{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
768 visninger | Oprettet:

5-gænger/islænder og spring {{forumTopicSubject}}

De der 5-gængere og spring..
Jeg har en dejlig naturtølter/5-gænger, som jeg gerne vil springe noget mere på, både for afvekslingens og balancens skyld (Og diverse andre fordele ved det..?)
MEN, det lille hest er en klods når det kommer til at skulle springe over noget. Han kan simpelthen ikke styre benene og han fiser mod springet i høj fart i en så passet galop at det gør helt ondt at se på. (Løssprang ham idag). Hvis han ikke gør dette kommer han i en hurtig trav og gør et forsøg på galopanspring et par meter før springet. Det er typisk bagbenene det kikser for ham med. Det skal siges at springet er 25-30 cm højt. Hans afsætning er heller ikke for god. Ved krydsspring på 40-50 cm (mål på stativet og ikke i midten) stopper han op foran og gør at halvhjertet forsøg at komme over fra stillestand - han vil super gerne over.
Han har ikke balance til at galoppere på ridebanen (20*40) uden at sandsynligheden for at den bliver til pas i svingene er tårnhøj ihvertfald. Hverken med rytter eller uden.. Det skal lige siges at ridebanen hælder lidt til min store ærgelse.
Han kan godt lide at springe, har et par gange prøvet hvor jeg sad på ham, hvor han bliver ret tændt og konstant søger springet. Jeg har aldrig sprunget på en hest før jeg fik ham, så jeg er lige så grøn som ham.. xD
Så, hvordan vil I gribe dette an? Råd modtages med kyshånd!
(Billede: Så åndsvage er vi til at springe.. xD Han kom ellers i en virkelig god galop fra hjørnet med god takt og opspring ovs. men det var som om at han glemte at 'springe'.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  5-gænger/islænder og spring
  • #1   29. okt 2015 Ville træne galoppen, specielt hvis bagbenene ikke er helt med. Når man springer, kommer energien til afsættet trodsalt fra bagbenene, som foretager nogenlunde samme bevægelse i galop, som i et spring :)!

  • #2   29. okt 2015 Som Maria skriver ville jeg nok også træne hans galop noget mere. Men prøv at trave over 3-5 bomme og når han har en tilpas galop, øger du afstanden mellem bommene og træner hans galop over bom. Senere kan du løfte hver anden bom i den side lidt op (ca 10cm). Forstået på den måde at bom 1,3,5 bliver sat op i fx højre side af bommen og bom 2,4 bliver sat op i venstre side. smiley
    Senere kan du så øve spring over små kryds (gerne med opspringsbom og evt en bom et galopspring før afsæt til springet).
    Håber det giver mening det jeg skriver?
    Held og lykke med træningen smiley


  • #3   29. okt 2015 Sådan er det typisk for 5 gænger og at springe smiley Jeg tror umiddelbart ikke, at det hjælper at træne galoppen, for det handler om hans teknik, ville jeg mene, og nogle heste har bare ikke en særlig god teknik. Jeg red engang på ligeså fin naturtölter og 5 gænger som Littfari, og hendes galop var perfekt og hun havde enormt god balance i galoppen, men hun kunne stadig ikke i forhold til at springe og lavede stadig alt muligt med benene inden hun sprang over smiley

    Jeg ville ikke træne galoppen(altså jo, men at det ville gøre nogen gavn i forhold til springning), men jeg ville derimod træne teknik i stedet for. I stedet for at tvinge ham til enkeltspring og lave højde på det. Så lav bom træning i stedet for, så han på den måde bliver stærk i at 'springe'. smiley


Kommentér på:
5-gænger/islænder og spring

Annonce