{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Næsebånd {{forumTopicSubject}}

Efter at have været "næsebånds-rytter" i et par år, af forskellige årsager. Tog jeg for et par uger næsebåndet af igen, da jeg i bund og grund er i mod næsebånd.

Der skete det uventet, at Basse blev betydelig mere samarbejdsvillig, problemet med at han slog konstant fra i galoppen forsvandt, han tværer betydelig mindre. Og det var ikke fordi næsebåndet var stramt, men alligevel må det have generet ham. For hvor har det da hjulpet, at han fik det af.

Men er der nogle af jer, som har lignende oplevelser? det er ikke jeres holdninger men jeres erfaring og oplevelser jeg er interesseret i.

Og hvad pokker gør jeg til stævner, køber et næsebånd størrelse XXXXL, og lader det dingle eller?? for et normalt sidende næstebånd får han ikke på igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næsebånd
  • #1   13. apr 2017 Oplevede helt det samme med min gamle part - med næsebånd, var hun sur og tvær, gad ikke helt bøje sig og var generelt uvillig. Uden næsebånd havde jeg en meget mere glad hest smiley
    Nu rider jeg ikke stævner, men tænker nok at et 'dinglende' pynte næsebånd kan blive nødvendigt - så må DRF snart åbne øjnene for flere udstyrsmuligheder smiley


  • #2   13. apr 2017 Vores kan være sure og tvære i perioder med almindeligt krydsnæsebånd, så skifter vi over til hannoveransk næsebånd som trykker væsentligt mindre og her oplever vi to meget gladere og mere samarbejdsvillige heste.
    Måske det kunne være en mulighed, nu hvor du gerne vil ride DRF stævner smiley


  • #3   13. apr 2017 Min hoppe mener at en micklemtrense har reddet hendes liv.
    Nej hun var imod alle bid, og da hun alligevel skulle have sin egen trense købte jeg en micklem og samme dag forsvandt problemet faktisk.


  • #4   13. apr 2017 Det næsebånd han ikke gad, var et engelsk næstebånd, så det resultatet at en hannoveransk næsebånd er nok det samme: det hindre ham i at lukke munden op, og der af giver spændinger, når han bliver sur over det. (han bliver ret let irriteret og siger fra)

    Han acceptere bidet fint, efter jeg for nogle år siden fik skiftet det 2 delte ud med et udelt. Og nu efter jeg har smidt næsebåndet, går han stabilt på bidet i galop, førhen skulle han lige have at vide, at han godt måtte bukke nakken, nu gør han det selv. Hans tværen på venstre volte, er også blevet markant mindre, sådan fra den ene dag til den anden.

    Ligesom de signaler med et, jeg skal bruge er finere. Hvilket nok er en kombination af flere ting.

    Jeg blev bare noget forundret, over at en fjernelse af næstebånde kunne havde den effekt. Men det har jo nok, selvom det ikke var stramt, forsaget nogle spændinger, og da Basse er ret intolerant over for selv den mindste irritation, (han fortæller i hvert med ret store bogstaver når han er utilfreds), så giver det god logik, at nu hvor spændinger er væk, så er han ikke irriteret, og derfor heller ikke tvær.


  • #5   13. apr 2017 Ja jeg oplevede det samme med min hest, bare selvom det var der men ikke var lukket spændte Han stadig op, da han fik det helt af så var han dejlig smiley

  • #6   13. apr 2017 Har ikke andet end positive oplevelser med at tage næsebånd af. Tog både næserem og -bånd af min for et halvt år siden. Min hest har aldrig været så glad, som den er nu, med westerntrense ^^'

  • #7   13. apr 2017 køb et hannoveransk næsebånd og lad det være løst.

  • #8   13. apr 2017 Hvorfor skulle et hannoveransk genre ham mindre end et engelsk?

  • #9   13. apr 2017 sorry jeg fik ikke rigtig færdiggjort min sætning kan jeg se. det hannoveranske næsebånd skulle bruges til stævner, fordi de kan købes med ekstra længde i remmene og dermed kan det spændes uden at røre hesten så der stadig er helt frihed til at glide i kæben.

    og de fleste heste er generet af et almindeligt kombineret næsebånd fordi det tager en smule af synsfeltet, da de ofte er tykke og brede, samt de løfter kindstykket og dermed laver et minimalt ja, men stadig pres i nakke og mundvige.


  • #10   13. apr 2017 Jeg synes egentlig, at det er noget fis med det hannoveranske. Det lukker jo bare munden, helt, på hesten. Uanset hvor løst det sidder, så gør det jo, at hesten ikke kan åbne munden helt og gabe!

  • #11   13. apr 2017 Ifht hannoveransk i stedet for engelsk, skal man huske at engelsk sidder omkring kindtænderne og kan derfor genere der. Hannoveransk kommer til gengæld hurtigt til at sidde lavt hvis der skal være plads til biddet og kan genere på næsen hvid hesten er følsom smiley

  • #12   13. apr 2017 Brug til stævner er der nok ikke så meget end at prøve sig frem med de forskellige næsebånd der findes og så sætte det så løst som muligt.

  • #13   13. apr 2017 Jeg har det nok lidt om Hippie, dog uden på nogen måde at have erfaring med det, har kun brugt engelsk. (læs, dobbelt næse bånd, uden det nederste.) de sidste 30 år.

    Så kom endelig med jeres erfaring.


  • #14   13. apr 2017 hippie og hypse

    sikke da noget sludder!

    det er logik at hvis man strammer det ja så kan de ikke åbne munden, men her er der jo netop tale om et der skal være ekstra stort netop for at "snyde" til et stævne!

    for hvis ikke det kan være løst nok så kan hesten heller ikke gå med grime..

    Men ja jeg synes personligt det burde være op til folk selv om de ønsker at ride med eller uden næsebånd, sporer, pisk you name it .. Men ja vi kan jo kun blive ved med at skrive under så det en dag bliver godkendt


  • #15   13. apr 2017 alternativt kunne man købe et stort Hunter og bruge til stævner..

  • #16   13. apr 2017 Dorthe C: Jeg har enkelte gange reddet med Hannoveransk, og det lykkedes ikke for min hest at gabe fuldt op. Derfor ville jeg ikke bruge det, men det er jo op til dig smiley


    A S: Kan din hest rent faktisk gabe fuldt op (med tungen ud og det hele), hvis du giver den hannoveransk næsebånd på så løst som det kan være? For det tror jeg altså ikke på. Og hvis du påstår, at det kan den, så vil jeg meget gerne se et billede af det! For det har jeg endnu ikke set smiley

    Det er så noget fis. Min grime sidder så løst, dernede, at min hest uden problemer kan gabe fuldt op smiley


  • #17   13. apr 2017 Om man bruger næsebånd eller ej, så skal det benyttes til DRF stævner og sådan er det nu en gang. Så er det jo med at finde det næsebånd som hesten føler bedst tilpas smiley

  • #18   13. apr 2017 Mener at hesten i afslappet stilling har kæben åben med op til 2 cm. Det burde være muligt at give plads til dette i alle næsebånd hvis man ønsker det. Hvis hesten vil åbne mere end afslappet stilling af kæben så der også et andet problem end næsebåndet. smiley

    Hestene er forskellige og "tåler" forskelligt så man må prøve sig lidt frem.

    Jeg havde en som var generet af engelsk og kombineret da det kørte på kinden og skubbede den mod kindtænderne også selvom det var løst. Vi skiftede til et hannoveransk og det afhjalp irritationen fra næsebåndet. Skal lige siges hesten var tungerækker så det var nemt at se hestens utilfredshed (den vad tjekket i hoved og r*v men var meget følsom omkring alt i hovedet og det var reaktionsmønstret ved ubehag).

    Desuden ifht til at kunne gabe helt op så burde det ikke være nødvendigt for 30-45 minutters ridning du kan jo spænde det helt op når du rider ud af banen og lade den gabe hvis der er behov. En hest i koncentration vil normalt ikke gabe, det lyder mærkeligt. Forskel ifht grime som den har på i meget længere tid og i afslappet tilstand.


  • #19   13. apr 2017 AS. Ja glæder mig utrolig meget til den dag, hvor det også går op for dansk rideforbund, at de regler er noget stivnakket og ikke op to date med forskningen.

    Men ind til da, må jeg jo ride med så løst som muligt.

    Personligt synes jeg hannoveransk er grimt, og sidder træls nede omkring biddet, det er grunden til jeg aldrig har brugt det, men synes ponydyret bedre om det, er grimt eller ej lidt lige meget.

    Interessant at høre jeres erfaringer smiley


  • #20   13. apr 2017 hippie!


    nej det kan den ikke og det kan den heller ikke med en grime på til trods for at jeg køber dem med størst mulig spændvidde i næseremmen.

    og din pointe er vel at hvis den ikke kan det er det ikke godt nok??
    Men beklager. hvis krikken vælger at gabe mens den går et program ja så har du alligevel tabt?? og jeg har aldrig set en hest gabe under bevægelse .. har du?


  • #21   13. apr 2017 AS: Tror ikke vi er enige om, hvordan der skal rides. Jeg går tydeligvis ind for, at hesten har det så behageligt under ridning som muligt, mens du tydeligvis ikke gør.

    Mystisk for det kan min grime ellers sagtens.

    Og ja, det er lige præcis min pointe. Hesten skal kunne åbne munden så meget som den kan. Og ja, det kan jeg set tit og tæt. Bl.a. min hest gaber til tider under ridning. Din grund til, at du aldrig har set en hest gabe under bevægelse er måske, at den aldrig har kunne det?

    Og det er så der, at dressuren er helt gal på den. Skal det virkelig tælle ned, fordi hesten gør noget så naturligt som at gabe? Har du nogensinde prøvet at holde et gab inde? Det er ikke særlig rart vel? Så kan det umuligt være rart for hesten heller!


  • #22   13. apr 2017 nej det tror jeg heller ikke vi er.

    lad være med at bilde dig selv ind du kender mig eller min ridning! mit næsebånd er aldrig spændt mere end at det ligger ind til hesten.
    jeg er nok en af de få dressur ryttere der faktisk går virkeligt op i at min hest har det så godt som det overhovedet er muligt under ridning.

    Men jeg er ikke lalle rytter nej og jeg rider ikke i Cordeo selvom jeg synes det er blæret!

    jeg bruger heller ikke næsebånd på unge heste! tjek min profil og se om du kan se triste heste..

    hvis du kan så vis mig det.

    hvad næsebånd generelt angår ser de fleste heste nok helst at de ikke er på. Men det gør de nok også med bid, sadel, grime, rytter og alt andet lort vi mennesker byder dem.

    men nej vi er nok ikke enige og det er jo dejligt med forskellighed.
    Men lad for din egen skyld være med at dømme andre for din uvidenhed!


  • #23   13. apr 2017 AS: Men er det ikke lidt egoistisk at proppe næsebånd på hesten, bare fordi man vil til stævner? Er det så ikke her man tager hensyn til hesten og dropper stævner? For hvad skal man lytte mest til? Hesten, eller ens egen egoistiske lyst til stævner (som så bliver ubehageligt for hesten)?

  • #24   13. apr 2017 Jeg synes slet ikke jeg mærker forskel. har redet ligeså tit uden næsebånd som med i alle mine år. og har aldrig kunne mærke noget anderledes skete ved det. Så længe det er spændt fuldkommen rigtig så er pony ligeglad med om det er der eller ej. Har det på for pyntets skyld smiley

  • #25   13. apr 2017
    Min egen slår voldsomt med hovedet hvis jeg har det nederste næsebånd på.

    Har jeg bare det alm øverste på, er der ingenting.

    Er det bid du har, et med muffebidringe? Min er meget følsom omkring munden og da jeg red på et udelt med alm. trensebidringe, kunne jeg ikke røre tøjlen næsten uden hun slog med hovedet og synes det var træls. Et udelt med muffebidringe, så er der ro på.



  • #26   13. apr 2017 Krikken: Nej det er ikke et muffebid, det er et udelt med tungefrihed, og der er ingen problemer med det bid. Det stortrives han på. Det er næse båndet kan ikke kan lide.

    Og taget i betragtning, af hans fortid som elevpony, og var total hård i munden da jeg fik ham, han gik på det bid, som skulle han trække en vogn i bidet, til dag hvor han er let, på nærmet en "sytråd". og med små anvisninger som han reagere på. Så bidet det fungere.


  • #27   13. apr 2017 først og fremmest, vil i ændre noget, så kontakt FEI, ikke DRF... dernæst hvis man virkelig vil ride stævne så må man følge de regler der er sat til det, ellers lade være med at ride de pågældende stævner, har hørt flere snakke om stævner med valgfri optømring smiley

    Når det så er sagt, heste er lige så forskellige som os mennesker, lev med det folkens smiley nogle heste kan ikke håndtere næsebånd, andre bid, andre nakkestykket for tæt på ørene, jeg har oplevet alle typer heste efterhånden smiley

    blot fordi en har en anden mening end en selv betyder det ikke at den anden er dårlig ejer/rytter smiley

    hos os har vi en shetter der ikke kan lide bid, bum han har ikke bid på, knappen kan ikke lide man røre hans øre, det arbejder jeg med så de kan renses, eller gør jeg intet. Min egen, well han er sku ligeglad om han har næsebånd, bid, trense eller noget på, han går fuldstændig ens hvis han har bid på, som i sidepull eller cordeo smiley


  • #28   14. apr 2017 Mine har altid gået med ENORMT løst næsebånd - og det gør jeg nu på alle de heste, jeg rider. Som princip. Næsebånd er ikke det, der skal afgøre noget som helst. Med tvang kommer tvang og mistillid, og pres er noget lort, (hvis man spørger mig smiley ).

    Nogle enkelte gange har jeg oplevet, at andre har givet en hånd med opsadlingen. Her har de ofte fået spændt næsebåndet ALT FOR MEGET, (ifølge min overbevisning), og kunne TYDELIGT mærke forskel på hestene - bare i skridt eller inden, jeg overhovedet var kommet op. Så der bliver næsebåndet altid rettet til at være løst igen.

    Så ja, jeg kan sagtens mærke forskel. Jeg har det dog på, fordi jeg synes, det er pænest. Men mine næsebånd er ikke til noget som helst, for de er spændt så løst, at de andre i stalden vist synes, jeg er lidt tosset smiley Men for mig er et næsebånd en pynteting - ikke noget, der skal indvirke på, hvordan hesten går. Og helst skal mine heste kunne vise ubehag, hvis der er noget, de ikke kan lide smiley


  • #29   15. apr 2017 hippie.

    nu er jeg ikke den store stævnerytter.. jeg ville gerne men har sgu ikke råd til det.

    men jeg har så sandelig stadig ambitioner med min ridning og har også opnået dem.. ikke med tvang og andre underlige ting. Men med gensidig respekt, viden om hvad jeg har med at gøre og ikke mindst en uendelig kærlighed til de store dyr.
    at jeg rider med næsebånd er fordi jeg synes det er flot.. jeg synes det ser noller ud uden.. Men jeg går fuldstændigt bananas når jeg ser et billede af en hest med hævede kindhuler som resultat af et vanvittigt stramt næsebånd.. jeg synes det er mishandling...
    jeg er blevet rakket sådan ned på stævnepladserne for at pointere skævheder hos de ryttere som KUN rider for at vinde stævner.. det gør jeg ikke og kommer aldrig til.. Mine heste går med næsen let foran lod, nakken øverst, en svingende aktiv ryg, en rolig hale og ørene fremme. og ja jeg får tit kommentaren at de står for åbne i ganachen og når jeg høre det smiler jeg og siger tak. Men om du vil ride helt uden næsebånd har jeg kun respekt for.. Men jeg deler ikke interessen .. Men det gør mig nu ikke til dyremishandler eller andre grimme ting..


  • #30   15. apr 2017 Dorte C

    jeg kunne ikke være mere enig..

    de er heldigvis begyndt at køre testklasser bidløst og har måtte indse at det fungere fantastisk.. dog vil de self ikke tale åbent om det endnu..
    Men det er jo også sådan med hjelm vs hat i dressuren.. og der fik vi da overbevist dem om at det er en super god ide.. takket være Charlotte Dujardin.. så jeg håber på det nok skal komme en dag...


  • #31   15. apr 2017 AS: ørene fremme i dressurridning?? Alle deheste jeg har redet, har når de har været koncentreret holdt ørene let ude til hver sin side. Når de har haft ørene fremadrettet, er det fordi deres opmærksom er rettet på noget helt andet end hvad jeg beder ham om.

  • #32   15. apr 2017 Dorte C

    okay så bogstaveligt var det ikke ment.
    ja de har dem ud til siderne afslappet eller et fremadrettet og det andet afslappet..

    Men glade heste var pointen her


  • #33   15. apr 2017 Ok, så er jeg med. smiley

    Jeg bruger ørestillingen til at se hvor hestens opmærksom er, især i begyndelsen hvor hesten ikke er så skolet.

    Og min gamle pony kommunikerede til mig gennem ørestillingen, så derfor mit fokus på ørestillingen.


  • #34   15. apr 2017 der er også rigtig meget kommunikation den vej igennem så det er jo super fedt at du er OBS på dem..

  • #35   15. apr 2017 Jo mere vi lytter og prøver at forstå hesten, jo mere kommunikere hestene og jo lettere er det at omgås hestene. smiley :)

    I går da jeg skulle ud at ride, havde jeg hovetøj med til begge heste. Men jeg uden at tænke over det, havde jeg grebet det forkerte. (Biddene er meget forskellige) Basse blev ved med at ryste på hovedet og nægtede at tage bidet. Hvilket undrede mig, for han tager det normalt selv. Så gik det op for mig at hovedet var forkert. Tog det rigtige og Basse tog biddet som han plejer. smiley

    Han er vandt til at hans mening også tæller og at han kan gøre sig forståeligt og jeg lytter. Det gør bare livet lettere.


  • #36   15. apr 2017 lige præcis..

    sådan har jeg det også med mine dyr.. de skal vide at det er deres ret at sige nej tak.. og at jeg respektere det hver gang..


  • #37   16. apr 2017 min er ret ligeglad med om der er næsebånd eller ej hvilken slags osv

    dog er den nødt til de sidste par år og rides uden næsebånd, grundet melanomer/skimmelkræft..

    har aldrig spændt næsebånd stramt.. min gamle araber kunne du eks ikke ride uden næsebånd så smækkede den tungen over bidet eller var ekstremt urolig i munden.. et næsebånd gav mere ro også selvom det ikke nødvendigvis er stramt .. han fungerede bare ikke uden


Kommentér på:
Næsebånd

Annonce