{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Unghest keder sig, og "løber". {{forumTopicSubject}}

Hej Skønne folk smiley
Jeg har min unghest, som jeg har et par "problemer" med.
1: Hun keder sig, og derfor løber hun i traven, og galoppen nogle dage. Det er pænt irreterne da jeg ikke kan stoppe hende.
What to do? Jeg er igang med at lærer hende at stoppe men syntes det går laaangsomt fremad smiley
-
2: Jeg har ikke mulighed for tur, medmindre der er stubmark.
Jeg har "dårlig" samvittighed over det, men Da jeg ikke må og heller ikke tør, for mine forældre, så tænkte jeg, om man kunne ride på en fold som hun ikke har været redet på de sidste par måneder? Vil hesten tage det som "tur"? Bilerne er på den anden side af hegnet.
3: Når hun bliver forskrækket, så løber hun i fuld galop væk fra tingen. Det er begyndt at gå frem af, med ikke at løbe så langt, men hvordan lærer man hende ikke at løbe?

Jeg har underviser på. Hun er sammentidig min massør smiley Også hjælper en anden ung pige mig også.
Jeg er en smule utryg ved min unghest, fordi hun løber.
Jeg har mulighed for at der kan komme en mere "kold" rytter på hende smiley

Håber på nogle gode svar!:-)

PS.: BBH (tror jeg?) vil jeg undersøge smiley
altså en instruktør.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest keder sig, og "løber".
  • #1   21. nov 2015
    1 - Din hest løber ikke fordi den keder sig. Årsagen skal findes et andet sted og derfor også løsningen. Løber hesten når tøjlen løsnes? Når den strammes? Når du vil samle ham? Når du sætter sig ned, hvornår sker det?

    2 - Tur er at se og opleve noget nyt, få brugt hovedet og benene - så hvis hesten stadig er på ejendommen ville jeg ikke se det som tur.

    3 - Heste bliver bange på forskellige måder, min klodser benene i eller det giver et sæt i hende også ikke mere. Der er ikke meget andet og gøre, end at træne de ting hun er bange for og have et godt stop signal.


  • #2   21. nov 2015 Hun gør det ligeså snart vi traver. Jeg er igang med at finde et andet bid, da jeg ikke tror hun fungere med baucher bid.
    Jeg har ikke tænkt mig at putte et stærkere på smiley


  • #3   21. nov 2015 Ligeså snart vi er i den "ende" så bliver hun opmærksom og lytter. Ligesom tur smiley

  • #4   21. nov 2015
    Hvis hesten gør det lige så snart du sætter i trav kan det være fx. balance, at du konstant har hårdt fat fortil e.l.

    Du skal have trænet stopsignalet.

    Og ja, en BBH instruktør ville være en god ide til det :o)


  • #5   21. nov 2015 Det er fordi hun er meget fremadgående og vil gerne ud og lave noget. smiley
    Ja, det er jeg i fuld gang med smiley
    Jeg kombinere stop med guf, haha så kan hun smiley

    Ja, jeg må undersøge det nærmere smiley


  • #6   21. nov 2015 Eller faktisk ligeså snart vi har travet 1 gang, og hun får lov til at strække halsen ud i skridt. Så når jeg går igang med at samle hende igen, så begynder hun at sætte i trav smiley

  • #7   21. nov 2015
    Selvom en hest er energisk, skal den stadig lytte. Heste kender ikke vil " vil ud og lave noget " men de kan få et adrenalin kick, de kan have en tillært adfærd eller være stresset.

    Min havde en overgang en periode hvor hun gerne ville løbe efter galoppen og det gør hun stadig ind imellem - det er ikke fordi hun gerne vil lave noget, det er fordi hun stresser op. Også er det min opgave at få hende kølet ned igen.


  • #8   21. nov 2015 Præcis smiley
    Hun løb MEGET som i, du havde 3 sek. Til at komme op.
    Nu står hun stille når man stiger op, og venter pænt på en godbid smiley


  • #9   21. nov 2015
    Tit får man også skabt en forventning ved hesten. Fx heste der altid sætter i galop et bestemt sted på tur - det er ikke heste der huhej er vilde med tur og bare elsker en galop, det er ofte fordi vi mennesker har lært hesten, at lige på den strækning så galopere man.

    Samme kan ske i galop i dressuren. At hesten får lært at i det hjørne satte vi i galop sidst, så sker det nok også igen - også er de på forkant.


  • #10   21. nov 2015 Ah, ja, den havde jeg ikke lige tænkt over smiley Det er jo rigtigt smiley

  • #11   21. nov 2015 Men hvis hun læber lige efter 1 trav , og hun tygger på biddet (perioder hun ridning, og lige under opsadling) hvilket bid mon vil virke?
    Muffebid, tredelt, tungt, gav hende sår.
    3 rings fungerede ikke.
    Westeren bid (IKKE stang men med runde, faste ringe) fungerede fint, dog 0,5-1 cm for stort.
    Baucher bid (det nu) tredelt.
    Overvejer D Ringsbid? smiley


  • #12   21. nov 2015 Et helt normalt bid kunne måske også fungere

  • #13   21. nov 2015 Jeg vil anbefale et todelt bid. De ligger ofte mere roligt i munden på hesten. Tjek evt hestemund.dk, der kan man lære meget om bid.

    Jeg ville træne overgange, overgange, overgange, og så lade være med at forsøge at samle hesten. Det er en unghest, og det er ikke sikkert den har muskler, smidighed og styrke nok til at gå samlet endnu. Lad den selv søge frem og slappe af, og ros hver gang det går godt.


  • #14   21. nov 2015 Jeg tror den har dårlig balance smiley hvad sker der hvis du traver med helt løse tøjler i letridning? smiley prøv at gøre det, ned ad langsiden i trav, skridt på kortsiden, trav af næste langside smiley så skal den kun gå ligeud og kun i korte strækninger, og med løse tøjler kan den selv finde balancen smiley

  • #15   21. nov 2015 Når du siger unghest, hvor ungt er det så?

    Jeg tror den løber fordi den ikke har balance nok til at bære sig selv. Ændring af bid gør ingen forskel i det tilfælde.

    Jeg synes umiddelbart det lyder som om, du ikke er erfaren nok til at ride unghest - og det lyder også som om du har tabt modet.


  • #16   21. nov 2015 For mig lyder det blot som om hesten ikke er færdig med tilridning endnu, altså at den ikke har
    styr på sin grunddressur endnu.

    Da vi tilred Capone gjorde han det samme med gerne at ville løbe efter galoppen, og det eneste der skulle til var træning.

    Du skriver du har prøvet nogle forskellige bid, der iblandt et tre-rings. Der står jeg lidt af for det er et stærkt bid, og er slet ikke vejen frem.

    Du må træne overgange. Sætte i trav, trave en kvart eller halv omgang og så skridt igen. Det samme med galop - en kvart eller halv overgang og så trav igen. Dette gentages så en halv million gange, indtil hesten ikke løber mere.

    På den måde får hesten også trænet balancen, som højest sandsynligt heller ikke er for god og godt kan være medskyldig hvis ikke skyldig i at din hest løber. Så på med et blidt bid (2 delt, 3 delt muffe eller noget i den dur) Og vær helt sikker på at biddet også passer, hvilket kan være svært for mange at se.

    Så det er altså ikke fordi den keder sig, den mangler træning. smiley


  • #17   21. nov 2015 hvis du endlig vil skifte bid vil jeg anbefale stubben danish gauard

    ellers ville jeg nok også starte med at lave en masse jord arbejde med stop signaler evt verbale som du også ville kunne bruge på ryggen..
    og udsætte hende for en masse forskellige ting i jord arbejdet og træne at hun ikke skal løbe fra farlige ting

    og ellers træning træning og atter træning


  • #18   21. nov 2015 Balance: Ingen problemer i trav med løse tøjler.
    Balancen var ikke for god, men den er bedre smiley
    Jeg har selv haft unghest før, men igen, alle heste er ikke ens.
    Hun er 6 år.


  • #19   21. nov 2015 Louise: Det er præcis sådan hun er!
    Samt har hun masser (masser!) af energi xD
    Idag løb hun faktisk ikke, så det var bare fedt!
    Hun fik dog nogle flip, men altså smiley


  • #20   21. nov 2015 Du skal udelukke at hun ikke fejler noget- heste kan godt finde på at løbe fra smerte- denne kan så komme fra hestens krop eller forkert tilpasset udstyr.

    Nu skriver du at hun begynder at trave når du samler tøjlerne, det er garanteret fordi, at du hver gang du skal i hurtigere tempo, samler tøjlerne og så giver signal med benene. På et tidspunkt har hesten tænkt at samle tøjlerne= trav.
    Jeg ville gøre det, at når jeg tænker, nu skal vi til at trave, så ville jeg samle tøjlerne, men så skridte en omgang inden jeg gav signal med benene. Hvis hun sætter i trav når du samler tøjlen, så stop hende og prøv igen.

    God ide med BBH instruktør- de er gode til det med basis -signaler smiley


  • #21   21. nov 2015 Ja, det tror jeg faktisk er problemet, at jeg sætter i trav hver gang jeg samler hende - Idag gik hun perfekt, så det er gået fremad, og hun løb kun en smule, men det var fordi vi galopperede og det har hun ikke fået lov til i en periode pga. Vejret så hun blev glad:D
    - Tak for svarene, jeg er sikker på det er træning som vil hjælpe :-kr


  • #22   21. nov 2015 Når jeg starter op, skridter jeg altid for løse tøjler det første stykke tid, derefter samler jeg langsomt op, og skridter samlet et stykke tid inden jeg sætter i trav. Det er igen det med at heste er vanedyr, så man er nød til at variere. smiley
    Ligesom hvis man altid laver anspring i samme hjørne, så vil mange forsøge dette hver gang i det hjørne.

    Du må være uforudsigelig, lave tusindvis af overgange og vupti, så bliver dit problem løst. Og det med at lave masser af overgange giver også hurtigt gevinst, hesten finder lyn hurtigt ud af at vente smiley


  • #23   21. nov 2015 Hvor i verden er du fra?

  • #24   21. nov 2015 Køge, Sjælland.

  • #25   21. nov 2015 åh, ok.
    Hvis det var i Roskilde ville jeg have anbefalet dig at få undervisning af Heidi fra Vindinge rideklub. Hun er godt nok ikke BBH, men hun er virkelig dygtig smiley


Kommentér på:
Unghest keder sig, og "løber".

Annonce