{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
421 visninger | Oprettet:

Longering af unghest {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne til at longere den unghest jeg passer, han er 4 år gammel og er endnu ikke tilredet.

Mit spørgsmål er nu, hvad longere i, i? Har jo selvfølgelig en grime og trense, men ved ikke om det kunne være en ide at anskaffe sig en kapsun? Hvad er jeres erfaringer?

Hvordan har i lært jeres heste at blive longeret? Nogle gode råd?

Kommentarer på:  Longering af unghest
  • #1   15. apr Jeg longere tit bare i rebgrime.
    Jeg ønsker mig dog en kapsun til Longering og jordtræning.

• #2   15. apr Hovedtøj med grime.. Sæt karbinhagen igennem både bid og ringen i siden af grimen..

• #3   15. apr Jeg bruger en Monty Roberts Dually grime til min.
    Men start bare med en alm grime.
    En kapsun er god, men absolut ikke en nødvendighed. Husk at rose en masse - specielt, hvis den ikke har prøvet det før - ved jeg ikke om den har? små skridt af gangen - første gang skal du måske kun have den til at gå med rundt på en cirkel, en meter eller to fra dig.

• #4   15. apr Omkring det at indlære longeringen hos hesten, starter jeg altid med at gå ved siden af den, bare i skridt, men så langsomt gå længere og længere væk fra hesten, til sidst ender du i midten og bom, så der Longering.

• #5   16. apr Jeg longere udelukkende i en kapsun.

• #6   16. apr Jeg skifter lidt. Dog oftest grime eller kapsun. Som regel longerer jeg dog med løs hest (løslongering), så der er det jo lidt ligemeget

• #7   16. apr Jeg har en deltarem, som jeg sætter udenpå grimen, så den fungerer som en kapsun. En deltarem koster omkring 50,- kr. I Horze.
    Jeg har aldrig lært at longere, så i starten gik det rent af H til, og min hest (som godt nok var 13 på det tidspunkt) fattede hat og briller af, hvad jeg gerne ville have ham til. Så jeg måtte gå hjem og søge lidt lærdom via youtube, og fandt 3 gode videoer, som fik mig til at forstå lidt mere om, hvorfor jeg skulle longere, og hvordan jeg skulle gøre.
    Efter at have set videoerne, går det os meget bedre, og vi er nu så småt nået til galoppen
    Linket til den første video er her:

• #8   16. apr Kapsunen er helt klart mit favorit redskab til longering. Med kapsunen har man langt nemmere ved at indvirke hestens krop og få den til at bøje sig korrekt ned igennem kroppen.

Jeg longerer udelukkende min unge hest på 4 i kapsunen. Jeg arbejder dog også med ham på afstand i rebgrimen.

• #9   16. apr Jeg longerer udelukkende i Kapsun og på samme måde som i Kapriole videoen. Jeg gik dog i ret lang tid ved siden af hestene for at være sikker på at de forstod den rette bøjning, trædning og hovedets placering før vi gik videre til trav og galop.

Mvh TT

• #10   16. apr Tak for alle svarene, kan godt høre det nok var en ide at få mig en kapsun.
    Hvad for en kan i anbefale, kan se der findes mange modeller. skal det være i læder eller nylon? Der er jo også stor forskle på prisn.

• #11   16. apr Jeg synes helt bestemt at en læder kapsun er bedst

• #12   16. apr Jeg er helt klart mest til dem i læder med cykelkæde i næsebåndet, samt ekstra ganacherem.
    Jeg har selv denne fra rebgrimer.dk, som jeg er super glad for ^_^
    http://rebgrimer.dk/shop/kapsun-med-kaede-833p.html

• #13   16. apr Jeg har den i læder med cykelkæde i fra RC og er rigtig glad for den

Mvh TT

• #14   16. apr Vi startede bare i grime. Da han blev lidt for frisk til det, gik vi over til kapsun, da han er meget følsom og ikke så god til pres, (som jo kan opstå i longering i hovedtøj). Han var også kun lige knap 3 år, da vi forsigtigt startede.

Jeg ville indlære "funktionen" i grime. Hvis du kan "holde" den i sådan en. Derefter gå over til alm. hovedtøj.

Jeg startede i skridt, og så bare langsomt gik længere bagud med longepisken, så hesten automatisk fik følelsen af, at hov, lige pludseligt gik den i cirkel. Det er nemmere end at tænke NU skal den fanme longeres. Så bare lige lidt af gangen, så den bliver tryg ved at være ude i longen. Så mit råd er, hellere forsigtigt og så, at den fatter ideen, end dem der har en hjælper på til at jagte den med en longepisk. Min fatter ikke sådan noget, hvor der sker for meget på en gang / hvor han bliver jagtet / hvor situationen er "voldsom". Kan man vise ham, hvad han skal, så vil han gerne være med og har meget større forståelse for det Og så altid forberede til sucess - sæt små delmål, så du ikke forlanger for meget. Start evt. bare med, at hesten kan gå 4 meter foran dig, hvor du kan holde bagparten ude på nogenlunde en volte

• ATP
    ATP Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #15   17. apr Jeg er ovenud tilfreds med denne:
    http://jo-po.dk/shop/laeder-kapsun-5930p.html

Har brugt den i over et år nu, og det virker bare..
    Synes slet ikke jeg fik samme effekt ud af kun at bruge grime.

• #16   19. apr Grime eller trense. Kapsun er i mine øjne opreklameret. Kapriole videoen viser ikke en hest der arbejder korrekt gennem kroppen, men én som har lært at overbøje sig for at slippe for en ægte bøjning, foruden den arbejder tungt på forparten. Det er hvad der sker når man placerer hesten hoved og hals i stedet for at guide den til selv at finde det korrekte sted. Kapsunen indvirker på næseryggen som er fuld af nerveender, biddet indvirker på tungen som har knap så mange nerveender og samtidig er meget mere følsom, hvilket har den fordel at du igennem biddet kan mærke meget tydeligt hvordan hesten arbejder.

Kommentér på:
Longering af unghest