{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

Mudder og "træthed" {{forumTopicSubject}}

Halløjsa HG,
Jeg har et par problemer med min hoppe, som jeg håber I måske har nogle løsninger på..

Først og fremmest, er hun gået i "Princess Mode" og nægter dermed at gå i mudder. Hendes "part" brugte op til en time på, at forsøge, at få hende igennem folden, inden hun opgav, såvel som jeg brugte 45min, den ene dag.

Alene dét, at få hende til at gå ét skridt frem, kan tage et kvarter, og jeg magter det efterhånden ikke rigtig mere. Jeg har rigtig meget tålmodighed, men den er ved at være sluppet op.

Størstedelen af folden er dækket af mudder, som vi skal igennem, for at kunne komme op til ledet. En veninde brugte en metode med, at trække halen på hende ud til siden, da hesten finder det ubehageligt, og dermed går fra det, men det er selvfølgelig langt fra optimalt i længden..

Vi har forsøgt at tage det stille og roligt, hvor vi trækker i tovet, og slipper og roser, så snart hun tager et skridt frem, men det fungerer heller ikke.. Vi har også lokket med mad og godbidder, men også uden effekt (det er desuden også en metode, jeg gerne vil undgå, da hun bliver tilpas stædig omkring mad så). Hvad dælen kan jeg gøre?

Et andet bette problem er, at hun ikke vil gå frem under ridning. Hun virker hverken træt, doven eller utilpas på nogen måde, hun gider bare ikke rigtig gå hurtigere. I skridt går det så langsomt, at jeg næsten ikke kan følge rytmen i hendes gang, men hun nægter at gå hurtigere, ligemeget hvad jeg gør.

Trav gider hun heller ikke, og når det endelig lykkes, en sjælden gang imellem, begynder hun at søge væk fra hovslaget, og "runder" banen af resten af tiden.

Hun er vurderet til ikke at have ondt nogle steder, og hun er heller ej syg, så hvad kan det skyldes? Mangler hun motivation? Energi? Jeg er ved at være en smule frustreret, da jeg rigtig gerne vil i gang igen, efter en længere pause, og egentlig har haft indtryk af, at hun også gerne vil.. lige indtil jeg driver hende frem smiley

Jeg håber I har nogle forslag og ideer, både til hvad det kan være, men også til løsninger smiley
CRÜEHEAD



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mudder og "træthed"
  • #2   13. dec 2016 Jeg tror at hesten finder det ubehageligt at gå i mudderet. Vi ved jo fra os selv, at det ikke er skide fedt, for vores ben bliver nærmest suget ned i det og er lidt svære at få op. Jeg tænker at det er samme princip for hesten.

    Mht. ridningen, så kan det sagtens være at hun ikke har motivation og finder det kedeligt. Hvem har sagt, at hesten ikke har ondt? For det hun gør lyder til at bunde ud i en evt. låsning eller ubehag. smiley kan anbefale KST..


  • #3   13. dec 2016 Tak for svar smiley Tror ikke hun har problemer med ledene, i forbindelse med mudderet, men jeg er ikke i tvivl om, at hun synes det er ufedt, at skulle træde rundt i det.. Jeg ved bare ikke helt, hvordan og hvorledes, jeg kan gribe det an, udover at stå og hive og trække, og det synes jeg er synd smiley

    Jeg prøvede med nogle bomme, for at se, om det kunne motivere hende lidt, men selvom hun synes de var alletiders, og insisterede på at skulle over dem, så kom der stadig ikke meget fart på smiley

    Jeg må få hende tjekket igennem snart. Jeg havde alligevel planer om, at hun skulle prøve KST. Jeg nød det selv, da jeg fik det, så jeg tænkte, at lidt forkælelse ville være på sin plads til hende. Finder vi ud af noget i samme omgang, er det jo kun godt smiley

    Umiddelbart er det en kyndig person, i stalden, der har vurderet. Det er selvfølgelig ikke noget, man kan gå 100% ud fra, da hun jo ikke er uddannet, men jeg synes bare heller ikke, at hun reagere, som om hun har ondt, og det er måske derfor, jeg ikke har lagt mere i det. Hun plejer at blive voldsom i sådanne tilfælde, men måske handler det også om, hvilken slags smerte, der er tale om.


  • #4   13. dec 2016 Prøv at lokke hende med godbidder og træder hun bare et skridt ud i det, så ROS hende til skyerne og giv hende en, så forbinder hun det med noget positivt smiley

    KST er fantastisk til heste! Hvis det lyster, så har jeg beskrevet på Tatoo's profil herinde, hvilke problemer vi havde og hvor fantastisk KST var i den forbindelse smiley


  • #5   13. dec 2016 Will do! Det er sikkert også god tålmodighedstræning for mig smiley Hun er heldigvis nogenlunde nem at vænne af godbidder igen, haha smiley

    Har lige læst det, og det lyder da bestemt til, det er noget der skal prøves! Igen, finder de intet, har hun fået en omgang forkælelse, og finder de noget, jamen, så er jeg klar over det, og kan få det behandlet smiley

    Igen, tak for svar! smiley


  • #6   13. dec 2016 Find en fold uden mudder smiley Det er de færreste heste der er fan af at bevæge sig ret meget når der er glat og fedtet.
    Det er svært at undgå en smule mudder ved leddet på denne årstid men hele folden bør altså ikke være et stort plørehul..

    Alternativt så må du bede staldejer om at få etableret et område på folden med fast underlag, fx. Knust tegl og beton..
    I længden er den løsning langt billigere end muk-behandling og foldskader pga mudderet..


  • #7   13. dec 2016 Foldene er græssede og lækre, men området omkring leddene, hvor folk og heste går meget, er meget mudret. Jeg ved ikke, om der er mulighed for en anden fold, uden for meget mudder, men det må jeg jo spørge efter smiley

    Vil nødig være krævende, særligt når forholdene er så gode, som de er. Der er kun mudderet, som min hoppe, som den eneste, er meget stædig omkring, og det tror jeg godt, vi kan træne os ud af..


Kommentér på:
Mudder og "træthed"

Annonce