{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

Nervøs/stresset hest i dårligt vejr {{forumTopicSubject}}

Min hoppe på nu snart 3 år, er til daglig meget rolig, stabil, modig af sind, og i det hele taget svær at "imponere". Hun har været trænet utrolig meget fra jorden, og er vant til masser af skovture, og trafik både alene og sammen med andre - MEN:
Jeg begynder at se et mønster hos hende som er, at hun bliver utrolig opspændt/stresset/nervøs når vi træner på bane eller er på tur, i blæst og/eller regnvejr. Hun gør ting hun slet ikke plejer: f.eks. farer frem, eller fryser når en bil passerer hende stille og roligt på vej til skoven, stopper op og vil ikke gå frem, bliver nærmest endnu mere opkørt hvis jeg forsøger at få hendes opmærksomhed ved at be' hende om noget. Hun har ikke den sædvanlige respekt for mig og mit rum, som hun ellers er trænet til, og virker bare i det hele taget ikke som sig selv.
Jeg er klar over at det er normalt at heste kan blive ekstra følsomme når det blæser, men jeg synes nu alligevel at min hoppes opførsel i dårligt vejr, i forhold til hendes normale, er ret voldsom.

Er der nogle af jer som har heste med samme slags adfærd i dårligt vejr? Hvordan håndtere i dem i de situationer? Da hun er en hoppe har jeg overvejet om hendes brunstperioder også kan påvirke hendes forhold til vejret?

P.S: Hun er passet med dyrlæge, fysioterapeut osv. så nej, det er ikke smerter som er årsagen. Hun står i løsdrift, så hun er vant til at være ude i al slags vejr 24/7.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs/stresset hest i dårligt vejr
  • #1   21. mar 2017 Jeg tror at det du kæmper mod er hestens natur -som du også selv er inde på.
    Set fra hestens synspunkt forøger vind, nedbør osv dens risiko for at blive overrasket af et rovdyr og vores kære tamheste ved ikke at der er hverken sabeltandstigere og huleløver i den moderne verden!;-P

    Tror umiddelbart ikke at det er hormonrelateret når det er specifikt mht dårligt vejr, så tror desværre at det er noget du skal træne hende ud af.

    Jeg har en ret tændt hest men er det blæsende, så kan jeg ikke lave noget seriøst -endnu. Men når vejret er sådan tager jeg det som miljø-træning og kan derfor godt ind i mellem vælge det trælse vejr istedet for mit lille ridehus.
    Når han er helt oppe og køre grundet vejret, sørger jeg for at give ham lette opgaver jeg ved han kan løse og finder en hårfin balance mellem at give ham noget at tænke på i forhold til øvelser men af en passende let sværhedsgrad så han ikke bliver for stresset og indlærer en endnu dårligere adfærd.

    Så mit råd er træn meget lette ting af kort varighed og afbryd træningen når du er tilfreds med adfærden. I starten skal man sætte barren lavt og være tilfreds med små fremskridt, som man så kan bygge videre på næste gang.


  • #2   21. mar 2017 Det var lige sådan er svar jeg havde brug for at høre. Tak for det smiley smiley

  • #3   22. mar 2017 Jeg har en gammel herre som er på samme måde. Han er en rigtig "inde"-hest, og bryder sig OVERHOVEDET ikke om at blive redet udenfor. Da jeg nu er heldig at have et ridehus ca. 10 min derfra, går jeg mest derned og rider, men om sommeren rider jeg derhjemme på vores ridebane. Den ligger helt åben, så der er næsten ikke noget læ. Der øver vi så meget vi overhovedet kan (også for at blive klar til udendørssæsonen til stævner smiley ) så her i foråret prøver jeg at ride, så meget som muligt, udenfor. Så bliver det ikke så seriøst altid, men det bliver bedre og bedre.

    Men jeg tænker at grunden til at hestene bliver sådan er, fordi der er forår i luften smiley min pony (på 20) bliver også meget frisk, men det er jeg næsten sikker på, er fordi det er forår smiley

    Jeg tænker også som du selv skriver, kan have noget med hendes brunst at gøre smiley Jeg håber det var til lidt hjælp, måske smiley


  • #4   22. mar 2017 kære Celina. Min hest er på samme måde. Det skal siges at han har haft mange mange issues som vi arbejder på. Jeg bruger Warwick schiller; jeg har købt adgang til hans hjemmeside og har før første gang fået nogle reele værktøjer. Han går meget op I at lære hesten at berolige sig selv. Når det så er sagt, så kigger jeg på hesten, som feks igår hvor det blæste en halv pelikan. Jeg havde planlagt at vi skulle ned og træne i naboens runddel, men ikke ret langt nede af vejen, fladt han helt tilbage i sine gamle møstre som lyder HELT som din hest. Så accepterede jeg at det var ikke det der skulle ske, og gik hjem og trænede noget let og han fik fri da han slappede af, sænkede hovedet og smaskede. Jeg tror på at man må kigge på hesten og se hvilken dag den har- og justere sine egne planer og forventninger derfra. Men tiden vil hesten kunne rumme mere og mere smiley god fornøjelse med din hest ...ps; og altid en god ide at give magnesium I en periode forår/efterår hvis man har en hest som pludselig ser spøgelser.

  • #5   22. mar 2017 Jeg ser selv rigtig meget warwick schiller på youtube, men kunne ikke rigtig finde en video der omhandlede lige denne problematik. Men tak for jeres fine svar smiley

  • #6   22. mar 2017 celine, hvis du har mod på det, så køb adgang til warwicks video bibliotek- der er svar på meget. Den adfærd KAN bunde i seperations angst og/manglende lederskab fra mennesket smiley Og der er også øvelser, step by step som du kan arbejde med, og fixe de små "nej'er" I din hest, som vil hjælpe dig med at fixe de større "nej'er".


  • #7   22. mar 2017 Netop fordi jeg har en meget meget nervøs hest i alle situationer (næsten) så har jeg trænet ham i dårligt vejr (blæst, stiv kuling og regn) siden han var lille. Dette har gjort at det ikke er vejret der er det værste i dag. Så længe han kan se og er i trygge omgivelser så kan det blæse en halv pelikan uden at det rører ham smiley så det handler om træning smiley ja han var skide bange og ganske farlig at gå med, men han blev bedre, og det vil din dame også blive. Hun er KUN 3 år smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Nervøs/stresset hest i dårligt vejr

Annonce