{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.235 visninger | Oprettet:

TOC
TOC
Tilmeldt:
4. sep 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Hesten stopper {{forumTopicSubject}}

Hey allesammen smiley

Jeg har et ret så frustrerende problem, som jeg håber at i kan hjælpe med.

Sagen er den, at min hest stopper og nægter at gå, når vi skal i skoven. Det er kun på turen op til skoven, der er et problem for lige så snart vi er inde i skoven, går han friskt fremad.

De første par gange hjalp det bare med spore, et prik fik ham fremad. Men da det ikke hjalp, hoppede jeg af og han gik lige så fint med. Men her sidste gang tog det mig 30-45 min at få ham op i skoven, og det burde kun tage 5. Igen der er ingen problemer når vi er inde i skoven, eller når andre er med.

Jeg har pisk med, men hverken gentagende dutten eller et enkelt rap hjælper, når han har besluttet sig for at stå. Desuden ønsker jeg ikke at bruge "vold", da det gør ondt på mig selv.

Jeg håber i kan komme med nogle gode råd, for skovtur er det eneste vi kan lide, men frustrationen over ikke at kunne komme derop, vil jeg helst ikke have overskygger glæden ved at ride.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten stopper
  • #1   5. mar 2016 Først så sørg for at have et godt tempo på den når du ved det sker.
    Stopper den, så lad den stå, man kan alligevel hverken gøre til eller fra hvis de bare ikke vil gå videre.
    red en gang min part en tur, et sted hvor vi havde været ualmindelig mange gange før, jeg bruger stemme, ben og pisk og lige fedt hjalp det, endte med at hoppe af og trække hende forbi. Dagen efter red jeg igen den samme tur for det kunne altså ikke passe, jojo den stoppede igen, jeg lod hende stå, og vi stod der i godt 1½ time. men til sidst gik hun selv frem og der var aldrig noget igen.

    Så bare at lade dem stå er noget jeg har brugt siden da. Man skal bare sørge for at hesten kigger fremad, den skal altså ikke have lov til at kigge bagud eks. og så ellers bare vente, til sidst vil hesten også kede sig og begynde at gå igen smiley


  • #4   5. mar 2016 Jaaaa tålmodigheden var også opbrugt bagefter smiley
    Jeg har kun prøvet at det kom ud af det blå den ene gang. Alle andre gange har det været sepretionsangst eller fordi de har fået øje på noget, men den fungere hver gang smiley


  • #6   5. mar 2016 Det kan være at netop det sted, at din hest går lidt ud af sin "comfort zone". Nu ved jeg godt du skriver, at det med "vold" og tvang selv gør ondt på dig og han går gerne med hvis du trækker. Jeg havde valgt at trække fremfor at bruge pisk eller spore. Har en tanke om, det måske forværre situationen i længden da han måske kan tage placeringen, som den ubehag af tvang senere hen.
    Du ved han ikke vil gå lige præcis der, så prøv at rid den tur med en anden og personens hest og ellers så træk den tur med ham mange gang, evt hvis han bare går forbi det sted hvor han ellers plejer at stoppe så lav selv en parade med ham der indtil han er afslappet ved situationen, ros og gå videre. Træk turen en masse gange, indtil han er tryg ved det hele smiley

    En masse tålmodighed og kærlighed, og ros er vejen frem. Håber i finder ud af det sammen smiley


  • #8   5. mar 2016 seperationsangst, specielt når der intet er når der er andre med. Lad den stå som andre anbefaler, ros når den flytter et ben fremad.

  • TOC
    TOC Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   5. mar 2016 Han er lidt gammel og sær, så jeg kan desværre ikke styre tempoet, medmindre han er enig - men jeg vil tage derud med fornyet tålmodighed og se om det kan blive så kedeligt at vi går fremad. Jeg har på fornemmelsen, at vi i hvert fald skal over en time - men sådan er det jo smiley
    I skal alle have tak for de dejlige svar smiley


  • #10   5. mar 2016 Da jeg købte min hest kunne vi ride 10 skridt og så slog hun bakgearet til.
    Så kender din frustration.
    Hvad sker der hvis du trækker hesten der op i stedet for at ride? smiley

    Du kan også prøve når hesten bare går i stå at bede den bakke. Så får du i det mindste en bevægelse. Måske ikke den du lige ønskede men det er en start.
    Ellers kan du prøve med din pisk at tappe hurtigt på bagpart så forpart så bagpart. Sådan fortsætter du og øger styrken i dit tappen. Samtidig med at du motivere den med dine ben. I det hesten bevæger sig. Uanset om det er frem eller tilbage. Så stopper du med alt du har gang i og roser hesten. Også selvom den kun tager et skridt og så stopper op igen. Så bruger du lige 20. sekunder på at rose og så gentager du.

    Din hest har simpelthen lært at den ikke behøver at gå fremad. smiley


  • #11   5. mar 2016 Du kan prøve at bakke den tilbage, bak den rigtig langt tilbage og driv den frem til sidst. Det hjælper på nogle heste smiley

  • #12   5. mar 2016 Hvis der intet er den er bange for, kan du få den ud af balance. Kan også hoppe af trække ride tilbage vende rundt, stopper den igen af igen træk. Gentag så skal du se, den til sidst tænker okay det her er sku kedeligt i længden. Og så går den smiley men igen må jo lige vurdere, kikker den på et og andet og derfor går den i stå. Så få den hen og kikke snuse spise en godbid fra det.

    Masser tolmodighed lønner sig altid god tur smiley


  • TOC
    TOC Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   6. mar 2016 Hvis jeg trækker så går han fint med, men kun 200 m, så hvis vi stopper for tidligt, så må jeg lokke med gulerødder - hvilket ikke lykkedes særligt godt sidste gang, og det var derfor jeg skrev herinde smiley

    Men som jeg skrev tidligere, vil jeg forsøge mig med bare at stå :). Vi gjorde det i går, og red 400m på en 2 timer. Heldigvis gik der kortere og kortere imellem skridtene, så tusind tak for det råd Tine smiley og han fik lov til at spise græs ved indgangen til skoven.


Kommentér på:
Hesten stopper

Annonce