{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

At gentilrede en presskræmt hest {{forumTopicSubject}}

Halløj halløj.

Jeg søger efter et par gode råd fra jer herinde - men dog nok kun dem som har fået GEN tilredet end skræmt hest.

Jeg arbejder med Cody, en 7 +/- års vallak, som netop er begyndt at udvikle sig og åbne sig meget op for mig. Hans humør er helt klart bedre, og han er begyndt at blive "fræk" - men bare på den gode måde.

Han har åbenbart været tilredet, men fortiden kendes ikke præcist, andet end at han er livredd for mænd han ikke kender rigtig rigtig godt (daglig håndtering), og har bukket enhver rytter af.

Ejeren er helt overbevist om at Cody blot skal stole på en før han vil give sig, hvilke de andre ikke har brugt måneder på. Dette føler jeg også er korrekt, for jeg har arbejdet med ham i over 3 måneder, og forleden da han var syg, fik jeg ham roet så meget ned til at lade den mandlige dyrlæge komme hen til ham og give ham 3 sprøjter uden at løfte en ben. Da jeg ikke stod der løb han rundt og ville ikke røres af ham.

Jeg har ikke tilredet sådan en type hest før, og min observering tyder på at han har en dårlig erfaring med pres. Det øver vi med, at når jeg longerer ham, så skal han longeres, men at han til sidst også indser at presset ikke gør ondt fysisk, eller at han får flere traumer. Dette resulterede i en rigtig god longetur forleden, for første gang efter jeg er begyndt at blive hårdere i min stemme og sige at når jeg giver ham et pres, så skal han gøre det ønskede, ellers stopper det ikke.

Min idé har været at longere ham med sadel klart, og lære ham stemme kommandoer. Lære ham ting der trykker ind i siden på ham - og vil til sidst så putte en sæk på sadlen mens jeg går med ham så han vænner sig til vægten igen. Derefter vil jeg sætte mig op og få min mor til at trække ham rundt, mens vi stille og roligt øver pres fra ryggen.

Han er tjekket af dyrlæge - har IKKE ondt i ryggen eller ben eller lænd - hans tænder kan godt ordnes, men det er ikke urgent, og dyrlægen sagde at fordi han sidst fik dem ordnet i april og de sikker har været slemme, så kan jeg først gøre det om et par måneder, så der er noget at tage af. Så alt kropsmæssigt er tjekket - det er bare mentalt det sidder i ham.

Han vil ikke blive redet med bid, før at han har nogle helt fine bisser, så ingen bekymring der.

Jeg er hellere ikke interesseret i svar fra folk som ikke mener man må stå og være lidt skrap mod hesten ind i mellem, for Cody er VIRKELIG et spejl. Jeg har ikke mødt en hest som ham, som reflekterer mit humør, eller andres, og usikkerhed, så meget som ham. Han er livsfarlig hvis jeg ikke står over for ham og viser min sikkerhed, og at han bliver nød til at høre efter mig.

Dette er IKKE noget der kan trænes på. Han vil kun være sikker med mig - men livsfarlig igen med en anden som er en smule usikker.

Som I kan regne ud, så er det en speciel hest jeg endnu prøver at vende og dreje for at finde ud af hvordan fungerer.

Kom med gode råd, de fleste tages med et kyshånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gentilrede en presskræmt hest
  • #1   17. sep 2015 jeg vil sige start helt tibage fra trin 0
    ned på jorden og arbejd jer frem gennem alle de basale øvelser. så kan du mærke det når i er klar til en bid mere, og en bid mere, og en bid mere smiley


  • #2   17. sep 2015 jeg er allerede nede på jorden og træner øvelser med ham, samt bevægelser.

    Sagen er at en "normal" tilridning" ikke er funtionelt i denne situation. rigtig mange dygtige ryttere har brugt et par uger på ham, og det har resulteret i at kaste dem af,pga. presset (og det er ikke pres som i at trave, men blot gå nogle skridt frem. Han tager et pres fra mig når jeg skal rykke på ham til forbipasserende heste som noget ubehagligt. Jeg skal derfor finde en måde at "tricke " ham på. smiley


  • #3   17. sep 2015 hooking on?

  • #4   17. sep 2015 Hooking on? smiley

  • #5   17. sep 2015 lige præcis!
    jeg har haft utrolig (!!!) stor gavn af det når jeg har "genstartet" en hest.

    hvis ikke du kender til det, så er der masser og masser på youtube, og hvis det fanger dig, så er vi en skandinavisk gruppe på FB der arbejder ud fra warwick schillers principper


  • #6   17. sep 2015 Jeg tjekker det lige ud, mange tak! smiley

  • #7   17. sep 2015 dukker der spørgsmål op, så skriver du bare smiley

  • #8   17. sep 2015 Jeg kan godt se idéen i hans metode, men jeg kan også se at lige ved Cody bliver den bare for voldsom - udelukkende fordi han ikke bare er en rå hest, men han er en mentalt skadet hest. Det er vigtigt at finde balancen mellem at være streng, og alligevel ikke komme tæt på det punkt hvor han bare klikker.

    Dog, mange tak for rådet, jeg har det ihvertfald i tankerne til hest hvis der skulle komme en rå en, en gang smiley


  • #9   17. sep 2015 alt ok

    jeg tænker det måske var noget at se nogle flere af hans videoer. der forklarer han nemlig hvorfor det lige netop er en god ide til en hest der har været fejlagtigt håndteret. både de som har været vanrøtede og de som har været "babyet" sønder og sammen.

    men det er din hest, og dine valg. det er kun et forslag smiley


  • #11   18. sep 2015 Han er blevet tjekket 2 gange af dyrlæge med forskellige undersøgelser over hele kroppen, og han har ingen muskulatur fejl. Der er intet problem i at sidde på ham, men det er når nogen så presser ham den går galt. Det sker også fra jorden, og det hele sidder mentalt. Han har oplevet noget så forfærdeligt at det virkelig har sat sig i ham. Jeg er den eneste som kan få grime på ham på folden, og fange ham - jeg er den eneste der kan gøre stortset alt med ham, selvom der er nogle ting som han viser udbehag ved - såsom pres når jeg skal flytte for en anden hest. For her skal han bare flytte sig med det samme jeg beder ham om det, og ikke 5 min efter. Det er her han reagerer voldsomt, ikke hvis jeg flytter ham ellers - også selvom hestene er i nærheden.

    Han havde kolik (pga heatstroke og en inflammation i tarmene, vi havde 35 grader forleden, og han har i et par dage haft mindre hø, så hvad der lige er gået galt ved jeg ikke. Han har bare ikke ville drikke vand den dag, og det udviklede sig senere hen til kolik) - og dyrlægen kom på besøg 3 gange. Tjekkede med ultralyd, og tjekkede igen for mig ryg og muskulatur, og der var ikke noget at komme efter. Han reagerede ikke på kraftige tryk, og han bevægede sig som han skulle i longen. Som en rigtig hingst, men med brug af ryggen.

    Vi har haft snakket om eventuelt mindre mavesår (dyrlægen, anbefalede dette!!) - og at vi skulle fjerne korn helt, samt han skulle have mere hø spredt over dagen at smaske i. Vi skulle også forsøge at bruge noget Aloe Vera produkt til maven for dyr, for at se, men umiddelbart ville han ikke mene at der var tale om mavesår, fordi det var over 1 år siden han havde haft kolik, og fordi at ikke havde nogle andre symptomer på det. Inflammationen var opstået fordi at vi har haft mindre hø i nogle dage, og derved er der givet ekstra halm og ekstra mad (dvs. ekstra korn) hvilket helt klart er grunden til inflammationen.

    Jeg er i samråd med dyrlæge om at hvis kolik skulle opstå inden for et halvt år igen, så skulle vi finde ud af om han skal tjekkes for mavesår, eller aflives. Jeg er ikke ejer af ham, og har ikke økonomi til at dække store dyrlæge regninger, og ejeren kan ikke bruge ham til noget, da han er så svær at nå ind til. Han er derfor bare en rigtig stor udgift, og hun har beholdt ham i snart 3 år, fordi hun ikke ønsker at han skal hen til andre pga. hans fortid, og skal han dø, så skal det være hos hende - eller ved mig. Uanset hvad så skal vi nok finde en løsning på at ende smerter, hvis det skulle være årsagen.

    Men som det er nu = så har massør, og dyrlæge og smed IKKe én eneste grund til at finde noget der tyder på smerter. Alle andre ryttere har også sagt at det tyder psykisk.

    Cody skal have en rolig og forståelig hånd, men han skal også have en som kan sige at NU er NU - og længere er den ikke. Han er så livsfarlig når han mærker man er usikker, fordi han så også selv bliver det. Det er utroligt hvordan han reflekterer mennesker med humør og følelser. Det er derfor en udfordring for mig, for det betyder jeg også må arbejde med mine problemer jeg går og gemmer på, men jeg må også lære ham at der er et rum, for KUN os.

    Jeg har haft overvejet at skrive til Ute, som fik vores gamle hest Long Thunder (Phønix). Han havde hellere ingen smerter, men var umulig at stoppe (han skulle direkte rides ind i en mur og hæk og så klaskede han ind i den. Spansk bid, med små stik på næsebåndet hjalp hellere ej. Flere dyrlægere, hestehviskere, kiropraktorer m.m. var inde over (selv Monty R.), men intet var der at finde. Alt var direkte psykisk, pga. traumaer, fra det sted vi købte ham fra hvor han blev slået og dopet. Men jeg tænkte bare at jeg ville skrive herind i stedet for at forstyrre hende under familiebesøg, og fødselsdage, - men det kan jo være jeg må gå den vej.. smiley


  • #13   18. sep 2015 Jamen presset er jo ikke kun fysisk. Det er pres mentalt fra mig også som han slår fra. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få dig til at forstå at han altså virkelig ikke fejler noget andet end mentalt. Jeg har jo ikke trænet med sadel endnu, så over halvdelen af det pres han får er slet ikke fysisk.

  • #14   18. sep 2015 Han ER direkte mishandlet. Vi ved bare at han er slået pga mærker og da han kom. Men hvad der er foregået udover at blive tæsket, ved vi ikke.

  • #15   18. sep 2015 Han og jeg bor altså i Spanien.

    Ligesom med Phoenix som Ute fik fra os havde hellere ingen fysiske peoblemer - det var alt psykisk. Og det vidste vi godt. Det var også derfor vi valgte at spørge om hun ville overtage ham - nu kender i/du selfølgelig ikke hele historien - men Ute og Phoenix var de rette for hinanden. Men der var selv tider hvor han klikkede og hvor Ute intet kunne gøre, hverken håndtere eller ride - der gik han bare tilbage i sit gamle jeg.

    Jeg ved udmærket at Codys issues aldrig bliver helt udredt, men bare det at jeg kan ride skovture, så er jeg tilfreds. Det ville bare være rart at give ham liv tilbage og kun have 1/5 del dårlige dage, istedet for ligesom for 3 måneder, hvor alle dage var dårlige for han.


Kommentér på:
At gentilrede en presskræmt hest

Annonce