{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
628 visninger | Oprettet:

Tidsplan muskleopbygning {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres erfaring, hvor lang tid tager det opbygge ryg og røv til før hesten er klar til en la 5-6 samling?

Jeg har lige købt en ny gul(d)klump han er meget muskel fattig, men samtidig er han utrolig arbejdsivrig, meget lydhør for sin rytter. Jeg skal nærmest hviske mine signaler til ham og højt stillet fortil fra naturens side.

Basse er MEGET intolerant overfor alt, og siger fra, lige så snart noget ikke er 125 % i orden (hvor jeg har lært meget af ham <3) Men den nye vil så gerne behage, at han ikke siger fra på samme måde.

Han er ikke skolet, og pt, er det smidighed vi træner. Men bare på de 3 gange jeg har redet ham har han rykket sig utrolig meget. Så jeg er bange for at det kommer til at gå for stærkt, så han muskler og led ikke kan følge med hans mentale fremgang.

Jeg har aldrig redet en hest så lydhør som min den nye. Hvordan vil jeres tidsplan se ud, på nuværende tidspunkt kan han med god vilje gå en LC til nok 50 % og målet er pt de højere LA klasser.

Han er 12 år gammel, og har gået de sidste 6 år som "plæneklipper" Til daglig går han i bakket terræn på fold, så han træner også ryg og røv, når jeg ikke rider ham.






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tidsplan muskleopbygning
  • #1   29. maj 2017 Jeg ville give ham en kur af myoplast som er muskel opbyggende. har selv brugt det og i nogle af de dressur stalde jeg har Været fik alle konkurrence hestene det med stor virkning mm smiley

  • #2   29. maj 2017 og selvfølgelig grund træning + bom træning smiley

  • #3   29. maj 2017 Tak, men jeg har selv helt styr på fodingen og selve træningen, det var tidshorisonten, jeg ikke er helt sikker på.

  • #4   29. maj 2017 Altså da jeg fik Maggie hjem, havde hun gået på fold og en tur med rytter en gang om ugen eller sådan noget, det er jeg ikke helt sikker på. Nu efter 1,5 år rider vi undervisning på et lidt blandet niveau, hun går schenkelvigninger i skridt og trav, har prøvet kontra to gange, men nu skal vi jo også lære det hele.
    Jeg ville sige 1 år ca. før jeg ville lægge mig ud i noget LA hvis det var min hest, træne enkelte øvelser og momentvis holdningen, men ja vi er alle så forskellige og det samme er hestene. Jeg har absolut ikke travlt med min, hellere at hun holder, og det tror jeg på at god tid er med til at sørge for sammen med mange andre ting selvfølgelig smiley


  • #5   29. maj 2017 Hmmmmm har han gået som plæneklipper, så ville jeg starte med genoptræning, for at være sikker på at han kommer til at holde i led og sener på sigt.
    Jeg har brugt dette program flere gange med stor succes :
    https://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptræning/

    Så begynder det derfra at blive lidt "besværligt", for er hesten trænet i slut la-øvelserne, kender sine grundsignaler ? Eller er den urutineret og skal lærer som en unghest ?
    Og hvad med dig som rytter - har du redet heste op til og på det niveau ? Eller skal du lærer sammen med hesten ?
    Hvad har du af træningsmuligheder og undervisningsmuligheder ?

    Er hesten velredet med helt grundlæggende forståelse af sideførende, fremadførende og samlende arbejde, og du ved lige præsis hvad der skal til, så er det reelt kun et styrkespørgsmål - og du styrker hesten i genoptræning på ture, og efter 3-5 måneders dressurarbejde ( uden at overdrive og ride hesten i smadder) burde I ved ca juletid kunne starte slut LA-klasser.

    Skal både du og hesten lærer, så kan du med god undervisning måske starte la1-2 ved juletid, hvis både du og hesten er "kvikke og gode elver" smiley Og så planlægge slut la-klasser til næste efterår/jul.

    Og i begge ovenstående tilfælde kræver det, at der ikke "går noget galt" - ingen skader, ømheder og hovbylder. En hest som er arbejdsvillig, også når det begynder at stramme lidt om måsen. En rytter som er super duper mht træning af heste, både udholdenhedsmæssigt når det virker som om der intet sker, men også er helt klar i signaler fra starter af - for der er ikke tid til at fedte rundt med uklare signaler.

    Generelt kan man vel have som tommelfingerregel, at iflg DRF så skal en unghest gå lc som 4 års, la som 5 års og mb som 6 års.
    Det er ungheste, som er startet let som 3 års og 4 års, hovedparten af unghestene når ikke la1-2 før i slutningen af deres 5 års alder, og de færreste er stærke og velredet nok til mb som 6 års.
    Oftest er de heste der "køres igennem" på denne måde af uddannelseskalaen rigtige gode heste, og rides professionelt. Og alligevel er det de færreste ungheste der kan følge med, og en del ryger med skader undervejs.

    Din fordel er, at din hest er udvokset - så du skal "bare" sørge for at den får styrke både led/senemæssigt og ligger muskler til det arbejde den skal lave.
    Din ulempe kan være, at der ligger en skjult skade et sted. Eller at den psykisk ikke gider lege med, når det begynder at blive lidt hårdt.

    Så helt overordnet vil jeg sige - lad være med at sæt et ønske om at ride slut la-klasser på "en dato".
    Lav gerne et overordnet mål - nemlig "slut la-klasser" på sigt ( udefinerbart)
    Og så gå i gang med del-mål.
    Jeg vil genoptræne de næste to måneder med en masse rideture i skoven, afsluttende med to timers ture om to måneder.
    Jeg vil ride dressurundervisning hver uge, og i slut august vil jeg ride mit første stævne LD, hvis galoppen ikke helt er på plads, ellers lc1-2.
    Jeg vil ride lc-klasser indtil jeg har fået 3x1 PL/3x65%, så vil jeg ride lb-klasser indtil.....også videre.....

    Ræser du/I igennem stævnerne med stor succes, ja så går dine mål bare hurtigt i opfyldning smiley Skal der arbejdes med lidt forskellige ting og sager undervejs - ja så ændre det jo ikke på dit slut mål nemlig slut la-klasser.

    Det vigtigste er at finde en godunderviser - og han/hun ville også kunne guide dig i dine mål.

    Mvh Charlotte


  • #6   29. maj 2017 Tak for jeres svar.

    Lidt info. Ja, jeg har tidligere redet heste op fra bunden til LA klasserne, men aldrig så medgørlig og lydhør en hest, som ham her. Så jeg har erfaringen i at gøre det. Jeg har en god underviser, som jeg skal have med på banen, når vi kommer lidt op i træningen.

    Han har ikke før været skolet op over LC.

    Jeg er ikke den store stævnerytter, jeg rider kun dressur, fordi jeg synes det er herre fedt, at ride dressur, ikke fordi jeg skal ud og hente sløjler hjem. Jeg gider slet ikke starte, før hesten kan gå en LA, så hellere vente til den kan.

    Jeg har ikke noget tidspres, at han skal gå til noget bestemt til et bestemt tidspunkt. Jeg har jo stadig Basse, som jeg kan ride de høje LA klasser på, hvis det skulle komme over mig.

    Men jeg mangler viden, hvor hurtigt jeg kan gå frem, Jeg tænker, det her går altså stærkt, fra han slog fra han slog fra i skridt, til han kan gå flere omgange stabilt i trav, før han slår fra tog 3 træninger, på den gode volte godt nok. - så hurtig har ingen af de andre været. - og nej han har ikke lært det, hende jeg købte ham af, tilred ham i sin tid.

    som du Charlotte også er inde på, så skal jeg passe på skader og som løber ved jeg også en del om overbelastning skader. - han skal jo holde mange år endnu. - og det jo bare så nemt med Basse, som siger total fra, INGEN er på nogen måde itvivl om hans holdning til noget. - Den nye vil bare gøre det bedste og stoler på alt jeg gør.


  • #7   29. maj 2017 Jah, jeg ville jo sige min. halvandet år - men jeg er også til den forsigtige side smiley
    Til gengæld holder mine heste længe, og jeg har ingen skader.

    Fjordheste er koldblodsheste, og deres muskelfibre arbejder altså bare anderledes end på DV-heste. Hvis man gerne vil have dem (i fuld vigør) til de er 25+, så kan det godt betale sig at fare med lempe. Mange af dem er nemlig nogle "hårde nysere", som ikke piver over småting - og derfor kan man risikere at lave en pænt stor skade, før de giver ondt af sig.


  • #8   29. maj 2017 Ja Mimre - det er også mine tanker. Han skal holde mange år. men når jeg jo endelig er blevet velsignet med en nem hest, behøver det jo ikke tage lige så længe som med de 2 andre.

    Min første tog det 3 år fra nul til LA, men der lærte vi samtidig. Med basse tog det 4-5 år, man han var også ualmindelig tvær, først efter 3 år, blev vi enige om at jeg bestemte.

    Men ham her, er bare så sød. Mine heste er aldrig bundet, eller har grime på, når jeg sadler op. Anden gang jeg skulle sadle op ham op, havde jeg glemt grimen da jeg gik i folden (det plejer jeg jo aldrig at have med), nå, jeg lage en hånd under hans hage, og han fulgte bare med, satte ham på opsadlingspladsen, og der stod han, uden grime eller noget. Præcis som de 2 andre. - og det har han heller ikke lært nogen steder. - så hurtig plejer de ikke at lære det.

    Jeg skal virkelig passe på, ikke at gå for hurtigt frem, når nu han er så samarbejdsvillig. - hold da op et luksus problem, jeg har her smiley smiley


  • #9   29. maj 2017 Musklerne ville næsten være min mindste tanke, de kommer med korrekt træning. Mange glemmer til gengæld at sener og knogler styrkes væsentligt langsommere end musklerne, og mange skader kommer også, fordi man glemmer det, som ikke ses uden på huden. Som Charlotte skriver, ville jeg også bruge de første måneder på decideret genoptræning, når den kun har gået som plæneklipper.

  • #10   29. maj 2017 Ved mennesker tager muskler 6 uger og sener 12 i gennemsnit. Ved ikke om det er en god tommelfinger regel at gå efter smiley

  • #11   29. maj 2017 Ved heste med seneskader tager det 6-9 måneder før seneskaden er helet "det den kan", derefter tager det 6-9 måneder yderligere at nå senens maksimale styrke.
    Derfor må man med heste endelig ikke gå for hurtig i gang, for selv om alt "ser pænt ud" både mht hævelse, halthed og scanning, så tager det langggg tid før senen når sin maksimale styrke - derfor seneskader har så "dårligt et ry", fordi folk incl dyrlæger har for travlt med at komme i gang, og deraf ryger mange heste i svinget med gentagne seneskader ind til det ikke kan gå længere.

    Mvh Charlotte


  • #12   29. maj 2017 Altså det vil tage 6-9 måneder for en ikke skader sene at må sit max - må man kunne udlede af det?

  • #13   30. maj 2017 Undskyld jeg så blander mig.. Hvis det tager 6-9 mnd (eller 3 mnd) at sener har en god korrekt styrke til at kunne holde til hårdt arbejde.. Er der nogle der ved hvor lang tid (ferie/stillestand u/skader) der går før den mister sin styrke?

    Mvh TT


  • #14   30. maj 2017 Aner det ikke, ud over, at det går hurtigere med at miste styrken i musklerne end senerne.

  • #16   30. maj 2017 Hvad så med en sene som IKKE er skadet, men bare ikke rigtig har været brugt i lang tid?

    Hvor lang tid vil den være om at blive topturnet. (ja, med en svag stigende belastning over perioden og tilpas restitution)



Kommentér på:
Tidsplan muskleopbygning

Annonce