{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.306 visninger | Oprettet:

Bidløs vs. Bidløs {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg forsøger ikke at starte en voldsom diskussion, jeg har bare bidt mærke i at min hest går meget mere Smooth under mig - og villigt - uden bid, og derfor vil jeg prøve at købe et bidløs trense til ham. Jeg har før haft sidepull, men har overvejet at anskaffe mig en hackamore. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal vælge så derfor, ville jeg forhøre mig her for at få nogle forskellige synspunkter på det ??

Mvh CAK


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs vs. Bidløs
  • #1   30. apr 2017 Sidepull fungerer fint til hverdagsbrug synes jeg, men må indrømme, at jeg mest er til kapsune, fungerer bedst for min hest. Vil du bruge hackamore, så skal du også bare huske, at du ikke skal have tøjlekontakt smiley

  • #2   30. apr 2017 jeg ville vælge sidepull da den er mild hvor en hakamore godt kan blive hård ved dem.


  • #3   30. apr 2017 Det kommer an på din hest, hvilken slags bidløs du skal vælge. Uanset hvad så skal du efter min mening købe sådan en hackamore:
    eller flower/hjul. Dem man primært bruger til traditionel ridning synes jeg er for voldsomme.
    Men jeg synes at du skal købe et næsestykke til foran og et til bagved også både hackamore stænger OG ringe til sidepull. Jeg ved at man kan købe det sådan på Markusholst.com og så kan du se hvad der fungerer bedst. Det koster ikke særlig meget at gøre det sådan og det ville være klart den bedste løsning smiley


    profilbillede
  • #4   30. apr 2017 Hackamore har stangeffekt - derfor skal man ikke have fast tøjlekontakt smiley

    Jeg er større fan af min sidepull eller kapsun, som jeg rider dressur og springer med smiley min hackamore er mere til tur brug eller for en god skridt på banen smiley


  • #5   30. apr 2017 Giver Signe ret. Det er måske egentlig smartest med både sidepull og hackamore på en gang. Så kan du ride primært med sidepull-effekten, og så bruge hackamoren som "nødbremse". Når jeg red med kapsun på min hest, så havde jeg også bid i som nødbremse, men red primært med kapsunen smiley

  • #6   30. apr 2017 Det kan jo også være, at det bid du har brugt til din hest ikke har passet den. Det er enormt individuelt, hvad der fungerer for dem. Måske er der et bestemt materiale, tykkelse og bidtype din hest vil foretrække. Jeg tror, det er meget almindeligt at tage for givet, at hvis bidet passer i længden, så passer det umiddelbart også hesten godt.

    Du skal også tænke på, at tungen er blødt væv, og derfor bedre egnet til at få pres på sig, end fx næseryggen som har hårdt væv.
    Og så tror jeg helt sikkert, at din hest vil foretrække et bid fremfor en hackamore. Så hvis du ønsker at ride bidløst, vil jeg personligt finde på noget andet end en hackamore. Og der findes jo heldigvis mange muligheder smiley


  • #7   30. apr 2017 Jeg er westernrytter så rider med minimal tøjlekontakt hver gang. Grunden til jeg har tænkt at hackamore ville være en god løsning er fordi min hest - til tider, i større selskaber - måske sommetider glemmer at høre efter ?? derfor ville jeg gerne have en bidløs trense som jeg kan beholde kontrol med, men som samtidigt slipper hesten når den er lydig.
    Det skal dog siges at hackamore bliver mest til hyggeridning og tur, da jeg er afhængig af at kunne stille ham i næsen fra side til side når jeg træner western.
    Yderligere må jeg nok hellere lige få tjekket hans tænder også - det er vidst over 1 år siden sidst ??


  • #8   30. apr 2017 Mit bid er special udvalgt af min underviser til lige nøjagtigt at skulle passe ham smiley

  • #9   30. apr 2017 Jeg vil helt klar anbefale kapsun eller sidepull - de er mere "blide" end en Hackamore. Mange tror fejlagtigt at Hackamoren er en mild form for bidløs trense, men den kan forårsage rigtig meget tryk over næseryggen på hesten, hvis man har lidt for meget fat i tøjlerne.

    Du kan foreksempel få en trense med både kapsun og sidepull. Noget alla den her:

    https://www.biothaneudstyr.dk/product-page/bio-kombineret-kapsun-sidepull


  • #10   30. apr 2017 Du kunne også bruge den trense, som westernrytterne kalder den "rigtige" hackamore? Altså en bosal? For den "normale" ryttere kalder en hackamore, hedder egentlig mekanisk hackamore smiley

  • #11   30. apr 2017 Bosal/hackamoren smiley

    profilbillede
  • #12   30. apr 2017 Denne side giver en god beskrivelse af de fleste muligheder smiley
    http://www.hestefornuft.dk/119362421


  • #13   30. apr 2017 Jeg startede ud med bid på min hest da jeg aldrig havde forestillet mig at være bidløs, dette gik dog ikke til trods for jeg forsøgte forskellige typer bid, og min hest fik en større og større konflikt adfærd når jeg kom med hovedtøjet. Så jeg besluttede at så måtte jeg jo opgive biddet og forsøge bidløst. Min hest er dog meget nervøs og kan godt finde på at løbe, så jeg var nødt til at tænke sikkerhed og købte en Eric Thomas Soft Hackamore. Efter et par uger var hans konflikt adfærd stoppet og han tog igen hovedet ned når jeg kom med trensen. Vi red i et par år uden kontakt, men jeg har købt mig en Sidepull da vi har kommet så langt i uddannelsen at det nu var nødvendigt at begynde at ride med kontakt for at komme videre. Men rider jeg udenfor banen er det Hackamore.
    Jeg vil sige det at det er en stor fordel ved at ride uden kontakt, det er at man får en hest der reagerer utrolig godt på sæde, vægt, ben og schenkel smiley

    Mvh TT


  • #14   1. maj 2017
    Hackamore duer, hvis man ikke vil ride med kontakt. Da en hackamore er at sidesætte med et stangbid som kandar, tre rings bid, pelham mm.

    Det duer en sidepull og kapsun bedre til.

    Ofte, når hesten ikke fungere med et bid er det fordi der har været for meget uro og det er for langt :o). Så tit, kan man godt finde et bid der fungere, hvis man vil undersøge sagen nærmere.
    Det kommer sig tit til udtryk ved at hesten tygger en del på biddet, er urolig i munden og tvære på det.


  • #15   1. maj 2017 Krikken - jeg havde fagpersoner med ind over ift. Tindur og hans bid, samt fik målet efter Christina sine anbefalinger ift str. Så hos ham handlet det om at han bare ikke bryder sig om noget i munden overhovedet.

    Jeg fulgte også disse råd ift Rocky, men han var også utrolig utilpas med det første bid, der også var i str. Efter Christina sine råd. Så valgte jeg at lade ham få Tindur sit ene bid i for at se hans reaktion der.. Og sjovt nok er han bedre tilpas med et bid der er 1cm for stort... Og er overhovedet ikke så urolig på biddet.. smiley Man skal huske at heste er forskellige, og jeg tror ikke altid man skal smide den gamle lærdom væk selv om der kommer noget nyt. Jeg har vænnet rigtig mange heste til bid igennem årene, næsten alle sammen har haft bid der har været "for store" efter den nye viden. Dette har aldrig været et problem, pludselig oplever jeg flere og flere sige at deres heste ikke er komfortabel med biddet...kunne det tænkes at de synes det er for ubehageligt med de str. Der nu efter den nye viden er kommet??!? De gamle mestere indenfor ridekunsten har vel også prøvet sig lidt frem i løbet af årene..
    Til trods for mange bid tilvænninger igennem årene så har jeg sjovt nok ikke oplevet andre end Tindur der ikke ville acceptere biddet... Om det kommer sig af at jeg brugte en str efter den nye viden kan jeg ikke sige noget om.. Men man skal ikke bare omfavne alt nyt uden at kigge på hesten og tænke selv smiley

    Mvh TT


  • #16   1. maj 2017
    Ingen grund til at forsvare sig Tindur ;o).

    Det er bare min holdning, der er sikkert nogle der stikker ud ind imellem men ofte handler det om biddet og om ejeren, vil man gerne se dårligt, så sker der dårligt.


  • #17   1. maj 2017 Krikken - du siger det handler om biddet og om ejeren... Det er noget man faktisk bør være stolt af, det betyder jo bare at ejeren faktisk læser hestens signaler og reagerer herpå. Det er da 10 gange bedre i min verden end at bare smide biddet på og snøre munden sammen på hesten og sige: hey skipper, learn to deal with it!

    Det er jo forskel på at læse hesten og råbe ulv ulv. Og det er bedre at tjekke en gang for meget, end en gang for lidt..

    Mvh TT


  • #18   1. maj 2017 At han går bedre uden bid, kan være tegn på at han muligvis går med er forkert bid, eller at du indvirker for voldsomt på biddet med dine hjælpere smiley
    Jeg syntes det er super at du læser din hest så godt, og hvis den bidløse løsning er det du føler virker, syntes jeg at det er super at du får skiftet ud.
    Hvis du vil have det til at fungere med bid, til evt. stævner så kan det være godt at få en ud og lave en bidtilpasning, og få set på hvad problemet er smiley Mange heste kan slet ikke lide den voldsomme kontakt mange ryttere desværre rider med til hestens mund. smiley


  • #19   1. maj 2017 Okay bare lige for at få det på det rene. Han er ikke urolig i munden på nogen måde. Ridder ikke med næserem så han har altid mulighed for at lette trykket hvis han mener det er for hårdt. Det gør han dog kun hvis vi virkeligt er uenige om tempoet.?? grunden til jeg siger han går bedre uden bid er pga jeg er nødt til at være over ham når jeg arbejder ham ned med bid, hvor imod jeg kun behøver løfte tøjlen til et let tryk på næsen når jeg rider ham i rebgrime. Med bid slår han hurtigt fra når jeg slipper presset mens han i rebgrime synes at syntes det er mere behageligt eller et eller andet. Han går i hvert fald ned med det samme og bliver der gerne længere selv med løs tøjle. ?? bosal'en kender jeg, men har spurgt min underviser ang. Den og hun vil ikke anbefale den. Så derfor lytter jeg til hende ?? måske forkert af mig... who knows ??

  • #20   2. maj 2017 2 af mine rides udelukkende bidløst, den ene kun med hackamore, de går bedst sådan.
    Den sidste går oftest med bid, da det er det hun fungerer bedst med.


  • Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #21   9. maj 2017 Jeg er enig med pigerne i, at du måske godt kunne finde et bid, der passer din hest.
    Men det kan lige så vel tænkes at din hest går rigtig godt uden, og så kan det klart være værd at prøve.
    Hvis det var mig ville jeg prøve med sidepull først, fordi det efter sigende skulle være en blid overgang, men måske tænker jeg sådan fordi jeg ved, at min hest er super rolig og ikke kunne finde på at stikke af med mig. Nu går min fint med bid, men det var nok det, jeg ville starte med hvis det var mig. Du kan finde et stort udvalg af både bidløse og trenser med bid her: http://www.udstyrspriser.dk/produkt-kategori/udstyr-til-hesten/trenser-kandarer-og-tilbehoer/trenser/


  • #22   9. maj 2017 Hvis du rider med stangbid normalt, så tror jeg da at hackamoren er fin. Det ved jeg ikke om du gør. Nogen westernryttere gør jo smiley Jeg forestiller mig lidt, at du kan holde ved din normale tøjleføring på den måde.

  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #23   9. maj 2017 en sjov lille historie, min hest begyndte også at vise tegn på at hun var utilfreds når hun skulle have trense på. Modsat mange andre, beholdte jeg biddet og skiftede trensen ud i stedet for, og så fik jeg en hest som godt gad at tage biddet i munden.

    Så det behøver ikke altid være noget galt med biddet smiley smiley



Kommentér på:
Bidløs vs. Bidløs

Annonce