{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Hvorfor kan jeg ikke? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor kan jeg ikke slappe af, når jeg sidder på min hest? Jeg synes altid hun tonser af sted, også selvom hun går stille og roligt og er altid bange for, at hun pludselig stikker af. Det er som om det er fysisk umuligt at trække vejret og slappe af, når jeg sidder deroppe. Jeg tør efterhånden hverken at trave eller galopere.

Det er ikke fordi hun som sådan gør noget. Andet end at hun løber stærkt i traven efter vi har galoperet, men ellers er hun jo sød nok. Kan bare ikke stoppe mig selv fra at gå i panik, når jeg sidder på ryggen af hende. Hvad fanden gør jeg?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor kan jeg ikke?
  • #1   12. jul 2015 Tager det stille og roligt.. I DIT tempo! Hvis du kun har lyst til at skridte en dag jamen så er det bare det du gør. Har du mod på at trave lidt så gør det i det omfang du syntes det er sjovt.
    Lige pludselig så kommer det.. Og så kan du det hele.


  • #2   12. jul 2015 Giv dig selv tiden til at være bange, det er helt okay! Mærk efter hvad det egentlig er, du er bange for? Har du haft en dårlig oplevelse?
    Det eneste, du egentlig kan gøre, er at tage det hele i dit eget tempo. Du få ikke noget ud af at presse dig selv ud i noget, du slet ikke er tryg ved. Når du mærker, at du bliver bange, så tage en dyb indånding og mærk efter; hvad er det, du frygter i det sekund, du mærker, at du er bange? Har du brug for at tage ned og skridte i 10 minutter, så er det det, du gør! Men forsøg med dig selv at bearbejde frygten, ved hele tiden at stille dig selv nogle spørgsmål. Det er muligt, at din fornuft siger dig, at hesten ikke gør noget, men du har jo din frygt et eller andet sted fra. Og når du ved, hvor den kommer fra, kan du arbejde på at bekræfte dig selv i, at du ikke har nogen grund til at være bange smiley


  • #3   12. jul 2015 Find balancen i jeres tillidsbånd smiley
    Desuden så husk altid på et lille citat, som nok alle ryttere hører i deres første undervisningstime: Hesten med en anspændt rytter, vil ALTID selv være anspændt!


  • #4   12. jul 2015 Jeg tror noget du kunne få stor gavn af, er noget som en coach - fx Rasmus Bagger, har jeg hørt meget godt om. Eller en underviser, mener det er omkring noget centreret ridning, der har meget fokus på vejrtrækning, holdning mm. smiley

  • #5   12. jul 2015 For mig hjalp det meget, at jeg havde en part, som turde de ting jeg selv var nervøs for. Ved at jeg så eller hørte fra parten at hun kunne, fik jeg modet til også at prøve, netop fordi at jeg viste hun kunne.
    For mig kom det efter at min hest havde smidt mig af, jeg var sikker på det ikke var det hun ville, men efter 6 mrd. boksro (grundet halthed) og i øvrigt fortsat boksro, hvor hun skulle skridtes efter dyrlægens anvisninger, så blive hun selvfølgelig lidt frisk. og en dag vrinskede hun eller en anden, og der blev så vrinsket tilbage, hun blev glad og fik smidt mig af. Jeg kunne nemt sige til mig selv at det ikke var det hun ville, for hun tog halvdelen af en 20 m. volte og stod så og kigge på mig, ala "hvad laver du dernede". Jeg kunne efterfølgende sagtens sige til mig selv, og reelt også være overbevist om hvor flink hun var, men for mig tog det længe før jeg havde mod på at ride alene, og der efter ude. og havde flere småting hvor mit mod bare ikke var til det. Men som sagt, for mig hjalp det at jeg reelt vidste en anden kunne, fordi jeg så nemmere kunne overbevise mig selv om at det jo netop var mig, og ikke hesten der var problemet. smiley


  • #6   12. jul 2015 Et godt råd, når man spænder op er at synge en sang. Bare for sig selv og hesten så begynder i begge og slappe lidt mere af smiley

    Og kan anbefale Rasmus Bagger har selv været til foredrag med ham. Du kan prøve at se hans videoer på youtube og Facebook for gode råd smiley


  • #8   12. jul 2015 Ja, som Lea siger, så er det at synge eller nynne en god måde at flytte fokus på.

    Og ellers har jeg fundet det hjælpsomt, at få en anden til at longere mig. På den måde kan jeg nøjes med at skulle fokusere på mig selv, mit åndedræt, min frygt og mit sæde. Først bare i skridt, og når modet og lysten så er der, i trav og senere galop.

    Jeg havde et uheldigt fald, der gjorde mig angst for at trave og galopere. Og jo mere jeg spændte op, jo mere eksplosiv og forvirret blev hesten. Den her fremgangsmåde lærte mig meget om mit sæde, og hvor jeg spænder op først. Og ved at være opmærksom på det og lære at slappe af igen, fik jeg modet tilbage og en helt ny og afslappet hest ud af det.

    Det virker nok ikke på alle, men for mig var det en succes. Husk bare at det er dig der sætter tempoet.


  • #9   13. jul 2015 Jeg havde lidt det samme efter et styrt hvor hesten desværre fortsatte hen over mig. Jeg blev virkelig utryg af de mest irriterende grunde, men jeg kunne ikke rigtig gøre så meget ved det.
    Det hjalp mig lidt at ride med en hånd, at snakke med hesten hele tiden og at side og nynne for mig selv. Sidst men aller vigtigst, sp giv det tid.
    Det hele var primært noget jeg plejer at gære i en situation hvor jeg slapper helt af, så måske det er lidt ligesom at hesten ikke kan spise og gå i panik samtidig, så slappede jeg mere af når jeg gjorde det smiley


  • Laura C
    Laura C Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #10   19. jul 2015 du skriver at hun løber stærkt i traven. Du kunne evt. prøve at longere hende ldit inden du rider hvis hun bare har en masse energi eller lukke hende løs i ridehal eller på jordfold.

    du kunne også prøve at lave nogle tricks med hende, ikke det store. Jeg lærte min pony at 'kysse' startede bare med at tage en lille gulerod mellem tænderne og så tager hesten den bare så til sidst kan man bare pege på munden og så gør den det. Synes det skabte et rigtig godt tillidsbånd mellem mig og min pony.



  • #11   20. jul 2015 For det første!
    Nøj hvor er det flot at du erkender at du har en udfordring og beder om hjælp! smiley

    Som de andre siger så hvis du spænder op så gør hesten også! Der er nogle steder på vores træningstur hvor Tindur har blevet bange og løbet med mig pga rådyr Osv..Når vi nærmer os disse steder så har jeg begyndt at synge for at jage evt dyr på flugt før vi kommer. Tindur går også ofte og spænder op på disse steder så når jeg synger (og tror jeg jager de væk) så spænder jeg ikke op og så klarer han det også smiley
    Jeg ville få nogle til at trække dig hvor du gradvist skal slippe tøjlen, så bøjler, så lukke øjnene Osv. Når du har lært at slappe af med disse ting og igen stole på din hest der også er afslappet. Så begynd at trave i korte momenter med fokus på at du slapper af (med trækker) når du føler at du kan slappe af i trav over længere strækninger så få personen til at longere dig i skridt og øv igen på at slippe tøjler, bøjler, lukke øjnene Osv. Når du er afslappet i skridt i longen så begynd med trav.. Igen korte vellykkede momenter hvor du slapper af smiley
    Hvis din hest er meget frisk så longer den træt før du rider således at den ikke ønsker at tonse afgårde smiley
    Små skridt af gangen skaber succes smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Hvorfor kan jeg ikke?

Annonce