{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Bukker i galop {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg træner en 6-årig hoppe, hvor vi har et helt konkret problem med hende..

Hun bukker simpelthen som en tosse i galoppen. Det er så snart man sætter hende frem stopper hun på stedet og småhopper (eller storhopper) og bliver man ved med at presse hende, kan hun godt lægge an til at stejle.

Det er KUN når man drejer hende på volte (både i natur og på banen), men hvis man galoperer hende på ligeudstræk i skoven er der intet.

Vi har prøvet både at drive hende frem "igennem" bukkeriet, at dreje hende når hun begynder, at "bare at sidde" uden at presse hende men få hende i galop (dette har virket bedst ind til videre, men hun gør det stadig), at drive hende fra jorden, osv osv.

Hun gør det ikke i longe.

Vi forsøge at tage sadlen af - hun gjorde det stadig. Uden sadel og uden at drive har haft bedst resultat ind til videre, men hun gør det dog stadig.

Vi har haft en "grundig" massør ude, som har haft gode resultater med lignende situationer, og trods vi efterfølgende har gjort præcis hvad han har sagt (lavet øvelser, taget hende på lange "udstrakte" ture, er der desværre ingen forskel.

Har I nogle ideer til hvordan man evt kan træne det væk, eller hvad det kan være ?

Vi får nok en dyrlæge til at kigge på hende i morgen.

Hun har gjort det i et godt stykke tid (siden vinter).
Det er nok også værd at nævne, at der er absolut intet i skridt og trav, og hun er normalt en rigtig dygtig og samarbejdsvillig hoppe.

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bukker i galop
  • #1   2. jun 2017 Hej, jeg har haft samme problem med en hoppe jeg tilred, fuldtsændig det samme med på volte osv.

    Mit bud er dog stadig at det er sadlen der klemmer på hendes skuldre. For selvom du har prøvet uden, bør du blive ved uden sadel et stykke tid. Så du får nogle reaktioner hvor hun søger fremad i hurtigere tempo og så rose hende til skyerne. Så hun finder ud af at det er sjovt at løbe frem og tage galoppen.

    Selvom sadlen ikke er på kan hun godt huske hvor ubehageligt det er hver gang, de husker som elefanter de heste der ;). Så jeg ville sige, at af med sadlen og så overbevise hende om at det ikke gør ondt mere. Det kan være svært at forklare en hest det, så det må du bare overbevise hende om.

    Held og lykke smiley


  • #2   2. jun 2017 Ja, jeg har også på fornemmelsen det er den sadels skyld. Jeg har sagt til den anden rytter, at hun også skal ride uden det næste stykke tid, for at se om det gør en forskel smiley tak for svar. Var det det, der var dit problem ?

  • #3   2. jun 2017 Med den ene hoppe kunne en anden sadel gøre hele forskellen, hvor med den anden red jeg uden sadel (eller med pad) mindst 3 gange før hun overhoved ville tage galoppen uden at stoppe op i protest og skyde ryggen og bukke.

    Så ja, jeg ville bare give det tid og så se hvad hun siger. Hvis der stadig er problemer om nogle uger ville jeg få en underviser ud og bedømme og rytteren måske sidder korrekt? For rytterens balance har også meget at sige når det gælder de unge heste smiley


  • #5   2. jun 2017 Jeg ville få hende tjekket igennem af en kiropraktor eller fys. Det kan nemt være en låsning et sted i kroppen, noget der genere i skroget. Min hoppe bliver fuldstændig hysterisk og bukker og stejler hvis hun har givet den lidt for meget gas på folden; så kommer kiropraktoren ud og kan konstatere, at hun -igen- har roteret en ryghvirvel i et badutspring på folden. Så snart det er rettet opfører hun sig igen pænt smiley

  • #6   2. jun 2017 Vi prøver uden sadel og ser om det gør en forskel. Det gjorde en stor forskel da vi prøvede her i forgårs og bare lod hende galopere sit eget tempo - men hun protesterede stadig en smule.

    Rytteren har en smule urolige ben, men sidder ellers okay - og jeg vil sige, uanset er det sgu svært at sidde ordentligt når hesten tager hovedet ned mellem benene og hopper rundt smiley Jeg ved godt at du mener hvordan hun sidder før, men hun sidder sådan set fint nok.

    Lisette: I skridt og trav går hun rigtig godt, og har nogle rigtige fine bøjninger. Hun viger for ben, skyder ikke skulder, går helt afslappet, indstiller sig let til både højre og venstre side.

    Grunden til vi prøvede at presse på hende er fordi jeg før har haft gode erfaringer med at "ride videre" når hesten bukker, i stedet for bare at stoppe op. èn ting du dog helt sikkert har ret i: Balance. Det mangler hun helt sikkert også. Hun har dog også gjort dette da hun faktisk har haft en langt bedre balance end hvad hun har nu.

    Styrke kan du dog også have ret i. Det der undrer mig er blot, at de siger hun ikke altid har gjort det (jeg har ikke arbejdet med hesten så længe igen). Så det er noget der er kommet, og så vidt jeg har forstået er hesten ikke blevet redet anderledes siden hen.


  • #7   2. jun 2017 Liva: Ja, en kiropraktor vil være næste skridt. Vi skal have dyrlægen ud til kastrering af en hingst, så vi ville spørge om han ikke også lige kunne kigge på hende, men finder han intet, er det også kiropraktor der er mit næste bud, såfremt hun fortsætter med balladen..

  • #8   2. jun 2017 Du skriver det bedres ved at ride uden sadel, så er sadlen med stor sandsynlighed indblandet i problematikken, så den vil jeg helt sikkert få tjekket igennem. Og ja, så kan det godt være at den ved at have lagt forkert, har skabt nogle spændinger og/eller låsninger, som kræver anden fagperson.

    Gør hun det i longe med sadel?


  • #9   2. jun 2017 Jeg gætter på låst i ryggen og forkert sadel. Tindur gjorde det samme når han var låst ligeud var der ingen reaktion, når vi forsøgte at dreje ekspoderte han.

    Mvh TT


  • #10   2. jun 2017 Nej, hun gør det ikke i longe med sadel.

  • #11   2. jun 2017 Når den ikke det i longe med sadel tænker jeg flere ting smiley
    - Der kan være forskel på, hvordan hesten er bøjet/hvad der forlanges, hvorfor det kan genere med rytter og ikke uden
    - Rytteren sidder skævt/påvirker uens på anden måde
    - Sadlen passer ikke ordentigt, også selvom der ikke noget i longe
    - Hesten er låst


  • #12   2. jun 2017 Jeg har oplevet lignende, der fandt vi dog ud af at det skyldtes tætsiddende torntappe

  • #13   3. jun 2017 Altså vi har haft en massør(kiropraktorlignende) ud til hende, der sagde det ikke umiddelbart var noget i hendes ryg, nærmere en gammel skade i hendes ene baglår der gjorde hende lidt anspændt. Så hun hade ikke umiddelbart noget hun var låst i i ryggen, desuden har vi lavet nogle øvelser han viste os lige siden til at afspænde hende, og det ser ikke ud til det har gjort en forskel. ..

    Jeg tænker også, at en sadel der sidder forkert med en rytter i er mere smertefuldt/irriterende end bare sadlen uden vægt i. Så jeg tænker det kan være derfor hun reagerer anderledes. Vi har haft hende i longe med rytter, der gjorde hun det også smiley


  • #14   3. jun 2017 Massør og kiropraktor er bestemt ikke det samme. Massør er uddannet i muskler, kiropraktor i led.

  • #15   4. jun 2017 Liva: Min pointe er, han kan begge dele. Så det kan være man kalder ham en kiropraktor, hvad ved jeg.

  • #16   4. jun 2017 En kiropraktor er også uddannet dyrlæge, så hvis han ikke er det, så er han ikke kiropraktor smiley Det kan godt være han kan nogle andre ting, men han er ikke kiropraktor hvis ikke han har uddannelsen, og der er kun anerkendte hestekiropraktor uddannelser for allerede uddannede dyrlæger.

Kommentér på:
Bukker i galop

Annonce