{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.513 visninger | Oprettet:

Tur træning {{forumTopicSubject}}

Kom med jeres aller bedste råd!
Min skønherlige fjordheste part, er meget bange, når man rider ud på tur. Bilerne osv, siger hun intet til, men postkasser, cykelstativer og i den dur, de vil sgu spise hende.
Hvad kan jeg gøre, for at gøre det bedre? Vil SÅ gerne ride hende på tur, her i det gode sommervejr, men det er bare ikke nemt, når man hele tiden skal hoppe af, fordi krikken er ved at dø af skræk.
Min plan er, at trække en rute, en masse gange, så hun er tryg ved den, og så at jeg til sidst kan ride den, og så udvide den.
Ellers andre gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tur træning
  • #1   7. maj 2016 Tag hende i rebgrime og går runden med hende, VIS hende at de farlige ting ikke spiser hende - du er hendes føre og viser du hende at du ikke er bange for det, så hjælper det på hende

  • #2   7. maj 2016 Tak for tippet! Er dog ikke sikker på, om jeg tør tage hende i rebgrime. Er ikke erfaren i rebgrime, og er bange for at hun kan ryste den af sig, på en eller anden facon..


  • #3   7. maj 2016 Du kunne evt. Træne tillidsøvelser hjemme på banen med plastik osv.. Men det er ligeså vigtigt ude på tur at du slapper af og tager det med ro smiley Jeg har også gjort mig den erfaring at de fleste heste lærer hurtigere at reagere på feks. Fremadsignalet (hvis noget gør dem bange og de ikke vil gå) hvis man bliver ved at bede de gå fremad, men man skal selvfølgelig mærke på hesten om den er ved at eksplodere. Kan jeg mærke det så hopper jeg af trækker forbi, trækker tilbage, hopper op og beder den ride forbi et par gange, og så fortsætter turen smiley

    De kan nemlig hurtigt få en dårlig vane med at rytteren hopper af(rytter af=fri) så jeg undgår det hvis jeg kan. Og så er jeg også tryggere i sadlen end på jorden smiley

    Mvh TT


  • #4   7. maj 2016 Team Tindur - ALT er trænet hjemme på gården. Der er hun ikke bange for noget, men så snart vi forlader grunden, er alting farligt. smiley

    Men jeg vil benytte mig af dit trick!


  • #5   7. maj 2016 Så høres hun ud som Tindur smiley Hvordan er hun med lyde? smiley

    Mvh TT


  • #6   7. maj 2016 Du kan evt. starte med at ride et lille stykke, hvor hesten er tryg (eller i hvertfald så tryg, at du ikke skal hoppe af). Så gør du det nogle gange til, at hesten er helt tryg ved det, og så udvider du med et lille styk. Derudover kan du også prøve at tage afsted med en erfaren hest, der kan vise din, at det er helt okay smiley

  • #7   7. maj 2016 Tro mig, en rebgrime slipper hun ikke ud af hvis du vinder den rigtigt - og de knuder der allerede sidder på grimen gør at den er ekstra stærk og trykker på hendes punkter, beroligende og afslappende

  • #8   7. maj 2016 TT: Lyde er ikke farlige, men stillestående ting, og i blæsevejr, ting der bevæger sig haha. smiley

    Maja-Louise: En erfaren hest er ikke muligt pt smiley

    LittleJohn: Okay, det må vi prøve så (Y)


  • #9   7. maj 2016 Så vil jeg prøve det andet. Det kan nok godt lyde som en meget langsommelig og besværlig proces, men de skulle efterhånden gerne slappe mere af generelt. Jeg gjorde det ved min pony, som jeg knap nok kunne komme væk fra stalden på. Efter et par gange, var det faktisk muligt at skridte en tur på en halv time, uden hun stoppede op, fordi der var noget 'farligt'. smiley

  • #10   7. maj 2016 Jeg har for nogle år tilbage redet den her fjordhest, som var rigtig utryg ved de mærkeligste ting på tur alene og hans reaktion var at vende om og løbe hjem smiley

    Jeg gjorde det at jeg simpelthen startede langsomt ud, red 500 meter op ad vejen og hjem og så satte jeg afstanden op for hver gang og roste ham hvis han bare stoppede op når han blev utryg! smiley
    I starten hoppede jeg af og viste ham de farlige ting og roste ham når vi kom forbi tingene, efterhånden som jeg blev mere og mere sikker på han ikke løb hjem, så pressede jeg ham, sådan at jeg stoppede ham op og lod ham kigge på det, når han var rolig så prøvede jeg at presse ham lidt frem, jeg havde sådan en ting i hovedet "enten går han fremad ellers må han bakke hjem" og ja vi har da stået og bakket tilbage og gået frem det samme sted i 45 min, men vi endte med at kunne ride ture på flere timer i alle gangarter uden problemer til sidst smiley

    Så det er bare om at have stor tålmodighed og vise hesten vejen frem smiley


  • #11   7. maj 2016 Bare ud med den og opsøg alt det farlige og hop for Guds skyld ikke af. Vil den ikke gå frem, så lad den stå til den selv går igen og ros så.
    Træn evt. Alt muligt derhjemme, paraplyer, presenninger mm.

    Jeg går også med en meget skræmt 2 års lige pt. Jeg går og klapper på skraldespandene, postkasser, kører pisken hen af hækken ovs.
    Til sidst skal de nok lære det, bare man har massere af tålmodighed smiley


  • #12   7. maj 2016 Træk ture hvor du viser hende tingene. Altså gå hen til cykelstativet og 'bank' (altså ikke hårdt, bare så det siger en lyd) på det. Giv hende lov til at snuse til det og giv hende massere af ros smiley

  • #14   7. maj 2016 Prøvet at ride med skyklapper? Det får nogen heste til at slappe af smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   7. maj 2016 Rider du meget på tur i bymæssig bebyggelse siden du møder postkasser og cykelstativer smiley

    At gå og slå på andres postkasser det ville jeg personligt blive tosset og ligedan hvis min hæk sku bruges til at lære andres heste at den ikke er farlig smiley

    Jeg bor i en lille by ude på landet og vi har også nogen der dagligt rider på vores private veje istedet for at ride op i vores sindssygt lækre skov det forstår jeg så ikke smiley

    Jeg har aldrig brugt andet end at stille hesten modsat det den ikke vil forbi og så insisteret på at det skal vi og det har altid virket fint for mig rider aldrig med pisk eller sporer så det er ikke med "smæk" vi kommer videre smiley

    Har været opstaldet på en maskinstation og der red vi side om side med mejetærskere og traktore, turen til skoven forgik på en stærkt trafikeret hovedvej, det skal dog siges at vi altid red flere ved den store vej så de trafiksikre gik tættest på trafikken og de mindre sikre på indersiden.

    Som udgangspunkt betyder ens egen tillid til at det ikke er et problem en vigtig faktor for hvis man hvergang hesten synes pyyyyyhh nu er det farligt og du bliver "bange" så går det lige i hesten og så er dens reaktion at hvis du ikke er sikker på at det er ok så må det helt sikkert være farligt for hesten.



  • #18   7. maj 2016 Jeg ville gå turen med hende nogle gange, til hun var tryg ved den. Og hvis du kan få en rolig hest med i starten, når du begynder at ride turen igen, ville det være anbefalingsværdigt. smiley

  • #19   7. maj 2016 Min mors oldenborg var især bange for sten og postkasser engang - hun lærte den at når hun roste ham helt overdrevet, så var de da nok meget hyggelige alligevel smiley Hun har samtidig trænet target med kegler, hvor han skulle "dutte" dem med mulen for at få en godbid. Det tog hun med ud og brugte på tur til de ting der måske var lidt farlige. Så ud med en masse godbidder! smiley
    Jeg vil ikke anbefale bare at trave forbi når den synes det er SÅ farligt, for så lærer den måske at man bare kan flygte fra farlige ting, og det nytter jo ikke. Den skulle helst lære at det slet ikke er farligt, så lader du den flygte træner du egentlig bare dens flugtinstinkt og gør det sværere for den at slappe af omkring farlige og nye ting.
    Hesten kan heller ikke være stresset mens den spiser. Evt lad den græsse i nærheden af det som er farligt og rid videre herefter smiley


  • #20   7. maj 2016 Aldrig lad hesten løbe forbi det den er bange for, det giver den den helt forkerte oplevelse af det! Den skal være rolig og afslappet for at blive fortrolig med det! smiley
    Hellere hoppe af en enkelt gang, så længe du går hen og viser den det farlige, end at du lader den flygte fra det den er bange for! smiley
    Jo flere gange du træner det, jo mere kan du presse hesten og forlange at den skal gå stille og roligt frem smiley

    Det er om at have tålmodighed med bange heste, for én dårlig oplevelse kan give endnu større problemer smiley


  • #21   7. maj 2016 I dag endte vi med at trække 3km og ride 3km hjem igen. Godbidder, tid og tålmodighed var vejen frem.

    Ville have redet ud, men hun stopper ud af det blå, vil ikke gå frem, og uanset hvor meget jeg end ligger ben til, giver signal, så bakker hun, kommer sporer eller pisk på banen, så er der kun en vej for hende, og det er baglæns. Så måtte trække hende, indtil jeg kunne mærke på hende, at hun var virkelig træt mentalt, så hoppede jeg op, og kunne skridte hjem smiley


  • #23   7. maj 2016 Sofie - jeg har forsøgt, hvilket resulterede i en hest, der bakkede 600 meter hjem.

  • #26   7. maj 2016 Okay, du sidder og opfordrer mig til at jeg skal slå min hest? Gu' fanden vil jeg ej.
    Nogle dage kan jeg ride 1,5km før hun stopper op og bakker, andre dage er det efter 10meter.
    Jeg KAN og VIL ALDRIG slå min hest, fordi den ikke gør som jeg forlanger. For det er fandme ikke i orden,


  • #27   7. maj 2016 Kunne ikke være enig med dig Mette!

  • #28   7. maj 2016 Følger liige

  • #29   7. maj 2016 JM, jeg går nu ikke og slår på andres postkasser, men dem som er hjemme ved hesten, eller mine gode naboer, hvor jeg ved det ikke gør noget smiley
    Der ud over er der mange små træområder med buske/hække ud til, dem ser jeg altså intet problem luge at køre spidsen af pisken hen over smiley


  • #30   7. maj 2016 At jage hesten forbi det den er bange for er en dårlig ide, da det aktiverer dens flygtinstinkt, og netop bekræfter hesten i, at det er farligt og man derfor skal skynde sig forbi.

    Træk nogle ture med den, lad den undersøge de ting den er bange for i dens eget tempo. Brug gerne godbidder til at skabe en positiv association til de nye, farlige ting. Husk din egen vejrtrækning og visualiser det du gerne vil have.

    Når du rider, så er det helt okay at hoppe af og trække hesten hen til/forbi det den er bange for, hvis hesten har brug for det. Hvis hesten er virkelig stresset og bange, så er den ikke i stand til at lære og den lærer derfor heller ikke at det at være bange er lig med at rytteren hopper af =fri. Så hop endelig af, hvis du vurderer, at hesten er tryggere når du er på jorden ved den. Du kan altid hoppe op igen smiley


  • #31   7. maj 2016 En hest skal aldrig bare "give op" og eller knækkes, for at vi kan få vores vilje. Hesten skal synes det er sjovt, rart og hyggeligt at være sammen med os, og det gør de ikke hvis vi får dem til at give op.

    En pisk KAN hjælpe, men bør ikke bruges på den måde du beskriver Sofie. Er hesten bange og får den et rap i røven for at blive drevet frem, gør den det ikke fordi den er tryg ved rytteren, men fordi den er pisse bange OG ved at går den ikke forbi, så får den smæk. Det er jo på ingen måde fair over for hesten?
    Man skal kunne være kontant ved hesten hvis der er en potentiel farlig situation under oprejsning. Men løsningen er ikke at knække hesten.

    Mette - Nu har jeg ikke læst det hele, men det lyder som om du gør meget af det rigtige. Tag det stille og roligt, masser af godbidder så Musti lærer at det ikke er farligt og at det faktisk er MEGA sjovt at komme på tur med dig!


  • #32   7. maj 2016 Heste flygter ikke altid fra ting i naturen - det kommer HELT an på situationen! Heste er nysgerrige, og vil super gerne undersøge ting - DERFOR er det så "nemt" at træne heste. De vender ikke bare om og løber deres vej.
    TS, det lyder som om I havde en god tur smiley Godt du følger din mavefornemmelse! I sidste ende er den sans det vigtigste!
    Jeg har selv en hest som bakker så snart han bliver presset for meget i forhold til farlige ting, og man kan ikke gøre noget for at stoppe ham. Pisk eller ben er slet ikke en mulighed! Men fordi jeg er så afhængig af at han bare går når vi er på tur (rider distance, så til stævner kan jeg ikke hoppe af og på 87 gange :P), så jeg har fundet ud af at det hjælper at bakke ham hen imod det som er farligt. Så afstresser han efter lidt, og jeg kan vende ham om og ride forbi. Og så får han en belønning i form af græs eller hvad han nu finder smiley
    Men tiden vil du også udregne en måde at tackle de ting - måske er det at ride sidelængs forbi, snakke til hende, ride en volte før du rider forbi, whatever - mulighederne er uendelige, og I vil finde jeres helt egen metode smiley


  • #34   7. maj 2016 smiley

    Mvh TT


  • #36   8. maj 2016 Sofie: Jeg har arbejdet i stald med over 50 heste. Det ændrede ikke mit syn på hestetræning, men jeg fandt da ret hurtigt ud af, at det ikke var et job for mig smiley

    Så det kommer nok mere an på, hvem man er, og hvordan man mener heste bør trænes. Vores heste står til tjeneste til at opfylde vores hobby-behov, jeg kan ikke se, at man kan andet end at træne dem så respektfuldt som muligt.


  • #37   8. maj 2016 Jeg har haft et andet syn på heste tidligere. Jeg er glad for at jeg skiftede til det jeg har nu.

    Har man ikke tiden til at lære hesten det ikke er farligt fordi man skal videre til næste, så må man jo omprioritere eller lade være med at ride 10 heste om dagen :).


  • #38   8. maj 2016 Aldrig om jeg ville bruge pisk, vold og smerte løser intet.
    jeg er heller ikke tilhænger af at man står af og trækker forbi, men det kan nogle gange være løsningen, og så hellere det end at slå.

    jeg kræver af mine heste at de har næsen i den retning jeg vil, at de så står stille og glor, det er deres valg, men de skal have næsen i den retning jeg har bestemt. jeg giver signal, og holder presset, og i det øjeblik hesten bare læner sig frem slipper jeg presset og roser. udelukkende for at gentage hvis den går i stå. Det kan tage lang tid at få redet tur, hvis hesten ser spøgelser over alt, men det er en del af træningen, og når den har modet skal den nok gå frem.

    Den metode har fungeret på alle de heste jeg har haft i hænderne og det fungere langt bedre end vold og smerte, og jeg har brugt de slags metoder uanset hvor mange heste jeg har skulle ride og passer hver dag.


  • #39   8. maj 2016 Enig med Rikke Blume!

    Det handler om at holde hesten med hovedet den vej man vil, lade den stå og kigge - og forhåbentlig blive mere rolig, og så holde presset til den går stille og roligt forbi - ikke noget med at slå eller løbe forbi! smiley

    Jeg vil sige at det med at hesten enten skal bakke hjem eller gå frem, virkelig har hjulpet mig, de fleste heste vælger at gå fremad når de finder ud af at de ikke får lov til at vende sig, så de skal bakke hele vejen smiley


  • #42   8. maj 2016 Vold virker ganske effektivt. Det er bare hverken særlig konstruktivt eller særlig etisk acceptabelt at bruge vold for at få sin vilje.

    De heste du har arbejdet med er ikke velopdragne - de er bange for dig og makker derfor ret. Det kaldes tillært hjælpeløs. Jeg har personligt ikke lyst til at have et forhold til en hest baseret på dens frygt for mig. Så vil jeg hellere bruge længere tid på træningen og have en hest, der faktisk synes det er sjovt at være med.

    Hvordan vil du selv synes det var at blive slået fordi du var bange eller der var noget du ikke forstod?


  • #43   8. maj 2016 Taler du med hesten når du rider? Min hest kan rigtig godt lide at blive snakket med, så en stor del af vores ture går ud på, at jeg taler med ham. Især når han bliver nervøs.
    Ofte bliver det sådan noget tåbeligt sniksnak (min part taler meget med ham om madlavning) eller lignende, men jeg synes det virker 9/10 gange.

    Ellers er det en mulighed at få en til at gå ud med jer fra jorden af? Det bruger vi også. Så går jeg forrest det første stykke tid / ukendte steder /farlige ting, men kan efterhånden falde så langt bagud, at det er lige meget om jeg egentligt er med.

    Og de øvelser med farlige ting, har du lavet dem fra ryggen af også? Min hest er enormt cool fra jorden, men når man sætter sig op bliver han mindre sikker. Min part får f.eks. undervisning af mig i at ride agility baner mens jeg står og danser regndans med store plaststykker og lignende for at lære ham, at det er totalt ufarligt.


  • #45   8. maj 2016 En hest er et levende, følende væsen der fortjener at blive behandlet med respekt og omsorg. Jeg lærer aldrig at forstå hvorfor folk ikke synes det er okay at slå på hunde, men helt okay at slå heste.

    Jeg kender ikke de heste du arbejder med, men jeg kender til indlæringsteori, og tillært hjælpeløshed og frygt er det man ender ud med, når man bruger vold som træningsredskab.

    Du styrer helt selv hvordan du træner de heste du arbejder med. Jeg kommer bare aldrig til at synes det er acceptabelt, når der findes så mange andre, konstruktive måder at træne på.


  • #48   8. maj 2016 Selvfølgelig er køer og grise også levende, følsomme væsener? Grunden til at de bliver behandlet af lort er fordi det er billigere og forbrugerne ikke gider bruge penge på det kød, som rent faktisk kommer fra et godt sted.
    Og nej, jeg er ikke vegetar, og jeg indrømmer gerne min familie ikke har råd til at købe frilands eller andet bedre kød hver gang. Men jeg har også sat mig for at når jeg flytter hjemmefra, så bliver det ændret.

    Jeg er bare glad for ikke at være en af dine heste, når nu du finder vold helt okay og som den bedste løsning :). Jeg fortsætter bare mit hippie pjat hvor hesten rent faktisk får lov til at vise hvad der er rart og ikke, og lytter til den.


  • #50   8. maj 2016 Næh, den var måske lidt under bæltestedet det kan jeg godt se, men jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå, hvordan man kan finde vold okay og som en fair løsning :).

  • #53   8. maj 2016 Aaarg, jeg synes ikke rigtig man kan sammenligne piskeslag med urolige hænder.

  • #56   8. maj 2016 Og det er ikke smerte uden grund og uberettiget når man smækker dem en fordi de ikke vil i trailer/frem i longen/gå forbi noget farligt?

  • #58   8. maj 2016 Wauw. Jeg bliver gladere og gladere for mit syn på heste :).

  • #60   8. maj 2016 hesten tør ikke gå forbi busken fordi der sidder en stod fed løve inde i busken, den gør det alligevel efter den mindste antydning fra rytteren. For den ved godt hvem der er den største løve.
    Lidt firkantet, men forklaringen er jo såmænd god nok.

    Jeg arbejde også i stald, med godt 40 heste. De ældre som havde været inde i hænder igennem årene, bevares hvor var de opdragene.
    Men jeg så desværre også vejen dertil under de måneder jeg arbejde der.

    Jeg er helt enig i, at hesten skal være opdragen, men det handler om at finde balancen.


  • #61   8. maj 2016 Jo tak Sofie c:.

  • #63   8. maj 2016 Hvad forskel gør det?
    90% af de heste jeg har redet, bliver forskrækket på vej ud, men går nærmest uden at vrikke med et øre på vej hjem.

    Den er på vej hjem, den skal hjem til det vante og de trykke rammer, eller måske er det bare en ædedolk der ved at der falder noget af når man kommer hjem i stalden.

    De fleste heste går også hurtigere på vej hjem end ud, det gør dem jo heller ikke just uopdragne smiley


  • #65   8. maj 2016 Hvorfor Sofie?

  • #67   8. maj 2016 ? Jeg kan ikke se nogen steder, at du forklarer hvorfor det gør en stor forskel.

  • #69   8. maj 2016 Hvad bygger du det på? Det er ganske normalt, at en hest går mere velvilligt hjemad, da den ved at den skal hjem hvor den er tryg. Når hesten er på vej ud på tur, aner den ikke hvor den skal hen og om den kommer hjem igen og er derfor naturligt mere på vagt.

    Ligegyldigt hvad er vold aldrig en acceptabel løsning.


  • #72   8. maj 2016 At smække en hest i røven med en pisk fordi den er bange er vold. Om du vil være ved det eller ej. Jeg har skam selv gjort det mange gange inden jeg satte mig ind i indlæringsteori og hvordan hestene faktisk tænker og fungerer.

  • #74   8. maj 2016 Kan godt se Sofie Ps pointe i det her, og havde nok gjort det samme. Jeg kan også godt se hvor hårdt det lyder når man læser det igennem, men man får en meget bedre hest på tur, og man skal bare gøre det en eller max to gange og så forstår hesten det. Jeg læser det som om at den ikke vil ud på tur, siden det kun er på turen ud. Og er det en ny hest er den sikkert ude på at "teste dig" og finde ud af hvor den kan løbe om hjørner med dig.
    Ikke sagt at den ikke kan blive bange, men selv når min egen hest en gang imellem tøver på tur over et eller andet hun er usikker på, hjælper jeg hende ved at drive hende frem i trav, og pludselig er vi på den anden side smiley


  • #76   8. maj 2016 .

    profilbillede
  • #77   8. maj 2016 okay, okay jeg er godt klar over, at den er firkantet smiley

    Jeg bruger også selv pisken, hvis der er noget. Men det er en balance man skal finde. Det skal jo ikke være så den virker som en decideret kæp smiley


  • #79   8. maj 2016 Heste har ikke frontallapper og er dermed ikke i stand til at prøve af, løbe om hjørner med folk osv.

    Der er altid en grund til hestens adfærd og det er op til os at finde ud af grunden samt behandle hesten ordentligt i processen


  • #80   8. maj 2016 Jo de er faktisk smiley
    En hest er ret klog, og det er forskelligt fra hest til hest hvor meget den vil "finde sig i". Min hest et meget samarbejdsvillig og der er langt til hendes grænser, men de fleste ponyer har svært ved at acceptere fx ridehus, hårdt arbejde, væk fra stalden og andre sure ting. Og hesten prøver at finde ud af hvordan den ifølge sin egen overbevisning får det bedst. For eksempel har min hest det bedst når jeg ikke aktivt bruger mine sporer. Derfor har hun fundet ud af at flytte sig før jeg bruger dem.. Og hvis hesten fx ikke gider at arbejde, kan den godt forsøge at teste dig, hvis det fx før har lykkedes den på den måde. Dvs at den kan finde på at stoppe op på tur, og den får dermed belønning ved at rytteren hopper ned og trækker.. smiley håber det er forståeligt


  • #81   8. maj 2016 Mette, det er meget få heste jeg har redet, som ikke gad arbejde.
    Det handler om st variere det og gøre det sjovt for hesten, ikke kun for rytteren smiley

    Og at nogle heste er kloge, ændrer ikke på at de eks. Ingen frontal lapper har smiley


  • #82   8. maj 2016 Det har ikke noget at gøre med at hesten tester dig. Det har noget at gøre med hvad hesten er motiveret for. Hesten kan godt lærer at den slipper for at arbejde ved at udføre en bestemt adfærd. Men det er netop tillært adfærd og ikke fordi hesten tester en.

  • #83   8. maj 2016 Mette - det du beskriver er tillært adfærd smiley og intet med at være klog...

    Mvh TT


  • #84   8. maj 2016 He he.. Du var vidst hurtigere Sandra smiley

    Mvh TT


  • #85   8. maj 2016 Nej men det ændrer heller ikke på at de ikke tester dig smiley jeg mener, kald det hvad i vil. Jeg ved godt at blabla en hest tænker ikke at den vil være tarvelig, men den prøver generelt at gøre sit liv nemmest. Det er instinktivt. Nogle heste er mere villige til arbejde end andre og det har bla noget at gøre med opdragelse

  • #86   8. maj 2016 Aaaarh, jeg er nu ikke helt enig smiley men fred være med det, vi kan jo side her og skrive nok så mange ting (og her er virkelig nogle kvindfolk som ved hvad de snakker om, credit til jer) men det lader ikke til at rykke på noget.

    Men så kan vi vel om ikke andet blive enige om at være uenige smiley


  • #87   8. maj 2016 Men opdragelse og træning af hesten er rytterens ansvar og ikke hestens. Så at smække hesten i røven fordi man ikke gider bruge tiden på at træne den, er ikke en særlig konstruktiv løsning i mit hoved eller fair overfor hesten.

    Hesten kan sagtens synes det er sjovt at arbejde, hvis man sørger for at variere sin træning og tage tingene i et tempo hvor hesten kan følge med både fysisk og mentalt smiley


  • #90   8. maj 2016 Sofie - stadigvæk tillært adfærd smiley

    Mvh TT


  • #92   8. maj 2016 Når det er tillært adfærd så er det ikke hesten der prøver af, men derimod rytteren der har lært hesten, at den givne adfærd bliver belønnet.

    Det er rytterens fejl og ikke hestens.


  • #94   8. maj 2016 Hvordan ved du at det er pga mad den vil hjem? Jeg vil nemmere tro, at den vil hjem, fordi det er et flok og flugtdyr, der er tryggest hjemme i vante rammer med sin flok.

    Og nej det er ikke rytterens fejl, men det er heller ikke hestens. Det er til gengæld rytterens ansvar at træne hesten, så dens behov for at være sammen med flokken/få mad/eller hvad dens behov nu bliver mindre, og man må derfor dele træningen op i mindre bidder, som hesten kan overskue, så man øger både tryghed og motivation hos hesten ifht den opgave man stiller.


  • #95   8. maj 2016 Jo..for hvis vi gav hesten dens foder i skoven og ikke der hjemme så ville den heller i skoven smiley
    Så vi har lært den ved at give foder der hjemme på et fast sted at det er der det sker smiley self.hvis foder er hovedmotivationen til den pågældende hest smiley

    Mvh TT


  • #97   8. maj 2016 Den har jo ikke selv serveret sig sit foder i sin boks.. Så det er jo noget vi har lært den ved at give den det. smiley

    Mvh TT


  • #98   8. maj 2016 Vi kommer ofte til at lære vores heste ting ubevidst, så selvom vi ikke har haft intentioner om at lære hesten en given adfærd, så er det ikke ensbetydende med at det ikke sker.

    Derfor er det så vigtigt at læse op på indlæringsteori, så man ved hvordan og hvorfor hestene lærer. Det gør det hele så meget nemmere smiley


  • #99   8. maj 2016 Hvis hesten går på en jordfold, men man rider tur i en rabat med masser af græs, så er det næppe fordi hesten vil hjem til maden på folden, at hesten går hurtigere hjemad - men det vil den gøre alligevel smiley

    Ts - har du prøvet med en støttepædagog på tur? Altså en anden hest eller en der bare går ved siden af?
    Min er støttepædagog lige pt. hvor foldveninden og hende kommer på tur og ser meget farlige ting og der hjælper det jo enormt at have en erfaren hest med, som kan vise at de skrækkelige postkasser ikke springer på én.


  • #100   9. maj 2016 Okay jeg kan godt se at det er en større opgave at modargumentere en flok hesteprofessorers diskurs. I må jo have ret siden i har taget en doktorgrad i hestepsykologi??? Det lyder i hvertfald sådan, og så har i jo sikkert også haft hest hele livet og har mange års erfaring på bagen..
    Jeg har ikke tænkt mig at blive ved med at modargumentere jer, for vi bliver aldrig enige og mødes aldrig på halvvejen. Haha for jeg er stadig ikke enig


  • #101   9. maj 2016 Har ikke en doktorgrad, men har da en uddannelse der bl.a beskæftiger sig med indlæringsteori smiley

    Og så er det jo ikke noget vi sidder og finder på, men tværtimod et område der er lavet massiv forskning indenfor.


  • #103   9. maj 2016 At det virker at slå hesten er ikke ensbetydende med, at det er en gangbar metode.

    Hestene kommer aldrig til at se os som ledere, da de er heste og vi er mennesker og dermed ikke kan indgå i et hierarki sammen.

    Derudover så tyer en god leder aldrig til afstraffelse, men går derimod forrest og er et godt eksempel.


  • #104   9. maj 2016 Og selvom ridning er en sport giver det os ikke ret til at behandle hestene som rekvisitter, der bare skal makke ret. Det er altså levende væsner vi har med at gøre.

  • #105   9. maj 2016 Sofie P: først skriver du, at heste ikke er følsomme væsner som skødehunde, og så senere hen skriver du at heste er vildt kloge. Hvordan hænger det sammen?

    Jeg tror heste er intelligente, følsomme væsner. Men jeg ved også at de er drevet af instinkter. Når en hest ikke vil på tur er det oftest fordi den er mere motiveret ved at være hos flokken og utryg ved tur - derfor går den også hurtigt på vej hjem. Vi kan ikke forklare den, at den kommer hjem igen.

    Og ja lige netop - ridning er en sport = noget vi gør for sjov. Så det kan da på ingen måde retfærdiggøre, at vi slår dem eller tvinger dem. Tvært i mod! Det er noget vi gør for at opfylde VORES behov, hesten er vores sportsredskab- men den er altså ikke en cykel. Den er et levende væsen og fortjener at blive behandlet og trænet med respekt og indføling.


  • #107   9. maj 2016 Søholm, det billede er jeg nødt til at sende videre til min søde part. Hvor er det bare beskrivende for det forhold, jeg øver de to i at få!

  • #108   9. maj 2016 Jeg er enig med dig, Søholm. Jeg mener godt, at man kan være leder for sin hest på den måde, at man er den stabile, trygge klippe hesten har brug for, at man guider hesten og går forrest.

    Det jeg opponerer imod er dem der mener, at man skal være førerhest og som bruger tesen om at være leder som undskyldning for, at man gerne må bruge voldsomme metoder i sin træning af hesten.


  • #110   9. maj 2016 Heste er ikke i stand til at løbe om hjørner med folk. Det lyder nærmere som en forvirret og frustreret hest.

    Du opnår ikke respekt ved at benytte dig af afstraffelse. Du opnår frygt. Ingen beskylder dig for at tæske hesten, men du beskriver selv, at du smækker hesten en i røven for, at den gør som du siger. Og det er afstraffelse.


  • #117   9. maj 2016 Hvorfor i alverden er det en uskik, Sofie?

  • #120   9. maj 2016 Eller også har TS brug for at stige af hesten og trække den forbi, hvis den er utryg smiley

  • #122   9. maj 2016 Men der er forskel på at slå sin hest fordi den gør hvad der er naturligt for den og på at træne den og vise den, at den kan reagere på en anden, mere behagelig måde.

    Min hest var bange for sin egen skygge, da jeg fik ham, men er efterhånden blevet mere og mere cool. Dette udelukkende ved, at jeg har accepteret hans grænser, delt opgaven ned i mindre stykker og brugt masser af positiv forstærkning. Derfor er hans selvtillid, mod og tryghed blevet større. Dette opnår du ikke med tvang.


  • #124   9. maj 2016 Jeg fik også jævnligt en i måsen som barn, for jeg var rent ud sagt det man kalder en møgunge.
    Jeg husker det absolut ikke som respekt, men jeg var hamrende bange for min far når han kom trampende igennem stuen.


  • #125   9. maj 2016 Jeg kan ikke lade hver med at tænke på de 5 F'er under jeres diskussion..
    Hestene bliver styret af de 5 instinkter - foder, flugt, formering, flok og frihed fra smerte. Hvis man altid har de 5 F'er hovedet, så kan det aldrig helt gå galt. smiley

    At bruge pisken som et redskab til at få krikken til at "makke ret", er i min verden ikke bygget på respekt, men mere noget magtliderlighed der er taget over (beklager sproget), at man mener pisken er den eneste løsning på at skabe respekt er hel hen i hegnet - respekten skulle gerne være gensidig, og her bl.a. kan man tænke på en af de 5 F'er - frihed for smerte..

    Til trådstarter - jeg ville starte med korte intervaller, evt. få en rutineret hest med på tur, når i så møder det farlige og hesten stopper op, ville jeg lade den stå indtil den frivilligt tager et skridt frem og derefter ville jeg ride et par meter mere og så vende hjem ad igen - og så gradvis forlænge dette. Udover så hjælper det meget på mine at jeg snakker til dem, evt synger (så der ikke plads til sommerfuglene i maven) og så bare have is i maven.


  • #126   9. maj 2016 Og så vil jeg lige indskyde, som hesteejer med part, at min part røg med hoved og albuer hvis hun fik den sjove idé at slå min hest når den er bange.

  • #127   9. maj 2016 smiley

  • #128   9. maj 2016 Okay..
    sikke en debat smiley

    Nå men ts du har ikke en anden equipage som kan guide dig og din hest? i de fleste tilfælde vil en frygtsom hest blive meget mere tryg ved at en erfaren hest går ved siden af. Den erfarne hest skal dog være nervefast da den frygtsomme hest godt kan smitte af på den erfarne hest smiley Bare et rigtig godt tip.

    hvis du ikke har en hjælper så handler det bare om tålmodighed.
    Jeg selv har altid bare kastet mine heste ud i det og så har jeg trukket dem rundt og guidet dem til at blive nervefaste. Man skal selvfølgelig gøre alt med måde og ikke gå ud over hestens grænser så den stikker af. men spring ud i tingene og så giv det MASSER af tid! smiley


  • #129   10. maj 2016 Okay waow, sikke en debat . smiley

    Vi har fat i 2 problemstillinger som Sofie P, blander sammen.

    Musti er hunderæd for nogle ting, om jeg er på jorden eller til rygs. Og sådan er det bare - Jeg har fundet ud af, at godbidder, tålmodighed og affokusering (kan man sige det? Haha) hjælper. Når vi møder noget farligt, så skal jeg tage en godbid frem, få hende til at fokusere på mig og godbid, fremfor det farlige. Når hun så har forceret det farlige, får hun godbidden. Det har hjulpet gevaldigt.

    Den anden ting er, at når jeg rider ud på tur, så kan jeg ikke komme særlig langt, før hun slår bremserne i, og kun kan bakke. Mustis ejer, har fortalt mig, at sådan har det været lige siden, at der var en lastbil der nær havde kørt røven af hende.

    I går kom der en hest i stalden, som kan rides ud på tur, så det vil blive prøvet med en erfaren hest, om det hjælper på hende (Y)

    Men tusinde tak for svar, og forholdvis god tone smiley



  • #130   10. maj 2016 Okay! Med en anden hest, lykkedes det os at få Musti til at gå hele 8km ud (med mig på ryggen) og 8km hjem!

    Det var en kæmpe succes oplevelse, og hun blev ikke bange som sådan! Kiggede på nogle få ting, men ikke noget der gjorde hende farlig at være i nærheden af.

    Det var virkelig virkelig rart, at det lykkedes, og at hun faktisk godt kan! smiley


  • #131   10. maj 2016 Godt arbejde, Mette smiley Det skal nok blive super godt smiley

  • #133   10. maj 2016 Det ved de fleste af os nok allerede c:.

  • #134   10. maj 2016 Sofie - nej..Men vi ser ikke op til de "professionelle" stalde da vi (mange af os) ikke bryder os om den måde hestene bliver holdt på og den måde de bliver redet og håndteret. Vi er fuldt ud vidende om det. Men tager afstand. smiley

    Mvh TT


  • #136   10. maj 2016 Selvom det er en sport kan man godt behandle hestene på en fair og respektfuld måde.

  • #138   10. maj 2016 Tja vi har jo tydeligvis helt forskellige syn på fair og respektfuld hestehåndtering c:.

  • #140   10. maj 2016 Der er også en grund til, at mange af os holder os langt væk fra de professionelle stalde smiley

  • #142   10. maj 2016 Jeg elsker dette billede smiley

    profilbillede
  • #143   12. maj 2016 Gad ikke læse alle kommentarerne, så måske rammer jeg ved siden af smiley

    Jeg har redet en fjordhest, som ikke kunne lide at komme væk fra flokken og "den trygge zone" aka stalden og foldene.
    Jeg kunne ikke få hende op ad alleen og over i skoven, så hele vinteren trænede vi at gå op ad den. Måske var det kun 10 meter eller 5 til at starte med. Pointen var at jeg bestemte, hvornår vi vendte rundt. Jeg var ikke vild med at klaske og sparke eller andet, så den metode var meget god.
    Til sidst gik hun lige over i skoven, hvor hun også lige så stille blev vendt til at være længere og længere tid væk.
    Det virkede men tog lang tid samt meget tålmodighed.


  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #144   12. maj 2016 Sikken en debat, jeg troede at ryttere var blevet klogere, heldigvis lyder det til at flertallet siger fra for vold. Jeg har redet de sidste 50 år. Undervist og haft heste i ridning, deltaget i spring og dressur konkurencer, og ridningen har forandret sig gennem årene, heldigvis til det bedste. For mange år siden fandt jeg ud af, at heste er utrolige følsomme og desværre meget tilgivende væsner, De kan stå på staldgangen og nusse med den rytter der lige har svunget pisken. Prøv lige at tænk på det! Og så burde man skamme sig. Det store og stærke dyr tillader os at ride dem, at bede dem om ting som de aldrig er blevet skabt til, og så er det fordi de har fundet ud af, at det vil de ikke, at vi med sindsro, pisker, sporer og rykker dem i munden, el andet der kan tvinge dem til overgivelse. HURRA HVOR ER VI GODE. DEt er i afmagt at man slår, det være sin hund, hest, børn el kone, når man ikke ved bedre, griber nogle til vold.
    Til Sofie P vil jeg sige. Køb dig en cykel og tæv løs på den. Du fortjener ikke at sidde på det dejligste dyr der findes, hvis du ikke kan være ydmyg over at mellem 4- 500 kg prøver alt hvad den kan, for at finde ud af, hvad du forlanger. Jeg arbejdede i en prof, meget prof stald, i år 2001, og ejeren af stalden sagde, efter han havde fyret en af beriderne: Han slog mine heste.


  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #146   12. maj 2016 Til Mette. du har fundet en god løsning med en anden hest til at vise vejen, men når du skal ud at ride alene, tro på din hest, vis den tillid og opmunder den til at gå de steder den syntes er farlige. du er leder og samspiller,så du skal tilskynde til ro og vise at der er intet farligt. hvis den er meget utryg, hop af vis at du er sikker på det i laver giv en godbid når i er forbi, ros med lys stemme, gå tilbage, sid op, prøv igen, masser af klab, nus på halsen, og fortæl den at den er verdens bedste hest.Hvis du kan ride med den hest der er mere rutineret, så prøv at ride forrest, går det godt, ROS, skal den anden hest forbi først og din følger efter , ROS. Held og lykke med din hest og jeres ture ud i naturen.

  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #147   12. maj 2016 Til Sophie P. du har aldrig fundet vejen til den rigtige ridning, håber ikke du smitter andre. Synd for dig, for der er intet i verden smukker end at spille sammen med 4- 500 kg, muskler der bare samarbejder uden vold, de fleste proffer, vil give mig ret, men de er desværre underlagt hesteejere der ikke kan vente til hesten er færdig til at lære de ting man forlange. Måske sådan nogle som dig.
    Hvis du er uenig med mig? Så skriv om hvad du gør, når din hest ikke vil de øvelser du øver. bruger du pisken, el prøver du at fortælle den hvad det er du mener?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #150   12. maj 2016 Ro på, der er ingen grund til at blive ubehagelige, og meget personlige, vi er ikke altid enige men alle meninger har lov til at blive ytret herinde, det der ud til at TS har fundet hendes vej så det er jo fint.

  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #152   12. maj 2016 Jeg har ondt i røven i alt vold, det værer sig dyr og mennesker, men meget dyr, de kan desværre ikke selv forsvare sig, som mennesker kan.Hvorfor er du så opsat om at din ridning er den rigtige, kan du ikke tilgive at din hest? Måske forsøger den at gøre det rigtige, En at dine formuleringer er give den et rap i røven, hvis den ikke lyster, hvad du beder den om. Har du nogen sinde prøvet at tænke på at du måske ikke giver den klare signaler? Jeg vil ikke kritisere din ridning, men give dig en mulighed for at tænke på om du rider for kunkurencen skyld, el om du rider for at få en fantastisk oplevelse. Nej jeg ville ikke blive gal hvis nogen skrev sådan til mig, jeg ville gå i tænkeboks, og finde ud af om jeg muligvis HAVDE URET. Du skriver at du har fundetden rette vej. OG HVAD ER SÅ DEN?


  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #154   13. maj 2016 Du udøver ikke mere vold end andre gør!!! Sikken en konklusion. Så vold er åbenbar en acceptabel metode, kald det så samarbejde!! Du er træt af diskussion, ja det bliver man når alle andre er imod en. Tænk dig dog om!! Er alle vi andre idioter? Ja det er vi nok og heldigt for det. god ridning.

  • #156   13. maj 2016 Sofie - du skriver at du ikke udøver mere vold end alle andre gør...og stadigvæk er du den eneste i denne debat der siger at hun skal klaske sin hest i røven med pisken.. Hvad fortæller det dig?
    Vi andre sidder og siger at hun absolut ikke skal gøre det.. Og du begynder at prale af din erfaring og ridning i "proff" stalde.. Og at det er den vej der er den rigtige...
    Kan du overhovedet ikke se hvad du selv siger og at din holdning er laaaangt fra vores andres?

    Mvh TT


  • #157   13. maj 2016 Nu har jeg ikke læst alle svarene, men kunne det ikke være en idé at ride sammen med en anden hest nogle gange? Den skal selvfølgelig vare idiotsikker. Men den kan måske vise din hest, at der ikke er noget at være bange for.

  • #158   13. maj 2016 Heidi - ts har lige Startet og haft succes med dette smiley og ja et godt råd som er påbegyndt smiley

    Mvh TT


  • #159   13. maj 2016 Hej - Ved tilridning og tilvænning til diverse ting vi møder på tur, har jeg god erfaring med at den uerfarne hest især i starten følges med en erfaren "pædagog-hest"(og rytter) på turene. Altså en hest som er rolig og tryg ved de ting vi møder. Det har den virkning, at når pædagog-hesten ikke er bange, så smitter det positivt af på den uerfarne hest og den lærer hvordan den skal gøre. Det er fint hvis hestene kender hinanden i forvejen og gerne en ældre pædagoghest end den uerfarne. Pas på med at stå af hesten, når I møder "farlige" ting, du risikerer at indlære hesten en dårlig vane. Evt. tag en ven med til at trække Jer forbi "farlige" steder i starten - Held og lykke. God sommer Signe

  • #161   13. maj 2016 Hvordan tænker du hesten føler det når du slår den fordi den er bange?? smiley
    Og du svarer ikke rigtig på mine spørgsmål...
    Forskellige holdninger er godt så længe det ikke omhandler noget andre tager skade af..

    Mvh TT


  • #162   13. maj 2016 Gå ruten med hende i grime og tag en masse godbidder med og læg dem på de ting hun syntes er farlige smiley Det hjalp meget på min pony

  • Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
    #164   13. maj 2016 Rider selv på en fjordhest. Nogle gange tager hun alt i stiv hånd andre gange er hun kunstig:p Det jeg gøre er at lave nogle ting som vi normalt ikke øver os så meget i. F.eks træner vi paraply øvelsen eller pose og hver gang hun ikke stiver eller spiller kunstig får hun en godbid eller bliver rost. Det kunne man måske også gøre med andre ting smiley Håber det hjælper

  • #165   14. maj 2016 Sofie - Igen den nemme løsning...

    Mvh TT


  • #166   14. jun 2016 Jeg underviser, og afholder kurser og foredrag om turheste, uddannelse og de udordringer som ofte følger med.

    Se mere på vores fb side overmoselund hestetrænings center


  • #167   14. jun 2016 Slip tøjlerne og driv den ligeså stille forbi det farlige, snart med det ene ban, så med det andet.

    Du skal have is i maven. Når du slipper tøjlen, viser du den at det ikke er farligt, når du driver med skiftevis at lægge schenkel til hende, fortæller du hende at du er med hende.

    Enkelt og virksomt, afprøvet for næsten 6 år siden, da vi fik min travhest hjem og den skulle lære at gå skovture smiley

    Held og lykke med det smiley

    Husk masser af ros når det går godt smiley

    Ulla


  • Hanne T
    Hanne T Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 5
    #168   14. jun 2016 Din plan med samme tur flere gange til den sidder der, er super. En oplagt mulighed. En anden mulighed er at lave nogle "klikke-hjernen-på-øvelser" fra jorden hjemme i trygge omgivelser. Så gå en tur og hver gang hesten bliver bange laver du øvelsen/øvelserne, til hjernen klikker på. Det kan være noget så simpelt som flex i halsen/ flytte forpart/ bagpart... Fx....Brugte det på min fuldblod som absolut ikke kunne rides ud alene, og absolut var bange for alt;) Det gik over, og hun endte med at være som en kedelig Djurs-sommerland pony der ikke reagerede på noget... Også alene på tur;) Du kan også vælge at ride ud. Bliver det for meget, hopper du af, og laver dine "klik-hjernen-på-øvelser" Intet af din ære eller din træning går i stykkee af, at du hopper af. Det er åndssvag skrøne. Som en af mine største horsemanship guder Mark Rashid siger: Don't ever stop training just bevise you're affraid of maling mistakes... Ret væsentligt er dog: uanset om du rider eller går skal du IKKE stå stille og "vise" hesten det den er bange for. Ignorer det. Du er jo ikke bange for det. Og du er lederen/ dens mest pålidelige ven.Det er nok det aller vigtigste i teknikken. Det og minus vrede.. Hesten gør ikke noget mod dig. Den skal bare lige lære noget, og det hjælper du med. Det skal nok gå godt! Før du aner det har du en "kedelig" turhest;)

  • #169   14. jun 2016 Jeg begyndte at lave klikkertræning med min, da den pludselig kunne blive bange for en eller anden ny ting. Hver gang den bliver "mistænkelig" over noget nu, så sætter den mulen på, et klik og en godbid og så eller videre. Når den ikke er bange mere, så kan du begynde at ride forbi uden den hver gang skal sætte mulen på???? Min hest er helt vild med den leg!! Hvis du ikke kender til træningen eller vil have nogle idéer, så skriver du bare????????

  • #170   14. jun 2016 Og med alle de spørgsmålstegn mener jeg: smiley smiley smiley

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #171   15. jun 2016 Du kan også når du er på tur med en anden være den der rider forrest når i er klar til det på den måde bliver den også mere selvstændig
    Rigtig god tur til dig, det der ser ud til at være et stort problem i nuet, løser sig pludselig med masser af træning smiley


Kommentér på:
Tur træning

Annonce