{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Går hun frem og ned?
  • #1   22. aug 2015 Det er svært at se på et billede. Men for mig ser det mere ud som om hun slapper af. Det er jo en god start smiley

  • #2   22. aug 2015
    Hvor meget frem og ned hesten bør/skal være afhænger af hesten.

    Nogle heste går helt afslappet og har sluppet underhalsen når de går ud for bringen, hvor andre skal ned mod knæ højde. Det er også forskelligt hvad hesten har behov for og fysisk kan kapere.

    Så det er ikke rigtigt til at bedømme eller sige ud fra et enkelt billed :o)


  • #3   22. aug 2015 Har desværre kun billeder lige nu og de minder alle meget om det her, men kan tage en video næste gang jeg skal longere hende smiley

  • #4   22. aug 2015 Umiddelbart, pga. Hendes svej og bygning, vil jeg tro at hun har godt af at komme lidt mere ned og så op i tempo og trave lidt. smiley

  • #5   22. aug 2015 Karoline:
    Du har vel ikke nogle tips om hvordan jeg kan få hende mere ned? smiley Jeg har ikke nogle hjælpemidler lige nu da alt mig longeringsudstyr er for stort til hende


  • #7   22. aug 2015 Er bare ikke så vild med at sidde mig op på hende lige nu da jeg gerne lige vil have nogle muskler på hende og jeg selv ikke har fået undervisning i lidt over et år og er lidt i tvivl om jeg så er god nok til at få hende til at løfte sin ryg smiley jeg havde tænkt mig at så snart jeg følte at hun var ride klar at få noget undervisning igen smiley

  • #8   22. aug 2015 Umiddelbart bruger hun sig fint her og hvor hun har placeret hals og hovede, er for hende, komfortzonen... Du skal endelig ikke begynde at putte alt muligt hjælpegrej/longeringsudstyr på hende, det hjælper hende ikke....
    Rygmusklerne kommer med en masse overgange, temposkift i alle 3 gangarter, bom træning er også rigtig godt... Men alfa omega er at hun slapper af i alle 3 gangarter og får rumpen med... Det tager tid at bodybuilde dem.... Og løses ikke med "udstyr" smiley

    Jeg longerer min egen 5 års i grime, på billedet er han endt i et tempo han ikke helt kan honorere endnu, så han er ikke helt taktfast og blev efter billedet taget ned i tempo, men du kan se brug af kroppen er iorden...


    profilbillede
  • #9   22. aug 2015 I andet tempo der passer ham bedre hvor han styrkemæssigt er nu... Han kipper i bækkenet, falder ikke ind i volten, er taktfast og igennem sin krop bagfra.... Du kan se underhalsen er slap, brystbenet suget op... Så selvom han bruger sig, er han afslappet...

    profilbillede
  • #10   22. aug 2015 For at hesten skal opbygge sig korrekt så skal der mere til en at gå frem og ned med halsen. Der skal også være den korrekte bøjning og trædning. Det ser det ikke ud som om din hest har. Kig på denne video og træn på denne måde så får du en hest der bruger sig korrekt og opbygger gode rygmuskler smiley

    https://youtu.be/JIxfmxMrNqA

    Mvh TT


  • #11   22. aug 2015 Når han skridter, ser det sådan her ud... Det er hans komfort zone, hvor han skridter afslappet... I skridt har man god tid til at studere hvordan de bruger kroppen , jeg holder øje med han kommer over eget spor, igennem skuldrene, sporer lige og har sluppet underhalsen, så den kan "dingle frit"... Det er en ren videnskab at longere, hvor hesten får noget ud af det, og er ikke bare at løbe rundt på en cirkel... smiley

    profilbillede
  • #12   22. aug 2015 TT: Hvor ser du på hendes billede at hesten ikke bruger sig godt/korrekt? Vil lige se om jeg har overset noget smiley

  • #13   22. aug 2015 Det ser ikke ud som der er noget som helst bøjning og den træder ej heller langt nok ind under sig.. Ser ud som om den går næsten lige frem med korte skridt og hovedet nede.. Måske bare billedet men sådan ser det ud smiley

    Mvh TT


  • #14   22. aug 2015 Bøjning skal man ikke tænke på som det første, bare at den sporer lige og er afslappet i brug af sin krop smiley
    Den træder fint ind under sig, den er forbi det ribben den skal (kan aldrig huske hvilket nummer ribben det er) smiley


  • #15   22. aug 2015 Ja der er vi forskellige smiley jeg har brugt den måde Henrik viser i videoen ved flere heste med succes smiley da Osteopaten var hos os før tilridningen af Tindur så roste hun hans ryg og muskler med de gode resultater jeg har fået på ham smiley da havde vi trænet dette i et år hvor de første måneder var fokus på at bruge sig korrekt i skridt smiley

    Mvh TT


  • #16   22. aug 2015 Jamen, der er flere veje til Rom heldigvis smiley
    Jeg pointerer bare at bøjning ikke er et absolut must i starten, og slet ikke når man ikke helt ved hvad man laver... Jeg har også kun fået ros af div fagfolk for muskelsætningen på mine heste, og jeg starter aldrig med bøjning, generelt longerer jeg ikke ret meget når det kommer til stykket smiley


  • #17   22. aug 2015 Al begyndelse er svær og jeg kræver derfor ikke flere ting på en gang i starten.
    Så starter man fx med en afslappet hest - men måske den er i undertempo og tøffer, men det er der hesten finder balance på det tidspunkt og muligt den så ikke træder over, det kommer senere.

    Hvis man har en hest der ikke aner hvad frem og ned er, skal til at lære det er ok at strække sig, slappe af - så en ting ad gangen, små skridt - rom blev ikke bygget på en dag :o)


  • #18   22. aug 2015
    Og når ja, jeg longere sådan set noget alla 1 gang om måneden max ved Fleur, ofte nok mindre egentligt.

    Fønix er måske 1 gang om ugen til en gang hver anden uge.

    Longering er for mig egentligt ikke et must som sådan - det kræver en del og få det til at fungere og kan man ikke det, så skal man lade være.
    Muskler kan fint bygges på uden - også uden at dyret lider overlast.


  • #19   22. aug 2015 Ja jeg gik ved siden af ham de første måneder på en stor volte (rundt om en lille lade) først efter nogle måneder gik vi i trav og han blev longeret to gange ugentligt. Den tredje gang gik vi ture smiley Jeg er altid længe om tingene da jeg har troen på dette norske ordsprog "hastværk er lastværk " som betyder at den der skynder sig gør et dårligt arbejde smiley

    Mvh TT


  • #20   22. aug 2015
    Jeg ved det godt Tindur, jeg gør et virkelig dårligt arbejde smiley smiley smiley
    ( LÆÆÆÆÆÆS mit søde glimt )

    Nogle gange, så synes jeg godt tingene kan gå for langsomt egentligt. Tage for meget hensyn, være for venlig, for pædagogisk og give tid og tålmodighed.
    Men man ændre jo syn på tingene hele tiden, finder ud af nyt og oplever nyt - eller det gør jeg i hvert fald :o).


  • #21   22. aug 2015 TT: Og al respekt for den måde at gøre det på, men så er vi mere ovre i jordarbejde/akademisk etc fremfor longearbejde... smiley
    Jeg er helt med på bølgen med hastværk er lastværk, ingen af mine bliver presset over evne eller hvad der er fysisk sundt for dem smiley


  • #22   22. aug 2015 Er faktisk nu blevet helt i tvivl om det jeg gør er rigtig eller om jeg bare skal lade helt være med longere hende da jeg ikke har den helt store erfaring med det. .. men man skal jo vel starte et sted smiley

  • #23   22. aug 2015
    Kig på hesten, føl dig frem - andet kan jeg egentligt ikke sige :o) Hvis du altså gerne vil longere. Man skal starte et sted - om end det selvfølgelig hjælper og have nogle "grundsten" i bagagen. Det longering jeg startede med da jeg havde min første part var ikke videre kønt, det er da blevet bedre og bedre men det er stadig ikke et sted min spidskompetence ligger.

    Og når jeg synes mine kompetencer ligger andet steds samt at jeg kan opnå det samme uden longering, så sniger jeg mig pænt uden om ;o).


  • #24   22. aug 2015 Læs en masse, se en masse videoer, spørg dig for i de store grupper på FB, sug til dig og prøv af... Vi kan jo ikke lære det uden at starte op med det smiley

  • #25   22. aug 2015 Bare for at vi har det på det rene så har jeg aldrig påpegede at nogle af jer har hastværk smiley
    Ts - som Jeanette siger så skal man starte et sted, sug til dig den viden du kan.. Bare husk at være kildekritisk, kig på din hest og følg mavefornemmelsen. Vi har alle været der hvor Krikken siger at det ikke så videre kønt ud smiley jeg kan faktisk stadigvæk være der hvis min hest ikke er så samarbejdsvillig og kan finde ud af at slappe af.. Så er det ikke kønt smiley

    Mvh TT


  • #26   22. aug 2015 Psst Krikken - jeg har nu en underviser der går hurtigere frem end hvad jeg ville have gjort alene smiley så nu er det spændende om Tindur kan følge med... Eller om hun skyder ved siden af smiley Jeg synes virkelig dette er spændende smiley

    Mvh TT


  • #27   23. aug 2015 Mht om du bør longere, så synes jeg bare du skal kaste dig ud i det. Så længe hesten kun har en grime på kan du altså ikke gøre nogen skade selvom du skulle gøre det "forkert". Du kan højest ende med ikke at få noget ud af det smiley

  • #28   23. aug 2015 Ballonfisken - der er jeg så ikke enig.. Man kan få opbygget de forkerte muskler på hesten der gør ridningen problematisk, disse muskler kan tage år at få fjernet. Samt at man kan få en hest der forbinder longeringen med stress så arbejdet i longen bliver noget værre noget..

    Mvh TT smiley


  • #29   23. aug 2015 Det er ikke en diskussion jeg gider tage, for jeg er heller ikke enig i Jeres måde at longere på.

  • #30   23. aug 2015 Jeg synes, du skal kaste dig ud i det. Som hesten går på billedet, lider den ingen overlast og den går fint og afslappet. Der er nogle steder, den godt kunne forbedre eller optimere sin træning, men vi skal alle starte et sted - og er du ikke vant til at longere, synes jeg, det er et rigtig flot arbejde! Fortsæt du endelig med det, og vent med at lytte til alle de kloge hoveder, der ved en masse om biomekanik osv. smiley
    Det vigtigste er, at hesten slapper af og går i en kontrolleret tempo!


  • #31   23. aug 2015 Ballonfisken: Det er altså lidt en dum holdning at have, al træning kan ødelægge noget og skabe problemer... Hvordan longerer du selv, nu bliver jeg jo nysgerrig for at se hvordan du gør, siden du ikke er "enig i vores måde at longere på" smiley

  • #33   23. aug 2015 Interessant.. smiley jeg sender den videre smiley

    Mvh TT


  • #34   23. aug 2015 Loch: Det er da ikke noget nyt at det er usundt at de arbejder på forparten? Og jeg er helt enig i at de ikke skal gå lavt i længere tid, vægten skal op/bagud i hestens naturlige komfortzone... Og hvem dælen siger at hesten kan suge brystbenet op med al vægt på forparten?
    Det er heller ikke nyt at det er sundt at få strukket muskler, led og ligamenter, ligesom hos mennesker, skal det gøres på en sund og korrekt måde.. Men det er ikke noget de skal arbejde i, i 60 min ad gangen.. Som en elastik, skal de kunne strækkes ud og tilbage på plads... Det er da logik? smiley
    Jeg har endnu til dato ikke haft en hest der har arbejdet godt i longen, også under løslongering, og har da aldrig haft alle de problemer du har haft, det lyder mere på mig som at du ikke har vidst hvad du har lavet, sorry, men nu har jeg arbejdet med og longeret mange heste igennem mange år, aldrig haft de problemer du beskriver.... smiley


  • #35   23. aug 2015 Det lyder som teorier fra Science of Motion du deltager i, og hvis det er det, kan jeg kun sige... Der er lang vej hjem smiley

  • #36   23. aug 2015 Som sagt, jeg ønsker ikke at diskutere da jeg ved vi ikke er enige.
    Jeg synes ikke man får noget ud af at lade sin hest gå på forparten.
    Jeg longerer ikke selv, da det ikke interesserer mig, og jeg derfor ikke gør det korrekt.


  • #37   23. aug 2015 Jeanette - hvad mener du med at det er lang vej hjem? smiley I hvilken forstand? smiley

    Mvh TT


  • #39   23. aug 2015
    " Problemet er at disse teorier er som en religion, og gud nåde og trøste den der går imod dem... "

    Synes det er en lidt sjov kommentar når du længere nede skriver dette om den teori du selv tror på.

    " Du aner tydeligvis intet om SOM og de resultater de har skabt... "


  • #40   23. aug 2015 Finally someone said it!

  • #41   23. aug 2015 Lock - Så mener du så at hesten bare skal gå som den selv ønsker med rytter på ryggen? smiley hvordan mener du så at man skal ride sin hest for at den skal holde som ridehest længst muligt? smiley

    Mvh TT


  • #43   23. aug 2015 Ja jeg forsøger bare at finde hoved og hale i denne jungle det efterhånden er at ride mhb på at have/få en stærkt, sund og holdbar hest...
    Det var sku meget nemmere at være uvidende på mange punkter.. smiley da nød man bare ridningen uden at tænke på det ene og andet... Nu så bliver man nogle gange lidt ala FOR FANDEN DA! Kan man ikke bare komme frem til løsningen for de forskellige byggede heste og så bom!

    Mvh TT


  • #44   23. aug 2015 Jamen for helvede.. (undskyld min frustration) man kan vel nogenlunde se det på billeder og beskrivelse af hesten.. De har hovede, hals, ryg numse og fire ben.. Det er altså en hest..Ikke uudforsket galakse..

    Mvh TT smiley


  • #45   23. aug 2015 Lock - nu håber jeg du vil forsøge at hjælpe mig her og komme med dit bud.. Du har sagt at det er forskelligt og ingen facit. Men jeg ønsker og håber du alligevel vil gøre det bedste du kan og forklare hvordan du mener Tindur skal gå korrekt ud fra nogle billeder og en beskrivelse smiley
    Jeg lægger op diverse billeder og beskriver lidt og du må bare spørge løs. Så håber jeg du kan komme med dit bud smiley

    Mvh TT


  • #46   23. aug 2015 Her traver han forholdsvis afslappet uden at være spændt i kroppen. smiley
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1862/mm/9305225/tindurs-tilridning-3.jpg

    Billede nedenfor er sådan han går for det meste rundt når han er på fold.


    profilbillede
  • #47   23. aug 2015 Her er et billede af ham fra siden således at du kan se hans bygning fra siden smiley

    profilbillede
  • #49   23. aug 2015 Har desværre ingen billeder hvor vi rider frem og ned osv da jeg ikke har fået taget nogle billeder fra ridningen det sidste år. Men ude på tur har han en holdning som på billedet fra trav og nogle gange spændt. På banen går han frem og ned ret tit. Han har altid fået lov til at bestemme holdning selv smiley (foruden da vi startede med indlæringen af frem og ned)

    Mvh TT


  • #50   23. aug 2015 Lock: Din sandhed er ligeså rigtig som min og ser ikke andre end dig, der proklamerer at have fundet sandheden smiley
    Jeg ser ikke at min hest er på forparten, for det er han ikke og det stiler jeg bestemt heller ikke imod.. Jovist er han ikke sat omme bag på rumpetten, men det er han slet heller ikke stærk nok til endnu... Skal lige have lavet om på naturen først....
    På første billede vælter han ind i volten og er i et tempo han ikke kan honerere endnu, korrekt, men, ikke desto mindre er han ikke på forparten i det moment smiley
    Jeg siger ikke jeg har fundet den endegyldige sandhed i hvordan man bør træne sin hest, jeg pointerer bare at mine mange år som hesteejer og rytter som arbejde, endnu ikke har givet mig heste med de problemer du havde under ridning af din....
    Jeg siger ikke at BBH er forkert på den, de mener som jeg, det er ok de starter på forparten, det er trods alt det de fra naturens side gør, men målet skal være at vægtskålen tippes bagud...Har de sagt at det er ok den går på forparten i et par år, er der sq noget jeg ikke har hørt, nogensinde...
    Nej, SOM er i mine øjne noget nyt propaganda, som fremviser sure, utaktede heste med hængebroer af rygge blandt andet, de har fundet en masse fiiiiine ord frem i anatomi bogen og proklamerer at have fundet den endegyldige sandhed, men ved du hvad? SOM er SÅ nyt, og har ingen evidensbaserede "sandheder" at fremvise, når de har det og jeg ser heste som bruger sig korrekt, så vil jeg gerne læse endnu mere fra dem... Ikke før det giver mere mening smiley
    Det var da sjovt, så udstrækning er ikke sundt... Javel ja.. Den lader jeg bare ligge smiley

    Men jeg syntes jeg mangler lidt billeder/video fra dig, ikke link til andres heste, med korrekt træning og brug af kroppen hos din hest?? smiley


  • #51   23. aug 2015 Ja jeg holder mig til BBH da de følger forskningen der hidtil er fremkommet. Men jeg holder alle kort åbne da som sagt af andre kloge hoveder her inde før mig så er der ingen endegyldig sandhed smiley jeg ønsker bare at give Tindur (og andre kommende heste) den bedste mulige chance for at fungere som ridehest for mig uden skader og smerter til han er omkring de 25 år smiley

    Mvh TT


  • #53   24. aug 2015 Bare lige en bemærkning, som jeg tror, der er nogen der glemmer.

    En hest går fra naturens side på forparten, og det er altså ikke skadeligt for den. Det betyder selvfølgelig noget, når du smækker 70 kg op på den og forlanger, at den skal lave noget.

    Ift. longerering kan jeg ikke se et problem i at hesten går på forparten. Det er ofte nødvendigt før den får muskler til at bære sig. Dermed ikke sagt at det er noget vi skal stile efter, men hellere lidt mere på forparten end den render rundt med svaj i ryggen. - og jeg snakker ikke støvsuger, når jeg siger på forparten smiley
    Det ville jeg i hvert fald meget hellere have end jeg vil tvinge hesten i en "falsk" holdning, som den ikke her klar til. Det giver bare en spændt hest, som ikke fatter, hvad du vil have den til. Nej, så hellere en afslappet hest på forparten anyday.

    Peace out smiley


  • #54   24. aug 2015 Lock: Hvad den skal være stærk nok til? Lad mig seeeee... Bære rundt på mig som den jo i princippet slet ikke er bygget til.. Tænker jeg er rimelig relevant, samt vi tager et dyr der går på forparten fra naturens side, det er intet problem for den, hvis den bare skal gå på en fold og hygge sig, men når nu vi vælger at bruge dem, skal vi have motoren bagi styrket og hele kadaveret ligeledes stilles de bedste betingelser for at kunne klare belastningen...
    Jeg ser desværre ikke heste der udvikler sig pænt eller er glade, heller ikke hans heste han har haft i lang tid og "rehabiliteret"... Jeg forholder mig hellere til al den viden, forskning og erfaring der er tilgængeligt.. Frem og ned er jo ikke just et NYT begreb, eller en ny træningsform, det er brugt fra før der overhovedet var tænkt på at lave vores forældre... Og JL kontra de 1000 andre trænere, dyrlæger osv, sammenholdt med min egen erfaring med at træne og opbygge heste, gør at jeg ikke helt kan forholde mig til hans "filosofier"... Jeg har alle dage fået stor ros for muskelsætning og opbygning af mine heste, fra div fagfolk, og aldrig haft hest der er brækket ned med haltheder, seneskader, ondt i ryggen eller lign problematikker... Tænker det taler for sig selv smiley
    Jeg er heller ikke til at de skal have mulen helt nede i sandet, det roser jeg aldrig ej heller opmuntrer.... Hvorfor bliver du ved med at overdrive den del af det?

    Du kan læse dine egne beskeder igennem, så tænker jeg det er ret åbenlyst hvor du mener at det du siger er sandheden, kontra os andre, der åbenlyst skriver at der er flere veje til Rom og man bør prøve sig frem etc etc smiley


  • #56   24. aug 2015 Nu gider jeg ikke lægge 100 links ind, men du kan da kigge lidt her: https://www.facebook.com/DyrlaegeHeidiNielsen?fref=ts
    Tænker hun som dyrlæge er "valid" i dine øjne smiley

    Der er jo sygt mange gode kilder, sider og bøger, fra nu her til 100 år siden omkring det at lade hesten vælge hals-hovede position selv i opstartsfasen, men helt ærligt, jeg syntes det er lidt.... Som at tale ind i en væg, at skulle sidde og bruge tid på at finde en masse frem... For du ved at JL har ret, mere er der jo ikke at diskutere smiley

    Jeg pointerer her på falderebet at jeg ikke går ind for støvsugerpositionen, men jeg går ind for at hestene får frie rammer til at finde egen balance, komfortzone og så løbende bygge på og samle ind...

    Jeg vil 100 gange hellere have en glad, afslappet hest som på dette billede, der får frie rammer til at bruge sin krop i takt med det den kan honorere, uden at den "misbruger sin krop" eller overlades til sig selv smiley


    profilbillede
  • #57   24. aug 2015 Lock: Nej, det er sjovt som du putter mig i kassen "Frem og ned er det eneste der dur"... Jeg skriver ingen steder at hesten SKAL gå frem og ned for at blive en stærk, holdbar hest, jeg skriver det virker for mig at mine heste får frie rammer, men at jeg ikke opmuntrer arbejde på forparten smiley
    Jeg tager nemlig en hel masse fra gamle dage, ikke så længe siden og imorgen med ind når jeg træner og overvejer hvad jeg kan optimere/ændre på... Jeg er ikke låst fast på én teoretiker som JL... Ekstra ordinære? Som hvad? Hvis dét at have konkurreret på højt plan er ekstra ordinært, bliver jeg lidt lang i fjæset smiley


  • #59   24. aug 2015 Vi er helt enige i at longeringen i sig selv ikke et er mål som sådan og at det kan skade mere end det gavner, helt enige!
    Jeg longerer generelt ikke ret meget, men det er for mig et godt stykke supplement til at få ham rundet/bøjet lidt af på volte arbejde, da jeg primært rider i terrænet og dermed ikke ret meget volte arbejde... Men jeg arbejder stadig med ham, selvom det ikke er så tit og selvom han har frie rammer... Frihed under ansvar agtigt smiley
    Og jep, jeg kan se om hans balance, styrke og generelle brug af kroppen forbedres ved at tage ham i longen den 1 gang om ugen som jeg gør, det er super smart at man der kan få syn for sagen, fremfor kun at føle den fra ryggen og så samtidig lade hesten arbejde, mens man studerer den smiley
    Det er nok svært at se på billederne, men han svinger ekstremt godt igennem sin krop, dejlig elastisk og blæver på de rigtige tidspunkter, når han arbejder korrekt ud fra hans givne situation smiley

    Vi ser ikke helt de samme ting, når vi kigger billeder/anatomi, men det er jo klart når vi hver især har forskellig opfattelse hvad der er rigtigt/forkert, hensigtsmæssigt osv... smiley

    Og uanset, vil vi hver især det bedste for vores heste og når det virker for mine heste den måde jeg træner på og det bekræftes af fagfolkene, så er jeg glad og tilfreds smiley

    Slutter af med et skod billede klippet fra video, for at vise det ikke kun er under longering jeg søger løsgjort, taktfast, afslappet hest der stadig bruger sig smiley
    Han er kun 5, jeg er ikke dressur rytter, så GP samling og øvelser kommer der nok ikke i den nærmeste fremtid, men jeg skal også bruge en stærk, glad, afslappet military-spring hest, ikke dressurhest smiley


    profilbillede
  • #60   27. aug 2015 Ud og trave over bomme smiley Ingen indspændinger el.lign. Det hjælper ikke med at løfte ryggen, det fikserer bare halsen i en usund holdning. smiley

Kommentér på:
Går hun frem og ned?

Annonce