{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
589 visninger | Oprettet:

Råd angående genoptræning {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Min hoppe skal genoptrænings efter vinterpause og host sygdom...
Det hun har fejlet ikke er ikke slet, men noget muk, som gav et meget hævet ben i 4 dage. Det er heldigvis væk nu. smiley
Derudover har vi været igennem et "retning"- og sadelforløb, så nu skulle vi gerne være klar til at starte...
Jeg har fundet en skabelon til genoptræning:
http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptræning/

Men der står at det skal forgå med ligeud arbejde og sådan og her kommer så mit problem.

Dyrlægen siger skidt 1-2 uger (ikke noget om øvelser)
Den fysologiske teaput siger Skidt 1-2 uger med en masse bomarbejde, store volter, og generalt dyb ridning, men også smidiggørende øvelser så som schenkelvigninger, da hun har mange spændinger i hendes hals, som vi skal prøve at få løsnet.

Så hvordan ville i lige gribe det an? Kan jeg sagtens lave skridtperioden med de anbefaldede øvelser?

NB: ud over ridning så laver jeg også strækøvelser med hende for halsens skyld. Med hensyn til træning er tur ikke en mulig grundet manglende omgivelser. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd angående genoptræning
  • #1   2. jun 2016 Genoptræning skal gerne foregå i skridt på hårdt underlag (asfalt) de første 2-8 uger alt efter problemets omfang. Så jeg ville lytte til dyrlægen og bagefter de første uger i skridt gå i gang med alt det andet smiley

    Mvh TT


  • #2   2. jun 2016 Jeg har ikke mulighed for astfald, kun græsbane stortset desvære smiley Okay smiley Jeg synes bare det er svært, når der er flere problemer på en gang. Jeg ved nemlig heller ikke om dyrlægen regnede med at det ville gå så hurtigt. Hun sagde at jeg måtte ride, når hun ikke var halt længere og hævet. Dyrlægen sagde der kunne gå op til 5 uger, men allerede efter 4 dage var hævelsen væk og efter en uge var hun ikke halt eller stiv længere. Jeg ventede bare en uge længere for sikkerhedens skyld. Dog har vi gået 3x 5 min om dagen i de uger efter dr. dyr order. smiley

  • #3   2. jun 2016 Så har du et problem.. Hårdt underlag er essentielt i arbejdet med at opbygge knogler og sener så de bliver stærke igen... Så må du få fat på en trailer e.l. Så du kan komme til at ride på asfalt.

    Mvh TT


  • #4   3. jun 2016
    Medmindre jeg har haft en hest der har stået halt og/eller meget syg så følger jeg ikke nogen genoptræningsplan, men tager det på mavefornemmelsen.

    Jeg genoptrænede ikke på nogen bestemt måde da min stod en månedstid med hoste, jeg tog det på mavefornemmelsen og forlangte selvfølgelig ikke samme holdning og ting af hesten som før, men gik lige et skridt eller to tilbage.

    Jeg synes tit, at man kan mærke på sin hest, hvis man kender den hvornår nok er nok og hvad den skal/ikke skal.

    Men uanset hvad, så er lige ud mindre belastende end volter. Longering på en 20 meter volte er ikke noget man skal gøre meget i, flere dage om ugen i halve og hele timer.


  • #5   3. jun 2016 Hvis kun hesten har været kortvarigt uden træning - 2-3 uger, så ville jeg starte op med let træning, gerne i skridt i en uges tid, og så lige så langsomt begynde at ligge lidt volter ect på.

    Har hesten stået en uge, så vil jeg ikke genoptræne.

    Netdyredoktorens program har jeg brugt med succes flere gang - her har hestene stået mellem 1 år og 4 måneder kun med fold.

    Til en seneskadet hest brugte jeg så til gengæld 5 måneder med trækketure fra jorden ligeudrettet.

    Mvh Charlotte


  • #6   3. jun 2016 Hun har ikke været redet i vinter. Hun har på ingen måde været syg eller skadet ud over de 4 dage med hævet ben. Hun har været skæv/låst i SL-leddet, som er blevet rettet.

    TT: Jeg ved det godt, men jeg kan ikke få en trailer og køre så meget med hende, det er økonomien ikke til smiley Jeg har mulighed for grusvej og måske asfalt 1 gang om ugen smiley

    Tak for svar alle sammen smiley


  • #7   3. jun 2016 Min gik 2-3 måneder med skade. Vi fik det her af dyrlægen:
    10 minutter som start, og på læg 2 minutter pr. dag indtil 45 minutters skridt.
    Sammen med de nu 45 minutters skridt, nu 2 minutters trav på hver volte, øges 1 minut pr. volte pr. dag i 4 uger! max en hel time pr. dag.
    Ved galop, skulle jeg bare lytte til min hest, når han ikke ville mere, så stoppede vi. smiley


  • #8   3. jun 2016 Grusvej er også fast underlag smiley
    Så brug du bare grusvejen.


  • #9   3. jun 2016 Med mindre hesten har haft en seneskade eller dyrlægen direkte har dikteret asfalt, så ville jeg altså bare skridte på bane/i hal. Jeg har aldrig haft seneskader, det værste benhalløj jeg har døjet med var en kodeledsforvridning. Dengang genoptrænede jeg med skridt i rabatten på en grusvej, og rimelig hurtigt overgang til hal/bane.

    Når den reelt ikke har fejlet noget i benene, så ville jeg fokusere mere på de svagheder den har andre steder. Jeg ville nok tage 2 uger hvor du trapper op i tid med skridt, hvis det er en fast mark eller en god bane ville jeg bare ride der, på så store bløde buer som du kan. Efter 2 uger ville jeg så begynde med bomme, stadig skridt og herefter begynde at ligge lidt trav på men holde mig fra bommene i trav i starten, lige giv den noget tid til at få lidt styrke og kondi, bomarbejde er hårdt for hestens core smiley


  • #10   4. jun 2016 Tak for alle jeres forslag og gode råd.
    Tinne og Møffe efter genovervejelser, så var det også noget i den stil, som jeg havde forstillet mig smiley


Kommentér på:
Råd angående genoptræning

Annonce