{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Hesten tygger på bidet? Godt eller skidt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har en dejlig frieser på 10 år, som overskriften siger tygger hun på sit bid.

Jeg har redet med et almindeligt to-delt muffebid og har nu købt et nyt bid da jeg ikke var helt tilfreds med muffebidet.
Jeg har købt et anatomisk formet Sprenger Dynamic RS Loose*Ring 3-delt trensebid på 16 mm. tykkelsen. Førhen var hun lidt urolig i munden og med det nye bid er hun helt stille i munden og skummer lidt hvilket hun ikke gjorde før. Det nye bid ligger super i munden på hende og trykker ikke på laderne eller presser i ganen. Men men men, når hun så står stille efter ridning eller under ridning tygger hun på bidet. I følge produktbeskrivelsen af bidet siger de -> Dynamic RS bid er karakteriseret ved et ergonomisk formet mundstykke. De ligger perfekt i hestens mund hvilket giver et blødt og jævnt tryk over hele tungeområdet, og opmuntrer hesten til at tygge.
Jeg har aldrig oplevet hende tygge lidt på bidet, det er ikke meget men hun gør det, så jeg er lidt uerfaren med det tyggen, er det godt eller skidt?
Bidet ligger super i hendes mund i forhold til hvad vi har prøvet førhen.
Er der nogen med erfaring der ved hvorfor hun gør det, er det godt eller skidt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten tygger på bidet? Godt eller skidt?
  • #2   16. okt 2015 Ja det var da et bud Thomine smiley
    For mit nye bid ligger meget bedre på hende end de andre jeg har prøvet og hun viser ingen tegn på ubehag, men det bare lidt mystisk hun gør det på dette bid og aldrig har gjort det på andre bid jeg har prøvet smiley


  • #3   16. okt 2015 kan kun sige at begge mine 2 Gør det samme.. jeg finder det meget normalt, rider også med et helt almindelig 3 delt på begge. så tror ikke du skal bekymre dig smiley

  • #4   16. okt 2015 Det kan også være fordi den synes det er for bevægeligt når det er 3 delt. smiley

  • #5   16. okt 2015
    Det er IKKE positivt, når hesten tygger skaber det spændninger og uro - både i kroppen men også i ridningen.

    Heste tygger for det meste på biddet hvis enten det er for uroligt ( fx tre delt ) eller også for langt - evt. begge dele.

    Min tygger på biddet når hun bliver spændt og de "tyg" hun kommer med, er på ingen måde afslappede, men tydeligt "krampede" og anspændte, fordi hun selv er det.

    Hun går med et udelt, for at give mest muligt ro.


  • #6   16. okt 2015 Krikken

    Men der er vel en forskel på om hesten er afslappet eller spændt mens de tygger på bidet. Jeg mærker ikke en spændt eller utryk hest når hun tygger på bidet smiley Bidet er heller ikke for langt til hende da der er blevet målt med en korrekt bidmåler.


  • #7   16. okt 2015 Og hvis du læser mit indlæg så er det ikke under ridningen hun tygger, men hvis vi står stille og hun får helt løse tøjler tygger hun. Hendes mund er helt i ro under træning smiley

  • #8   16. okt 2015 Og det ligger ikke uroligt i hendes mund, det er derfor jeg søger viden til tyggeriet når hun står stille. Om det evt er fordi hun "leger med det" pga dets anatomiske form.

  • #9   16. okt 2015 Nu ved jeg ikke rigtig noget om det, men tror ikke det er noget du skal bekymre dig om. Hvis du siger biddet ligger godt, og hun går fint med det, så er alt sikkert helt fint.

    Måske tygger hun bare på det som en slags underholdning smiley


  • #10   16. okt 2015
    Jeg gætter på, at hesten leger med det når den står stille, fordi biddet så falder frem i munden og dermed bliver mere uroligt - når du har fat i tøjlerne, så er det "udstrakt" og ikke uroligt.

    Men ja, der er foreskel - men ingen af dem er gode og stadig et tegn på at noget bør ændres.


Kommentér på:
Hesten tygger på bidet? Godt eller skidt?

Annonce