{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hest og træning..?
  • #1   12. jan 2017 Nej, jeg ville aldrig ride en halt hest. Hvis hesten halter, betyder det jo at noget er galt.

  • #2   12. jan 2017 Ville ikke gøre det hvis jeg ikke vidste hvorfor den haltede, da jeg jo så kunne belaste det og gøre det værre.
    Men hvis jeg ved hvorfor og har fået at vide af dyrlægen at jeg godt må skridte, ville jeg intet have imod det smiley


  • #3   12. jan 2017 Måske, kommer jo helt an på om hesten er tjekket af dyrlægen for skade eller

    Min skimmel har gigt og han kan halte ind til han er opvarmet - han ER tjekket for skader og vi ved det er gigten der spiller ind.

    Han rides KUN i skidt når han har disse dårlige dage som heldigvis er sjældne

    Men er den omtalte hest du snakket om TT ikke tjekket for skade, sten i hoven eller lign NEJ så ville jeg ikke


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   12. jan 2017 nej, det ville jeg ikke.

  • #5   12. jan 2017 LittleJohn

    Hvis hesten halter pga gigt, så har den jo ondt, hvorfor så belaste den yderligere ved at ride?


  • #6   12. jan 2017 det kommer meget an på hesten, normalt vil jeg sige nej, men min egen døjer med muskelknude, og den skal løsnes gennem massage og ridening, han halter på ene volte i trav og galop, og sådan har han altid gjort indtil at muskelknuden "går væk" det kommer af at han ikke bliver hold igang eller frost/kulde

  • #7   12. jan 2017 min på 20år er halt på et forben, den har gigt dyrlægen har sagt god for den bliver redet, bare jeg ikke belaster den ved hård ridning, faktisk er det sundt for hende og blive holdt igang..

    min gamle hest fik en seneskade, og skulle skridtes enten med rytter eller for hånd 2x20 min daglig.. indtil næste undersøgelse hvor han så forhåbligt var haltfri


  • #8   12. jan 2017 Nej, hesten er vel halt af en grund

  • #9   12. jan 2017 Nej, ikke ride.

    Welle er uren på bagbenet pt. Men dyrlægen siger at hun skal gå 10-20 minutter i ridehuset hver dag. Ellers ville jeg lade hende stå. Jeg rider dog ikke på hende, men går i lange liner eller bare med et tov på hende. smiley

    Jeg vil sige det også kommer an på hvad en dyrlæge siger, og hvorfor den er halt. Men nej, jeg ville ikke ride en halt hest.


  • #10   12. jan 2017
    Halt halt - som rigtig halt, nej :o).
    Men trække tur i skridt jo - hvis hesten ikke humper der ud af, men er ok i skridt.

    Tøjlehalt er en anden ting, hvor jeg ikke ville ha' noget imod og ride en hest. Min egen kunne tidligere se meget halt ud, under rytter - men det var tøjlehalthed/spændt halt og ikke "sygdomshalt".


  • #11   12. jan 2017 Guldhesten - dyrlægens ord eller slå hesten ned

  • #12   12. jan 2017 Guldhesten - præcis som miv - skriver

  • #13   12. jan 2017 Det afhænger af, hvad årsagen er.

    Slidgigt har hos mennesker har det bedst af, at man holder sig i gang, og holder musklerne stærke. Det gør ondt at begynde at bevæge sig fx om morgenen når man står op, men når leddene er "varmet op" så klinger ømheden af, så motion er en vigtig del af behandlingen af slidgigt. Grænsen går hvis man overbelaster sig, gør det mere ondt dagen efter.

    Så, det kan sagtens give mening at give daglig, let motion høj prioritet.

    Men hvis man ikke kender årsagen, eller hvis udløsende årsag kan forværres af aktivitet, ville jeg holde røven fra sædet...


  • #14   12. jan 2017 tequila fik også slidgigt, og stod stille i lang tid, hvor jeg trak korte ture med hende. indtil dr. dyr sagde at jeg måtte begynde at skridte på hende, så trave, og så galoper, hun blev redet som før hun fik det, og døjede ikke med det før en anden begyndte at ride hende.. (og hun kunne ikke finde ud af at passe på en hest..) så lille tequila blev aflivet fra mig smiley

    jeg er også selv en af de personer med slidgigt i begge knæ, jeg døjer ikke så meget med det, udover når jeg overbelaster det -_- så gør det pææænt ondt


  • #16   12. jan 2017 Afhænger af årsagen.
    Join har formegentlig fået slidgigt. Jeg skulle ride hende i skridt 30 minutter om dagen. Hun kan godt halte på folden, men så snart vi kom ud, er hun helt normal og fremadgående. Hun har godt at at komme ud, da det bliver bedre af at hun bliver holdt igang. Så det kommer an på, hvad årsagen er, om om dyrlægen har sagt god for det.


  • #17   12. jan 2017 Hvis man selv har gigt, så ved man os hvor ondt det gør og aldrig om jeg ville hoppe på ryggen af en hest, som halter pga gigt smerter, så hellere gå nogle ture. Ingen grund til, at den skulle bære på ekstra vægt.

  • #18   12. jan 2017 Hvis folk ikke ville skridte deres hest, ville i så heller ikke lukke den på fold?
    Ofte har en skadet hest godt af at komme ud og skridte. Afhængigt af skaden kan man trække eller skridte på ryggen af den. Jeg ville aldrig kræve noget af den. Bare skridte for lange tøjler.
    Heste som til daglig går høj dressur, kan blive yderst frustrerende og nogle helt kede af det, hvis de bare står. smiley

    Ud på fold minimum 4timer, også 15-30min skridte enten træk tur eller skridt på ryggen af den, også helst på blød bund. Sådan har jeg altid gjort, og de er altid kommet sig 100%, og dyrlægen har været med inde over og støttet måden at håndtere haltheden på smiley


  • #19   12. jan 2017 Jo selvfølgelig ville hesten komme på fold, der kan hesten også selv bestemme, hvor meget eller lidt den vil bevæge sig, men ser absolut ingen grund til at smide vægt på en hest, som har ondt.

  • #20   12. jan 2017 Guldhesten: Men hesten har jo godt af, at komme ud og blive varm, når den har slidgigt.
    Min far har gigt, og han har fortalt mig at når først at han kommer ud og lave noget (selvfølgelig uden af overbelaste), så gør det overhovedet ikke ondt. Hvilket det gør, når han ikke bruger sin tommelfinger :b


  • #21   12. jan 2017 Som jeg skriver kommer det an på hvad haltheden skyldes, om jeg ville sætte mig på den. Men så ville jeg trække den i stedet for. Ville ikke bare lade den stå. smiley

  • #22   12. jan 2017 Igen, så ville jeg trække hesten, til den er rengående smiley

    Personligt ville jeg så heller ikke sætte en hest, med gigt på boks, da den så vil stå stille en stor del af døgnet.

    Nu har jeg selv gigt ( i den milde ende) og nogle dage gør det virkelig ondt og det aller sidste jeg ville ha lyst til disse dage, er at bære rundt på forskellige ting. Derfor ville jeg heller ikke byde et dyr det smiley


  • #23   12. jan 2017 Kun hvis årsag er kendt, og der er sagt god for det fra dyrlæge/kiropraktor smiley Ellers ikke..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   12. jan 2017 her vil hesten altid komme på fold - Men aldrig om jeg vil sætte mig op på en halt hest. jeg trækker gerne tusindevis af ture, med smerten skal ikke forstærkes pga. min vægt på dens ryg.

  • #25   12. jan 2017 Jeg ville aldrig ride en halt hest smiley

  • #26   12. jan 2017 Altså der er da ingen der siger, at de ville lade hesten stå? Der er jo andre muligheder for at varme hesten op og motionere den end at sætte sig op med ekstra vægt smiley

  • #27   13. jan 2017 Må jeg komme med et tarveligt eksempel? Dyrlæge har både sagt gå gå gå og fuldstændig ro(sygefold) - ingen af delene har virket, så nu går han på almindelig fold, men laver intet derudover..
    Hvad ville i gøre?

    Video kan ses i gruppen "Hesteland" på dette link - ved ikke om i kan se den hvis ikke i er medlem..
    https://www.facebook.com/groups/574847555959916/permalink/1070755306369136/


  • #28   13. jan 2017 Guldhesten - jeg har selv gigt - i stærk grad - jeg ved hvad jeg taler om - jeg har i knæ, hænder, skuldre fødder osv lægerne har opgivet at behandle mig - så jeg har det inde på livet og har levet med gigt i 20 år nu

  • #29   13. jan 2017 Jeg har kun en gang redet på en "halt" hest udfra dyrlægens ordre og min egen sunde fornuft sagde mig at det var okey.
    Det var under en hovbyldsbehandling, så både doc dyr og jeg kendte diagnosenen, med en hest i høj træning/let ville blive indebrændt - og hvor logikken sagde mig at bevægelse ville kunne hjælpe til at presse evt betændelse ud dvs hjælpe på smerten. Hesten var 1/2 grad halt, og var gående igen efter 3 dage.

    Da min hest havde en seneskade var han halt i 3 dage - ca 3 grader. Han kom på 3x3 meter sygefold de første par uger, og tog det stille og roligt, selvom han var gået fra MB-stævneform til ingenting. Efter han var haltfri begyndte jeg at trække ture med, selvom dyrlægen nok ikke havde haft noget imod jeg red ham - men hvorfor ?
    Gåturene fortsatte i flere måneder, før jeg begyndte atbelaste ham med min vægt på små skridtture af 20 min varighed. Og de dage jeg ikke red ham i skridt gik vi 2 timers ture for hånden i skoven.

    Så nej jeg ville ikke ride en halt hest.

    Nogen gange kan dyrlægerne dog i et udredningsforløb bede rytteren ride, for at tydeliggøre hestens problem, hvis de fx bliver haltfri af at stå på fold, men halter efter lidt længere skridtture.
    Og så har jeg oplevet dyrlæger bede ryttere om at ride deres heste, hvis de skal have dem erklæret uanvendelige på forsikringen, så dyrlægen tydeligt kan skrive halt i så og så høj grad. Uetisk og usmageligt - og bla derfor jeg ikke har mine heste forsikret.

    Mvh Charlotte


  • #30   13. jan 2017 Når du selv har gigt og ved hvor ondt det gør, så forstår jeg virkelig ikke, at du vil belaste en hest med gigt yderligere, ved at smide rytter på.

  • #31   13. jan 2017 Nej det gør du vel ikke, men nu ligger landet sådan at bevægelse varme ledene op og det skal i bevægelse - desuden er det KUN foregået 5 gange på 2 år - så anklag mig for dyremishandling - jeg har dyrlægen på min side smiley

Kommentér på:
Halt hest og træning..?

Annonce