{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.256 visninger | Oprettet:

Ride Jeres heste.. {{forumTopicSubject}}

Vi hestemennesker er jo ligeså forskellige som der er heste smiley og rigtig mange af os har det sådan at andre ikke skal ride vores heste. Dette af forskellige årsager.
Jeg er selv af denne støbning at jeg ikke ønsker at andre skal ride Tindur. Det har overhovedet ikke noget at gøre at jeg ikke tror andre ikke kan, men 1. At andre er for hårde så der bliver en konflikt 2. Ønsker ikke at udsætte andre for faren pga hans nervøse sind.
Der er dog alligevel nogle der måske kunne få lov til en lille tur, og det er nogle jeg ved er på samme måde som mig selv i ridningen, og som er advaret så det er helt på eget ansvar smiley
Og så er der et par steder min hest godt måtte komme i videreuddannelse, som jeg også overvejer. smiley
Dette er hos Camilla Stormont. Og Blue Berry Hill.

Jeg må så sige at jeg ikke har det på samme måde med Rocky, (endnu i hvertfald) da han ikke er af samme støbning som Tindur. smiley

Jer andre der har det som mig, som jeg har det med Tindur, hvorfor må andre ikke ride Jeres heste? smiley

Og hvem er jeres undtagelser? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride Jeres heste..
  • #1   10. sep 2016 Min hest bliver kun reddet af min søster og jeg, dog med en undtagelse. Min mor må også gerne skridte på hende selv, og hun får også lov til at trave i longe. Begge dele er dog under opsyn, da hun ikke rigtig har lært at ride, så hun har brug for hjælp og støtte.

    Min gamle underviser måtte også godt ride hende, men det var forid jeg vidste, at hun red på en måde, som jeg var o.k. med - dog igen kun under opsyn. Men nu er vi flyttet fra Bornholm, så hun kan ikke rigtig ride hende længere.

    Det er vidst mine undtagelser. Eller har en undtagelse selv, og det er Sacha (med Natash og Tinka) herinde fra. Ved hvordan hun rider, og synes hun rider fornuftigt, så derfor må hun også godt ride Aida. Men det er så også det.

    Ingen får dog, ud over min søster fordi vi deler hest, lov til at ride Aida uden at enten jeg eller min søster er til stede. Det er fordi jeg har lært, at der er forskel på, hvordan folk rider ens hest under opsyn og hvordan de rider hende, når de er alene - desværre smiley

    Men min generelle holdning er, at kun min søster og jeg rider Aida. Derfra er der så førnævnte undtagelser, men det er så det. Jeg har også gode hestevenner, som aldrig nogensinde ville få lov til at komme op og ride Aida, selv under opsyn, men sådan er man jo så forskellig smiley


  • #3   10. sep 2016 Jeg har det sådan lidt på samme måde. Join er egentlig rigtig sød, men jeg er bare bange for at hun får ondt i ryggen, hvilket jo jeg egentlig ikke burde være. Jeg er ikke meget for at nogle rider på hende, og slet ikke uden jeg er med. Jeg har det dog okay med at min bonussøster rider hende, fordi jeg ved at hun er dygtig, og godt kan side stille i en lammesadel uden bøjler. Join skal kun rides i lammesadel, dog lidt en undtagelse til hvis vi skal springe højere. Jeg er også okay med at min far rider hende lidt, da han er helt nybegynder, så jeg kan lære ham fra starten af at balancen skal ikke sidde i bøjlerne, eller tøjlerne. Så han var til hest for første gang i sit liv sidste uge, og det var i lammesadel uden bøjler. smiley
    Og så ved jeg at det er mig der rider hende oftest, så jeg har det ok med at mig og min bonussøster bytter hest en gang i mellem, eller at min far tager i skoven en gang om måneden. smiley


  • #4   10. sep 2016 Min må rides af alle så længe jeg er der.
    Hvis ikke jeg er der er min eneste undtagelse min søster og min opstalder. smiley

    Simpelthen fordi jeg ikke stoler på andre behandler hende som jeg ønsker smiley


  • #5   10. sep 2016 Jeg bliver den eneste der kommer til at ride Laban, jeg vil selv tilride ham, og selv uddanne ham. smiley
    En træktur til et barn i ny og næ kan jeg nok gå med til, hvis han altså nogensinde falder så meget til ro. xD

    Grunden til at jeg, og kun jeg, bliver hans eneste rytter, er at så er han fra start uddannet til mine signaler, og senere hen ikke risikere at blive totalt signal forvirret, ved at der kommer en anden rytter på. smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   10. sep 2016 Jeg har haft nogen stykker igennem årene der har redet Amalfi

    Min hestepasser red hende nogen dage når jeg ikke havde tid, hun var dengang ikke en erfaren rytter men da hesten er skolet godt kunne hun ingen skade gøre, derigennem lærte hun også at håndtere en livlig hest der gerne ville ride, hun red også part på rideskolen på en lidt dorsk model smiley

    Så har et par veninder redet i hhv spring og dressur under mine graviditeter, og har redet lidt stævner for hyggens skyld og med mig som heppekor smiley igen de kan ikke skade min hest selvom deres stil er langt fra min, men min hest lærte at man godt kan bære forskellige ryttere.

    Når jeg selv er kravlet tilbage om bord har det taget 1 måske 2 ture så har hun været fuldstændig som inden jeg holdt pausen, desuden har jeg aldrig stået brandvagt når de red hende, har med fuld tillid overdraget ansvaret til dem, jeg var ude og se spring undervisningen for at nyde min hest springe og hygge med alle de andre.



  • #7   10. sep 2016 Jeg har adskillige skavanker og det har mine heste tilpasset sig. Når andre så kommer derop bliver der let konflikt fordi de ikke sidder og indvirker som jeg gør.

    Især den ene bliver meget frustreret, så hende er der ikke andre der får lov at ride. Den anden er lidt mere tolerant, så hende kan min veninde godt ride hvis jeg er forhindret. Andre kan også godt få lov at tulle rundt på hende når jeg er til stede, hvis det er folk der rider på en måde jeg kan stå inde for.


  • #8   10. sep 2016 Pelle var den flinkeste hest i verden og jeg havde både part til ham, lod min træner ride ham, lånte ham ud til staldejer da hun gerne ville prøve, alle børnene i familien fik ture efter behov, han red "ponygames" da mine forældre lavede arrangement for deres venner, lånte ham ud til skovture og orienteringsridt. Jeg har kun været til stede når det var børn og forældre da de ikke er rutinerede. Jeg er så heldig kun at omgås fornuftige folk der rider pænt og behandler hesten ordentlig, og så er jeg ikke sart smiley

  • #9   10. sep 2016 Niks! Hope er min baby, og mit kæreste eje. Jeg har ikke noget imod at give ture til andre der ikke har redet før, hvor jeg går ved siden af i skridt - men snakker vi "rigtig" ridning, så er det et nej. Hellere at Hope får fri i noget længere tid, end at lade en anden ride hende. Det er specielt også fordi at Hope er ung, og kender til mig og mine skavanker - og folk der skal komme op og rette på det, ender med at gøre mere skade end gavn!

  • #10   10. sep 2016 jeg har ingen problemer med at andre rider mine heste, det er dog på eget ansvar og efter mine anvisninger

  • #11   10. sep 2016 Hvor er du sød Manda <3.

    For mit vedkommende, næsten alle må prøve Natash, fordi hun er så rar og god. Der har efterhånden været en del på hende. Men det er udelukkende min part som får lov til at ride seriøst på hende, og som må ride uden jeg er til stede. Ellers er det kun, når jeg er der, at folk må komme op på hende, og kun for hyggens skyld.

    Tinka er jeg lidt mere bob bob med.. Men hun er jo også ung, og har meget at lære endnu. Folk må godt på et senere tidspunkt komme op på hende, for personligt gider jeg ikke at have en hest, hvor det kun er mig som kan ride hende. Derfor er planen også, at når hun bliver mere stabil, så skal hendes part til og på ryggen af hende, hvis parten har lyst til det. Melanie, Natash's part, har faktisk allerede prøvet at sidde på hende, mens jeg trak. Det er første gang andre end jeg har siddet på Tinka. Og sådan bliver det også det næste stykke tid.

    Men der er da nogen som jeg ikke ville have betænkeligheder ved at lade komme på ryggen af hende. - Når hun er stabil, that is :b.


  • #12   10. sep 2016 nej det ville jeg ikke kunne li.
    Harrys Ras hade vi i over 3 år og jeg hade aldrig prøvet den det var Harrys hest. Engang var min ven her inde fra her et par dage der fik hun lov at ride et par ture på den men jeg var med.
    Min indtryk er at hvis folk låner noget er de ikke så gode ved den ting som de har lånt.
    john rider med i skov på Zarina men lige der strækker jeg mig ikke længer.
    Ja jeg er ikke venlig at låne ting heller ikke heste ud
    VH
    Annette


  • #14   10. sep 2016 Min gamle pony måtte og kunne alle ride. Hun havde et fantastisk sind, så hende er der rigtig mange der har fået en tur på. Både dygtige ryttere og nybegyndere smiley

    Min nuværende pony har jeg haft flere til at ride, og jeg er som sådan ikke sart med hvem der rider hende, men det er dæleme på eget ansvar da hun har et ret eksplosivt temperament nogle gange smiley


  • #16   10. sep 2016 Jeg har også tit andre oppe på min hoppe, primært niecer og nevøer ?
    men ingen rider hende hvis ikke jeg er der.
    Det er hun lidt for sær til ??


  • #17   10. sep 2016 Folk må også gerne prøve mine heste. Især min unghest, Destiny, er meget kold i hovedet, så jeg frygter i hvert fald ikke for folks sikkerhed på hende smiley Jeg har dog fortrudt én gang, at jeg lod en rytter sidde på min hest. Det var min dahenværende underviser, som bad om ting, som min hest ikke forstod, og underviseren bad om tingene på en alt for hård måde til min hests temperament. Så Destiny bakkede udelukkende rundt på banen, og jeg måtte hurtigt bede rytteren om at stå af igen - sådan noget vil jeg ikke se på min hest.

    Ellers må veninder og lignende gerne ride min hest. Og hvis jeg kender én meget godt, og ved, at personen er en meget sympatisk rytter, så har jeg heller ikke noget imod at de låner min hest, hvis jeg ikke er der.


  • #18   10. sep 2016 Min bliver kun redet af mig - af den årsag at han simpelthen er så speciel en herre, at jeg ligesom dig vil være nervøs for at der vil opstå unødvendig konflikt, som kan sætte vores arbejde helt tilbage.. Han har været sendt i ridning i de forkerte hænder - og det ødelagde fuldstændig hans arbejdsglæde, så man skal virkelig kende ham og forstå hans grænser - for han reagerer med at bukke helt vildt, hvis der er nogle misforståelser - det kan være det mindste pres der gør ham frustreret - og så har folk jo desværre lidt en tendens til at skælde ud - og det giver kun en endnu mere frustreret hest.

    Den eneste der kunne få lov er min træner - men det bliver ikke aktuelt, for hun vil ikke af frygt for at komme til at presse det mindste for meget - hun ved at jeg kan mærke grænsen smiley

    Tidligere heste har jeg ikke haft det store problem med at andre har redet - men det kom an på hesten smiley


  • #19   10. sep 2016 Min hest må gerne rides af andre, og det er i bund og grund fordi, at hun er en hest, som passer rigtig meget på sin rytter. På samme tidspunkt er hun udemærket klar over, når hun har en nybegynder på ryggen. Jeg vil dog gerne helst være der, hvis de nu har spørgsmål eller har brug for hjælp, men generelt er jeg rimelig large. Men skal jeg vælge mellem en rytter jeg kender og en ukendt rytter, så er det helt klart den rytter, som jeg kender, som får lov til at ride min hest smiley

  • #20   10. sep 2016 Jep, sådan har jeg det også med begge mine smiley Det er ikke kun ridning, men også bare træning og håndtering generelt. Og hvis de skal træne med dem, skal det foregå uden udstyr så hestene har mulighed for at sige fra. Min mor har en enkelt gang prøvet at lege lidt med Copy uden udstyr, og jeg kan godt sige dig at det så sjovt ud! smiley Og detgjorde mig egentlig glad, for selvom de ikke forstod hinanden, kommunikerede de alligevel. Men da vi ikke træner ens og har ens fremgangsmåde, vil jeg gerne holde dem for mig selv. De er begge trænet med rigtig mange pauser for at holde dem motiveret, og som ofte stopper jeg øvelser idet de tænker på at udføre den, for at fortælle dem at lige netop DET var rigtigt! Ikke sagt at andre ikke kan gøre det samme, eller kan gøre det bedre, men jeg tror bare at vi alle ligger mærke til nogle forskellige ting hos hesten i vores træning smiley I den tid jeg har haft Copy er der fire personer, udover mig selv, som har fået lov til at ride ham selv. Lucky er der kun tre som har redet, og ingen udover mig har arbejdet med ham fra jorden smiley

  • #22   10. sep 2016 Jeg ville ikke lade særligt mange rider mine heste uden jeg er der - men de fleste får lov at ride mine heste. Folk ved jo hvordan jeg træner mine heste - og de rider dem selvfølgelig som jeg selv ville gøre. Desuden er det god træning for særligt moonwalk (unghest) at få andre ryttere på - og det er god træning for mig og se at signalerne virker med andre ryttere (også uerfarne ryttere).

    Moonwalk er ikke blevet redet seriøst af andre end mig men har haft flere af mine veninder (og en del børn) på nakken - det må tælle som god træning smiley jeg kan godt lide og se at signalerne fungerer med andre end mig og se at han accepterer andre ryttere med det samme.


  • #23   10. sep 2016
    Fleur lader jeg ikke særligt mange ride. Min lillesøster må også har min veninde redet tur på hende en gang, hvor jeg red med på en anden.

    En ting er at skridte en tur, en anden ting er at ride dressur. Jeg er ok med andre skridter rundt, men dressur bryder jeg mig ikke om andre skal på hende da hun er følsom og ride og kraftigt siger fra. Jeg gider ikke andre der rider anderledes end mig, sætter sig op og får tydet hende forkert.

    Det ville være noget andet hvis jeg havde en hest der havde oplevet en masse, var super rolig og let ridelig og godt roligt temperament - fx de jeg ind imellem låner når min veninde og jeg er på tur. Så låner jeg en rideskole hest - de har bare en anden personlighed og er redet på en anden måde.

    Min veninde har også en Jyde, som er pænt kølig uanset hvem der sætter sig op på den uanset erfaring man har. Det er også en man kan sætte alle op på, uden det påvirker den.

    Jeg finder det liiidt træls at jeg har det sådan med min egen, fordi jeg er lidt træt af at det åbenbart er sådan at 90% af de danske heste ikke kan rides af andre og er heeeeelt specielle og unikke og iiiiiingen andre kan ride deres hest.
    Det hænger ikke helt sammen i mit hoved.


  • #24   10. sep 2016 Jeg synes det er lidt det oftest er en forkælet holdning at andre ikke må ride ens hest - for tænk nu hvis de ikke gør det godt nok..

    Asterix bliver redet af 3-4 forskellige ryttere om ugen, og han går bestemt ikke i stykker af det, ej heller er han "bare" en LC hest uden det store i. Jeg rider selv konkurrencer på ham, og forlanger at han er knald skarp i hans reaktioner på mig. De andre der rider ham er alt fra helt nybegyndere til noget der minder om en LC, der begynder at få forståelse for de lidt svære øvelser. Og netop fordi han er så velredet, så er han en kanon lærehest for dem, for han laver altså ikke en schenkelvigning, hvis ikke signalerne er ret korrekte, ikke fordi han er dårlig redet, men netop fordi han er så velredet, at der ikke findes 10 signaler, for samme ting, men kun 1, og det er så deres "opgave" at finde ud af hvordan det skal udføres.

    Jeg har uddannet ham fra LC til LA, imens nybegyndere har lært af ham. Så at tro at en nybegynder kan ødelægge en hest med en ridetur, så er hesten altså ikke særlig velredet - sorry to say. Asterix er en speciel hest, men han er dog stadigvæk en hest og skal behandles som en hest. Han lærer ikke kun en rytter at side, men også at ride, og det er altså en gave til dem.
    Det "værste" ved at andre rider ham, er at han kan blive en smule langsom i reaktionerne, men der går 5 minutter, så ved han at det er mig der sidder deroppe og forlanger en reaktion med det samme. Og alle de gode ting der kommer ved at andre kan ride ham, det er uundværligt.

    Plet vil jeg faktisk ikke have noget i mod at andre rider, men det er ganske, ganske få der kommer derop, af den simple grund at hun er ret uforudsigelig, springer for alt og intet og kan gøre en urutineret rytter usikker. Så der er det for rytterens skyld, og ikke for hestens. For hun havde rigtig godt af at andre også red hende, men der er bare ikke mange der har lysten til at komme derop smiley
    For hun er også super velredet, og vil kunne lære en masse til rytteren, men har man ikke modet til en hest med øjne så store som thekopper, så er hun altså bare slet ikke ideel, for hun mærker hvordan rytteren har det, og er rytteren spændt, så bliver hun også mere spændt - men, som sagt, det er noget en rytter med mod på vil lære super meget af, det har jeg nemlig selv gjort.


  • #25   11. sep 2016 hmm. altså når jeg engang imellem er på ferie skal nogen jo passe ham. jeg kan bedst lide at give ham fri. men det er mest fordi han er en pony der er rimelig svær lige at komme op og ride... og så bliver han bare doven. det er sket de fleste gange nogen bare har fået en lille tur. mens andre dog rider ham rigtig fint...

    men selvfølgelig giver jeg en skridt tur til en veninde engang imellem osv.


  • #26   11. sep 2016 For mig er det heller ikke enhver der bare må sætte sig op på Mille. Det er kun hvis jeg er ude og ride med en veninde eller bare har en med i stalden og de spørger om de må og så længe jeg så er der. Nogen ikke hestekyndige mennesker har da fået lov, hvis det er familie eller fx en venindes kæreste, dog ikke hvis personen er for tung smiley Hvis jeg ikke er tilstede er det kun ejeren, en af mine gode veninder, der også er derude, eller en anden voksen, som kender Mille næsten ligeså godt smiley

  • #27   12. sep 2016 Med min ene pony, har jeg ikke så meget imod at andre rider hende, mens jeg ser på. Men på min anden kan jeg ikke selv ride på mere. Så det gør min søster, og det har jeg det ret svært med:)

  • #28   3. okt 2016 For mig har det været vigtig at "alle" har kunne sætte sig op på mine heste og få en god tur. Jeg ser det som en art miljøtræning, der gerne burde give en hest der kan klare lidt af hvert. smiley

    HG-disclaimer : Hvis man har heste med "særlige behov" kan jeg godt forstå man ikke nødvendigvis lader andre ride den.


  • #29   3. okt 2016 Jeg vil så gerne, at alle kan ride mine heste - det ville ikke være ensbetydende med, at alle fik lov. Det skal være nogle, der rider som jeg selv eller som i hvert fald acceptere at ride sådan, når de sidder på mine heste.
    Jeg har imidlertid også en speciel hest og derfor er det kun mig, der har redet ham i en del år, da jeg simpelthen var nervøs for, at andre skulle komme til skade. I år har han for første gang i 6 år haft en anden rytter på og det gik bare så godt. Det er så fedt, for det betyder bare at den træning, som jeg lægger i ham nu, virker, og dermed må det være det rigtige.

    Den anden pony har mere prøvet lidt af hvert i sit liv, og har ikke så mange særheder, så ham må alle ride efter mine anvisninger.

    For mig er det lidt et kvalitets-stempel af min træning, at andre også kan ride mine heste. Men igen dermed ikke sagt at alle må smiley


Kommentér på:
Ride Jeres heste..

Annonce