{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.158 visninger | Oprettet:

Gamacher - hvordan passer jeg bedst muligt på min hest? {{forumTopicSubject}}

God formiddag HG!

Jeg har længe gået og tænkt over dette spørgsmål, så jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe mig, med at finde svar.

Jeg har en skøn vallak, som jeg rider dressur på. Jeg har aldrig brugt nogen form for beskyttelse på hans ben i den daglige dressurtræning, kun springgamacher på længere ture i skoven.

Da han er ved at være lidt oppe i årene, og jeg jo gerne vil passe bedst muligt på ham, har jeg overvejet at købe et sæt dressurgamacher til ham. Spørgsmålet er bare, om det skader mere end det gavner?

Jeg har forsøgt at søge rundt omkring på diverse heste-hjemmesider efter svar, og det er tydeligt at folk er meget splittede omkring det. Nogen mener at det svækker hestens ben - altså at benene ikke vil være stærke, når gamachen tages af?

Jeg kan se at mange af dem, som har hest opstaldet det samme sted som jeg, altid bruger gamacher - nogle lader sågar også hesten stå med staldgamacher, når den står inde?

Jeg er virkelig forvirret, og vil jo bare gerne gøre det aller bedste for min hest smiley

Det skal siges, at jeg har haft ham i knap 5 år, og han har kun været halt én gang.

Håber i kan hjælpe mig!

- Karoline


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gamacher - hvordan passer jeg bedst muligt på min hest?
  • #1   1. mar 2017 Hvis hesten ikke slår benene sammen, så lad være. I mine øjne og ifølge studier mener jeg også, så er det mere skadeligt end gavnligt.

  • #2   1. mar 2017 Okay, mange tak for svar smiley

  • #3   1. mar 2017 Longere: bruger jeg gamacher og klokker på forben..
    Dressur: med sidebevægelser har jeg gamacher/bandager på alle fire og oftes klokker på forben
    Spring: oftes kun gamasher på alle fire ben (har oftes sæt farver fra bomme osv, så tænker det hjælper hesten fra at få skrammer)
    Terræn: Gamacher på alle fire, klokker på forben (rides der i meget bakket terræn rider jeg med klokker på bagben, da jeg har oplevet sår fra mordax)

    Stald/fold gamacher er efter min mening overvurderet, ser oftes heste med hvide pletter fordi den netop har stået med denne form for gamacher smiley


  • #4   1. mar 2017 Lige en tilføjelse; Nu læser man rundt omkring at det kan svække benene, fra hestefolk som IKKE bruger gamacher. Det kunne være spændende at høre om nogen, som bruger dem regelmæssigt, har oplevet at hesten fik skader/svage ben, af at have dem på? Eksempelvis; til dressurstævne, hvor man jo ikke må have noget på benene?

  • #5   1. mar 2017 Har én gang oplevet mindre sår fra klokker efter jagt ridning.. ellers har jeg aldrig oplevet svækket/skadet ben efter brug af gamacher

  • #6   1. mar 2017 Okay, tak smiley

  • #7   1. mar 2017 Jeg bruger bandager når vi rider dressur, da hesten slår benene sammen (specielt ved sidebevægelser og når hun opfører sig tosset smiley ) samt klokker på forbenene, for at forhindre sår i koden - hvilket hun får hvis ikke hun har dem på. Og har brugt benbeskyttelse til næsten alle heste jeg har haft igennem - har da aldrig oplevet at benene decideret er blevet svækket af det. Min overbevisning er, at det ikke kan skade særlig meget at hesten har benbeskyttelse på i knap 1 time, frem for at den laver sår på sig selv og slår benene sammen uden benbeskyttelse.

    Her snakker vi selvfølgelig om ridning smiley på fold har jeg en enkelt gang brugt bagbensgamache - og kun på det ene bagben - efter dyrlægens anbefaling for at holde en bandage på plads (hesten havde stået skadet og havde et sår der var bundet ind). Men det var jo heller ikke særlig længe. Men at give det på på fold kan jo så godt være medvirkende til evt svækkede ben, ift. at hesten har dem på i længere tid af gangen. Mange heste spiser dem så også, og her tænker jeg oftest det er fordi de bare ikke gider have dem på, og synes at heste-mor er dum smiley

    Klokker bruger min altid på fold, fordi hun (specielt når det er så mudret! så det er mest væsentlig her når det er sådan et vejr) er langsom til at afvikle på forbenene, og derfor har større risiko for at trække skoene af. Hvis hesten får sår af klokkerne i sig selv, så passer klokkerne ikke i enten størrelse eller model. Fx kan min ikke gå med RBH eller Prof. Choice fordi modellen bare ikke passer. Men billige HG eller Eskadron med lam, så er der ingen problemer smiley


  • #8   1. mar 2017 Har ikke så voldsomt meget erfaring med gamacher (på nær til springning og ture i skoven), men tænker ikke at det ligefrem burde gøre benene svagere. Hvis hesten konstant og hele tiden har gamacher på (eller nærmest mere end den ikke har), så kan jeg selvfølelig godt se, at der evt. kunne være noget om snakken. Men er det kun 1 time eller 2 et par gange om ugen, så kan jeg ikke se at det skulle gøre skade. Men igen, jeg ved jo som sagt ikke så voldsomt meget om det, så kan være helt galt på den smiley

  • #9   1. mar 2017 Tak for jeres svar!

  • #10   1. mar 2017 Bruger altid dressurgamacher under ridning. Som jeg ser det i dressuren er det jo rytter der bestemmer, hvor hesten skal sætte sine ben, ergo er der risiko for forvirring og derved et forkert vrid. Der hjælper dressurgamachen/bandagen.
    Jeg ville ikke ligge staldgamacher eller foldgamacher på, medmindre hesten har tildens til skader eller andre helbredsmæssige grunde. Jeg synes hesten har brug for, at bevæge sig uden begrænsning af gamacher, men kun sålænge den selv kan vælge, hvor benene skal sættes smiley


  • #11   1. mar 2017 Til jer som bruger gamacher i dressur: Ville i være nervøse for at ride uden gamacher til f.eks. stævne, nu når jeres hest er vant til at gå med dem?

  • #12   1. mar 2017 Man må gerne ride med bandager til stævne indtil man kommer til et vis niveau. Til den tid vil jeg ikke have nogen videre bekymring omkring det smiley

  • #13   1. mar 2017 Ja, nu tænker jeg selvfølgelig på de klasser, hvor det ikke er tilladt at ride med noget på benene. Men tak for svar!

  • #14   1. mar 2017 Jeg ville ikke være alt for nervøs for det, tror jeg.... når vi kommer til det niveau snakker vi et 5 min ridt ca, og selvom der selvfølgelig er rigelig med muligheder for at hesten slår benene sammen i de 5 min, så ville jeg (som menneske) godt kunne overskue det, tror jeg... man må jo godt ride med noget på benene på opvarmning osv smiley

  • #15   1. mar 2017 Jeg er også af dem overbevisning at gamacher ikke er til meget gavn.

    hvis han begynder at blive stiv i benene, vil jeg dog foreslå at lade ham stå med staldgamacher om natten. Det har vi selv gjort med min gamle pony, som havde meget slidte forben smiley


  • #17   1. mar 2017 Okay, tak for svar! Anna F; Hvordan bemærkede du at din pony blev stiv i benene?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   1. mar 2017 gamacher skader ikke hvis de sidder korrekt.

    men de forhindre heller ikke skader, ud over rifter, og slag (slag til en vis grad).

    det vigtigste er at du sørger for at varme hesten godt op, rider på forskelligt underlag, pg generelt sørger for at holde dens led, sener mm. ved lige smiley - også korrekt fodring


  • #19   1. mar 2017 Hun var "ømtået" om morgenen og under opvarmning.. efter dyrlægen havde set på hende, fik hun konstateret seneskade i begge forben, samt hendes forben var meget slidt pga. Hun havde sprunget højere og mere, end hendes ben kunne holde til. Hun var på det tidspunkt kun 9 år og jeg havde næsten lige fået hende, så dyrlægen foreslog at give hende staldgamacher på om natten og før ridning i de slemme perioder.
    jeg brugte bot gamacher på hende og hun gik seriøs dressur i et år uden problemer.
    Nu bruger min søster hende til hygge og skovtur. Hun står nu kun med gamacherne om natten, når hun er øm og en halv times tid inden min søster tider tur smiley


  • #20   1. mar 2017 Jeg rider med gamacher og klokker i dressur og kun gamacher når jeg springer og rider tur (fordi min hest har "kolde fusser" og let river ned, derfor er det en ulempe at have klokker på. Min hest har utrolig mange overben på højre forben og derfor vil jeg gerne beskytte benene lidt.

    Det er også grunden til at jeg ikke havde det helt godt med at ride uden første gang jeg skulle starte stævne hvor det var påkrævet. Men tror nu ikke min hest slår benene sammen mere, så jeg har vendet mig til at ride uden og gør det også hvis jeg bare hygge rider.


  • #21   1. mar 2017
    Gamacher beskytter ikke for alvorlige skader, de beskytter kun for overfladiske skrammer. De støtter heller ingenting.

    Og heste der slår sig selv over benene, træder på sig selv mm. gør det tit af en årsag - fx fordi de er på forparten, ikke i balance, er skæve eller låste e.l - altså har det en årsag der burde og kan løses.

    En ganske gennemsnitlig hest, burde ikke ved ridning smadre sine ben uden gamacher.

    Jeg rider med gamacher ind imellem, men det er udelukkende for pyntens skyld og ikke andet :o).


  • #22   2. mar 2017 Jeg kan godt forstå, at du gerne vil passe på hestens ben, og at du er lidt bekymret for, at den er ved at blive ældre - men der er så meget andet du kan gøre, som vil være meget mere virksomt end at købe et par gamacher: sørg for at den aldrig bliver langtået, så balancen i hoven ikke forskubbes - sørg for at skridte godt til og af, så der ikke kommer til at stå noget galle - sørg for at ride på varieret underlag - sørg for at du ikke træner på en for blød bane osv.


  • #23   2. mar 2017 Det er ting, jeg er allerede er meget opmærksomme på hver dag! Men tak for de gode råd smiley

  • #24   2. mar 2017 Hvis det er en ældre og lidt slidt hest, så kan lidt olie i foderet også anbefales. Min egen er selv en lidt ældre hest med slidte led. Vi fik anbefalet af en kiropraktor at give hende en smule olie i foderet smiley

  • #25   2. mar 2017 Okay, tusind tak for rådet! Vil nu ikke mene at han er disideret slidt, men det kan jo være det kommer om nogle år smiley

Kommentér på:
Gamacher - hvordan passer jeg bedst muligt på min hest?

Annonce