvelser jeg evt. kan bruge. Jeg tænker at han skal bakke og holde sig bag mig. Men hvordan håndtere jeg det med bagbenene? skal give ham et klask og så tage benet igen eller hvordan er den bedste måde ?

  • #19   1. jun 2015 Som sagt kan jeg ikke sige noget når jeg ikke kan se hesten og det der sker i situationen..

    Mvh TT smiley


  • #20   8. jun 2015 Vil lige give jer en opsamling på Milano og jeg arbejde. Vi har trænet en masse HM og han er blevet den bedste hest i hele verden! han kommer til mig når jeg kalder, han lytter til Alt jeg siger og gør alt jeg bede ham om. Han er fantastisk. mange tak for alle jeres råd og vejledning. det har hjulpet mig smiley

  • #21   9. jun 2015 Så dejligt at høre smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
HJÆLP til træning

Annonce