{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Cordeo for dummies {{forumTopicSubject}}

Hej hej. Jeg har en ældre ponydame jeg er begyndt at ride til. Da hun har lidt med tænderne og jeg lige skal spare op til en gang tandpleje, vil jeg gerne eksperimentere lidt med Cordeo. For sjov lagde jeg så en snor om halsen og kunne, med lidt diskussion om at hun ikke skulle æde græs, lokke hende til at dreje til højre, og trave lidt i et rolig tempo på en enkelt side.

Men hvad skal man undgå når man begynder med det? Hvor ligger det rigtige "punkt" presset skal ligge på når man drejer med den? Ved godt det mest skal komme fra sædet, men ja alle de basic ting er jeg lidt i tvivl om. Tænker også det ikke er smart at have pres på den når hun gør som hun skal, er bare så behageligt i trav. smiley

Håber at få lidt fif.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cordeo for dummies
  • #2   5. jul 2015 Det kan også være smart at have et hovedtøj så du kan ligge presset på halsen og derefter tage i tøjlen hvis ikke hesten reagerer smiley

  • #3   5. jul 2015 Jeg prøvede den med at have trense på samtidig og det blev hun kun mere forvirret af smiley så tog det bare råt direkte. Hæh.

  • #4   5. jul 2015 Jeg vil ikke anbefale at tage den op ved hovedet, da der ikke er noget til at beskytte luftrøret smiley Så vidt jeg har hørt (correct me if I'm wrong) har de muskler helt nede på den nederste del af halsen (hvor din også er) så der kan man godt bruge den.
    Hvis hun bliver forvirret af hovedtøjet, ville jeg da bare kaste mig ud i det smiley Tage (og presse med schenklen) indtil hun drejer, slippe med det mindste retningsskift og rose. Så skal det nok komme stille og roligt smiley
    Uanset hvad du finder på, så held og lykke!


  • #5   5. jul 2015 Aldrig hav den helt op til hovet, så blokerer du hestens luftrør. Hav den nede på de nederste 10 cm af halsen smiley

  • #6   5. jul 2015 Awesome k: det er HELT FORKERT. Det er decideret skadeligt. Som den ligger på billedet er helt perfekt.

  • #7   6. jul 2015 Tak fordi i skriver smiley lyder som om mine første 10 minutter med Cordeo var nogenlunde rigtigt fortolket. Håber vi kan ride udelukkende i den på bane. Det er så befriende sammen med bareback pad'en .

  • #8   6. jul 2015 Jeg smed den egentligt bare på min tidligere hest, efter lidt tid begyndte han så småt at forstå hvad jeg mente.
    Med ham jeg har nu har jeg en kapsun på også, da det er nemmere for ham at lære det på den måde (han kan ikke rides med bid pga tand problemer, derfor har jeg brugt en kapsun)


  • #9   6. jul 2015 Det kommer helt an på hvilken ridestil du rider.
    Jeg bruger f.eks. ikke sædet, det er i hvertfald minimalt. Det eneste jeg gør er at synke blidt ned til den side, som han skal dreje til. Udover det ligger jeg "trykket" med cordeoen på den modsatte side af halsen, af hvor jeg vil dreje ham hen.
    Det er ikke noget hårdt træk!
    Ligger blot snoren på halsen..

    Husk hesten kan mærke en flue, så selv den mindste berøring kan være nok.

    Hvis det er første gang. Så er det ikke sikkert at den reagere på de 2 signaler.
    Så der skal måske understøttes med en meget blid schenkel.
    Virker det heller ikke, så vil jeg forslå du starter med en at have en eller anden form for trense på. Så du blidt kan dreje hovedet i den retning den skal gå.

    Bemærk at trensen er det aller sidste signal man bruger, hvis de andre signaler ikke har virket.


    Og jeg gør lige opmærksom på at det er meget forskelligt hvordan folk anvender en cordeo. Men dette er min måde smiley


  • #10   6. jul 2015 Evt tag en eller to piske med og "åbne" døren til den side du gerne vil til, hvis hesten spiser græs, så lige dutte med pisken på kæben eller stoppe op og bakke, da at bakke en hest er utrolig dominerende smiley

    Du vil jo helt sikkert gerne have en hest med fine signaler.

    Så øv det med pisk, sæde, ben, vejrtrækning og signalerne smiley


Kommentér på:
Cordeo for dummies

Annonce